סיקור מקיף

רני ריצ’רדסון – דאסו סיסטמס: בעתיד כל המוצרים שאנחנו משתמשים בהם יום יום יכילו חלקים מודפסים

“כבר היום פועלות חברות סטארטאפ, לדוגמה חברת Locomotor שמקימה מיקרו מפעלים לייצור מכוניות בתלת ממד. הלקוח מגיע ובוחר את דגם המכונית, הצבע, סוג הצמיגים וכו’, ומקבל בתוך שישה ימים מכונית מודפסת בתלת ממד. למותר לציין כי מדובר במכוניות חשמליות, שאין בהן מנוע עתיר רכיבים.”

רני רי'צארדסון, דאסו סיסטמס. צילום: אבי בליזובסקי
רכב לייצור חשמל של Oak Ridge National Lab בתערוכה הנלווית לכנס Science in the age of esperience בבוסטון, מאי 2016. צילום: אבי בליזובסקי

Additive Manufacturing”, הגלגול החדש של מה שהיה ידוע עד כה כהדפסת תלת ממד, הוא תחום מתפתח. כל הזמן נוצרים חומרים חדשים ונבנות מכונות חדשות. זו תעשיה טובה להיות בה, כי היא חדשה ומרגשת”. כך אמרה רני ריצ’רדסון, סגנית נשיא לשיווק מערכות CATIA בחברת דאסו סיסטמס המתמחה בהדמיה תלת ממדית 3DEXPERIENCE, בראיון לאתר הידען ולאתר CHIPORTAL במהלך כנס Science in the Age of Experience שערכה דאסו סיסטמס בשבוע שעבר בבוסטון.
“בעתיד הלא רחוק – אולי בעוד 4-5 שנים, הרבה יותר רכיבים שייוצרו בתלת ממד ייכנסו לחיי היום יום שלנו, מבגדים ועד נעליים. מנקודת המבט של התעשייה, נראה יותר רכיבים המיוצרים ב-Additive Manufacturing לכלי טיס ומכוניות ומשמשים במוצרי צריכה”.

“לתעשיה יש פתרונות ל-Additive Manufacturing, ואפילו הדפסה בתלת ממד קיימת כבר עשרות שנים; אבל הם הפכו פופולאריים כשהובן הצורך בפתרונות ייעודיים ושהפתרונות הללו צריכים להיבנות מקצה לקצה: להתחיל ברמה המולקולארית, עבור בשלב ניהול הטופולוגיה, וכלה בסימולציה. כל אלה צריכים להימצא באותה סביבה שאחר כך גם ניתן יהיה להדפיס את התכנון שלה.”
רכב לייצור חשמל של Oak Ridge National Lab בתערוכה הנלווית לכנס Science in the age of esperience בבוסטון, מאי 2016. צילום: אבי בליזובסקי
“מה ששונה אצלנו לעומת המתחרים הוא שלא מדובר באוסף פתרונות נקודתיים בכל שלב, וכך נשמרת כל החוכמה ונעשית אינטגרציה עם תכנון התיב”מ. הפתרון שלנו מקושר גם למערכת הייצור, ושובר את המחיצות בין תכנון, סימולציה ואופטימיזציה, כאשר המתכנן יכול לייצר ולבצע אופטימיזציה של הרכיב.”
אחת האטרקציות של התערוכה הצמודה לכנס Science in the Age of Experience היתה כלי רכב שנראה כמו משאית קטנה ועליו שלט קטן – המכונית הזו הודפסה כולה במדפסות תלת ממד. צוות רב תחומי במעבדה הלאומית אוק רידג’ Oak Ridge National Laboratory (ORNL) פיתח את הרכב שיוכל לייצר, לאחסן ולאפשר צריכת אנרגיה באזורים המנותקים מרשת החשמל, בין אם זמנית – בשל נזקי טבע, או למיליארד בני אדם שאינם מחוברים לרשת חשמל או שהרשת שלהם אינה אמינה.

