סיקור מקיף

בלעדי לאתר הידען: מורים משתלמים במיסטיקה ובעידן החדש

מורה בישראל יכול/ה ללמוד קורס בנומרולוגיה אסטרולוגיה ותורת הקבלה, במסגרת בית הספר המרכזי להשתלמות מורים. משום מה הדבר אינו מדאיג לא את משרד החינוך, לא את הסתדרות המורים ולא את קרן ההשתלמות המממנת את התענוג המפוקפק

בהכנת הכתבה השתתף גם אבי בליזובסקי

פתיחת צ'אקרות. מתוך ויקיפדיה
פתיחת צ'אקרות. מתוך ויקיפדיה

נושא חזרתה של המיסטיקה יהיה אחד הנושאים שיועלו בערב העיון “איומים על המדע והתבונה” של אתר הידען ומרכז חמד”ע שיתקיים ביום רביעי, 2/11/2011 בשעה 19:00 בחמד”ע, הפרדס 7 ת”א.

לימודי העידן החדש למורים

מאת אריה סתר ואבי בליזובסקי

מורה בישראל יכול/ה ללמוד קורס בנומרולוגיה אסטרולוגיה ותורת הקבלה, במסגרת בית הספר המרכזי להשתלמות מורים.

התגלגלה לידנו חוברת המפרטת את ההשתלמויות המוצעות השנה למורים, על ידי הסתדרות המורים בישראל. אף כי ההשתלמויות, רובן ככולן, רלבנטיות לפיתוח המקצועי של המורים ולהרחבת אופקיהם, מצאנו בין דפי החוברת קורס המוכתר בכותרת “לימודי העידן החדש – נומרולוגיה אסטרולוגיה ותורת הקבלה”.

מרצה הקורס מתואר כ”אסטרולוג ונומרולוג, מרצה בכיר בכנסים בינלאומיים ובעל טור קבוע בעיתון מעריב.” להלן תיאור הקורס כפי שמופיע בחוברת.
“בקורס זה ניחשף לכוחם המופלא של לימודי העידן החדש: נומרולוגיה, אסטרולוגיה וקבלה, תורות המסייעות לאדם להצביע על ייעודו בחיים. הקורס יקנה למשתתפים כלים מעשיים למימוש הפוטנציאל האישי, לבחירת מהלכים בזמן ובעיתוי הנכון לנו, כדי להצליח בתחומי זוגיות, פרנסה, לימודים, עיסוק, הורות וכדי להוביל אותנו בדרך הנכונה בתקופות של מעברים שונים בחיינו.
מן הנושאים:
* תאריך לידה ככלי לזיהוי ייעוד, מחזורים ושיעורי חיים על פי האסטרולוגיה והנומרולוגיה
* פענוח וקריאת שמות – כוח האותיות ומשמעותה של כל אות בשמנו. המשמעות הקבלית של כל אות בשם
* התאמה נומרולוגית ואסטרולוגית – בחירה והתאמת שם, שינוי שם. התאמה זוגית, עסקית, מקצועית, יחסי הורים ילדים ועוד…
* תחזית נומרולוגית ואסטרולוגית – עשיית מהלכים בעיתוי הנכון כדי להצליח בפרשות דרכים בחיינו
* כלים קבליים יישומיים למימוש התיקון והייעוד האישי
* פשר החלומות על פי הקבלה
* מדיטציה – להתחבר לנשמה דרך הנשימה
* זוגיות והורות על פי הקבלה
כל אחד מהמשתתפים יקבל מפה אסטרולוגית ונומרולוגית.”
עד כאן לשון החוברת “השתלמויות תשע”ב” של בית הספר המרכזי להשתלמות מורים מטעם אגף הכשרה והשתלמות של הסתדרות המורים בישראל.

יצויין עוד שבין דפי החוברת מצאנו גם השתלמות בשם “אורח חיים בריא על פי הרפואה הסינית” המעניקה לנו “הזדמנות להתקרב ולחוש את מאגר החיים היוצר אותנו ושבו אנו נוטלים חלק”. ההשתלמות דנה בין השאר בטאו, יין ויאנג, שלושת האוצרות – גינג שן וקי, חמש הפאזות, האברים המלאים והחלולים, המרידיאנים, מזון פיזי נפשי ורוחני, צ’י קונג…

הואיל ואנו סבורים שאין לכלול תכנים כאלו בתכנית השתלמויות המוצעות למורים, החלטנו לפנות לגורמים המתאימים כדי לקבל את תגובתם. התמקדנו בהשתלמות “לימודי העידן החדש – נומרולוגיה אסטרולוגיה ותורת הקבלה” שאת הפירוט שלה הבאנו לעיל.

