סיקור מקיף

ריי בראדבורי שנפטר אמש צדק: לא חייבים לשרוף ספרים אפשר פשוט לגרום לאנשים לא לקרוא אותם

משרד החינוך של דרום קוריאה בגזירה חדשה: למחוק ראיות לאבולוציה מספרי הלימוד

ריי ברדבורי בצילום משנת 1975. מתוך ויקיפדיה
ריי ברדבורי בצילום משנת 1975. מתוך ויקיפדיה

היום נפטר סופר המדע הבדיוני המפורסם ריי בראדבורי, בגיל 91 ולאחר מחלה ממושכת. הספר המפורסם ביותר שכתב בראדבורי לאורך הקריירה המפוארת שלו, היה ‘פרנהייט 451’. ספר זה מתאר עולם עתידי אפשרי, בו מועלים הספרים על המוקד. לא רק ספר אחד או שניים, אלא כל הספרים כולם. זוהי גם הסיבה לשם הספר: טמפרטורה של 451 מעלות פרנהייט היא זו בה מתלקח נייר מאליו.

כאשר נשאל בראדבורי אודות הרעיון להשמיד ספרים כדרך לכפות תרבות מסוימת, הוא ענה כי אין כלל צורך לשרוף את הספרים. פשוט צריך לגרום לאנשים להפסיק לקרוא אותם. וכמו מתוך הזמנה, בצירוף מקרים מוזר, נראה שגם הבריאתנים בדרום קוריאה הגיעו לאותה מסקנה.

תנועת הבריאתנות בדרום קוריאה התחזקה ותפסה תאוצה בשנים האחרונות, כפי שניתן להבין מהמספרים: בסקר שנערך ב- 2009 התגלה כי כמעט שליש מהנשאלים לא האמינו באבולוציה. הבריאתנים בדרום קוריאה החליטו לנצל את המצב ופתחו במערכה כנגד משרד המדע, בדרישה למחוק את אזכורי האבולוציה מספרי הלימוד, כדי להחזיר את דעות התלמידים למקומן הראוי – בחיק הדת. עתירה בנושא הוגשה למשרד המדע, החינוך והטכנולוגיה של דרום קוריאה, ­והביאה להכרזה מצד נציגי המשרד על הוצאת מהדורות מעודכנות שלא יכללו דוגמאות מפורשות לאבולוציה. כך נעלם הארכיאופטריקס, דינוזאור בעל נוצות שעשוי להיות חוליית מעבר בין הזוחלים לעופות. כך גם נמחק קו האבולוציה של הסוס, המבוסס על סדרה יפהפייה של מאובנים שנאספו בעמל רב לאורך למעלה ממאה שנים – אך אינו ראוי כנראה למקום בספרי הלימוד בדרום קוריאה.

זהו תרגיל מסוג חדש, ואכזרי במיוחד. במקום לדרוש שלא ללמד את תורת האבולוציה, או לתת לה מעמד שווה עם רעיון התכנון התבוני, החליטו הדרום קוריאנים לרוקן את האבולוציה מהוכחות… ולתת לתלמידים להחליט בעצמם מה נכון ומה לא. בכך בוגד משרד החינוך בתפקידו המקודש: להנחיל לתלמידים ידע אמיתי. כיצד ניתן להסביר על תיאוריה מסוימת, ובמיוחד כזו ששנויה במחלוקת בקרב הציבור הרחב, מבלי להביא גם את הראיות מהשטח התומכות בה? באמצעות שימוש באסטרטגיה זו, אנו מדלגים מעל שלב שריפת הספרים, ומביאים אותם לרמה בה התלמידים לא ירצו כלל לקרוא אותם ברצינות.

