סיקור מקיף

מחקר שופך אור חדש על התיארוך בתקופת הפרעונים

מאמר של החוקר פרופ’ הנדריק ברוינס מאוניברסיטת בן-גוריון בכתב העת היוקרתי Science קובע כי התפרצות הר הגעש בסנטוריני הקדימה את השושלת הפרעונית ה-18 והתרחשה במהלך תקופת ההיקסוס

קטע מהר הגעש סנטוריני שעדיין בולט מעל פני הים. צילום: מתוך ויקיפדיה
קטע מהר הגעש סנטוריני שעדיין בולט מעל פני הים. צילום: מתוך ויקיפדיה

מאמר חדש שהתפרסם בסוף השבוע בכתב העת היוקרתי Science ומתייחס להתפתחויות חדשות בתיארוך איזוטופ גרעיני של פחמן (מסוג פחמן-14) שופך אור חדש על הכרונולוגיה ההיסטוריה הפרעונית-מצרית, שיש לה השלכות מרחיקות לכת על התיארוך ההיסטורי.

המאמר, שהוזמן במיוחד על ידי כתב העת המדעי ונכתב על ידי פרופ’ הנדריק ברוינס מאוניברסיטת בן-גוריון, קובע, לראשונה, כי על בסיס תיארוך זה, ניתן לייחס את התפרצות הר הגעש בסנטוריני בים האגאי בתקופה המינואית בזיקה עם הכרונולוגיה המצרית. מדובר באירוע הוולקני הגדול ביותר באזור מזרח הים התיכון ב-5000 השנים האחרונות, כלומר בכל היסטוריית השושלות במצרים. לפיכך, קובע החוקר, נראה כי אותה התפרצות הקדימה את השושלת הפרעונית ה-18 והתרחשה במהלך תקופת ההיקסוס. יתרה מכך-לדבריו, הזיקה הקונבנציונאלית של ההיסטוריה המצרית עם הממצאים הארכיאולוגיים של תל אל-דבעה, בירת ההיקסוס אווריס שבמזרח דלתת הנילוס, אינם תואמים את התיארוך של פחמן 14.

פרופ’ הנדריק ברוינס הוא חבר סגל וחוקר במחלקת אדם במדבר במכונים לחקר המדבר ע”ש בלאושטיין בקמפוס שדה בוקר של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מחקריו המדעיים מתמקדים במילניום השני שלפני הספירה.

“קיימות כאן בעיות מהותיות בזיקה שבין התפרצות הר הגעש בסנטוריני לבין התיארוך הארכיאולוגי, בין תיארוך פחמן -14 והזיקה למסד הנתונים הארכיאולוגי בשטח עם הכרונולוגיה ההיסטורית המצרית”, אומר פרופ’ ברוינס.

Science בחר , בגיליונו מ- 4 לינואר 2008, במאמרו של פרופ’ ברוינס ושותפיו למחקר, כמאמר מצטיין במסגרת המדור “בחירת העורכים” בגיליונו. המאמר חשף ממצא חדש לפיו צונאמי הרסני הכה באי כרתים בים האגאי בתקופת הציוויליזציה המינואית לפני כ-3.500 שנה. המחקר הוכיוח שהצונאמי התחולל במהלך ההתפרצות הוולקנית הגדולה באי סנטוריני.

38 תגובות

  1. הדר:
    במקרה שמתי כרגע לב לתגובתך.
    היא מטופשת, בלשון המעטה.
    ברור שכשאני מגן על האמת ובן שיחי מגן על שקר הוא יוצא רע מן הסיפור, אבל האם זהאומר שעדיף לשקר?
    כנראה שלדעתך כן, שהרי כאשר תקבל עזרה רפואית נראה שלא תודה לרופאים ולחוקרי הרפואה אלא לאלה שהתפללו להחלמתך ולא עשו בפועל שום דבר כדי לגרום לתפילותיהם להתגשם.

  2. מיכאל רוטשילד.

    אף שהוויכוח כאן הוא וויכוח ענייני, ואף שהוא עוסק בעובדות מדעיות אני אפנה לרגע מהמדע ואבקש להתייחס לדבר אחר.

    הדרך בה הוכחת את צדקתך, את צדקת חכמתך, את רעיונותיך המחוזקים היטב בתיאוריות המדע דווקא גורמות לי לסלוד ממך מאוד.

