סיקור מקיף

SpaceX החלה את השנה בשיגור הלוויין הסודי “זומה”

בשיגור הראשון של השנה, משגר פאלקון 9 של SpaceX נשא לחלל את הלוויין הסודי “זומה” של ממשלת ארה”ב. השלב הראשון של המשגר ביצע, כרגיל, נחיתה מוצלחת לאחר השיגור.

המשגר פאלקון 9 ועליו המטען הסודי "זומה", ברגעי ההמראה הראשוניים מכן השיגור בקייפ קנוורל. מקור: צילום מסך מהשידור החי של SpaceX.
המשגר פאלקון 9 ועליו המטען הסודי “זומה”, ברגעי ההמראה הראשוניים מכן השיגור SLC-40 בקייפ קנוורל. מקור: צילום מסך מהשידור החי של SpaceX.

עדכון, 09.01.18, 13:15: הלוויין הסודי זומה ככל הנראה אבד ונשרף באטמוספירה, לפי מספר מקורות בארה”ב, ראו דיווח מורחב באתר הידען על התקלה

רקטת פאלקון 9 של חברת ספייס אקס (SpaceX) שיגרה היום, בשעה 03:00 לפנות בוקר (שעון ישראל), את הלוויין הממשלתי הסודי “זומה” (Zuma). השיגור בוצע מכן השיגור של החברה בבסיס חיל האוויר קייפ קנוורל, פלורידה. זהו השיגור הראשון של ספייס אקס ל-2018, והראשון בכל העולם השנה.

לאחר שהתנתק מהשלב הרקטי העליון, בנוהל שהפך לשגרתי כמעט לגמרי, השלב הראשון של הפאלקון 9 נחת בחזרה על מנחת קרקעי בקייפ קנוורל. כידוע, החברה מנחיתה בחזרה את השלב הראשון של המשגר על מנת לעשות שימוש חוזר בחלק המרכזי והיקר ביותר שלו, וכך להפחית בעלויות השיגור לחלל.

זהו השיגור החסוי השלישי של ספייס אקס עבור ממשלת ארה”ב, כשבשנה שעברה שיגרה את מטוס החלל הסודי X-37B של חיל האוויר האמריקאי, ואת הלוויין NROL-76 של משרד הסיור הלאומי (NRO).

בדומה לאותם שיגורים של מטענים חסויים, ספייס אקס לא העבירה היום בשידור חי את בעירת המנוע הרקטי של השלב העליון, לאחר ההתנתקות מהשלב הראשון, שמטרתה להכניס את המטען הסודי למסלול המתוכנן שלו סביב כדור הארץ. ספייס אקס לא הודיעה עדיין אם הכנסת הלויין למסלול בשלב האחרון של השיגור עברה בהצלחה.

זומה – אחד הלוויינים הסודיים ביותר ששוגרו בשנים האחרונות

הלוויין ששוגר היום לחלל הוא אחד הסודיים ביותר של ארה”ב בשנים האחרונות, ואפילו הסוכנות הממשלתית האחראית עליו אינה ידועה. סוכנות לווייני הריגול NRO הכחישה קשר אליו.

בנוסף, שיגור המטען הסודי נחשף רק חודש אחד לפני תאריך שיגורו, שתוכנן במקור לנובמבר בשנה שעברה. דבר שיגורו נחשף אז רק בשל מסמכים פומביים שספייס אקס הגישה לרשות התעופה הפדרלית.

נחיתת השלב הראשון על המנחת היבשתי בקייפ קנוורל לאחר השיגור. התאורה הלילית אמנם בעייתית, אך, כפי שהחברה ביצעה כבר 21 פעמים, כולל הפים הזו, השלב הראשון נחת בהצלחה על המנחת, ויוכל כעת לשמש בטיסה נוספת לאחר שיעבור תיקון ושיקום. מקור: SpaceX.
נחיתת השלב הראשון על המנחת היבשתי בקייפ קנוורל לאחר השיגור. התאורה הלילית אמנם בעייתית, אך, כפי שהחברה ביצעה כבר 21 פעמים (כולל הנחיתה הנוכחית), השלב הראשון נחת בחזרה בשלום, ויוכל כעת לשמש בטיסה נוספת. מקור: SpaceX.

שיגורו של זומה בנובמבר נדחה בסופו של דבר, עקב חשש לתקלה במעטפת המטען של הפאלקון 9 (שתפקידה להגן על המטען במהלך השיגור), בעיה שהחברה מסרה כי נפתרה. השיגור נקבע מחדש ל-4 בינואר בשבוע שעבר, ונדחה שוב פעם להיום, עקב תנאי מזג אוויר.

