התגלה הכוכב העתיק ביותר שנוצר זמן קצר לאחר המפץ הגדול

אסטרונומים אוסטרלים פרסמו בנייצ’ר כי הגילוי משול למציאת מחט בערמת שחת וכי הדבר אפשרי רק הודות לטלסקופ SkyMapper שהוא בעל יכולות ייחודיות למצוא כוכבים שהספקטרום שלהם מעיד על כך שהם בעלי תכולת ברזל נמוכה.

ד"ר סטיבן קלר מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית ליד טלסקופ Skymapper. צילום: ANU
ד”ר סטיבן קלר מהאוניברסיטה הלאומית האוסטרלית ליד טלסקופ Skymapper. צילום: ANU

צוות בראשות אסטרונומים באוניברסיטה הלאומית האוסטרלית (ANU) גילו את הכוכב העתיק ביותר ביקום עד כה, שנוצר זמן קצר לאחר המפץ הגדול, לפני כ-13.7 מיליארד שנה.
הגילוי איפשר לאסטרונומים לחקור לראשונה את הכימיה של הכוכבים הראשונים ונתן למדענים כיוון ברור יותר כיצד נראה היקום בינקותו.

“זו הפעם הראשונה שבה אנו יכולים לומר בלי שום ספק כי מצאנו את טביעת האצבע הכימית של אחד הכוכבים הראשונים שנוצרו ביקום” אומר ד”ר סטיבן קלר מביה”ס לאסטרונומיה ואסטרופיסיקה של ANU. “זה אחד הצעדים הראשונים להבנת טבעם של הכוכבים הללו מה שהכוכב הזה איפשר לנו הוא לתעד את טביעת האצבע של הכוכבים הראשונים הללו.”

הכוכב התגלה באמצעות טלסקופ מיפוי השמים (ANU SkyMapper telescop) במצפה סליידינג ספרינג, המחפש אחר כוכבים עתיקים במסגרת פרויקט בן חמש שנים להפקת המפה הדיגיטלית הראשונה של שמי הדרום.

הכוכב הזה גם קרוב אלינו מאוד, מרחקו מכדור הארץ הוא כ-6,000 שנות אור והוא היה אחד מלמעלה מ-60 מיליון כוכבים שצולמו בידי SkyMapper בשנת פעילותו הראשונה. פרופ’ מייק בסל שעובד עם קלר על המחקר אומר כי הגילוי משול למציאת מחט בערמת שחת וכי הדבר אפשרי רק הודות לטלסקופ SkyMapper שהוא בעל יכולות ייחודיות למצוא כוכבים שהספקטרום שלהם מעיד על כך שהם בעלי תכולת ברזל נמוכה.
השניים אישרו את התגלית באמצעות צפיה בטלסקופ מגלן בצ’ילה.

הרכב הכוכב שהתגלה זה עתה ראה כי הוא נוצר בגל הראשון של הכוכבים, וכי מסתו היא פי 60 מזו של השמש. “כדי לייצר כוכב כמו השמש יש צורך במרכיבים בסיסיים כגון מימן והליום שוצרו במפץ הגדול וכן נדרשת כמות גדולה של ברזל, השקולה לאלף פעמים המסה של כדור הארץ”. אמר ד”ר קלר.

כדי לבנות כוכב עתיק כזה מספיקה כמות ברזל בסלע בקוטר של יבשת אוסטרליה, והרבה פחמן. זה מתכון שונה המספר לנו המון אודות טבעם של הכוכבים הראשונים וכיצד הם מתו.
קלר אומר כי חשב עד לא מכבר כי הכוכבים הראשוניים מתו בהתפוצצויות אלימות שמילאו את החלל בברזל ואולם הכוכב החדש מזוהם בחלקיקים קלים יותר כגון פחמן ומגנזיום, ואף סימן לזיהום של ברזל. עובדה זו מעידה על כך שהתפוצצויות הסופרנובה של הכוכבים הראשונים היו בעלי אנרגיה נמוכה להפליא, שהספיקה לפרק את הכוכב, אך מרבית החומרים הכבדים כגון ברזל נצרכו על ידי החור השחור שנוצר בלב ההתפוצצות” אמר.

החוקרים מעריכים כי התגלית תפתור את אי ההתאמות ארוכות השנים בין התפציות והתחזיות של המפץ הגודל.
התגלית התפרסמה השבוע בכתב העת נייצ’ר.

להודעה באתר האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה

1. סתם 🙂
    כוכב במרחק 12 מיליארד שנה יראה לנו כמו שהיה לפני 12 מיליארד שנה.
    כוכב בן 12 מיליארד שנמצא קרוב יראה מאוד זקן, וזה כנראה מה שקורה כאן.

2. בתחילת הפיסקה השביעית כתוב :
    “הכוכב הזה גם קרוב אלינו מאוד, מרחקו מכדור הארץ הוא כ-6,000 שנות אור..”
    הכיצד ? הלא מרחקו מאיתנו אמור להיות כ 10-11-12 מליארדי שנות אור.

3. הכותרת אמורה להיות “הכוכב העתיק ביותר שנוצר זמן קצר לאחר המפץ הגדול שהתגלה”
    ולא “התגלה הכוכב העתיק ביותר ש…”

4. שלום,

אני חושש שבכתיבת כתבה זו, כמו גם כתבות רבות אחרות בספרות הרחבה (בעיקר באנגלית), נפלה טעות מרכזית חשובה. הכוכב הנצפה ששמו ארוך למדי אך הוא כבר זכה לערך בויקיפדיה, אינו כוכב בעל 60 מסות שמש! כוכב כה מאסיבי שורד מליוני שנים בודדות ואין סיכוי שיחיה מראשית היקום ועד ימינו אנו.
    מה שנאמר במאמר הוא כי הכוכב שנצפה הוא בעל שיעורי ברזל נמוכים מאד, המעידים כי כנראה שמקור החומר שבו בכוכב עתיק במסה 60 מסות שמש, שחי בראשית היקום, התפוצץ, ואז חלק מהחומר שבו יצר את הכוכב שאנו רואים היום (שהוא כוכב קטן, כנראה מסד”ג של מסת שמש ומטה אם הוא שרד כל כך הרבה שנים).

המאמר מעניין אם כן משתי סיבות:
    1. ברמה הפופולארית: “שברו שיא” – מצאו כוכב מאד מאד זקן. בהקשר זה חשוב להגיד כי קשה מאד לקבוע האם כוכב הוא בן 13.7 מילארד שנים, או 12.9. מה שידוע הוא שהגז ממנו נוצר הכוכב הוא גז שנוצר בעקבות מותו של כוכב מהדור הראשון.
    2. ברמה המדעית, לפחות ע”פ כותבי המאמר, לומדים משהו חדש על הכוכבים הקדומים – היו כוכבים קדומים מהדור הראשון של 60 מסות שמש ולא רק של אלפי ועשרות אלפי מסות שמש כפי שלרוב סוברים (אילו היה הכוכב נוצר בסופרנובה של כוכב של אלפי מסות שמש היה הרכבו שונה). אני לא יודע האם יש כאן באמת חידוש.

המאמר המקורי