    נפשי זועקת כאשר אני רואה אדם אחד מדבר כך עם רעהו. כ”כ כאב לי וצרם לי.

    ניסית בכל דרך להראות כי יריבך אינו אלא נבער מדעת וחסר השכלה מדעית, ומה שהצלחת זה להוציא את הרפש מתוכך החוצה.

    לדעתי- גם אם אתה צודק, וגם אם השיטה שלך היא הנכונה- הנפיחות, הגאווה, הזלזול, דורמים לכאלו אדים של סרח- הרוח עד שאינני יכולה להתעלם.

    גם אנשים עתירי יידע, בעלי חכמה בכל התחומים אין להם רשות לדבר בכזאת זלזול מעל אתר הרשת.

    יותר משזה מגלה את חכמתך זה מגלה את מה שנמצא בתוכך- גבהות רוח ורקב.

    כמה חבל שכך אנו נראים..

    תאר לך אותך, בעוד כמה שנים- אדם זקן חסר שיניים, אינו מסוגל לאכול, זקוק לסעד..

    אז, כשתזדקק לעזרה, תבקש את עינן הטובה של הבריות ותראה אלו אנשים מוכנים לעזור לך-

    המדענים גבהי הלבב או האנשים המאמינים בא-ל וב”שטויות” של חז”ל.

    אולי אז ייפקחו עיניך לראות עד כמה האדם, עם כל חכמתו ואצילותו ושאר מידותיו, אינו אלא יצור שזקוק לרחמים.

    הלוואי וכל אנשי ישראל יזכו ללמוד על ברכיו של דוד בן אברהם ויראת השמיים שלו.

    זה עדיף בעיניי מכל דבר אחר.

  3. ברור, דוד.
    הבהרת לנו מראש שלא תיתן לעובדות לבלבל אותך.
    בגלל זה אמרתי לך שהשתתפותך באתר זה היא בזבוז זמן.

  4. עוד דבר קטן, אפילו אם לא יתגלה מציאות כזו בדברים אחרים כפי שאני הצגתי אותה, זה לא ישנה אצלי דבר ולא חצי דבר. העובדה שהעולם (מלשון “העלים”) בנוי בצורה שתהליך הבריאה מוסתר מעיני הבריות ונעלם מעיני כל, ואכן המכשירים כבר מגלים שאטומים קדומים יותר משעת היצירה, כאילו המבנה של האטום עבר תהליך שינוי מסויים. וכאמור לעיל, בשבילי זה אומר הכל.

  5. דוד:
    חבל על זמנך כאן באתר ועל זמננו שאתה מבזבז.
    אני בוחר למה להאמין לפי מידת הנכונות שלו ולא לפי איפה נולדתי.
    אינני מאמין לשקרים ואינני מסוגל להאמין לשקרים. מה לעשות? כזה אני!
    אגב – רוב המדענים הם כאלה – כפי שתוכל לראות כאן וגם כאן והדודים שלך לא ממש מעניינים אותי.

    אתה ממשיך עם שקריך על איינשטיין.
    איינשטיין טען שאין אלוהים שמתערב בעולם.
    הוא טען שאנשי הדת טועים כשהם נצמדים לרעיון העוועים הזה במקום לטפל בבעיות האמיתיות של העולם. אז נכון – הוא רק נזף בהם ולא יצא לקצור אותם עם מכונת ירייה – כי הוא היה מדען ולא נביא של איזו דת.
    הוא גם היה דמות ציבורית ולכן גם שילם מס שפתיים פה ושם אבל אמונותיו היו ברורות כשמש וצריך להיות לגמרי שטוף מוח כדי להתעלם מזה שוב ושוב ולנסות לטעון את ההפך.

  6. אחד הכשלים הלוגיים שהדתלייים חוטאים בהם היא הכשל של פניה לסמכות. הם רגילים לסמכויות של רבנים. אצל החילונים אין סמכות כזו. גם אם איינשטיין היה מתחרפן חוזר בתשובה זה לא היה מזיז אפילו אדם חושב אחד מדעתו. מה גם שהוא לא האמין בשום גרסה הדומה לדתות הממוסדות והאמין באל של שפינוזה , כלומר באל המתבטא בסך כל תופעות הטבע. הטבע קיים. אלוהים לא. ואלוהים כמו של איינשטיין לא אומר שאסור לחטט בשבת באף ולכן גם מסיבה זו אינך צריך להבי אותו כדוגמה.

