2012, ניבירו, היפוך הקטבים? 20 השאלות הנפוצות שאנשי נאס”א נשאלים אודות הטענות המופצות באינטרנט * פרויקט מיוחד

דיוויד מוריסון, אסטרונום בכיר בנאס”א עונה על שאלות מהן עולה בורות גדולה באשר לתהליכים אסטרונומיים בסיסיים ביותר * ובנוסף לכל, בכלל לא היה אל שומרי בשם זה, זו המצאה של זכריה סיטשין. ניבירו היה גיבור משני באפוס הבריאה הבבלית – מעל 1,500 שנה מאוחר יותר

תופעות מגנטיות הצפויות לכאורה ב-2012. איור: universe today

למדענים נמאס מהשטויות הפסוודו מדעיות שאנשים מתייחסים אליהן ברצינות יתר. כמה מהם החליטו לעשות מעשה ולאסוף את השאלות הנפוצות ביותר ואת התשובות ששלחו לשואלים הראשונים של שאלות אלה. את התשובות המובאות כאן, חיבר דייויד מוריסון, אסטרונום בכיר ואסטרו-ביולוג בנאס”א.

1. מהו מקור התחזית לפיה העולם יגיע לקיצו בדצמבר 2012?

הסיפור החלה בטענות של ניבירו, כוכב לכת שהתגלה לכאורה בידי השומרים עושה דרכו לעבר כדור הארץ. זכריה סיטשין, שכתב ספרים בדיוניים אודות הציוויליזציה המסופוטמית העתיקה שומר, טען בכמה מספריו (לדוגמה, כוכב הלכת ה-12 שפורסם ב-1976) כי גילה מסמכים שומריים מתורגמים המזהים את כוכב הלכת ניבירו אשר מקיף את השמש אחת ל-3,600 שנים.
סיפורים בדיוניים אלה כוללים את הסיפורים על אסטרונאוטים עתיקים שביקרו את כדור הארץ מצייוליזיצית חייזרים המכונה אנונאקי. לאחר מכן, כתבה ננסי ליידר, המצהירה על עצמה כבעלת כוחות על טבעיים, באתר האינטרנט Zetatalk כי תושבי כוכב לכת הסובב את זטה רטיקולי הזהירו אותה כי כדור הארץ בסכנה מכוכב הלכת X או ניבירו. האסון נחזה בתחילה למאי 2003, אך לאחר שלא קרא דבר, הוזז יום הדין קדימה לדצמבר 2012. רק לאחרונה קושרו שני הסיפורים הללו לסופו של הלוח הגדול של תרבות המאיה, ביום ההיפוך החורפי – ולפיכך גם לתאריך מדויק יותר 21 בדצמבר 2012.

2. השומרים היו הצייוליזיציה הגדולה הראשונה והם ביצעו תחזיות מדעיות מדיוקות, לרבות קיומם של כוכבי הלכת אורנוס נפטון ופלוטו, מדוע לא להאמין לתחזיות שלהם אודות ניבירו?

ניבירו הוא שם באסטרולוגיה הבבלית המקושר לאל מרדוק. ניבירו מופיע כדמות משנית באפוס הבריאה הבללית אנומה אליש Enuma Elish כמתועד בספריתו של אשור בנפל מלך אשור (668-627 לפני הספירה). שומר פרחה זמן רב קודם לכן – בין המאה ה-23 לפני הספירה והמאה ה-17 לפני הספירה.

הטענה כאילו ניבירו הוא כוכב לכת שהיה ידוע לשומרים מנוגדת למה שידעו המלומדים (שלא כמו זכריה סיטשין) שחקרו ותרגמו את המסמכים של מסופוטמיה העתיקה. שומר אכן היתה ציווליזציה גדולה, חשובה לפיתוח החקלאות, ניהול מים, חיי העיר, ובפרט כתיבה. ואולם הם השאירו מעט מאוד רשומות בתחום האסטרונומיה. בוודאי שהם לא ידעו דבר על קיומם של אורנוס, נפטון ופלוטו. גם לא היה להם מושג כי כוכבי הלכת מקיפים את השמש, רעיון שפותח לראשונה ביוון העתיקה, כאלפיים שנה לאחר שקיעתה של שומר. הטענות כאילו היתה לשומרים אסטרונומיה מתוחכמת, או אפילו אל בשם ניבירו הם תוצרי דמיונו של סיטשין.

3. כיצד אתם יכולים להכחיש את קיומו של ניבירו כאשר נאס”א גילתה אותו בשנת 1983 והסיפור הופיע בעיתונים מובילים? באותה תקופה קראתם לו כוכב הלכת X ומאוחר יותר שונה שמו לזינה או אריס?

IRAS – לוויין לסריקה של השמים באינפרה אדום שסרק את השמים במשך 10 חודשים בשנת 1983, גילה מקורות רבים לקרינת אינפרה-אדום, אך אף אחד מהם אינו ניבירו או כוכב הלכת X או עצם אחר כלשהו בקצה מערכת השמש. בקצרה, IRAS קיטלג 350 אלף מקורות אינפרה אדום, ובתחילה רבים מהמקורות היו בלתי מזוהים (וזו כמובן היתה הסיבה לעריכת הסקר).
כל התצפיות הללו זכו להמשך בידי לווינים אחרים שנשאו ציוד חזק יותר וכן בציוד חזק מהקרקע. השמועות אודות “כוכב הלכת העשירי” החלו לפרוץ בשנת 1984 לאחר מאמר מדעי שפורסם בכתב העת אסטרופיסיקל ג’ורנל לטרס בכותרת: “מקורות נקודתיים בלתי מזוהים בסקר של IRAS”, שדן בכמה מקורות שאין דומים להם ואולם העצמים המסתוריים התבררו לבסוף כגלקסיות רחוקות למעט אחד שהיה בעצם ענן של חומר הפולט קרינת אינפרה אדום כפי שפורסם ב-1987. אף מקור של IRAS לא התברר ככוכב לכת. השורה התחתונה היא שניבירו הוא מיתוס ללא בסיס עובדתי כלשהו. לאסטרונום, טענות אודות כוכב לכת “קרוב” אך “בלתי נראה” הן דבר מגוכח לחלוטין.

