ננו-חלקיקים לחיסון קדחת דנגי

עד היום, חוקרים התאמצו קשות ליצור חיסונים יעילים כנגד נגיף הדנגי, זאת בשל העובדה כי ארבעה זנים שונים גורמים למחלה והחיסון חייב להכיל את כולם. כעת, סוג חדש של ננו-חלקיק מאפשר חיסון יעיל של עכברים מפני אחד מהזנים ובנוסף, עשוי לפגוע גם בשאר הזנים

תמונת מיקרוסקופ המראה מספר חלקיקים עגולים של נגיף הדנגי בדגימת רקמה. [באדיבות: CDC/ Frederick Murphy]

מדי שנה, יותר משלוש מאות וחמישים מיליוני אנשים ביותר ממאה ועשרים מדינות באים במגע עם קדחת דנגי, העלולה לעורר תסמינים הנעים משרירים דואבים ופריחה בעור ועד קדחת מסכנת חיים. עד היום, חוקרים התאמצו קשות במטרה ליצור חיסונים יעילים כנגד נגיף הדנגי, זאת בשל העובדה כי ארבעה זנים שונים גורמים למחלה והחיסון חייב להכיל את כולם. כעת, סוג חדש של ננו-חלקיק, המתואר במאמר שפורסם בכתב העת המדעי PLOS Neglected Tropical Diseases, מאפשר חיסון יעיל של עכברים מפני אחד מהזנים ובנוסף, עשוי לפגוע גם בשאר הזנים.

ניסיונות להשתמש בנגיפי דנגי חיים במטרה לפתח חיסון לקדחת דנגי הובילו בדרך כלל לחוסר איזון מבחינת החיסוניות כנגד כל ארבעת הזנים – למשל, חיסון אפשרי אחד שנבדק לאחרונה הוכח כבעל יעילות ירודה כנגד זן מספר 2. זיהומים קודמים עם זן אחד של דנגי, או מתן חיסון כנגד רק אחד מהזנים, עלולים להוביל להחמרת המחלה אם החולה נידבק מזן אחר, כך שחיוני שיהיו חיסונים המסוגלים לתקוף את כל ארבעת הזנים. על מנת לייצר חיסון חדש כנגד נגיף הדנגי חוקרים מאוניברסיטת קרוליינה פיתחו ננו-חלקיקים בעלי מגוון צורות וגדלים. כל ננו-חלקיק נקשר לחלבון מפתח מתוך זן 2 של הנגיף. בשלב הבא, החוקרים חיסנו 31 עכברים בדוגמת בקרה או באחד מתוך חמישה הרכבים שונים של ננו-חלקיקים, כל אחד בעל גודל חלקיקים שונה בטווח של 55×70 עד 200×200 ננומטרים. במהלך הניסוי החוקרים נטלו דגימות דם וכן דגימות מתוך מח העצם ובלוטות הלימפה בנקודות זמן שונות.

לאחר שהוזרקו לעכברים ננו-החלקיקים שאליהם נקשר החלבון הבררני לזן 2, העכברים פיתחו תגובה חיסונית בררנית לזן 2 של נגיף הדנגי, אולם לא לשאר זנים. בהשוואה לדוגמת הבקרה, ההרכבים של ננו-החלקיקים הובילו לתגובה חיסונית חזקה יותר. למרות שבמחקרים קודמים אודות ננו-חלקיקים דומים נמצאה תלות של התגובה החיסונית במבנה וגודל החלקיק, מגמה כזו לא ניכרה באופן מובהק עבור החיסון הזה. יידרשו מחקרים נוספים על מנת לקבוע אם רמות הנוגדנים הן אלו שמנעו את זיהום הדנגי, ואם ננו-חלקיקים דומים ניתנים לפיתוח עבור זנים אחרים. “למרות שהמחקר שלנו התמקד בזן 2 בלבד של נגיף הדנגי, הממצאים שלנו מהווים בסיס לחיסון בטוח ויעיל כנגד כל זני הנגיף,” אומרים החוקרים. “בנוסף, המחקר שלנו יכול לשמש לפיתוח חיסונים בטוחים לנגיפים אחרים, למשל לנגיף הזיקה הפוגע בנשים בהריון בדרום אמריקה”.

המאמר המלא