    אסטרונאוט אינו מדען. הוא טייס שעבר הכשרה נוספת. הוא יכול להאמין בארנבות ירוקות אבל כל עוד הוא מתאים לתפקידו יקחו אותו.
    עד כמה שזכור לי, מרדכי בשארי סגר את עיתון המדע היחיד בעברית “מדע” (ואת שלוחתו לילדים “לדעת”) בגלל שתמכו באבולוציה. אכן אדם רחב אופקים וסובלני.
    אגב הוא לא היה שר אלא מנכ”ל משרד המדע.

  7. אם אתה אמיתי עם עצמך, תודה שאתה כבר חולק על איינשטיין. איינשטיין לא התנגד למדע ואמונה באלהים. להפך, איינשטיין טען שהדת שאינה מבוססת ונתמכת על המדע אינה אלא דת לקויה. בהנחה שהדת היא נכונה, המדע יכול איפוא רק לחזק את האמונה ותו לא.

    שוב, תחזור שנית על כתבי איינשטיין ותראה שהוא לא קיבל שני מושגים ביהדות: 1) שיש השגחה פרטית; 2) ושהאלהים יכול להתערב ולשנות את חוקי הטבע.

    לידיעתך: הדוד של אשתי (פרופ’ מרדכי בשארי), מדען ופסיקאי למדעי האטום במקצועו ושר לשעבר בממשלה, הינו אדם רציונאלי ובעל מחשבה ביקורתית, ובנוסף לזה הוא אדם דתי (עם כיפה סרוגה) ודורש בעניין הדת בכל הזדמנות. עליו נאמר: “ראשית חכמה יראת ה'”. ואילו אתה, לצערי הרב, אני חושש שכל מה שאתה רוצה לקדם (כלומר התפיסה המדעית שלך) הוא לא יצליח, כיוון שחסר העיקר במבנה מחשבה בריאה ואיתנה.

    אסטרונאוטים האמריקאיים שהגיעו לירח האמינו באלהים, ואתה שנולדת יהודי לא תאמין??!!

  8. דוד בן אברהם:

    יש הבדל בין טעות אנוש לבין תורה מסיני רק במובן אחד:
    “תורה מסיני” היא רק אחת מטעויות האנוש הרבות שאפשר לעשות.
    איך אתה יודע שהתורה מסיני אם בימי יאשיהו לא הכיר איש את חוקיה (מלכים ב פרק כ”ב)?
    בסך הכל מצאו במקדש ספר שאין שום הוכחה לכך שבכלל היה קיים קודם.
    אמר מעתה – תורה מבני אדם – מתי שהוא בימי יאשיהו – ומעמד הר סיני כנראה שבכלל לא היה.

    יש עשרות דרכים למדוד את גיל העולם ותיארוך פחמן 14 הוא רק אחת הדרכים למדידת זמן היסטורי (שאגב – אין לה דבר וחצי דבר עם מדידת גיל העולם כי פחמן 14 לא שורד זמן מספיק ארוך, בסדרי גודל כאלה משתמשים בחומרים אחרים ובשיטות אחרות).
    כל הדרכים נותנות תוצאות המתיישבות זו עם זו וממש אין כל ספק בכך שאפילו בני האדם כבר חיו לפני עשרות ואולי מאות אלפי שנים.
    לכן אין שום סיבה שאנסה למצוא מה הביא את חז”ל לכתוב את השטויות שכתבו.
    בתגובתי הקודמת הסברתי זאת ברמיזא אבל מסתבר שאינך חכימא ולכן אני חוזר ואומר מפורשות: מה שחז”ל אמרו בעניין גיל העולם היה שטות ואין שום סיבה שאנסה לתרץ את השטות הזאת.

    כל הדימויים שלך עם גזים אינם אלא אוויר חם. אין לך מושג על מה אתה מדבר.

    היומרה שלך – כאילו אתה מבין משהו טוב מן המדענים בשעה שנראה לי שאינך מתמודד אפילו עם חתול מצוי – מעוררת רחמים.
    הבנת המדענים את העולם יצרה את רוב הדברים שמאפשרים את חייך כיום – כולל את האפשרות שניתנת לך לקשקש באינטרנט.
    דבר מכל אלה אינו תוצאה של אמונות ההבל שלך.