כוכב הלכת X שעלול לכאורה לפגוע בנו ב-2012. איור: universe today

4. אולי היינו צריכים לדבר על כוכב הלכת X או אריס ולא ניבירו, מדוע נאס”א שומרת בסוד את מסלולו?

המונח “כוכב הלכת X” הוא אוקסימורון כאשר מצמידים אותו לעצם אמיתי. המונח היה בשימוש במהלך המאה ה-20 לתיאור עצם אפשרי או חשוד. ברגע שעצם התגלה הוא מקבל שם אמיתי, כפי שנעשה עם פלוטו ואריס, שניהם כונו לעיתים קודם לגילוים ככוכב הלכת X. אם מסתבר שעצם חדש שחשבו שהתגלה איננו קיים או שאינו כוכב לכת, לא תשמעו עליו שוב. אם הוא אמיתי הוא לא יכונה כוכב הלכת X.

אריס הוא אחד מכוכבי הלכת הננסיים שהתגלו בידי אסטרונומים במערכת השמש החיצונית. כולם בעלי מסלולים נורמאליים שלעולם לא יקרבו אותם לכדור הארץ. כמו פלוטו, אריס קטן מהירח שלנו, הוא מרחוק ומסלולו לעולם לא מתקרב יותר מ-6 מיליארד קילומטרים מהשמש. אין שום דבר סודי אודות אריס ומסלולו, אתם מוזמנים לבדוק זאת באמצעות גוגל או ויקיפדיה.

5. האם נאס”א בונה טלסקופ גדול בקוטב הדרומי כדי לעקוב אחר ניבירו? איזו סיבה נוספת יש להקמת טלסקופ בקוטב הדרומי?

אכן יש טלסקופ בקוטב הדרומי, אך הוא לא נבנה בידי נאס”א ואינו משמש לחקר ניבירו. טלסקופ הקוטב הדרומי נתמך בידי הקרן הלאומית למדע והוא בכלל טלסקופ רדיו ולא מכשיר אופטי. הוא אינו יכול לצלם. גם את זה ניתן לקרוא בויקיפדיה. האיזור של אנטאקטיקה הוא מקום מצוין לאסטרונומית אינפרה אדום וגלים קצרים, וכן יש במקום זה יתרון שניתן לצפות במשך חודשים ארוכים בעצמים בלי המחזור של יום ולילה.

ניתן גם להוסיף שקשה לתאר גיאומרטיה שבה עצם יכול להיראות רק מהקוטב הדרומי גם אם הוא נמצא דרומית לכדור הארץ, ניתן היה לראות אותו מכל חצי הכדור הדרומי ולא רק מהקוטב עצמו.

6. יש תמונות וסרטי וידאו של ניבירו באינטנרט. האם זו אינה הוכחה לקיומו?

מרבית התמונות וקטעי הוידאו באינטרנט מראים צורות מסוימות ליד השמש (בתמיכה לטענה כאילו ניבירו הסתתר מאחורי השמש בשנים האחרונות). תמונות אלה הן תמונות מזויפות של השמש שנוצרו כתוצאה מהשתקפויות פנימיות בעדשה, תופעה המכונה “התפרצות עדשה” (lens flare). ניתן לזהות זאת בקלות באמצעות העובדה שהם מופיעים במקום ההפוך לחלוטין לתמונת השמש האמיתית, כפי שהיא משתקפת במרכז התמונה. הדבר נכון בעיקר לקטעי וידאו כאשר המצלמה זזה, התמונה השגויה מקפצת כמעט בדיוק בכיוון המנוגד לתמונה האמיתית.

התפרצויות עדשה רבות הן המקור לתמונות עב”מים שצולמו בלילה כאשר בפריים נמצאים מקורות אור חזקים כגון תאורת רחוב. אני מופתע מכך שאנשים לא מזהים את התופעה הנפוצה. אני גם נדהם מכך שתמונות אלה המראות משהו גדול ובהיר כמעט כמו השמש (שמש שניה) מתקבלות באותו אתר ביחד עם הטענות שניבירו חיוור מכדי להראות ולהצטלם, מלבד בטלסקופים גדולים.

תמונה טלסקופית נפוצה מראה שתי צורות מבט אפשריות של ענן גז מתפשט הנמצא הרחק מחוץ למערכת השמש ואינו נע. ניתן לראות שהכוכבים זהים בשתי התמונות. קורא בעל עיניים חדות של האתר זיהה את שתי התמונות הללו כקליפת הגז סביב הכוכב V838 Mon. בויקיפדיה יש מאמר ותמונה יפה של הכוכב שצולמה בטלסקופ האבל. תלמיד תיכון שהתרשם מתמונה של כדור אדום שנאמר עליו כי הוא ניבירו. לאחר מכן הוא עבד בפוטושופ בכיתתו וגילה כיצד לייצר תמונות כאלה מאפס.

קטע וידאו שפורסם בקיץ 2008 ביוטיוב www.youtube.com/watch?v=qDKtkWIx00A מראה בחור עומד במטבח שלו וטוען כי אחד מהעצמים שהתגלו בידי טלסקופ קרני X של נאס”א הוא ניבירו. מהי ההוכחה שלו? שמכיוון שהתמונה ששיחררה נאס”א צבועה בכחול באופן מלאכותי כדי להדגיש את העצם, העצם שצולם חייב להיות כוכב לכת בעל אוקיאנוס. זה היה מצחיק אם לא היו משתמשים בכך כדי להפחיד בני אדם.

7. כיצד אתם מסבירים את העובדה שבאיזור (5h 53m 27s, -6 10’ 58”) אינו מכוסה הן בגוגל סקיי והן במיקרוסופט-טלסקום? אנשים טוענים שהמקום צונזר בגלל שאלו הקוארודינטות שבהן נמצא ניבירו כרגע?