הדבר היחיד שידוע בוודאות בנוגע לזומה, הוא שהוא נבנה על ידי יצרנית מערכות הביטחון והחלל נורת’רופ גראמן, עבור ממשלת ארה”ב. נורת’רופ גראמן הייתה אחראית גם על שיגור המטען עבור הסוכנות הממשלתית החסויה, והיא בחרה בספייס אקס לשיגורו. הסכם השיגור נחתם כבר ב-2015, אך לא נקבע אז תאריך ספציפי לשיגור המשימה. באפריל 2017 הסוכנות הממשלתית החסויה הודיעה לנורת’ופ גראמן על כוונתה לשגרו בנובמבר, וספייס אקס שינתה במהירות את לוח הטיסות שלה על מנת להיענות לדרישה.

כמו כן, ידוע שזומה שוגר למסלול נמוך-ארץ, המוגדר כמסלול בגובה של עד כ-2,000 ק”מ. לפי מספר דיווחים בתקשורת האמריקאית, מסלולו המתוכנן מוטה בכ-50 מעלות ביחס לקו המשווה של כדור הארץ, נטיית מסלול קרובה לזו של תחנת החלל הבינלאומית, וכן של הלוויין הסודי הקודם שספייס אקס שיגרה בשנה שעברה, NROL-76.

NROL-76, ששם הקוד שלו שונה ל-USA 276 לאחר כניסתו למסלול, נחשב גם הוא למסתורי למדי, לאחר שביוני 2017 נצפה מתקרב למרחק של קילומטרים ספורים מתחנת החלל הבינלאומית. עקב המאפיינים המסלוליים המוערכים הדומים שלו ושל הלוויין הסודי זומה, יש שהעלו אפשרות לקשר מסוים בין שני הלוויינים – אך מדובר בספקולציה בלבד.

היעד הבא – טיסת הבכורה של המשגר החזק בעולם

הפאלקון הכבד על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי בדצמבר 2017, בבדיקות לקראת ניסוי הבעירה הסטטי הצפוי להתבצע השבוע. מקור: SpaceX.
הפאלקון הכבד על כן השיגור 39A במרכז החלל קנדי ב-28 בדצמבר 2017, בבדיקות לקראת ניסוי הבעירה הסטטי הצפוי להתבצע השבוע. מקור: SpaceX.

השיגור היום מאפשר לספייס אקס להתמקד ביעד המרכזי הבא שלה – טיסת הבכורה של המשגר החדש שלה, הפאלקון הכבד, המתוכננת לסוף החודש הנוכחי, לפי מנכ”ל ומייסד החברה אילון מאסק. השבוע, החברה צפויה לבצע ניסוי בעירה סטטי במשגר הענק, בו יבחנו 27 המנועים הרקטיים שלו כשהוא מהודק לקרקע.

הפאלקון הכבד, המורכב מפאלקון 9 דו-שלבי מותאם, שלשלב הראשון שלו מוצמדים שני שלבים ראשונים נוספים המשמשים כמאיצי צד, יהפוך למשגר הפעיל החזק ביותר בעולם, אם ישוגר בהצלחה כמובן (מאסק ציין בעבר כי ישנו סיכוי לא מבוטל שטיסת המבחן תסתיים בכישלון).

אם טיסת המבחן לא תדחה ותעבור בהצלחה, הפאלקון הכבד ישגר לחלל מטען יוצא דופן – מכונית הטסלה רודסטר האישית של מאסק, שתוכנס למסלול אליפטי סביב השמש, בו תגיע עד למרחק של מאדים מהשמש (אך לא למאדים עצמו).

הצלחה בטיסת המבחן הראשונה של המשגר החזק בעולם תהווה הישג חשוב נוסף לחברה, שהפכה בתוך שנים ספורות לאחת המצליחות ביותר בתעשיית השיגורים לחלל. בשנה שעברה למשל, ספייס אקס ביצעה 18 שיגורים מוצלחים, יותר מכל חברה פרטית אחרת בהיסטוריה. וזה רק החודש הראשון של השנה – מאסק ציין בעבר כי בכוונתו להגדיל עוד יותר את קצב השיגורים של החברה, לכ-30 שיגורים בשנה הנוכחית, ולחברה עוד מספר יעדים חשובים לשנה החדשה, כגון שיגור בני אדם בחללית הדרגון 2 שהיא מפתחת.

ראו עוד בנושא באתר הידען:

צפו: השידור המלא של המשימה

תגובה אחת

  1. יש לציין כי השנה תשגר ספייס-אקס את הגרסה הבאה של הפלקון 9 – בלוק 5. גרסה זו תהייה יותר יעילה ותאפשר שיגור חוזר של המשגר בתוך 24 שעות, משהו שבהחלט יש לצפות לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.