בדרך לטיסות מסחריות לחלל: החללית הפרטית הראשונה נכנסה בהצלחה לאטמוספירה

החללית המסחרית הראשונה, ספינת החלל "אנטרפרייז" מבית וירג'ין גלקטיק, עברה את המבחן החשוב ביותר בדרך לטיסות מסחריות לחלל: בטיסת מבחן מיוחדת נכנסה החללית לאטמוספירה, תוך בדיקה ראשונה ומוצלחת של קונפיגורציית "הנוצה" הייחודית שלה, טכניקה חדשה לכניסה מחדש לאטמוספירה

ספינת החלל אנטרפרייז מדגם ספייסשיפ 2 נכנסת לאטמוספירה מעל מדבר מוחאבי. צילום: מצפה קליי
ספינת החלל אנטרפרייז מדגם ספייסשיפ 2 נכנסת לאטמוספירה מעל מדבר מוחאבי. צילום: מצפה קליי

החללית המסחרית הראשונה, ספינת החלל "אנטרפרייז" מבית וירג'ין גלקטיק, עברה את המבחן החשוב ביותר בדרך לטיסות מסחריות לחלל: בטיסת מבחן מיוחדת נכנסה החללית לאטמוספירה, תוך בדיקה ראשונה ומוצלחת של קונפיגורציית "הנוצה" הייחודית שלה, טכניקה חדשה לכניסה מחדש לאטמוספירה

טיסת ניסוי זו, השלישית במספר בשבועיים האחרונים והמשמעותית ביותר עד כה, מציינת התקדמות משמעותית נוספת בדרך של חברת וירג'ין גלקטיק, הפרוייקט השאפתני של המיליארדר סיר ריצ'ארד ברנסון להפעלת טיסות מסחריות לחלל, בעלות של כ- 200 אלף דולר לכרטיס. בימים אלו משווקים כרטיסים לטיסות גם בישראל.

ספינת החלל שתיים (SpaceShipTwo) של וירג'ין גלקטיק, המכונה גם VSS אנטרפרייז, ביצעה כבר שבע טיסות "סולו", מאז דצמבר 2009.

טיסת הניסוי הדרמטית, שהוטסה ע"י האסטרונאוטים פיט סיבולד (Pete Siebold) וקלינט ניקולס (Clint Nichols), והשיגה פריצת דרך טכנולוגית באחד האתגרים המשמעותיים ביותר העומדים בפני טיסות לחלל: הכניסה מחדש לאטמוספירה, המלווה בחום של אלפי מעלות שנוצר ע"י החיכוך.

"מדובר בדיוק באותה בעיה שיצרה את אסון קולומביה שכולנו זוכרים לצערנו" מסביר אלירון ירון, יו"ר חברת "גלקטיק דרימליין" המשווקת בישראל כרטיסי טיסה לחלל על "האנטרפרייז", לטיסות שיחלו כבר בשנה הבאה "במקום המגן התרמי הבעייתי של מעבורות החלל, שחתיכה שנפלה ממנו גרמה לאסון הגדול, יש כאן פיתרון אלגנטי ובטיחותי בהרבה – "קונפיגורציית הנוצה".

ירון מסביר: " ברגע שהיא נמצאת מחוץ לאטמוספירה, ניתן להטות את כל חלק תצורת הזנב של הספינה, לזווית של כ-65 מעלות. הקונפיגורציה הזו מאפשרת שליטה אוטומטית בכיוון זווית המטוס ויוצרת תנוחה יציבה ביותר, שנותנת לאסטרנאוט אפשרות לכניסה חזרה לאטמוספירה ללא מגע יד, דבר אשר לא היה אפשרי בספינות חלל קודם לכן, בלי להזדקק למערכת מחשוב השולטת בטיסה. השילוב של משיכה חזקה ומשקל נמוך (הודות לחומרים קלים ביותר מהם הספינה מורכבת) גורם לטמפרטורת חיפוי הספינה לא לעלות בעת החדירה לאטמוספירה. זהו הישג דרמטי שיהפוך את הטיסה לחלל לחוויה בטוחה הרבה יותר עבור האנושות".

וירג'ין גלקטיק, בבעלותו של סר ריצ 'רד ברנסון, הינה חברת בת של הקונצרן העולמי וירג'ין, העוסקת בפיתוח חלליות פרטיות למטרות מסחריות ותיירותיות. החברה עומדת להיות מפעילת החללית הראשונה בעולם לטיסות מסחריות לחלל. החללית החדשה (VSS Enterprise) וחללית האם (VMS Eve) נמצאות בימים אלה בפיתוח עבור חברת וירג' ין גלקטיק של סר ריצ 'רד ברנסון ע"י Mojave-based Scaled Composites.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. קונפיגורציית נוצה = קונפיגורציית בדיחה.

    הרי מהירות הכניסה לאטמוספרה של מקפות הרבה הרבה יותר גבוהה.
    אז, שלא יעבדו עליכם….

  2. נראה מטוס מיוחד במינו בתמונה שצירפו לפני
    נקווה שווירג'ין יצליחו להוריד את העלויות בבוא הזמן
    מעניין שכל הבנייה של המטוס נשמר בסוד כמו חמקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

דילוג לתוכן