האם יש משמעות אמיתית לצעד זה על דרום קוריאה? כנראה שלא. אפשר לעסוק ברפואה או אפילו בביולוגיה גם מבלי לקבל את עקרונות האבולוציה. אך אלו יהיו רפואה וביולוגיה מכאניות, מבלי הבנה אמיתית של המדע העומד מאחוריהן. ביולוגים שאינם מבינים או מקבלים את רעיונות האבולוציה, יתקשו מאד להגיע לתגליות חדשות בתחומי ביולוגיה התפתחותית, ביולוגיה מולקולארית, גנטיקה, תורשה, אנטומיה, זואולוגיה ועוד. רופאים שעברו את מערכת החינוך הדרום קוריאנית, לא יוכלו לגבש הנחיות נבונות כדי למנוע אבולוציה של חיידקים בבתי-חולים, שעלולה להפוך אותם לחסינים לאנטיביוטיקה. דרום קוריאה תאבד, למעשה, את האליטה הביולוגית והרפואית שלה. היא תעמוד במצב דומה לזה בו נמצאת רוסיה של היום, לאחר שחיסלה את הביולוגים המוכשרים ביותר שלה במאה האחרונה מסיבות פוליטיות, ולא הצליחה לשפר את מערכת החינוך כדי לגדל דור חדש ומוצלח של אנשי מדע.

יותר מכל, זהו צעד המראה לנו עד כמה רגיש הידע האנושי, וכמה קל לשחק בו. הדעות, האמונות והמחשבות שלנו מתגבשות בעיקר בילדותנו. כל מה שמגיע לאחר מכן מהווה רק קצפת על העוגה, שיכולה לגרום לקשיי עיכול רציניים לפני שנסכים לעכל אותה. ילדים שלא ילמדו על אבולוציה באופן מסודר, יתקשו לקבל אותה בשנים מאוחרות יותר. וכך מתחילה ההתדרדרות בידע אליו נחשפים הדורות.

התדרדרות כזו התגלתה כבר בעבר בהיסטוריה, כאשר היוונים הקדומים עברו מתרבות מדעית ענפה אל ימי הביניים המנוונים (עם עצירה קטנה בדרך אצל הרומאים). גם הם היו בטוחים שכל הידע שנרכש ופותח על-ידי ארכימדס, אריסטו, אוקלידס וכל שאר הפילוסופים של המדע, לא יאבד לעולם. כל הכרכים נשמרו בספריה הגדולה של אלכסנדריה, אחרי הכל, ממש כפי שאנו שומרים על הידע בוויקיפדיה. אלא שהספרייה הגדולה של אלכסנדריה נשרפה בסופו של דבר, הועלתה באש, לאחר מאות שנים במהלכן הושבחה הבורות והקיצוניות הדתית בקרב ההמונים. גם ויקיפדיה, שמשקפת את דעת ההמונים, תוכל ליפול קורבן לבריאתנות מהרגע בו מתגבשת מסה קריטית גדולה מספיק של בריאתנים. אנו איננו חסינים מפני הרס התרבות יותר… ובכן, יותר מכל תרבות אחרת. רק צריך לטמטם את הדור הבא, שוב ושוב ושוב.

בראדבורי הבין שכדי לעשות זאת, אין צורך לשרוף ספרים. בדיוק להפך, השריפה מקנה להם ערך. במקום זאת, צריך לגרום לאנשים להפסיק לקרוא אותם, ואחת הדרכים לעשות זאת היא לסלף ולעוות את תוכנם עד שיהיה חסר משמעות.

בקוריאה זה קורה בימים אלה.

ובישראל?

39 תגובות

  1. ובישראל? בישראל כמובן זה הרבה יותר פשוט. כל מה שצריך לעשות זה להקטין את השכר של המורים לאורך ציר הזמן, בעקבות זאת יש להסכים לקבל פריחות חסרות השכלה לסמינר המורים, ולבסוף להוציא מתכנית הלימודים כל מה ש”שרוי במחלוקת” במציאות הישראלית, כמו למשל לימודי אזרחות משמעותיים.
    וראו זה פלא : לא צריך אפילו לשרוף ספרים.

  2. יובל,
    אתה מוזמן לצטט אותי, אבל ביננו לא נראה לי שתגובה באינטרנט, גם כשהיא מגיעה מאתר הידען, יכולה להוות מקור מהימן במחקר מדעי…
    אני ישמח לעזור לך, אם אתה חפץ בכך, אם תוכל לתת לי קצת יותר כיוון…
    איך אני יכול ליצור אתך קשר ( דוא”ל?)