כמה אנשים שאלו אותו על המלבן הריק בקבוצת אוריון בגוג סקיי, המציג תמונות מתוך סורק השמים SLOAN. זה איננו יכול להיות מקום המחבוא של ניבירו מכיוון שזהו איזור שניתן לראות מכל מקום בכדור הארץ בחורף 2007-8 כאשר החלו הדיבורים אודות ניבירו. הדבר נוגד את הטענות לפיהן ניבירו מתחבא מאחורי השמש או שהוא יכול להיראות רק מחצי הכדור הדרומי. גם אני הייתי סקרן בשל המלבן הריק הזה, ולפיכך שאלתי חבר שהוא מדען בכיר בגוגל. הוא הישב כי הוא גילה שחסרים נתונים לגבי איזור זה בשל טעות עיבוד בתוכנת תפר התמונות שבה משתמשת גוגל כדי להציג את סקר השמים סלואן. הצוות הבטיח לי כי בהרצה הבאה הדבר יתוקן.

8. אם הממשלה ידעה אודות ניבירו האם היא שומרת על כך בסוד כדי למנוע פאניקה? האין זה תפקידה של הממשלה לשמור את האוכלוסיה רגועה?

ישנן מטרות רבות לממשלה, אך הן אינן כוללים שמירת האוכלוסיה רגועה. הנסיון מראה שלעיתים חלקים הממשלה עושים בדיוק את ההפך, כמו למשל התראות מפני איומי טרור או אזהרה מפני תאונות בסופי שבוע ארוכים של חגים שאינן מסוכנות יותר מאשר בזמנים אחרים. מומחים למדעי החבר הוכיחו כי התפיסה של פאניקה ציבורית היא תוצר של הוליווד, בעוד בעולם האמיתי לאנשים יש רקע טוב בעזרה איש לרעהו בעיתות סכנה. אני סבור שכל אחד יכיר כי שמירה בסוד של חדשות רעות בדרך כלל גורמת לאש נגדית, והופכת את הבעיה לקשה יותר כאשר העובדות מתגלות. במקרה של ניבירו, העובדות ייצאו לאור די בקרוב (2012).

גם אם היינו רוצים הממשלה לא יכלה לשמור על קיומו של ניבירו בסוד. אם הוא היה אמיתי היו עוקבים אחריו אלפי אסטרונומים חובבים ומקצוענים. אסטרונומים אלה מפוזרים בכל העולם. בהכירי את הקהיליה האסטרונומית, מדענים אלה לא יכולים לשמור סוד אפילו אם היו מקבלים פקודה. אי אפשר להחביא כוכב לכת הנמצא בדרכו למערכת השמש הפנימית.

9. מדוע הלוח של המאיה קובע שהעולם יגיע לקיצו ב-2012? שמעתי שהם היו די מדויקים בעבר בחיזוי תופעות פלנטריות אחרות, כיצד אתם בנאס”א יכולים להיות בטוחים שאתם יודעים יותר משהם ידעו?

לוחות שנה קיימים כדי לעקוב אחר חילופי הזמן, לא כדי לחזות את התעיד. האסטרונומים של המאי היו חכמים והם פיתחו לוח מאוד מורכב. לוחות שנה עתיקים הם בעלי עניין להסטוריונים אך הם חסרים את היכולת שיש לנו היום למעקב אחר הזמן, או לדייק כמו הלוחות שאנו מתשמשים בהם כיום. הנקודה העיקרית היא שהלוחות, חדשים או עתיקים אינם יכולים לחזות את עתיד כוכב הלכת או להזהיר אותנו מפני הדברים שיקרו בתאריך מסוים כגון 2012.
כמו שלאחר ה-31 בדצמבר לא מגיע סוף העולם, אלא פשוט מתחילה לה שנה חדשה.

10. ומה באשר לתיאורית חילופי הקטבים? האם קרום כדור הארץ יוכל לבצע סיבוב סביב הגלעין במהלך ימים אם לא שעות? האם יש לכך קשר להעמקת מערכת השמש מתחת למישור הגלקטי?

היפוך בסיבוב כדור הארץ הוא בלתי אפשרי. הוא מעולם לא התרחש ולעולם לא יתרחש. ישנה תזוזה איטית של היבשות (לדוגמה אנטארקטיקה נמצאה ליד קו המשווה לפני מאות מיליוני שנים) אך הדבר לא רלוונטי לטענה של היפוך כיוון סיבוב הקטבים. ואולם רבים מהאתרים העוסקים באסון מטעים. הם טוענים לקשר בין הסיבוב העצמי והמגנטיות בקטבים של כדור הארץ, שהם כן משתנים. תופעה זו, של היפוך הקטבים מתרחשת אחת ל-400 אלף שנה בממוצע. ככל שידוע לנו, תופעה זו אינה מזיקה לחיים על כדור הארץ.
היפוך המגנטים לא צפוי להתרחש באלפי השנים הקרובות בכל מקרה. ואולם חסידי הקטסטרופות טוענים כי ההיפוך צפוי להתרחש ממש בקרוב – 2012, אך זו לא אותה תופעה שהם מכנים – היפוך לאחור של סיבוב הקטבים.

א. אין קשר בין כיוון הסיבוב ומגנטיות הקטבים
ב. אין שום סיבה לצפות להיפוך הקטבים המגנטיים בעתיד הנראה לעין, או לצפות להשפעות שליליות אם הדבר יתרחש בסופו של דבר.
ג. שינוי פתאומי בכיוון סיבוב הקטבים בעל השלכות הרות אסון הוא בלתי אפשרי.
כמו כן, אף אחד מהדברים הללו לא קשור לחציית המישור הגלקטי או לשטויות אחרות אודות התיישרות המופיעה באתרי תיאוריות קונספירציה.

11. כאשר מרבית כוכבי הלכת יתיישרו בשנת 2012 וכדור הארץ יימצא במרכז שביל החלב, מה תהיה ההשפעה עלינו בכדור הארץ? האם הדבר יכול לגרום לשינוי הקטבים ואם כן , למה יש לצפות?

