אובמה: המנהל הבא של נאס”א חייב להפסיק את גרירת הרגליים של הסוכנות

אובמה ומעבורת החלל. צילום: יוניברס טודיי

נשיא ארה”ב, ברק אובמה, אמר ביום רביעי כי נאס”א היא סוכנות המיוסרת בשל תחושה של הסחפות, ושהיא זקוקה לחזון שיתאים למאה ה-21.
אובמה אמר כי המנהל החדש שימנה בקרוב לנאס”א יהיה חייב “לחשוב מחדש מהי משימת הליבה של נאס”א ומהן ההרפתקאות הבאות שייעשו תחת המטריה של נאס”א”. במפגש עם כתבי העיתון אורלנדו סנטניאל, וכתבים נוספים המוצבים בעיר הגדולה הסמוכה למרכז החלל קנדי, אמר אובמה כי הבית הלבן ידחה את קבלת ההחלטות הגדולות באשר לנאס”א עד לכניסתו של המנהל החדש לתפקידו.

לפני כחודש הודיעה אובמה לקונגרס כי מעבורות החלל יסיימו את שירותן ב-2010, ויגרמו בכך לאובדן עצום של משרות במרכז החלל קנדי ובחוף החלל המקיף אותו. אובמה ענה לשאלה אחת בלבד אודות נאס”א ולא השיב האם הוא מבקש להמשיך בתוכנית קונסטלישן בה החל ממשל בוש, במגמה לשגר בני אדם לירח עד שנת 2020. טיל ARES 1 שאמור להוות אחד מנדבכי התוכנית מפגר בלוח הזמנים וחורג בתקציב, דבר שהוביל להשערות לפיהן הוא יחטיא את תאריך השיגור הראשון המתוכנן לו ב-2015, ויקשה עוד יותר על שימור עובדים מיומנים במרכז החלל קנדי.

הנשיא גם לא אמר דבר על גורל תחנת החלל הבינלאומית שעלות הקמתה עבר את 100 מיליארד הדולרים. לאחר הפסקת טיסות המעבורות נאס”א תהיה תלויה בחלליות סויוז הרוסיות לגישה לתחנה. אובמה הבהיר כי הסוכנות, הפועלת ללא מנהל מאז פרישתו של מייקל גריפין ביום ההכתרה של אובמה, ב-20 בינואר, אינה יכולה להמשיך לפעול במסלולה הנוכחי.

“עיצוב הגדרת משימה עבור נאס”א המתאימה למאה ה-21 עומדת להיות אחת המשימות הגדולות שאטיל על המנהל החדש” אמר. “אינני רוצה שנאס”א תמשיך לדדות, ואניננו סבור כי זה טוב לכלכלת האיזור.”

אובמה לא הרבה להתבטא עד כה באשר לנאס”א. הרמזים היחידים היו בהצעת התקציב לשנת 2010 שבה נכתב שהמעבורות עדיין ימשיכו לפעול בשנה זו, אך השאיר אפשרות לשיגור אחד נוסף אם יידרש, ובלבד שייעשה בבטחה ובמחיר סביר.

ואולם עד לסיום התוכנית נשארו שמונה טיסות לאחר משימת דיסקברי שאמורה להיות משוגרת ביום ראשון בלילה, ויהיה קשה מאוד להוסיף עוד שיגור ללו”ז הצפוף לפני הדדליין של 2010. משימת הבונוס שאובמה התכוון אליה תכלול העלאה של ניסויים בפיסיקה לתחנת החלל.

נאס”א מעריכה כי כ-3,500 משרות יאבדו במרכז החלל קנדי, ואילו קבלני המשנה של נאס”א המטפלים במרכיבים שונים של תחנת החל מוסרים כי אצלם מדובר ב-10,000 עובדים, מכיוון שכל משרה בנאס”א יוצרת 2.8 משרות בקביהלה לפיכך עוד 10-28 אלף משרות נמצאות בסנכה.

1. באופן אמיתי, כיום במחקר ופיתוח של טכנולוגיות חדשות הקוסמית אינם ממומנים היטב. אז אנחנו לא יכולים לצפות התקדמות. כל המניפולציות של אובמה בנושא זה לא כל כך ברורות

2. אין ספק שהנשיא הזה מתחיל טוב מאד, אבל נחכה ונראה לאן המהלכים החיוביים שלו יובילו, וכמה אנרגיה תהיה לו כדי להמשיך לדחוף את הנושאים החשובים האלו ולא לוותר.