  3. אבי כהן, תודה
    אני מאמין לך וסומך עליך.
    הענײן שלי נובע ממחקר שאני עורך כבר הרבה שנים על השפעה אפשרית של היהדות על דתות בעולם. כעת אני עוסק בדתות של מזרח אסיה. היות שאינני מקפיד על ניסוח אקדמי אין לי בעײה לכתוב “אבי כהן אמר מפי מכרים קוריאנים שלו”, ואולי אף אעשה כן. בכל מקרה, אשמח לקבל מידע מפורט יותר.
    ושוב תודה

  4. יובל חייקין,
    המקורות שלי הם הקוריאניים שאני מכיר. אם זה נחשב מקור מוסמך או לא, אני לא בטוח…

  5. אבי,
    תודה על התשובה המהירה,
    אולי באמת כדי לעלות את מספר התגובות לעמוד.

  6. לאבי כהן, התשובה פשוטה. לפי גוגל אנליטיקס כתבות שיש בהן מאות תגובות הן מאוד איטיות, ולוקח להטעין אותן בממוצע 20 שניות. זה לא מומלץ ולכן כדי להקל על הגולשים אנחנו נאלצים למצוא פתרון ביניים. אולי 20 זה מעט מדי, נבדוק אם אפשר להעלות את זה במקצת.

  7. לאבי בליזובסקי:

    מדוע שינית את הפורמט של התגובות?
    כעת אנו נדרשים להקליק על קישור כדי להגיע לשאר התגובות, כדי להבין בכלל על מה הם מדברים…
    למה זה טוב?
    אני אישית מעדיף את הפורמט הקודם שבו יכולתי לראות את כל התגובות בעמוד אחד, וכך יכולתי בקלות וללא צורך לעבור על כל התגובות לקשר בין התגובות הרלוונטיות…
    מה קורה אם יש המון תגובות? נדרש לבצע יותר ממעבר לדף אחד כדי לראות תגובות ישנות יותר?

  8. יובל,
    יהודים נחשבים בדרום קוריאה למעין גאונים. הם רואים את מספר היהודים מבין זוכי פרס נובל, וכן את ההישגים של יהודים בתחומים אחרים, ומגיעים למסקנה זו.
    הקוריאנים החליטו שכנראה יש ללימוד התלמוד השפעה בנושא, ומכיוון שהם רוצים להחכים, החליטו שהם גם רוצים לקרוא בתלמוד…
    בנוסף לכך, אני בטוח שיש לעובדה שהם נוצרים השפעה על כך, כי אנו נתפסים בתודעה שם כ”העם הנבחר”.

  9. יובל: לא מדובר על מהדורה מלאה של התלמוד אלא על ספרון קטן לילדים שכולל אגדות שהגיעו במקרה מהתלמוד.

    אני כילד גדלתי בין השאר על ספר האגדה של ביאליק, והוא הרבה יותר מקיף מהחוברת הזו.

  10. מה שקרה בפיצוץ הקמבריוני לא מוכיח ולא מפריך. זה יכול לאשש לכאן ולכאן. הבריאתן יגיד “כאן אלהים שם את האצבע”. הדרװיניסט יגיד “תנאי הסביבה השתנו”. הבריאתן יענה “אלהים שינה את תנאי הסביבה”. הדרװיניסט יגיד “זה שינוי אקראי”. הבריאתן יענה משהו והדרװיניסט יגיד משהו. יאללה! נקסט!

  11. איילון,
    1) לא הבנתי, היכן עובר הגבול? האם חיידק שהשתנה ב – 50% הוא עדיין אותו חיידק או מין חדש? האם זה לא מספיק מאקרו בשבילך?
    האם דני ענק וצ’יאווה שמכנית כבר לא יכולים להזדווג ובעתיד מן הסתם גם לא יוכלו ע”י הפריה מלאכותית לא יהיו מאקרו אבולוציה מבחינתך?

    3) גם לא הבנתי, איזה מאמר אתה רוצה? שבין שני מיני E. coli יש 50% הבדל או שבין אדם לגורילה יש 1% ?

    5) OK בהנחה שהפרכת, הפיצוץ הקמבריוני לא קרה בצורה אבולוציונית. אז תאיר בבקשה את עיננו ותסביר לנו מה בדיוק קרה שם? וגם תן לנו סימוכין בצורת תצפיות או ממצאים שייתמכו בתאור שלך.