לא צפויה שום התיישרות של כוכבי לכת בשנת 2012 או בזמן כלשהו בעשורים הקרובים. באשר לכדור הארץ במרכז הגלקסיה? לא הבנתי את משמעות המשפט. אם אתה מתכוון לגלקסיצת שביל החלב, אנחנו רחוקים מהמרכז וקרובים יותר לקצה הזרוע הסלילית, כ-30 אלף שנות אור ממרכזה. אנו מקיפים את מרכז הגלקסיה אחת ל-225-250 מיליון שנים, ושומרים תמיד על אותו מרחק.

באשר להיפוך הקטבים כבר ציינו ששינוי כיוון הסיבוב של כדור הארץ אינו אפשרי, מה שכן, אתרים רבים מתייחסים להתישרות של כדור הארץ והשמש עם מרכז שביל החלב בקבוצת סגיטריוס. הדבר מתרחש בכל חודש דצמבר, ואין לכך כל השפעות, ולפיכך אין סיבה לצפות ששנת 2012 תהיה שונה מכל שנה אחרת.

12. כאשר השמש וכדור הארץ חוצים את מישור הגלקסיה באותו זמן שבו החור השחור במרכז הגלקסיה האם זה לא יכול לגרום למשהו, בשל העובדה שלחור השחור יש כוח משיכה כל כך חזק?

ישנו חור שחור במרכז שביל החלב, וכמו כל ריכוז של מסה הוא יוצר כוחות משיכה על שאר הגלקסיה. ואולם, מרכז הגלקסיה נמצא במרחק גדול מאוד, כ-30 אלף שנות אור, כך שהשפעתו על מערכת השמש וכדור הארץ זניחה. אין כוחות מיוחדים המשפיעים על כדור הארץ לא במרכז הגלקסיה ולא במישור הגלקסיה. הכוח החשוב היחיד המשחק תפקיד בכדור הארץ הוא כוח המשיכה של השמש ושל הירח. באשר להשפעת מישור הגלקסיה, אין שום דבר מיוחד במיקום זה. הפעם האחרונה שבה כדור הארץ שהה במישור הגלקסיה היה לפי כמה מיליוני שנים. הטענות כאילו אנו עומדים לחצות את מישור הגלקסיה אינן נכונות.

13. אני חושש מכך שכדור הארץ יכנס לסדק שחור בשביל החלב, מה הדבר יגרום? האם כדור הארץ ייבלע?

“סדק שחור” הוא שם פופולארי לענני אבק גדולים ומפוזרים בזרועות הפנימיות של שביל החלב, החוסמים אותנו מלראות את מרכז הגלקסיה. כל הפחד מהתיישרות גלקטית הוא מטורף. בסוף דצמבר השמש נמצאת תמיד בכיוון מרכז הגלקסיה כפי הוא נראה מכדור הארץ, אז מה? אין לייחס חשיבות לשימוש שעושים אתרי ההפחדה במילים “מקצועיות” כגון התיישרות, סדק אפל, חגורת פוטונים ועוד בדיוק משום שאינם מובנים לציבור הרחב. הדבר הזה גרוע, אבל אין חוק האוסר לשקר באינטרנט או בכל מקום אחר חוץ מבבית משפט. ככל שהדבר נוגע לבטיחות כדור הארץ האיום החשוב הוא מפני ההתחממות הגלובאלית ואבדן המגוון הביולוגי, ויתכן יום אחד התנגשות עם שביט או אסטרואיד ולא מפני טענות פסוודו מדעיות אודות 2012.

14. שמעתי שהשדה המגנטי של כדור הארץ יתהפך ב-2012 כאשר תגיע אלינו סופת השמש הגדולה בהסטוריה. האם התופעה הזו תגרום להרס התרבות שלנו?

לקראת השיא במחזור השמש, המתרחש אחת ל-11 שנים לערך, מתפרצות סופות שמש חזקות בכמות גדולה יותר מאשר במינימום השמשי. להבות ופליטות מאסיביות אינם גורמים נזק לבני האדם או לשאר היצורים החיים על כדור הארץ. עם עלולים לסכן אסטרונאוטים בחלל העמוק או על הירח והדבר נמצא על האג’נדה של נאס”א לחקירה לקראת החזרה לירח. התפרצוויות חזקות מפריעות לשידורי הרדיו, יוצרות את זוהר הקטבים ועלולות לפגוע ברכיבים האלקטרוניים בלוויינים המשייטים בחלל. היום מתוכננים לוויינים רבים כדי להתמודד עם התופעה, בעיקר באמצעות כיבוי כמה מהמכשירים העדינים למצב בטוח למשך מספר שעות. במקרים קיצוניים של פעילות שמש היא עלולה לשבש את הולכת החשמל על הקרקע, ולגרום להפסקות חשמל, אך הדבר נדיר.

המקסימום השמשי האחרון התרחש בשנת 2001, והבא צפוי אכן להיות 11 שנים מאוחר יותר – בסביבות 2012. ואולם המינימום השמשי האחרון היה יוצא דופן, עם תקופה של כשנתיים בלא כתמי שמש כמעט כליל, וגם לא סימנים אחרים לפעילות השמש, כך שהמדענים יכולים לנחש כי המקסימום הקרוב יידחה, אולי ל-2013. ואולם הפרטים אודות מחזור השמש הם עדיין בלתי ניתנים לחיזוי.

אתה צודק בכך שהשדה המגנטי של כדור הארץ מגן עלינו באמצעות יצירת איזור בחלל המכונה המגנטוספירה של כדור הארץ, שבתוכה מרבית החומר הנפלט מהשמש נהדף או נלכד, אך אין סיבה לצפות להיפוך השדה המגנטי בעתיד הקרוב. היפוכים מגנטיים מתרחשים בממוצע אחת ל-400 אלף שנה.

15. אני מבולבל מהדיווח באתר רשת פוקס ניוז כי בשנת 2012 עלולה סופת שמש חזקה לשתק את ארה”ב למשך חודשים. הם מסתמכים על מחקר שמומן בידי נאס”א. אם שום דבר לא עומד להתרחש כתוצאה מאירוע כזה ב-2012 מדוע נאס”א תאפשר לשטות כזו להתפרסם בשמה?