הפרויקט Additive Manufacturing Integrated Energy (AMIE) מכיל מערכות נסיוניות חדשניות לפיתוח והדגמה של יחידת יצור אנרגיה ניידת. המערכת נסמכת על ההתפתחויות בתחום ההדפסה התלת ממדית (Additive Manufacturing) כך שתוכל לשלב בין רכב היברידי המונע בגז טבעי בשילוב מנוע חשמלי, למבנה שתוכנן לייצר, לצרוך ולאחסן אנרגיה מתחדשת. המכונית תיצמד לבניין ותספק לו אנרגיה כאשר שאר אמצעי ייצור האנרגיה לא יפעלו בשל העדר אור שמש, רוח וכו’.

זה הרכב המודפס השלישי שחשפה המעבדה בשנה האחרונה. המכונית הראשונה שחזור של מכונית קלאסית – Chevy Corvette לציון יום הולדתה החמישים, והשניה של ג’יפ צבאי. גם המבנה עצמו ייבנה באותה הדרך – Additive Manufacturing.

“דאסו סיסטמס חברה בקונסורציום של חברות וגופים אקדמיים המכונה CAFE, שתפקידו למצוא דרכים להפחית את משקל המכוניות כדי להפחית את צריכת הדלק. אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות Additive Manufacturing – הדפסה בתלת ממש של חומרים מרוכבים. אנחנו מספקים להם את התוכנה (CATIA) שמאפשרת להם לתכנן את ייצור המכונית מחומרים מרוכבים.
הרעיון של הפרויקט שנוסד על ידי הנשיא אובמה, הוא לפתח סיבי פחמן זולים ולהפחית את משקל המכוניות. בסופו של דבר הם יפחיתו את המשקל ואת המחיר כך שהוא יהיה תחרותי מול כלי הרכב המוכרים היום.
בסוף השרשרת דאסו סיסטמס עושה שני דברים: אנחנו מספקים קלט קבצים גנריים של העצם שמבקשים לבנות בפורמט קבצים של Additive Manufacturing. אנחנו עובדים גם עם יצרני מדפסות גדולות כדי לעשות אינטגרציה עם המכשיר שלהם”.

כמה זמן ייקח עד שהתהליך הזה יחליף את תהליך הייצור המסורתי?

ריצ’רסון: “יש מפעלים בתחום התעופה שמנסים לאמץ את זה כבר עכשיו בייצור רכיבים בהדפסת תלת ממד. בתחום הרכב זה ייקח 3-5 שנים. יצרני הרכב יכולים להשתמש בפתרונות כמו שלנו כדי לבנות מודל שישתלב עם תהליך הייצור המסורתי – כלומר ישתמש באותם כלים. התוצאה אולי לא תהיה רכיב אופטימלי ל-Additive Manufacturing, אבל הוא יהיה טוב יותר מאשר ייצור אותו רכיב בשיטות מסורתיות.”

“כבר היום פועלות חברות סטארטאפ, לדוגמה חברה כמוLocomotor שמקימה מיקרו מפעלים לייצור מכוניות בתלת ממד. הלקוח מגיע ובוחר את דגם המכונית, הצבע, סוג הצמיגים וכו’, ומקבל בתוך שישה ימים מכונית מודפסת בתלת ממד. למותר לציין כי מדובר במכוניות חשמליות, שאין בהן מנוע עתיר רכיבים.
חברה אחרת – Jobi Aviation מפתחת כלי טייס אישי שיוכל להטיס נוסע למרחקים קצרים. גם היא משתמשת בכלים שלנו.”
בתשובה לשאלת אתר הידען כיצד יפעל המסוק בסביבה מלאת כלי טיס, אמרה ריצ’רדסון “הם לא יוכלו לטוס כל כך גבוה כמו מסוק, כך שלא יידרשו יותר מדי רגולציות.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.