  12. ר.ח
    1. שאלת אותי לגבי מיקרו ומאקרו אבולוציה. טענתי בדוגמאות היא שיש גבול למיקרו אבולוציה.
    3. תפנה אותי בבקשה למאמר בנושא.
    4.יש סנטימנטים חזקים מאוד לתאוריה הזו כי היא נסיון התשובה היחידה לSpecial creation
    5.בעיני זה עדיין מסתורין. מספיק לראות את מה שקרה בפיצוץ הקמבריוני בכדי להפריך לגמרי את היפוטזת האבולוציה.

  13. היודע+השואל
    אתעכב על סוגיה אחת שהעלית – סוגית המעברים בכיוון ההפוך
    לאבולוציה אין כיוון והמעבר ממפותח לפשוט מתרחש כל הזמן, עזוב את העובדה שהוא מתרחש אצל חיידקים, אבל מה לגבי יצורים מפותחים כמו סרטנים ואפילו יונקים, שאיבדו בתוך כמה דורות את הראיה לאחר שעברו במערה שנותקה מהעולם החיצון?

  14. איילון,
    1) לא הבנתי. מה ההקשר בין זה שכלב לא יכל להיות אינסופי לאבולוציה? האם האבולוציה טוענת זאת?
    דרך אגב, אם אתה כבר מזכיר כלבים, שמת לב להבדל בין צ’יאאווה לדני ענק לאב הקדמון שלהם דמוי הזאב? ועל זה אתה לא יכול להתווכח כי אלה שינויים מתועדים שנעשו בתהליך אבולוציוני שבו האדם שימש רק כמנגנון סלקטיבי.

    2) האם האבולוציה טוענת שמקק יכול להיות עמיד למכת פטיש? האם אתה מכיר איזו שהיא חיה עמידה לפטיש? במה זה הפרכה לאבולוציה בדיוק?

    3) למה אני קורא לו חיידק? כי אין לי שם אחר בשבילו. הרי השמות הם הגדרה שלנו. שני חיידקים עם הבדל 50% בגנום עדיין נקראים שניהם “E. coli” לעומת זאת שני יונקים עם 99% דמיון נקראים, האחד “אדם” ואילו השני “גורילה” זה פשוט עניין של הגדרה. פרדוקס הערימה.

    4) איזה wishfull thinking ?? אתה חושב שיש למישהו סנטימנטים לאבולוציה? מישהו התחתן איתה? הרי ברגע שתהיה תאוריה אלטרנטיבית מוכחת האבולוציה תיזנח לאנחות. ה- wishfull thinking היחידי הוא של דתיים שמונעים ממניעים לא רציונאליים והויכוח איתם הוא לא רציונאלי ללא קשר לעובדות כמו שטוען פה בלהט ערנסט.

    5) לסיום אני אשאל אותך מה ששאלתי בריאתנים אחרים פה באתר. OK נניח שאתה צודק ובעלי החיים לא מתפתחים בצורה אבולוציונית, אז מה ההסבר האלטרנטיבי שלך למגוון החיים ומה העדויות התומכות בו?
    שים לב שההסבר הזה צריך לכלול ולהסביר את המאובנים והדרך שבה הם מסודרים בשכבות, מחלות גנטיות, מחלות סרטן, מוטציות, בע”ח שנכחדו, דמיון פילוגנטי ברמת הפנוטיפ ורמת הגנום, הופעת זנים חדשים היום ויצירתם של זנים חדשים אל מול ענינו במעבדה.

  15. ר.ח
    אני אתן לך דוגמא
    בסלק סוכר ע”י השבחה גנטית (לא הנדסה גנטית) הצליחו להרים את רמת הסוכר מ5-6 אחוז בתחילת המאה ה19 ל20 אחוז היום. זהו שם זה נעצר.
    השבחה של כלבים – יש גבול כמה כלב יכול להיות גדול, זה לא אינסופי.
    מקק אולי יפתח עמידות לחומרי הדברה אבל הוא לעולם לא יפתח עמידות למכה מפטיש.
    יש גבול כמה אפשר לשנות באותו המין.