נאס”א מרוצה מהדוח של המועצה הלאומית למדע אודות הפיסיקה של השמש. הדוח הזה כולל ניתוח של המקרה הגרוע ביותר שעלול להתרחש כיום אם תחזור סופת השמש המתועדת החזקה ביותר – שהתרחשה ב-1859. הבעיה הוא שמידע כזה יכול לשמש לרעה אם יוצא מהקשרו. אין סיבה לצפות שסופה גדולה כזו תתרחש בעתיד הקרוב, במיוחד לא ב-2012. גם בדוח אין שום תחזית לאירוע של 2012, איננו יודעים אם המקסימום השמשי יתרחש באותה שנה. כל תסריטי האסונות של 2012 הם תרמית, המתודלקת בידי מודעות סרט הפעולה ההוליוודי 2012. אני יכול רק לקוות שמרבית בני האדם יודעים להבדיל בין תסריט הוליוודי לבין המציאות.

אסטרואיד או שביט שעלולים לכאורה לפגוע בנו ב-2012. איור: universe today

16. ומה באשר לפגיעת מטאור?

כדור הארץ תמיד היה יעד לפגיעה של שביטים ומטאורים, אך המפגש עם הגדולים בהם הוא נדיר. הפגיעה הגדולה האחרונה התרחשה לפני 65 מיליון שנה והובילה להכחדת הדינוזוארים. כיום מבצעים אסטרונומים של נאס”א סקר המכונה סקר משמר החלל כדי למצוא אסטרואידים קרובי ארץ המסכנים אותנו זמן רב לפני שהם יפגעו. הצלחנו גם לקבוע כי אין אסטרואידים בגודל של זה שחיסל את הדינוזאורים. העבודה הזו נעשית תוך פתיחות והתצפיות מועלות בכל יום לאתר NEO של נאס”א , כך שכל אחד יכול לראות בעצמו שאין תחזית לפגיעה ב-2012.

17. אם הכל תרמית למה נאס”א לא מוציאה הכחשה רשמית? כיצד יכולים סיפורים כאלה להסתובב ולהפחיד אנשים? מדוע הממשלה לא עושה משהו?

התשובה היא שנאס”א הוציאה המון חומרים המסבירים כי כל נושא ניבירו או סוף העולם בשנת 2012 הוא תרמית. נסו לחפש באתר nasa.gov מילות מפתח כמו NIBIRU או 2012. אין הרבה דברים נוספים שנאס”א יכולה לעשות. אין לתרמיות אלה כל קשר לנאס”א והן אינן מבוססות על נתונים של נאס”א. מדענים, בתוך נאס”א ומחוצה לה הזכירו כי מדובר בתרמית שנועדה להפחיד אנשים והדבר מסית את תשומת הלב מבעיות מדעיות חשובות כגון התחממות כדור הארץ ואבדן המגוון הביולוגי. אנו חיים במדינה שבה קיים חופש ביטוי והדבר כולל גם את חופש לשקר. אתם צריכים לשמוח שאין צנזורה. ואולם יהיה טוב אם תשתמשו בשכל הישר שלכם ותוכלו לזהות את השקרים. כאשר אנו מתקרבים לשנת 2012, השקרים יהיו אפילו קלים יותר לזיהוי.

18. שאלה דומה, האם אתם יכולים להוכיח שניבירו הוא תרמית, אני זקוק להוכחה משום שהממשלה ונאסא מסתירים מאיתנו הרבה דברים.

אין זה דבר הגיוני לחפש הוכחות לכך שתיאורית יום הדין ב-2012 היא תרמית. אתה צריך להפנות את השאלה לאלו שמפיצים את התיאוריה שהם יוכיחו שמה שהם אומרים אמת ולא שנאס”א תוכיח שהם משקרים. אם מישהו טוען באינטרנט שפיל סגול בגובה 20 מטרים חלף דרך קליבלנד האם מישהו היה מצפה מנאס”א שתוכיח שאין הדבר כך? נטל ההוכחה נופל על אלו הטוענים את הטענה. זכרו את מילותיו של קארל סייגן המנוח כי טענות יוצאות דופן דורשות הוכחות יוצאות דופן אם רוצים שיאמינו בהן.

בכל אופן האסטרונומים הגיעו לנקודה בה הם יכולים לספק הוכחות חותכחות לכך שניבירו אינו קיים. כוכב לכת גדול או ננס חום במערכת השמש שלנו היה צריך להיות מוכר לאסטרונומים מזה שנים, הן באופן עקיף כתוצאה מההפרעות הכבידתיות על שאר העצמים והן בצפיה ישירה באינפרה אדום. טלסקופ האינפרה-אדום של נאס”א IRAS ביצע סקר של כל השמים בשנת 1983 וכמה לווינים שבאו בעקבותיו היו רואים את ניבירו לו היה שם. יתרה מכך, אילו מסה גדולה היתה חוצה את מערכת השמש הפנימית אחת ל-3,600 שנים היינו רואים הפרעות במסלוליהם של כוכבי הלכת הפנימיים ואיננו רואים זאת.

מלבד זאת, היו אתרים שאמרו שנוכל לראות את ניבירו בעין בלתי מזוינת באביב 2009. חצי שנה חלפה מאז, האם איזשהו אסטרונום ראה אותו גם דרך טלסקופ? האם תמונות כאלה פורסמו במגזינים מקצועיים מכובדים כדוגמת סקיי אנד טלסקופ? איש לא היה יכול להסתיר את ניבירו לו היה קיים.

19. מה באשר לפרסומות ההפחדה של הסרט החדש אודות 2012? הן מבקשות מאיתנו ללכת לאתרים ולוודא את האיום.

הטענות הפסוודו מדעיות אודות ניבירו ויום הדין ב-2012, ביחד עם חוסר האמון בממשלה תוגברו בידי יחסי הציבור לסרט של קולומביה פיקצ’רס הנושא את השם 2012 ואשר עלה לאקרנים בנובמבר 2009.

הטריילר של הסרט הראה גל גאות מתנפץ על ההימלאיה, וברקע המילים הבאות: “כיצד יכולות הממשלות של כדור הארץ להכין 6 מיליארד בני אדם לסוף העולם? הפסקה קצרה ולאחר מכן “הן לא יכולות. שוב הספקה ארוכה – חפשו את האמת, חפשו בגוגל 2012.

