שפיצר לכד את האור העתיק ביותר ביקום

שתי תמונות אלה מראות את אותה פיסת שמים בקבוצת Boötes, המכונה "רצועת הצמיחה המהירה. האיזור מכסה מעלה אחת על 0.12 מעלות. צילום: NASA/JPL-Caltech/GSFC

טלסקופ החלל שפיצר הביט אחורנית בזמן וראה מה שהמדענים מכנים זוהר גושי חיוור שהפיצו העצמים הראשונים ביקום. עצמים אלה הפיצו את מופעי הזיקוקים הקוסמיים העתיקים ביותר.

זיקוקים אלה היו חוורים ורחוקים מכדי לזהות את העצם הבודד שאחראי להם, למרות מדובר היה בכוכבים מסיבים או אף חורים שחורים חזקים. עם זאת שפיצר לכד את התבנית המשותפת של האור האינפרה-אדום, שחשף כי היו אינספור אירועים כאלה, שכילו את הדלק הקוסמי.

“עצמים אלו היו בהירים במיוחד” אומר אלכסנדר סשה קשלינסקי. החוקר הראשי במאמר המתפרסם באסטרופיסיקל ג’ורנל. “איננו יכולים להוציא מכלל חשבון מקורות מסתוריים לאור זה שיכלו להגיע מהיקום הקרוב, אך כעת נעשה סביר במיוחד שמה שאנו לוכדים זה הבהק מעידן עתיק. שפיצר יוצר מפת דרכים עבור הטלסקופ העתידי של נאס”א ג’יימס ווב, שיספר לנו בדיוק מהם העצמים הללו והיכן הם היו.”

זו אינה הפעם הראשונה בה השתמשו אסטרונומים בשפיצר כדי לחפש את הכוכבים והחורים השחורים הראשונים. ב-2005 הם ראו רמזים לתבנית רחוקה של אור, הידועה בשם קרינת הרקע הקוסמית באינפרה אדום. הם עשו זאת שוב, הפעם בדיוק רב יותר ב-2007. כעת שפיצר, הנמצא בשלב הארכה של משימתו, שבה הוא מבצע מחקרים מעמיקים יותר של איזורים ספציפיים בשמים. קשינסקי ועמיתיו השתמשו בשפיצר כדי להתבונן בשני טלאי שמים אלה במשך למעלה מ-400 שעות בכל אחד.

חברי הצוות הוציאו מכלל חשבון את הכוכבים והגלקסיות הידועים הנמצאים בשטחים הללו. במקום להישאר עם קטע חלל שחור וריק, הם מצאו תבניות חיוורות של אור – המאפינים הריכולתיים ש היקום באינפרה אדום ברקע הרחוק. הגושים שנצפו בתבנית עקביים עם הדרך שבה

הגושים בתבנית הנצפית עקביים עם הדרך שבה עצמים רחוקים אמורים להיות מגובשים ביחד.

קשילינסקי קישר את התצפיות הללו לצפיה במראה מופעי הזיקוקים של 4 ביולי בניו יורק מלוס אנג’לס . ראשית יש צורך לסלק את כל האור שנמצא בתווך שבין הערים, כמו גם את האורות הרגילים של ניו יורק עצמה. לבסוף נשארים עם תבנית מעורפלת שמראה כיצד הזיקוקים מפוזרי, אך עדיין כל מופע זיקוק בודד יהיה בלתי ניתן לגילוי בשל המרחק.

“אנו יכולים לאסוף רמזים ממופעי האשר הראשונים ביקום” אמר קשלינסקי. הדבר מלמד אותנו כי המקורות הללו או ההבזקים כילו בעוצמה את הדלק הגרעיני שלהם.”

1. נראה שזה ניסיון של תרגום אוטומטי למילה: telltale (מציין רכילות, חשיפת סוד) , הכוונה היא שבנוסף לתבניות החיוורות(עמומות) היו מאפיינים נוספים שרמזו על הקרינת רקע באינפרא אדום. (דרך אגב זה אינפרא אדום בגלל ההסטה הגדולה, חוק האבל).

2. מה זה “ריכולתיים” ?
    במשפט: “הם מצאו תבניות חיוורות של אור חיוורות – המאפינים הריכולתיים….” ??

3. איזה מזל ! מיקרו-שניה אחרי כבר עבר האור מראשית היקום את כדור הארץ.