    נתת דוגמא של חיידק – מדוע אתה עדיין קורא לו חיידק? כי זה עדיין חיידק.

    ראיתי וקראתי על ההוכחות (אבולוציה של יונקים וכיו”ב) הכי חזקות של מצדדי האבולוציה וקראתי את הפרכות מצדדי התכנון התבוני.

    יש כאן wishfull thinking של מצדדי האבולוציה

  16. איילון,

    מיקרו ומאקרו אבולוציה זו המצאה של בריאתנים. את פרדוקס הערימה אתה מכיר? מתי מספר גרגירים הופכים לערימה? ובאנלוגיה, כמה מוטציות לדעתך צריכות לדעתך להצטבר עד שתכריז שנוצר מין חדש?

    חיידק שקלט פלסמיד המכיל גן לעמידות + גן הגורם להארה + גן המאפשר לו לנצל מקור מזון חדש זה לא מספיק מקרו אבולוציה בשבילך? וזה קורה כל יום במעבדות. דרך אגב המעבדות לא המציאו כלום, הן משתמשות בכלים שהגיעו אלינו מהטבע.
    חוץ מזה מעניין מהיכן אתה מביא את הקביעה הפסקנית “מקרו אבולוציה מעולם לא נצפתה בטבע וגם לא במאובנים” ? תקרא למשל על האבולוציה של יונקים כפי שהיא משתקפת ממאובנים ואם אתה לא יודע היכן תקבל גם הפניות.

  17. אבי, אתה מספר לי סיפורים.
    תביא לי דוגמא שוירוס הפך להיות ייצור שונה מוירוס.

  18. איילון הוא הוא ההוכחה למדוע צריכים מדענים בארץ לבצע מה שעמיתיהם בחו”ל עושים, לאמור, לקיים ויכוחים פומביים כנגד אנשי דת לגבי מהות הבריאה והאבולוציה.

  19. חיידקים שמפתחים עמידות לאנטיביוטיקה אכן הופכים לחיידקים, רק במובן זה שהם שייכים לאותה ממלכה, אבל בגלל קצב הדורות המהיר שלהם אפשר להגיע בהם למספר הדורות שבהם הפך קוף לאדם, ואכן ההבדלים הגנטיים בין החיידק שבתחילת השרשרת לאלו שבסופה גדולים יותר באחוזים מההבדלים בין השימפנזות לאדם. כך שההגדרה של מיקרו אבולוציה לא נכונה כאן.
    בנוסף, אפשר להבחין בשושלת לפי הקרבה הגנטית בין מינים שונים בבדיקות מעמיקות של הDNA על מיליוני בסיסים.
    אני כבר לא מדבר על כך שמיקרו ומאקרו אבולוציה הם המצאה של בריאתנים – אבולוציה יש רק אחת, וכפי שראית מהדוגמה הזו.

  20. כתבה דמגוגית בלי שום תוכן ממשי.

    1.מה היו טיעוני תומכי התכנון התבוני שהדוגמאות בספר מופרכות או אינן מדעיות ?
    2.במקום לכעוס שדוגמאות מופרכות לא מתפרסמות בספרי לימוד, יש לך מענה ענייני להפרכה – הבה נשמע אותה.
    3. תומכי התכנון התבוני מקבלים את מה שנצפה בטבע, דהיינו מיקרו אבולוציה. כלומר אין שום בעייה עם חיידקים שהופכים להיות עמידים לאנטיביוטיקה. כאן אתה פשוט משקר.
    4.מקרו אבולוציה מעולם לא נצפתה בטבע וגם לא במאובנים. זה לא מדע זו אמונה שמקומה לא בספרי ביולוגיה.

    להיות מאוהב בתאוריה לא הופך אותה לאמיתית. מה לעשות.

  21. קראתי במקום אחר שלכנסיה הקתולית והפרוטנסנטטית צברו כוח די גדול על חשבון הבודהיזם בדרום קוריאה. וכמובן מהיכן מגיעים המסיונרים הללו? מחגורת התנ”ך המנוונת של ארה”ב

  22. דרום קוריאה?
    האם לא מדובר בארה”ב? שם לנוצרים ההדוקים יש ויכוח עם אנשי המדע…

  23. בישראל, הכל פשוט, כדי שיפסיקו לקרוא ספרים,
    בוא ניתן להם צג טלויזיה ונשדר להם כל מיני דברים מטומטים,
    למשל נשדר להם שהחרדים אשמים בכל הצרות שלהם.