יחסי הציבור של הסרט יצרו אתר מדעי מזויף עבור “המכון להמשכיות המין האנושי” שהוא כולו בדיוני. לפי האתר, ה-IGC נועד למחקר מדעי ולהכנת הציבור. משימתו היא הישרדותו של המין האנושי. האתר מסביר כי המכון נוסד בשנת 1978 בידי מנהיגים וממשלות מכל העולם, אנשי עסקים ומדענים. הם אומרים כי בשנת 2004 אישר ה-IHC בבטחון של 94% כי העולם ייהרס בשנת 2012. אתר זהמעודד את בני האדם להירשם להגרלה כדי לבחור את אלו שיינצלו. עמיתה של רשמה את החתולה שלה והיא תקבלה. בויקיפדיה נכתב כי יצירת אתרים מזויפים היא טכניקת פרסום חדשה המכונה שיווק ויראלי, באנלוגיה לוירוסי מחשבים.

20. האם שטף התשובות הינן חלק מסוג מסוים של קמפיין לספר או סרט, בתקווה שמסה גדולה של מכחישים יקבלו זאת כעדות לכך שזו תיאורית קשר?

אני שואל את עצמי כל יום ככל שנפח המילים שאני מקבל אודות ניבירו, ההתיישרות הגלקטית והיפוך הקטבים ממשיך לגדול – כעת למעלה מ-20 בשבוע. ברור שאפשר לעשות כסף מהפחד של אנשים אודות יום הדין המתקרב. כמה מההייפ נוצר בגלל הסרט. אתרים רבים מוכרים ספרים ותקליטורים אודות ניבירו ואפילו ערכות השרדות. זה רע מאוד. יש כל כך הרבה דאגות אמיתיות (ואני אוסיף שרבים מהקונספירטורים הטוענים שכדור הארץ יושמד ב-2012 גם טוענים שאין התחממות גלובאלית).

בפרק הסיום של ספר האסטרונומיה החדש “המירוץ אחר כוכב הלכת X” מאת גוברט שילינג הוא כותב: “יש לחושפי האמת המון עבודה – האריכולוגים והאסטרונומים המסתכלים באופן ספקני על גלי הגיאות של שטויות ניבירו ומסבירים בדיוק מדעי מה שגוי באגדות הילדים הקוסמיות הללו. הם יצטרכו להקדיש לכך זמן על חשבון עבודתם האמיתית בשנים הקרובות. בדצמבר 2012, יפרח סיפור פסוודו מדעי חדש וכל הקרקס יתחיל מחדש. מכיון שלא משנה כיצד יימצאו הגופים השמימיים במערכת השמש, תמיד יהיה צורך בכוכב לכת X מסתורי.”

עד כאן דבריו של דייויד מוריסון. שילחו את הקישור לדף זה לכל מי ששמעתם ממנו אהדה לטיעונים המוזרים על 2012, המעידים על פחד ממדע, בורות ושנאה תהומית לכל מה שמריח ממשלתי. הממשלות טועות לעיתים קרובות (דוגמת מס הבצורת, ואולי אף המאגר הביומטרי) אך גם ממשלות צודקות לפעמים.

לכתבה באתר נאס”א

לקריאה נוספת בנושא באתר הידען:

1. זה משנה ..אם הסוף או לא . נמשיך להתנהג כרגיל , לא? עד הרגע האחרון אם יבוא .(כמו שאר החיות)

2. המחזור הזה הוא כל 26,000 שנים ולא 5,000, יש כאלו שאומרים שבכלל 640,000. בכל אופן, לא צפויה שום התיישרות של כוכבי לכת ל-21.12.2012, ובכלל ל-2012, וגם לא לשנים הקרובות ואולי גם למאה הקרובה.
    אבי, בהזדמנות זו אשאל אותך לגבי המשתמש “נקודה”.
    שאלתי אותו לגבי החור השחור שהוא טוען לגביו, הוא מספר לי דברים שנשמעים כמו מדע בדיוני, אבל לטענתו, הוא מתכוון לדברים אלו ברצינות. הוא טוען שיש בידו מידע מסווג של נאס”א, לפיו ישנו חור שחור ענק שחג על המסלול של מערכת השמש שלנו לכיוון הנגדי, ותאריך המפגש ביניהם יתרחש ב-16.03.12, תאריך שמגיע עוד שבועיים ויומיים.
    הוא אומר שהוא בונה חללית שתוכל להסיע 200 נוסעים ומקום בחללית עולה מיליון דולר (ואת זה אתה יודע). הוא מתכוון להטיס את החללית לאלפא קנטאורי. אני בכל פעם שואל אותו שאלה כדי לראות עד כמה הוא רציני בדבריו, בינתיים הוא נשאר אחיד בדעתו כי הוא מדבר ברצינות. מה דעתך? האם הוא רציני והאם באמת יש חור שחור שעושה דרכו אלינו?

3. חברים, תקראו לזה איך שתרצו, המאיה מדברים על זה שכל 5000 שנה בערך, כל הכוכבים במערכת השמש עומדים בקו ישר ומקביל. דבר זה גורם לכוחות משיכה רבים בין הכוכבים. דבר שככל הנראה גורם לכוכבים במערכת השמש לצאת מאיזון, יגרום לשינויי אקלים קיצוניים, מה שיגרום לנו להעלם מפה…

4. לזה חיכיתי
    רגע אבל מה עם הקופיף הענק שיצא מהחור השחור שבמרכז הגלקסיה

5. סליחה שאני אומרת זאת אבל אין אמונה ב-NASA ,ברור שהם יכחישו הכל על מנת לנטרל פאניקה של אנשים. מצאתם למי להאמין!!!

