מחקר בו השתתף פרופ’ מריו ליביו: אסטרואידים קטלניים במידה דרושים להתפתחות חיים מורכבים

החוקרים הגיעו למסקנה לאחר שיצרו סדרה של מודלים תיאורטיים המבוססים על תצפיות של דיסקות השברים המקיפים כוכבים אחרים, כמו גם כוכבי הלכת דמויי צדק שהתגלו עד כה.

הדמיית אמן של התצורות השונות של חגורת האסטרואידים שיכולות להופיע. איור : NASA/ESA/A. Feild, STScI

אסטרואידים יכולים להיות אמצעי להכחדת החיים, כשהם פוצעים את פני השטח של כוכב לכת עם אש וסלעים מותכים, אך אסטרואידים יכולים גם לסייע בזריעת כוכב לכת עם המרכיבים הנכונים ליצירת התשית לחיים ולעודד את החיים לפתח אסטרטגיות שרידה מורכבות יותר.

כמו בכל דבר, הכל שאלה של מינון. יותר מדי אסטרואידים ונקבל מטווח קוסמי, ממטטרי אש ממיתים מהשמים. מעט מדי אסטרואידים וחיים מורכבים עלולים לא לקבל את החומרים שהם זקוקים להם. החיים לא מקבלים הזדמנות להתערבב מדי פעם ולהתפתח לתצורות יותר מורכבות.

מסקנות אלה נובעות ממחקרה של רבקה מרטין, עמיתת סייגן של נאס”א מאוניברסיטת קולומבו בבולדר ומריו ליביו מהמרכז המדעי של טלסקופ החלל בבלטימור, מרילנד (בעבר מרצה מבוקש בטכניון, א.ב.). החוקרים יצרו סדרה של מודלים תיאורטיים המבוססים על תצפיות של דיסקות השברים המקיפים כוכבים אחרים, כמו גם כוכבי הלכת דמויי צדק שהתגלו עד כה.

הם גילו כי רק שברירי אחוז ממערכות השמש מכילים כוכבי לכת ענקיים במיקום הנכון שעוזר ליצור חגורת אסטרואידים בגודל הנכון. למעשה, נראה כי מערכת השמש לנו היא מקרה נדיר בכל הנוגע לגודלה הנכון של חגורת האסטרואידים.

“המחקר שלנו הראה כי רק למקצת מערכות השמש שנצפו עד כה יש כוכבי לכת במקום הנכון ליצירת חגורת אסטרואידים בגודל המתאים, הגורמת לפוטנציאל לחיים בכוכבי הלכת הסלעיים הסמוכים.” אומרת מרטין, החוקרת המובילה של המאמר. “המחקר שלנו מעלה השערה לפיה מערכת השמש שלנו עשוייה להיות די מיוחדת.”

לדבריה יש שלושה מודלים אפשריים של יצירת חגורות אסטרואידים במערכות שמש אחרות.
* עולמות בגודל של צדק נעים לאיטם פנימה, ומשבשים את חגורת האטסרואידים לפני שהיא יכולה להיווצר. כל האסטרואידים הפוטנציאליים נופלים אל כוכב הלכת או מועפים לחלל העמוק. עולם פוטנציאלי הדומה לכדור הארץ מרוקן מהכימיקלים שלו וחווה בזמן המעבר הזה פגיעה קטסטרופלית. בשל כך חיים מורכבים לא יכולים להיווצר. זה רע.

*לא נוצרים במערכת כוכבי לכת מהסוג של צדק, דבר שמאפשר למערכת השמש לייצר חגורת אסטרואידים מאסיבית. החומרים מהחגורה העצומה והצפופה הזו עלולים להעניש עונש יתר את העולמות דמויי כדור הארץ ולא לתת לחיים הזדמנות. גם זה לא טוב.
* עולמות בגודל של צדק נוצרים במערכת השמש החיצונית, והם נעים רק מעט, דבר שמונע יצירת חגורת אסטרואידים גדולה מדי. יש עדיין מספיק אסטרואידים כדי לזרוע את העולמות הארצניים בחומרים כימיים ולעודד אבולוציה, אך לא מספיק כדי להחזיר את ההתקדמות לאחור. וזה אנחנו.

כדי להגיע למסקנה זו, יצרו מרטין וליביו מודלים של דיסקות קדם פלנטריות סביב כמה כוכבים, ואז צפו במה שעשוי להתרחש במגוון צירופים של כוכבי לכת דמויי צדק. הם השוו את המודלים שלהם ל-90 דיסקות קדם פלנטריות שהתגלו עד כה בידי טלסקופ החלל שפיצר של נאס”א, ול-520 כוכבי לכת ענקיים שהתגלו סביב כוכבים אחרים.

עד כה, רק 4% מהמערכות שהחוקרים בחנו, מכילים את הצירוף הנכון של חגורת אסטרואידים קומפקטית וכוכב לכת דמוי צדק בסמוך אליה. הדבר נותן לחוקרים תצורה ספציפית של חגורת אטסרואידים וסידור כוכבי הלכת לחיפוש כאשר מבקשים למצוא עולמות שיכולים להכיל מורכבות.

1. טענה מאוד שנונה, אך לא הוכחה מבחינה מדעית.
    למרות שמבחינה הסתברותית הם כנראה צודקים, עדיין בתנאים מסוימים זה יכול לקרות\לא לקרות בניגוד לתחזיות.

2. לבן נר,
    אל תשכח שיש עוד גורמים חשובים ליצירת חיים, וייתכן שיש מספר גורמים שאנו עדיין לא מכירים כחשובים לכך. למרות הכל, אנחנו לא בדיוק יודעים איך נוצרים חיים בכדוה”א ובכלל.
    גורם חשוב נוסף הוא שכוכב הלכת יהיה ב”איזור החיים” יחסית לכוכב, לא קר מדי ולא חם מדי לאפשר קיום מים נוזלים.
    אבל אני שותף לאופטימיות שלך, מכיוון שהידע (ולפעמים החוסר ידע) שלנו מתבסס רק על צורת החיים היחידה שמוכרת לנו, ויתכן שחיים במקומות אחרים מבוססים על תנאים אחרים ואנו היוצאים מהכלל…
    לדוגמא הירחים של צדק. באירופה, הנתונים מראים על אפשרות שיש שם אוקיינוס מתחת לשכבת קרח שמכסה את הירח, למרות שהוא מרוחק מאוד מהשמש. החום נוצר ע”י חיכוך שנוצר מגלי הכבידה של צדק.
    בנוסף, אנו מגלים יותר ויותר אקסטרימופילים:צורות חיים שחיות בתנאים קיצוניים, כמו חום,קור,קרינה וכו…

3. 4% מתוך מדגם של כ-600 מערכות שמש זה כ-25-20 מערכות שמש עם פוטנציאל לקיום
    חיים בסביבה הקרובה והמיידית שלנו בגלקסיה.
    כ”כ יש להניח כי גם בסביבה קטנה ומצומצמת זו ישנן עוד מערכות שמש רבות שטרם נצפו.
    זה מרגיש כי הגלקסיה כולה רוחשת חיים….ובצפיפות רבה.