  9. מיכאל, שלום

    יש הבדל בין טעות אנוש לבין תורה שקיבלנו מסיני. יש גם מחלוקות תנאים, ולכן האמת כפי שהיא מוצגת בתלמוד אינה תמיד אבסולוטית. אבל מי שאומר שהעולם נהיה מאליו עם כל היופי והסדר והפלא שבדבר אינו אלא מעלים עין במציאות. ובמיוחד כאשר אנו מסתכלים ומתבוננים ביצור האדם עצמו שהוא נפלא מן הכל! אדם נבון ישאל למה נברא כל אלה ומהו התכלית לכל הסדר והיופי הזה? ואם אכן נברא העולם, וודאי בוראו טוב ולא יפקיר את עולמו ויצוריו ללא תכלית והדרכה.
    ואם קל בעיניך שכדור הארץ יש לו את יכולת לתמוך בחיים ושהוא בעצמו דינמי (עשוי ככוח פועל) ותוסס, תסתכל בשאר כוכבי לכת ותראה את ההבדל. ואתה אומר שהכל מקרה???!!! כמה הם שוממים בלא יכולת להחזיק חיים, לעומת המקום שאנו חיים בו.
    ובינתיים אתה לא נתת שום תירוץ ולא הסבר ולא טעם מדוע עברו רק 5,771 שנים מבריאת האדם הראשון ועד לימינו אלה, ואילו המדענים מגלים ע”י תיארוך פחמן-14 שהעולם קדמון בהרבה יותר ממה שנקבע בתורה. הרעיון שאנו מציעים הוא נפלא ויש בו הגיון. כדי להמחיש את זה אתן לך משל. לפעמים דברים קלים ולא נראים לעין כמו גזים, כשהם נמצאים בתנאים מסויימים (כגון גזים הבאים במגע עם האויר ויש שם וואקום), יכולים ליצור תחושה של קור ואף ליצור באויר קרח. אם נאמר שהדיבור שיצא מפי כוח עליון (אלהים) הוא הדומה לגזים ואויר במשל, אזי לא פלא שכשמעריכים את גילו של העולם (=הקרח) הוא לא יהיה פחות בשנים מקיומו של כוח הדיבור עצמו (=הגזים והאויר והוואקום טרם שנתערבו). כך הוא ברוחניות ובגשמיות, אם כי קשה למדוד ולהעריך את השנים של דברים רוחניים. חסד עליון שהיצור החדש ניתן למדוד ולהעריך את שנותיו. (כך נראה לעניות דעתי)

  10. דוד בן אברהם:
    דבריך מזכירים לי את הבדיחידה הבאה:
    3 פרות הולכות בטור ישר במדבר.
    אין שום פרה נוספת באזור.
    הפרה הראשונה אומרת: “יש שתי פרות מאחרי”
    הפרה השנייה אומרת: “יש פרה מלפני ופרה מאחרי”
    הפרה השלישית אומרת: “יש פרה מלפני ופרה מאחרי”
    איך זה ייתכן?

    תשובה:
    הפרה השלישית משקרת.

    כך בדיוק אני מסביר את גיל העולם על פי חז”ל (שגם חשבו שכינים נוצרות מזיעת אדם ועכברים מן העפושים וגם טענו שקנה הנשימה של הפרה מתפצל לשלושה חלקים שאחד מהם מתחבר לכבד).

  11. מיכאל רוטשילד שלום

    אני מודה שאני לא למדתי את כל הנושאים הללו ובוודאי אינני מבין ברוב מושגים הידועים לך ולא בתהליך של תיארוך פחמן-14. נניח שאוכל ללמוד ממך דבר מסויים, איך תסביר אתה – לפי הידיעה שלך בנושאים המדעיים הללו את גילו של העולם עפ”י חז”ל (דהיינו 5,771 שנה) לבין מה מתגלים בתיארוך פחמן-14? והאם לא נוכל לומר שחל שינוי מסויים באטומים ברגע שקבלו צורתם הנראית לעין בעת הבריאה, ואת מה שאנחנו מגדירים “שהעולם קיים מיליארדי שנים” הוא למעשה השינוי שחל מדבר רוחני לדבר מוחשי ודווקא הוא מה שגרם לנו לחשוב כאילו החומר קדמון יותר. סוף סוף היתה התגלמות דיבורים שהיו קיימים כבר אצל מי שאמר והיה העולם הקב”ה.

