דינוזאור טורף ענק שהתגלה בארה”ב עשוי להיות אחד מאבותיו של טי רקס

Lythronax argestes, הוא בעל תכונות ייחודיות: חרטום צר בעוד החלק האחורי של הגולגולת היה רחב והעיניים היו מוצבות בחלק הקדמי כך שאיפשרו לו ראיה דו-עינית, כמו אצל קרובו המאוחר יותר – טירנוזאורוס רקס

ד"ר מרק לוין מאוניברסיטת יוטה ליד שיחזור הדינוזאור Lythronax argestes במוזיאון להסטוריה של הטבע בסאלט לייק סיטי
ד”ר מרק לוין מאוניברסיטת יוטה ליד שיחזור הדינוזאור Lythronax argestes במוזיאון להסטוריה של הטבע בסאלט לייק סיטי

זן חדש מדהים של טיראנוזאור נחשף באתר Grand Staircase-Escalante בדרום יוטה. הטורף הענק חי ביבשת לאראמידיה בחוף המערבי של ים רדוד שהציף את האיזור המרכזי של צפון אריקה ובודד את החלק המערבי מהחלק המזרחי של היבשת לפני 70-95 מיליוני שנים בתקופת הקרטיקון.

הדיווח על הדינוזאור שהתגלה לאחרונה, המשתייך לאותו ענף אבולוציוני של טירנוזאורוס רקס המפורסם, התפרסם בשבוע בכתב העת המדעי בעל הגישה הפתוחה PLoS ONE וכן בתערוכה בגלריה עולמות העבר במוזיאון להיסטוריה של הטבע של יוטה במרכז ריו טינטו בסולט לייק סיטי.

בקרב הטירנוזאורים היתה קבוצה קטנה של דינוזאורים טורפים העומדים על שני רגלים, החל מגודל בינוני ועד ליצורים ענקיים ובהם טירנוזאורוס רקס שחיו במהלך תקופות היורה והקרטיקון. הדינוזאור החדש שהתגלה, Lythronax argestes, הוא בעל תכונות ייחודיות: חרטום צר בעוד החלק האחורי של הגולגולת היה רחב והעיניים היו מוצבות בחלק הקדמי.

המונח Lythronax ניתן לתרגום כ”מלך מכונות ההרג” והחלק השני של השם, argestes מתייחס למיקום הגיאוגרפי של דרום מערב ארה”ב. קודם לכן, סברו הפלואנטולוגים כי סוג זה של טירנוזאורואידים בעלי גולגולת רחבה הופיעו רק לפני 70 מיליון שנה, בעוד ליתרונאקס הופיע לפחות עשרה מיליון שנים קודם לכן.

ליתרונאקס חי בלארמידיה, לאורך חופיו המערביים של ים Seaway שחילק את צפון אמריקה. גוש יבשה זה הכיל מיני דינוזאורים ייחודיים ושימש ככור המצרף של קבוצות דינוזאורים אייקונים כגון בעלי הקרניים ובעלי צורת הברווז. מחקר זה גם הראה כי דינזוארים טיראנוזארואידים (הקבוצה הכוללת את טי.רקס) התפתחה ככל הנראה בבידוד על יבשת אי זאת. ליתרונאקס בולט בקבוצה זו בכך שהיתה לו גולגולת רחבה בהרבה באיזור העיניים וחרטום צר, דומה לזה של טי.רקס קרובו, שחי 10-12 מיליון שנים מאוחר יותר. ד”ר מארק לוין, החוקר הראשי מהמוזיאון להסטוריה של הטבע ביוטה והמחלק הלגיאולוגיה וגיאופיסיקה באוניברסיטת יוטה אומר: “רוחב החלק האחורי של הגולגולת של ליתרונאקס איפשרה לו לראות שדות ראיה חופפים, דבר שנתן לו ראיית דו עינית, תכונה שימושית לטורף וכזו שאנו מקשרים עם טי.רקס.”

פליאונטולוגים קבעו לאחרונה כי הדינוזאורים של דרום לאראמידיה ( יוטה , ניו מקסיקו, טקסס ומקסיקו ) , למרות שהשתייכות לקבוצות עיקריות זהות, שונים מהמינים של צפון לרמידיה (מונטנה , ויומינג,דקוטה , וקנדה). קרובי הטירנזוראוידים בדרום לאראמידיה קשורים יותר זה לזה מאשר לאלו בעלי הזרבוביות הארוכות בצפון לארמידיה.
banner nobel wide

פרופ’ אריה ורשל העניק ראיון מקיף לאתר הידען

ד”ר ג’וזף סרטיץ’, שותף למחקר, אמר: ” ליתרונאקס עשוי להמחיש כי הטרינוזאורים קיימו את אותה תבנית שראינו אצל דינוזאורים אחרים מאותה תקופה – שגילו הבדלים בין מינים החיים בדרום ובצפון בו בזמן. תבנית זו של פיזור הדינוזארים על פני לאראמידיה, מובילה את החוקרים לשאול מה עשוי היה לגרום לחלוקה בין הצפון והדרום, בהינתן העובדה שדנוזאורים גדולים יכולים ללכת מאלסקה למקסיקו, בהינתן מספיק זמן. ד”ר רנדל אירמיס, עוד אחד מחברי הצוות מסביר כי באמצעות ניתוח היחסים האבולוציוניים, הגיל הגיאולוגי והתפוצה הגיאוגרפית של הטירנוזאורואידים, קבעו אנשי הצוות כי ליתרונאקס ושאר הטירנוזאוראידים התפצלו לפני 80-95 מיליון שנה במהלך התקופה שבה התקיים הים הפנימי הזה בגודלו המרבי. הפלישה של הים לחלקים גדולים של שטחים נמוכים בלארמידיה היו עשויים להפריד חלקי יבשה קטנים זה מזה ולאפשר למינים שונים של דינוזאורים להתפתח בבידוד זה מזה, בחלקים שונים של היבשת. “כשהים נסוג לפני 80 מיליון שנה, ההבדלים הללו במיני הדינוזאורים נשמרו בשל שונות אקלימית, הבדלים במקורות המזון (טרף וצמחים) וגורמים נוספים. השערה זו מסבירה מדוע הדינוזאורים האיקוניים של מערב צפון אמריקה כל כך שונים מאלו שחיו באותו זמן ביבשות אחרות.

1. שיחזורים (למה אי אפשר לכתוב כאן בצורה נורמלית דרך האייפון? זה אתר שתואם לשנת 2013 ? ממש מרגיז)

2. דיי מאכזב האמת ( עד לא מזמן כשראיתי את התמונות האלו ממוזיאונים הייתי בטוח שאני מסתכל על השלד האמיתי, ממש מאכזב לשמוע שאלו רק

3. תגידו, השיחזורים האלה זה לא סוג של ״עבודה בעיניים״ ? אדם הולך למוזיאון ורואה לפניו שלד שלם של דינוזאור כאשר בעצם בפועל נמצאו בקושי 30% מהעצמות, וכל השאר זה שיחזור כיד הדמיון הטובה של המדען שבנה את השלד.