סיקור מקיף

ספייס אקס תשגר את שני הלוויינים העתידיים של חלל תקשורת

חברת תקשורת הלוויינים הישראלית חלל תקשורת הודיעה אתמול כי שני הלוויינים העתידיים שלה, עמוס 17 ו-8, ישוגרו על ידי משגרי פאלקון 9 של ספייס אקס, שפיצוץ שלו בשנה שעברה הביא להשמדת הלוויין עמוס 6. שיגור עמוס 17 יתבצע ב-2019 ללא תשלום, ייתכן שבאמצעות משגר פאלקון 9 משומש.

משגר פאלקון 9 על כן השיגור במרכז החלל קנדי. מקור: SpaceX.
משגר פאלקון 9 על כן השיגור במרכז החלל קנדי. מקור: SpaceX.

חלל תקשורת הודיעה אתמול כי חתמה על חוזה עם חברת ספייס אקס (SpaceX) לשיגור שני לווייני התקשורת העתידיים של החברה, עמוס 17 ועמוס 8, בשנים 2019 ו-2020 בהתאמה.

לפי הודעת החברה, עמוס 17 ישוגר בחלון שיגור בן שלושה חודשים ברבעון השני של 2019. התשלום על שיגור הלוויין הקודם עמוס 6, שהושמד בפיצוץ של המשגר פאלקון 9 בספטמבר 2016, ייחשב כתשלום עבור שיגור עמוס 17.

מעניין לציין שהחברה מסרה ששיגור עמוס 17 עשוי להתבצע באמצעות משגר פאלקון 9 עם שלב ראשון משומש. למרות שהחברה לא תצטרך לשלם על השיגור, ההודעה רמזה על כך שהשימוש במשגר משומש תיעשה על מנת להקדים את תאריך השיגור של הלוויין ולהעניק לו עדיפות בלוח הטיסות העמוס למדי של חברת ספייס אקס.

עמוס 17 יבנה עבור חלל תקשורת על ידי חברת בואינג, ומטרתו להחליף את הלוויין עמוס 5, שעימו אבד הקשר ב-2015, ארבע שנים בלבד לאחר שיגורו ב-2011, למרות אורך חיים מתוכנן של 15 שנה. לעמוס 17 אורך משימה מתוכנן של 19 שנה.

איבוד שני הלוויינים, עמוס 5 ו-6, הביא את חלל תקשורת למשבר עמוק, כשלרשותה נותרו רק הלוויין המתיישן עמוס 2, שסיים את חייו באפריל השנה, וכן הלוויינים עמוס 3 ו-4.

בנוסף לצי לוויינים קטן שמגביל את פעילותה המסחרית של החברה, אבי בלסברגר, מנכ”ל סוכנות החלל הישראלית, הזהיר בראיון לאתר הידען בשנה שעברה כי ללא שימוש בנקודת השמיים של הלוויין עמוס 5 במסלול הגיסאוטציונרי, היא עשויה להילקח מידיה של ישראל ולחזור לידי האו”ם לחלוקה מחודשת. מסלול גיסאוסטציונרי הינו מסלול בגובה של כ-36 אלף ק”מ, שהינו אידיאלי ללווייני תקשורת מכיוון שמהירותם בו מתואמת עם זו של סיבובו העצמי של כדור הארץ, והם נראים תמיד מעל אותה נקודה בקרקע. מכיוון שרק מספר מוגבל של לוויינים יכול לשהות במסלול ספציפי זה, הוא מפוקח על ידי איגוד הטלקומוניקציה הבינלאומי (ITU) של האו”ם.

רגע הפיצוץ של משגר פאלקון 9 ועליו הלוויין עמוס 6 ב-1 בספטמבר. צילום מסך מתוך יוטיוב.
רגע הפיצוץ של המשגר פאלקון 9 ועליו הלוויין עמוס 6 ב-1 בספטמבר 2016. צילום מסך מתוך יוטיוב.

עמוס 17 אמור לפתור את הבעיה, כאשר ישוגר לנקודת שמיים 17 מעלות מזרח (ומכאן מגיע שמו) במסלול גיסאוסטציונרי, ששימשה את הלויין עמוס 5.

ההסכם בין חלל תקשורת וספייס אקס כולל שיגור נוסף של הלוויין עמוס 8, בחלון שיגור בן שלושה חודשים “שמסתיים במחצית השנייה של שנת 2020”, כך לפי הודעה החברה.

עלות שיגור עמוס 8 תעמוד על עד כ-62 מיליון דולר, המחיר הנקוב הנוכחי של משגרי פאלקון 9 מסחריים. חלל תקשורת עדיין לא הודיעה על זהות יצרן הלוויין, כשלאחרונה דווח כי בדומה לעמוס 17, גם הוא עשוי להיבנות על ידי חברה זרה.

עמוס 8 יחליף את הלוויין AsiaSat 8, שחלל תקשורת שכרה חלק ממנו בסוף השנה שעברה, כתחליף לעמוס 6 שהושמד וכן כתחליף ללוויין עמוס 2 שסיים את פעילותו השנה, ומיתגה אותו כ”עמוס 7″. עמוס 8 יפעל בנקודת שמיים 4 מעלות מערב במסלול גיסאוסטציונרי (ששימשה את עמוס 2 וכיום משמשת את עמוס 3 ועמוס 7 / AsiaSat 8).

ראו עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. עצוב לי מאוד לראות את סופה של תעשיית החלל האזרחית בישראל. הפרויקט האחרון בקנה הוא זה של SPACEIL ולאחריו לא צפוי יותר כלום מלבד הפיתוחים של תעשיית החלל הביטחונית. אני מקווה שתעשיית החלל הפרטית שהתפתחה בארה”ב תהווה לנו השראה ונראה פרויקטים שיצבעו את החלל בכחול-לבן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.