  12. דוד בן אברהם:
    אם אתה באמת רוצה לשמוע מה אני חושב – אומר לך שאני חושב שדבריך חסרי כל אחיזה במציאות ומבוססים על אי הבנה של כמעט כל מושג מדעי שמוזכר בהם.
    למשל – נראה לי שאין לך אפילו הבנה בסיסית במהות התהליך של תארוך פחמן 14.

  13. דוד
    העולם אינו ‘עומד כמו שהיה בעת היווצרו’. למען האמת העולם הוא דינמי ולא סטטי.
    זה רק נראה לך, כבריה, שהעולם עומד, וזה רק מפני שאתה לא חי מספיק זמן כדי לראות את כל העולם משתנה, אבל מה שאתה כן רואה זה את השינוים הקטנים בו.

  14. ורציתי לשתף אותכם לרעיון שהיה לי. כתוב

    “בדבר ה’ שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם”. – תהלים ל”ג, ו

    כבר היה מי שהתייחס למימרא הנ”ל ואמר: “אכן בכל יצור דיבורו (של הא-ל) זורם בתוך הורידים שלו”. ואין זו אלא משל.

    וכשהתבננתי בדבריו הבנתי מה גודל משמעותם. וזה הוא הטעם, לפעמים המדענים מעריכים את גילו של העולם ע”י שימוש בתיארוך רדיואקטיבי – דהיינו, פחמן-14, ואומרים שגילו של העולם הוא מילארדי שנים כאשר למעשה העולם אינו אלא 5,771 שנים (התשע”א ליצירה). דבר ידוע שהכל מורכב מאטומים. לפי ההסבר הנ”ל האטומים שנותנים צורה לכל בריה ובריה היו קיימים אצל הקב”ה הרבה זמן קודם להוייתם, עד שהגיעו לצורה הנוכחית שלהם. וזה הוא הטעם שלכאורה נראה העולם קדמון אע”פ שהעולם אינו קיים אלא 5,771 שנים בלבד.

    כך נראה לעניות דעתי ואין סתירה בין המדע לבין היהדות.

    ואם ישאלו למה ההפרש בין גיל העולם לבין שאר הנבראים, פשוט הוא. כל שאר הבריות התחדשו ואילו העולם עומד כמו שהיה בעת היווצרו.

    ממני, דוד בן-אברהם

    נ.ב.- אשמח לקבל תגובתך על עניין זה, אם בכלל נראה לכם הגיוני.

  15. לאיש הקש ,עירן ואלי
    ההיסטוריון המצרי-יווני מנתון שכתב במאה השלישית לפנה”ס ספר ההיסטוריה שמאז ועד היום כולם מסתמכים אליו ולא חשוד באהבת ישראל כתב כי בני ישראל גורשו ממצרי יחד עם החיקסוס (ולמעשה היו חלק מהם) ע”י פרעו יעח’מס.
    על פי התיארוך החדש פרעה זה חי בסביבות 1550 לפנה”ס, עכשיו בא נראה איך זה מסתדר עם שאר האינפורמציה:

    יציאת/גירוש מצריים בסביבות 1500 לפנה”ס, במקביל התפוצצות סנטוריני שמביאה לחושך, אפר וולקני שצובע את מי הנילוס, מיקרי מוות רבים במצריים.
    אוכלוסיית האי נעלמת (אבל לא נכחדת)
    אחורה: 400 שנה גלות במצריים כלומר תקופת האבות בסביבות 1900 לפנה”ס-תקופת הברונזה הקדומה, אין סתירה לממצא הארכיאולוגי.
    קדימה: בני ישראל נודדים במדבר, האפר הוולקני מביא לירידת טמפ’ ועליית כמות משקעים במשך כמה שנים (יש לזכור שחלק נכר מהנדידה התבצע בצפון סיני והנגב (קו קדש – ערד) שיש בהם בד”כ כמות משקעים גבולית לקיום נודדים ואחרי ההתפרצות כמות המשקעים עלתה.
    בסביבות 1500-1450 בני ישראל מגיעים לעבר הירדן המזרחי ואח”כ לעבר הירדן המערבי.
    ב 1200 לפנה”ס מרפנתח נלחם ב”ישראל” בארץ כנען ולדבריו לא משאיר מהם זכר,הוא אינו מזכיר מלך של בני ישראל ודבר זה תואם הידוע לנו מספר שופטים. מכיוון שגם הוא לא חשוד על אהבת ישראל ניתן להתייחס לדבריו כעובדה.
    אנחנו לא יודעים כמה שנים בדיוק ארכה התקופה, אבל על פי מקורות מקראיים (יפתח) היא ארכה יותר משלוש מאות שנה, מישע מלך מואב נלחם במאה התשיעית לפנה”ס במלך ישראל, וכובש את אזור “איש גד” שישב במקום “מעולם” כלומר לפני הזכרון ההיסטורי שלו, גם הוא אינו חשוד על אהבת ישראל ולכן ניתן להתיחס לדבריו כעובדה.
    מלך ארמי כלשהוא נלחם באותה תקופה ב “בית דוד” כלומר היה קיים בית מלוכה המתיחס לדוד באותה בתחילת האלף הראשון לפנה”ס (הכתובת נמצאת כיום באגף הילדים במוזיאון ישראל).