  24. לא מצאתי כמעט משפט בתגובות שלפני שאני לא מסכים לרוחו. אני חושב שאותו קהל הדוגל
    בחופש הפרט, אינו מודע למציאות המתממשת מבחינה זאת הא דומה לאדם הדתי.

    ברור לכולם, אני מקווה שמיום ליום גדל הכוח המתנגד לחופש הפרט,בישראל ובעקבותיו גדלים החוקים
    המצרים את חופש הפרט. השאלה היא עד מתי, לא עד מתי ימשיכו לחסל את חופש הפרט\
    כי לזה אין גבול, אלא עד מתי יקבלו על עצמם האנוסים את הגזרה.

    קל לנחש את שיקרה בעתיד הלא הכי רחוק.
    אי נסיעה או עבודה באופן טוטלי בשבת.
    צניעות בלבוש
    צנזורה על כל אמצעי התקשורת
    איסור על פעילות ציבוריות/פומביות הנוגדות את רוח התורה.
    איסור על המצאות מזון שאינו כשר
    איסור על ערוב נשים וגברים במקומות ציבוריים

    אם זה מצחיק מישהו זה טוב, שיצחק כמה שיותר, זה מותר

  25. תגידו, היכן אתם חיים ומי בכלל קורא ספרים? מתי לאחרונה ראיתם נוער אוחז ספר ביד? מתי לאחרונה ראיתם בני נוער משוחחים על ספרים? מתי לאחרונה ביקרתם בבית ספר תיכון ושוחחתם עם מורים לגבי “הרגלי הקריאה” (שלא קיימים בכלל אצל הנוער) של התלמידים?

    אין כל דור המשך לספרים ! הדור, ברובו המכריע, עסוק בפטפוטים בנייד, בשטויות האינטרנט ושאר הבלים.
    היום הנוער לא קורא ספרים. לכן הספרים נעלמים וייעלמו והבורות והטמטום ישלטו, וניצנים לכך רואים בכל תכניות ההבל אשר בטמבלוויזיה.

  26. אם לקבל את ה”טמבלוויזיה” כקנה מידה לרמה ה”תרבותית” של העם
    הרי שאמנון יצחק ודומיו בדרך לנצחון ,
    אז אולי הפתרון לשינוי המגמה מתחיל באמצעי התיקשורת ההמונית ,
    אולי במקום להיות מובלת ע’י בורות וטימטום שמגיעים מהרחוב
    תועלה התיקשורת מס’ שלבים ותנסה להוביל ולהרים את הרמה התרבותית
    במקום לרדת למכנה המשותף הנמוך ביותר .

  27. שלום רועי,
    נפלא.
    בהקשר הזה, כתבתי כאן בידען על ויכוחים מאורגנים ופתוחים לציבור שביצע כריסטופר היצ’נס המנוח כנגד רבנים ואנשי דת נוצריים בעקבות ספרו God is not Great וקראתי לאנשי מדע לנסות לקיים ויכוח פומבי כזה כנגד אנשי דת, זאת בכדי לא להפקיר את הזירה לאנשים כגון אמנון יצחק.
    יש הרבה מאוד debates כאלו של כריסטופר היצ’נס ואחרים (כמו דוקינס, סם האריס, דניאל דנט, לורנס קראוס) ב- YouTube. הנה אחד לדוגמא:
    http://www.youtube.com/watch?v=HPYxA8dYLBY&feature=related

    הבעיה בפירסום כתבות בידען היא שרוב הקוראים כבר שותפים לרוח הידען והמידע האדיר שהמדע צבר לא מחלחל לשאר האוכלוסיה וכך, בהיותה מופקרת לאמנון יצחק ודומיו, מה שקורה בדרום קוריאה בקרוב גם יתרחש בארץ, עד כדי ביטול איזכור האבולוציה גם בישראל (שגם ככה, רק מתי מעט לומדים עליה בבתי הספר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.