בתגובה לפנייתנו למשרד החינוך, נמסר לנו כי אין להכשרת המורים בשבתון שום קשר למשרד, הסתדרות המורים הינה גוף עצמאי ובית הספר שלהם הינו גוף שאינו מפוקח על ידי המשרד בכל צורה שהיא. פיקוח מתקיים על מוסד חינוכי בעל סימול מוסד שהמדינה העניקה לו. לבית הספר של הסתדרות המורים אין סימול מוסד, והוא פועל מטעם ההסתדרות ובאחריותה הבלעדית ולכן עליכם לפנות אליהם לקבלת תגובה. האמת שצפינו תגובה כזו, אך ציפינו לשמוע את דעת המשרד על הכללת תכנים כאלה בהשתלמויות מורים, גם אם למשרד אין סמכות לגבי השתלמויות אלה.

פנינו לבית הספר להשתלמות מורים והבענו בצורה תקיפה את דעתנו על הכללת הקורס בתוכנית שלהם. בין השאר צייננו שעצם הכללת הקורס כאמור, מעניקה לנושאים הנלמדים בו, גושפנקה של הסתדרות המורים, אף כי הם הזויים ושקריים. כמו כן הבענו את דעתנו שכשם שהעיפו את אביטל ממשרד החינוך, כך גם יש להעיף את הקורס הנ”ל מתוכנית ביה”ס.

להלן תגובת ציון שורק, מנהל בית הספר המרכזי להשתלמות מורים.
“בתכנית בית הספר המרכזי להשתלמות מורים יש מקום לקורסי פיתוח אישי-מקצועי, קורסי העצמה כמו גם לקורסי העשרה והפגה. לפי כללי קרנות ההשתלמות למורים רשאים המורים לבחור ללמוד 4 שעות מתוך 16 שעות נושאי העשרה והפגה.

אנו מכירים לך על הערתך ועל התעניינותך.” זהו ציטוט מדויק של התגובה אשר נמסרה בכתב.

פנינו גם לקרן ההשתלמות לעובדי הוראה. מוטי מירוז, יו”ר הקרן הסביר לנו: “אנחנו מאשרים למורים בשנת שבתון לימודי חובה ולימודי השלמה. כחלק מלימודי ההשלמה אם מורה רוצה ללמוד אסטרולוגיה אנחנו מאפשרים לו.”

“שנת השבתון מוגדרת אצלנו כשנה שבה המורה יכול ללמוד בהיקף של 16 שעות שבועיות, כשמתוכן 12 שעות הן שעות חובה ואלה הן שעות שהן בתחום העבודה שלו, למשל מורה לאנגלית יכול ללמוד דידקטיקה. יש מספר תחומים פדגוגיים שהם תחומים משותפים לכלל המורים ויש שיעורי השתלמות הספציפיים לתחום ההתמחות של המורה.”

“ארבע שעות נוספות הן רשות ובחוברת ההשתלמויות שלנו יש מגוון אדיר של קורסים. לדוגמה מורה הרוצה בכך, יכול ללמוד את תולדות הקולנוע ובמסגרת זו הוא גם רואה סרטים ומקבל הרצאות בתחום הקולנוע; תחום אחר למשל הוא תולדות האמנות.”

“המטרה של שנת השבתון בייחוד בעידן החדש (“העידן החדש”!) של הרפורמה שבו המורים נשארים עד שעה שלוש ורמת השחיקה מאוד גדולה, היא שבנוסף לפיתוח המקצועי זו שנה שבה המורה מתאוורר.”

שאלנו: האם הוא לא עלול להעביר את ההבל לילדים?
“אני לא מומחה בפדגוגיה”.

שאלנו: יש מפקח שבודק אם המורים שרשומים לקורס אסטרולוגיה אכן מגיעים, ומה הם לומדים?