    במקביל במאה ה -12 לפנה”ס מופיע באזור עם חדש ממוצע אגיאי, הנביא עמוס (שבוואדי לא נמנה על אוהדיהם) טוען שמוצאם בכפתור במקביל למוצאם של בני ישראל ממצריים מרבית החוקרים טוענים שכפתור היא כרתים וכזכור תושבי האי “נעלמו”

    כמו שזה נראה עיקרי העובדות הארכיאולוגיות, ההיסטוריה של העמים מסביב שנכתבה בזמן “אמיתי” מיד אחרי ההתרחשיות, ה”נרטיבים” ההיסטורים של העם המצרי,היהודי, המואבי, הפלישתי ושל השומרונים (יורשי המסורת ההיסטוגרפית של ממלכת ישראל) עולות בקנה אחד.

  16. הבהרות:
    קראו את הציטוט להלן: “ומתייחס להתפתחויות חדשות בתיארוך איזוטופ גרעיני של פחמן (מסוג פחמן-14) שופך אור חדש על הכרונולוגיה ההיסטוריה הפרעונית-מצרית, שיש לה השלכות מרחיקות לכת על התיארוך ההיסטורי”
    לאחר שקראתי את המאמר המקורי, אפשר לומר שמדובר ברבה מהומה (כיוון שפורסם בסיינס), על מעט מאוד.
    הממצאים של המאמר תומכים כמעט ללא סייג בתיארוך המקובל של מלכי מצריים שמצוי על סמך שיקולים ארכיאולוגיים ב Oxford History of Ancient Egypt. אבל סותר תיארוך של מלומדים גרמנים (הראינו להם, תודה לקרבון) המאחרים את הזמנים בכמה עשרות שנים.
    המאמר לא אומר דבר על ההיקסוס, כיוון שלא נמצאו דגימות שאופיינו בביטחון כהיקסוסיות.
    הממצאים בעלי הערך הם ההתייחסות להתפרצות סנטוריני, ויצירת ויכוח על רקע ממצאים סותרים עם תיארוך פחמן 14 שנעשה לפני שלוש שנים לגבי אחד האתרים הארכיאולוגיים המענייים במצרים.
    כמות האור שהמאמר שופך על ההסטוריה המצרית זעומה מאוד, כל הארכיאולוגים, מקצועיים כחובבים יכולים לישון בשקט.

  17. למר חרדי,
    קבלתם הזדמנות פעמיים, לנהל מדינה, בשני המקרים זה הסתיים באסון, חורבן והרס. חורבן בית ראשון
    וחורבן בית שני, עם כל המשתמע מכך. לא תקבלו הזדמנות שלישית.

  18. חרדי:
    אם אתה רוצה לגור באיראן – כדאי שתדע שאתה יכול לעשות זאת כבר היום.

  19. ל-“חרדי” – לצערי זה נכון שבעוד 30-40 שנה תהיו כאן רוב אבל אל תשמח –
    לא יהיה מי שיעבוד ויפרנס אותך ואת עשרת ילדיך,
    ולא יהיה מי שישרת בצבא בסדיר ומילואים וישמור עליך.

    אני מניח שאתם החרדים פשוט תברחו בחזרה לברוקלין כי מבחינתכם הציונות היא הרי פשע..
    במו ידיכם אתם מביאים לחורבן בית שלישי..

  20. בס”ד
    גויים !!! תועבה !! זעקו רחמי שמיים ועוצו עצה ותופר !!
    בקרוב כאשר אנו היהודים האמיתיים נשלוט, נדאג שדברי תועבה ושמד כמו שכתוב בכתבה זו,
    לא יתפרסמו !!