6. אני לא מאמינה בסוף העולם. אין דבר כזה..אני כן מאמינה שהעולם על סף שינוי גדול מאוד בתודעה. בתפיסת עולם של כולנו.. כי אנחנו נימצאים בשלולית מלאה מיקרובים, ועוד. שלולית טובענים. שלולית של סוף. ולצאת מהשלולית הזאת שלנו, אפשר רק בתזוזה גדולה, בשינוי דרך. בשינוי של הכל… אם בדרך הבנה ואיכפתיות. או בפיצוץ שיבוא .. ואני בכלל לא מדברת על חזרה בתשובה.. אני כן מדברת על ראיה אמיתית של כל באי-עולם על החיים כאן על כדור-ארץ..
    אתה, ואתה, ואתם. ואנחנו… מאושרים במקום הדחוס.. דחוס בהכל איליו היגענו..?..
    מתי בפעם האחרונה אמרנו. תודה.. סליחה.. אני אוהב..ת..כן. יופי. לבריאות . ואחלה תצליח למה לא.. ועוד, ועוד.. דברים אנושיים בונים, מקבלים ושמחים בשימחת-עולם..
    שמחת-עולם.. ואהבת-עולם אבדו לנו מזמן.. ומי שלא רואה כך.. אינו רואה מה לפניו, מה מאחוריו, ומה מצדדיו. .. אינו רואה כי פוחד הוא ליראות ואין צורך להוסיף לו פחד של סוף-עולם,..
    כן .. “אהבת לרעך כמוך”!- יכול להיות שזה הניבירו שאנחנו . או הם. או אתם. פוחדים ממנו.. כי לאהוב הוא גם מפחיד. כי יותר קל לישנוא.. ואם יבוא סוף-לעולם יבוא משינאת ההמון. שינאה המביאה פחד. מביאה פתרון של חורבן.. ואלוהים בכלל רצה אהבה..
    זהו בעצם..

7. אתם ממש מפגרים , מי שלא מאמין למה שכתווב פה פשוט דפווק מה אתם לא מבינים שאין סוף עולם איןם דבר כזה בכלל סוף עולם !הכל התחיל שהוציאו את הסרט סתם כדי להרוויח כסף ואחרי זה הם התחילו להבהיל אנשים ……….!!!!כאילו וואט דה פאק אין סוףף עולם ב 2012 אווווווקי??? אמרו גם 18.7.2010 זה עבר מזזזזזזזזזזזזזזזזזזזזמן היום אנחנו ב 10.9.2010 ואנחנו חיים ושמחים …!יאלה די די עם זה חופרים!

8. טוב תקשיבו לכל מי שחושב שה”ניביו” זה אמיתי אז זה לא נכון עם יש כוכב שמסתתר מאחורי השמש ןהןא במסלול אילנו אז הוא יפגע בשמש לא באנו

9. האם גילויי הננס החום בסמוך למערכת השמש שלנו לפני כחודש קשור ל 2012

10. האם בניית המקלט האטומי בהרי ירושלים, זה שעתיד להסתיים ב 2012 הוא קונספירצייה או לא ?

11. לגברת ויק
    אם הכוכב ניבירו היה נימצא במרחק של חמש שנות אור כטענתך הבזוייה, הוא לא היה מספיק להגיע לשמש היקרה שלנו תוך שלוש שנים כי הוא היה חייב לעשות זאת במהירות גדולה ממהירות האור. לכן מר צמח צודק בגישת חמשת שעות האור שלו כי אז הכוכב היה מגיע בזמן ובמהירות נורמאלית ניוטונית כך שההגדרה אידיוט אינה מתאמה לדמותו הנאורה של נ. צמח ידידנו.
    אני חושב שמגיעה ממך התנצלות ועשי זאת בזריזות שלא יוטל בשל כך דופי בכל המין החלש.

12. נ.צמח אתה אידיוט, קודם כל זה 5 שנות אור ולא שעות אור,
    וכן מה היה אמור להיות בשנת 2003?
    זה פאטטי…

13. נכון, אבל הכוונה שלי הייתה שמערכת השמש היא חלק מהגלקסיה. כל השמועות על תופעות גלקטיות מיוחדות ביום הזה הן בולשיט.

14. דווקא מתאים לי שיבוא הכוכב הזה.
    להלן יתרונות:

1. יהיו פחות פקקים באילון.
    2. אפשר יהיה להתחיל עם סכסוכים פוליטיים ומדיניים חדשים. הישנים כבר מה זה נמאסו עלי…
    3. אולי הדינוזאורים יחזרו ואז באמת יהיה אפשר ללכת לפארק היורה…. לראות אנשים 🙂
    4. ההיפוך המגנטי אולי יעזור לי למצוא את המצפן שהלך לי לאיבוד
    5. מצאתי נוסחה שמתארת את המרווח בין הלוקשים הללו. כלומר, הבטיחו סוף עולם
    ב 1984 – תשמ”ד ולא יצא כלום.
    באג 2000 היה ממש דרדרלה (איזו זקנה פקיסטנית קבלה חשבון חשמל במינוס..
    ועכשיו 2012 מה שלא יהיה זה בטוח שסוף העולם הבא יהיה
    ב 2022. וילתר דיוק אני גם אתן תאריך… 2.2.22 🙂
    תזכרו איפה שמעתם את זה ותבינו שאחכ זה כבר יהיה ב 2030 וכו’ וכו’.

וכמו שסבתא שלי היתה אומרת , נו שויין

15. מייגן,
    למען הדיוק, מערכת השמש נמצאת בתוך הגלקסייה וכן מסתובבת סביבה:"…אנחנו רחוקים מהמרכז וקרובים יותר לקצה הזרוע הסלילית, כ-30 אלף שנות אור ממרכזה. אנו מקיפים את מרכז הגלקסיה אחת ל-225-250 מיליון שנים…".

16. ראיתי היום בערוץ ההיסטוריה תוכניות על 2012 איזו בהלה וכל זה ללא דעות אחדות שמנוגדות
    מאד מאכזב ערוץ ההיסטוריה.

סטטיסטיקה
    יש אולי 20 במקסימום של השארות עתיקות של נביאים וכל השיט הזה אשר מגיעות לנקודת ה2012
    אבל יש בלי סוף נבואות על תאריכים אחרים שכבר חלפו עברו מזמן, איפה הם ? זה כבר החדשות של אתמול.