“יש מפקח מטעמנו שעורך פיקוח על ביצוע ההשתלמויות ומוודא שאכן המורים לא עובדים עלינו בעיניים ומבצעים את השעות כפי שהתחייבו לבצע והוא גם עובר על תכני הלימוד.”

עוד הוסיף מירוז כי למיטב ידיעתו יש דעות לכאן ולכאן באשר לאמיתותה של האסטרולוגיה, אך הוא איש כספים ואינו מתמצא בתחום.

מה דעתכם?

84 תגובות

  1. האם ידוע מה הפוטנציאל הכלכלי של עיסקי האוויר הללו?
    לקפיטליזם לא ממש אכפת מה עומד מאחורי עסק מצליח ולכן יתכן שהמדינה תסרסר “מדעים” שכאלה אם היא מאמינה שהם לא ממש מזיקים.

  2. אבי בליזובסקי , שלום רב.

    אני עוקב אחר הפירסומים שלך והערותיך. ברצוני לחזק את ידיך.

    הבעיה, שבבתי הספר ובאוניברסיטאות, לא מלמדים את ההבדלים בין צורת החשיבה המדעית לעומת

    החשיבה הפילוסופית והחשיבה הדתית-מיסטית.

    מלמדים את צורת החשיבה המדעית רק למחקר המדעי, ורק לצרכי קידום התואר האקדמי. והמחקר

    המעשי במקומות העבודה.

    לכן גם אנשים שעיסוקם במדעי הטבע מערבבים בין צורות החשיבה. ואף מנסים לשכנע ולהוכיח בצדקת

    דברם. ומנהלים את חייהם בעירבוב בין צורות החשיבה.

    התפתחות החשיבה האנושית, תחילתה בחשיבה המיסטית. שיוך כוחות ומשמעויות לדברים בסביבה

    ובהגדרת החיים האישיים והחברתיים.

    לאחר מכן התפתחו הדתות. במקביל התפתחה החשיבה הפילוסופית שאינה תלויית דת.

    וצורת החשיבה החדשה בהתפתחות האנושית, שתחילת במהפכה המדעית, הינה החשיבה המדעית

    במדעי הטבע.

    שלצערי, המורים במערכות החינוך לסוגיהם, אינם מסיבים את דעת הלומדים, לשימושים בחיי היומיום

    שניתן לעשות בחשיבה המדעית, ולא רק לקידום אקדמי. אם בהתייחסות לסביבה, ואם בניהול החיים

    האישיים והחברתיים.

    קולך חשוב כמו סטיבן הוקינס, ריצארד דוקינס, גק פרסקו ואחרים שמנסים להסב את דעת האנשים

    לעשות שימוש בחשיבה המדעית. ולא רק בתוצרים שלה אם בהתקדמות בתחומי המדע השימושי

    ובטכנולוגיה.

    בברכה, מנשה.

  3. מייקל
    הנה ציטוט מדוקסיאדיס (עמ 138):

    “תיאוריית ההיבריס של סמי רדפה אותי מרגע ששמעתי אותה, ולאחר עיוני הקצר בדברי ימי המתמטיקה אימצתי אותה בכל ליבי. דבריו על הסכנות שבהתקרבות יתרה לאמת בצורתה המוחלטת המשיכו להדהד במוחי. דימוי “המתמטיקאי המשוגע” היה בגדר עובדה, ולא פרי הדמיון.”

    הוא לא חושב שהקוקואים הולכים למתמטיקה גבוהה – הוא חושב שהמתמטיקה הופכת אותם לכאלה.

    אבל זו רק דעה של סופר. עדיין לא קיבלתי מאף מגיב פה שום מחקרים או סטטיסטיקות, אם קיימת קורלציה או לא. נראה לי עדיין שאפילו אם יש משהו בדבריו של דוקסיאדיס, ואפילו הרבה, עדיף להיות “ידען” כהגדרתך, גם אם המחיר הוא ויתור על החיוך המרוצה והמטופש.

  4. כחול עמוק:
    אכן – מעולם לא התנסיתי בסמי הזיה אבל הסרטון שצירפת מאשש את דברי.
    האם נסית לחלוק על דברי או לתמוך בהם?