  21. לא ייאמן הממזרים בסרט צדקו חחח

    תקשיבו טוב חברה

    לכו תראו את הסרט ( בטח אפשר להוריד אותו מכל מקום ..אפשר גם דרך WNET CO IL

    The.Exodus.Decoded.2006.DVDRip.XviD-EPiSODE.[wnet.co.il].avi

    שמתאר בדיוק איך כן הייתה יציאת מצרים לפי כלים מדעים נטו
    אני מבטיח לא להעלות פה אפילו פוסט אחד נוסף בכל חיי אם משהו שיראה את הסרט לא יסבול ממקרה קשה של צניחת לסת ..
    לא אלוהים ולא כלום אגב…מדע לחלוטין

    מתנגדי יציאת מצרים והקשר לתרבות ההיקסה אומרים שהיציאה לא הייתה בכלל באותו איזור וגם התפרצות הר הגעש…ואילו המחקר פה מאשש גם את מה שחקרו והראו בסרט שההתפרצות כן קרתה בתקופת תרבות ההיקסה שזה אומר בסביבות 1500 לפנה”ס פחות או יותר למיטב זכרוני ..

    בכל מקרה ספוילר לסרט ..כמעט כל מכה שקרתה ניתן להסביר בעקבות התפרצות סנטוריני שכן זו הייתה ההתפרצות המתועדת היחידה בהיסטוריה של מה שנקרא “סופר הר געש” …ההתפרצות חיסלה את התרבות המינואית ועשתה שמות בכל האיזור…תראו את הסרט ותבינו

  22. המאמר אינו ברור , מה השינוי שחל בתיארוך לעומת מה שהיה מקובל עד כה

  23. הכתבה ממש מטעה. המחקר נעשה ע”י מספר קבוצות מבריטניה צרפת ואף ממכון רקאנטי בישראל. הנדריק ברוינס הוזמן ע”י סאיינס לכתוב תקציר המיועד לקהל הרחב על המאמר הוא בהחלט לא מעורב במחקר הנוכחי עצמו.
    מתן קרדיט נכון חשוב מאד!

  24. לאלי:
    מיתוס מכונן כיציאת מצרים הוא אמנם חשוב לבניית הנרטיב של עם ישראל,
    אך בסופו של יום הוא נשאר רק מיתוס וכך צריך להתייחס אליו.
    אין אף תרבות עתיקה באיזור המזרח התיכון (למעט היהדות)
    שבכתוביה מופיע אירוע שדומה
    ולו במעט למה שאנו מכנים “יציאת מצרים”, לא ב”ניסים” שלו ולא בשחרור עבדים
    מסיבי שבא בעקבותיו, רדיפה אחריהם והשמדת הצבא המצרי עקב כך.

  25. לאחר קריאה נוספת (וואו, ממש כתב חרטומים הכתבה הזו…)
    נראה לי שהכוונה היא שהתקופה שבה החוקרים חשבו שהתקיימה השושלת
    ה-18, בפועל אמורה להיות הרבה יותר קדומה. דרך האירוע הגעשי והתיארוך
    הכרונולוגי המדויק שלו החוקרים יצטרכו לבצע התאמה מחודשת של כל התאריכים
    ההיסטוריים ולהזיז את השושלת ה-18 לתקופה מוקדמת יותר על ציר הזמן.

  26. אם אני לא טועה זו פחות או יותר התקופה שבה בני ישראל יצאו ממצרים, דבר אשר יכולות להסביר הרבה מהתופעות שכתובות בתורה על אותה התקופה “10 המכות על המצרים .
    שמישהו יתקן אותי אם אני טועה .

  27. אני לא ממש סגור על זה, אבל ממה שהצלחתי להבין “בין השורות”
    התיעוד ההיסטורי של האירוע הגעשי מתארך אותו לשושלת ה-18
    של הפרעונים, בעוד שלפי תיארוך גיאולוגי שנעשה ע”י פחמן 14
    ההתפרצות הייתה מוקדמת בהרבה מהמצוין בכתובים המצריים.
    זוהי סתירה שצריך ליישב איכשהו

  28. קראתי, שניתי ושילשתי ואני לא מתבייש להגיד שלא ממש הבנתי מהם למעשה השלכות המחקר על התיארוך המקובל של השושלות הפרעוניות השונות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.