אמונה
    כאשר מקבלים תכתיב על נבואה או חזון אחרית הימים ואומרים "הי זה כבר קרה זה כבר קרה אז הוא בטח צודק לכן הוא גם צודק בנוגע למה שיקרה"
    טוב אפשר לפרש קטע כתוב לכאן ולכאן אני יכול לפרש כתבים של נוסטרדמוס לכך שהוא פירש מה אכלתי לארוחת בוקר אם אהיה קצת יצירתי.
    כשמישהו רוצה להאמין במשהו הוא יאמין.

ולבסוף נבואה שמגשימה את עצמה
    אנחנו נחכה לתאריך הזה כל כך עד שהוא יכנס לתודעה הציבורית אפילו המהותית
    משהו חייב לקרות משהו יקרה ואז יקומו כל החכמים ויגידו שזו תחילה של עידן חדש ואם שום דבר לא ישתנה יגידו שזה ציין סוף של עידן ועכשיו זוהי תקופת הביניים, או משהו בסגנון.

אבל היי לפחות יש לנו שעשוע.

17. היום נתקלתי בחנות סטימצקי בספרו הטרי של תיאודור נויבירט (אוקיאנוגרף ישראלי ) "21.12.2012סוף העולם או התחלה חדשה".בפתיח הספר ,בתודות, נכתב כלשונו"תודה אמיתית לאתר הידעןׁ(www.hayadan.org.il )על כמות המידע אשר פוזרה בין דפיו ועל הדגל המדעי הנשמר בקנאות."

לכל המעוניינים בסקירה כללית מרתקת,מומלץ לקרוא את כל הספר .

18. מערכת השמש (שמסתובבת סביב שביל החלב) – אה, טעות. מערכת השמש נמצאת בשביל החלב. נו באמת, זה לא כיף אם אפשר לגלות תיאוריות מזויפות בכזו קלות.

אני שמחה שנאס"א סוף סוף ריכזה את כל השאלות ביחד. אני מתה לראות מה הנוכלים ימציאו הפעם כדי להפריך את העובדות שהם הציגו.

19. בשורה מצמררת !!!!!סוף העולם באמת קרוב !!!!!
    חישובים שנעשו במכון ויצמן במחשב העל של המכון ע”י פרופ’ ניב
    בירו העלו כי חיבור הספרות של 2012 =5 חמש זה בגימטריה ה’
    ה’ הוא אחד מכינויו של הקדוש ברוך הוא. עד כאן הכל ברור ?

ובאיזו אות מסתיים שמו של גדול הדור המוהר”ר,ספר התורה המהלך,
    גאון הדור הרב עובדיה ???? נכון ב ה’. ו ב א י ז ה מרחק נמצא
    הכוכב ניבירו ? נכון 5 שעות אור מאיתנו ( ה’ ).

ועל שום מה בא האסון הזה עלינו ? ובכן מצטער….על מנת למנוע פניקה בעולם אני מנוע מלספר ,רק ארמוז שזה בגלל לחץ מצד הפנטגון….

כל מי שמפקפק בתרחיש הנ”ל מוזמן לסתור ולו אחת מהעובדות שהוזכרו לעיל.

טוב נו לפחות נשאר לנו עוד שנתיים וחודש לחגוג. אז אכלו ושתו כי…

20. אני מתחייב בזאת לרכוש מלאי גדול של כובעים בצבעים ובגדלים שונים
    ולחלק אותם בבוקר ה-22.12.2012, כלומר ביום שאחרי ה"הקטסטרופה"
    העתידה לבוא. כל מי שמאמין בשטות המטומטמת הזו ועוד דואג להפיצה
    תחת כל עץ רענן מוזמן לבוא ולאכול אחד, חינם אין כסף. מלח עלי.

21. 2012 ומהפכת התקשורת החמישית
    המהפכה הראשונה- הדיבור בערש האנושות-הבדילה והקפיצה
    המהפיכה השנייה- הכתב הביא את הציויליזציה
    המהפיכה השלישית- הדפוס : הביא את הדמוקרטיה
    המהפיכה הנוכחית הרבעית- מגהטל (אינטרנט,פלאפון) בעיצומה.
    זהו תהליך מתמשך שצפוי בנוסף ל… להביא את האנושות לנקודת הכרעה שתקרה סביב 2012 ןאחריו(בפרספקטיבה של היסטוריון) העולם יהיה שונה

22. אני ממש מתפלא שאף אחד לא שמע על התקרבותו של כוכב הברזל בפיקודו של דארט וויידר וכוונתו להשמיד את כדור הארץ בדיוק ב-2012 .
    חברים תעשו משהו….

23. נאסא אומרת! בואו נעמוד דום!
    נאסא אמינה?
    הצחקתם אותי !

מה לאסטרונאוט אדגר מיטשל (השישי לדרוך על הירח) יש לומר בעניין

youtube.com/watch?v=_VCQpM22wXU

או האסטרונאוט בראיין אולירי

youtube.com/watch?v=zlYWc-m7Z7c

כתבה שלמה בעניין

אני מוגבל לתגובה אחת בלבד לכל כתבה באתר ע"י המנהל – איני יכול לענות או להגיב לתגובות – סורי

24. נקודה- שכחת את פקטור החמין! אם מספיק אנשים יאכלו חמין לפני המפגש, ויפליצו בו זמנית, נוכל להסיט את מערכת השמש מפגישה עם החור השחור לפחות לעוד 5 שנים!!אחדאחד1!
    P:

25. מה הדיבורים האלה על 2012? יש איום הרבה יותר מיידי.. יום שישי הקרוב הוא יום שישי ה- 13 = סוף העולם!!!!!!

ויפה שעה אחת קודם

26. לגבי 2012, כולם מסיטים את המידע מהאמת המרה שיודעים האסטרונומים כבר 15 שנה. מערכת השמש (שמסתובבת סביב שביל החלב) מתקרבת לקראת חור שחור ענקי שחג בדיוק על המסלול הזה לכיוון הנגדי. תאריך המפגש כבר ידוע לפרטי פרטים. חישובים עדכניים ביותר נותנים את התאריך של יום שישי ה16 למרץ 2012 בשעה שתיים בצהריים בשעון ישראל פלוס מינוס 5 שעות.