  5. ישראל (https://www.hayadan.org.il/new-age-for-teachers-3010114/#comment-312939):
    אינני יודע מהו לדעתך “אדם יציב”.
    לא סתם כונתה הדת “אופיום להמונים”.
    הסיבה היא שהתוצאות שלה דומות מאד לאלו של סמי הזיה.
    האם רצח והטפה לרצח הם סימנים ליציבות?
    האם ריקודים על הגבעות ושירת “עוצו עצה ותופר” הם סימנים ליציבות?
    האם קיום כל מיני הוראות המיוחסות לחבר דמיוני הוא סימן ליציבות?
    האם התעמתות חסרת בסיס עם עובדות חד משמעיות הנחשפות על ידי המדע היא סימן ליציבות?

  6. ישראל:
    כן. בדוק.

    קרא, למשל, על הארדי בויקיפדיה:

    Hardy was extremely shy as a child, and was socially awkward, cold and eccentric throughout his life. During his school years he was top of his class in most subjects, and won many prizes and awards but hated having to receive them in front of the entire school. He was uncomfortable being introduced to new people, and could not bear to look at his own reflection in a mirror. It is said that, when staying in hotels, he would cover all the mirrors with towels.[11]

    האמת היא שבלי קשר לשאלה אם דוסקיאדיס צודק, לא נראה לי שהוא אומר משהו הסותר את דברי.

    ולעניין הקריטריון האובייקטיבי – הקריטריון של אמונה באמונות הבל הוא אובייקטיבי.
    לדעתי – מה שניסית לומר אינו שאתה מחפש קריטריון אובייקטיבי אלא שאתה מחפש הגדרה ל”פסיכי” שתהיה באופן אובייקטיבי נכונה.
    זו, כמובן, מטרה בלתי ניתנת להשגה כי למילים אין משמעות אובייקטיבית (ובגלל זה מילים שונות מייצגות את אותו דבר בשפות שונות). מילים מהוות מוסכמה חברתית.
    לדעתי, אמונה באמונות הבל היא חלק מן המוסכמה החברתית בעניין משמעות המילה “פסיכי”.
    יש מחלוקת בשאלה “מהן אמונות הבל ומהן אמונות מבוססות” אבל שאלה זו ניתנת לבירור רק באמצעות המדע ולרוב – מאמיני אמונות ההבל מתנגדים למדע כאשר הוא שופט את אמונותיהם.

  7. מכאל
    על פי דבריך בנושא סמים, אני בטוח שלא התנסית מעולם באל אס די .

    צפה בתיעוד מחקר אמריקאי ממשלתי משנות ה50 על הסם, פסיכיאטר מראיין עקרת בית נורמטיבית לגמרי ,לפני ותוך כדי השפעת הסם.
    זו פעם ראשונה שלה בלקיחת הסם.
    יש גם דיון בסוף הסרטון עם הפילוסוף ג’ראלד הירד ,שגם התנסה .

    http://www.youtube.com/watch?v=V5d4wWGK4Ig

  8. מייקל
    וגם: אנשים שלוקחים סמי הזיה אינם מוגדרים כ”יציבים” לפי האותודוקסיה. כך שנימוק זה אינו קביל, לפי הקריטריונים שלי.

  9. מייקל
    “האנשים שציינת סבלו מבעיות נפשיות הרבה לפני שרכשו את הידע שרכשו.” בדוק?

    כי לא זו התיאוריה של דוסקיאדיס. הוא כותב: “התחלתי לראות את אנשי המעשה הגדולים של “מלכת המדעים” כמעין פרפרי עש הנמשכים לסוג אל אנושי של אור, בוהק אך צורב ואכזרי.”

    ולגבי דעתך – לכל אחד דעות, לכן אני מחפש קריטריונים אוביקטיביים.

  10. ישראל:
    לא הבנתי מה אתה רוצה.
    לי לא ידוע על מחקר אבל ידוע לי שאנשים מסוממים מאושרים וזה מספיק לי כדי להבין שמידת האושר אינה דבר שיש למדוד במנותק מדברים אחרים.
    זה מה שאמרתי לך.
    אינני יודע אם ידיעת יום מותי תועיל לי או תזיק לי.
    הייתי שמח אילו היה הנתון הזה זמין לבדיקתי כדי שאוכל לראות אותו אם ארגיש שזה חשוב לי לצורך קבלת החלטה כלשהי וההחלטה אם לראות אותו או לא תהיה נתונה בידי.
    בכל מקרה לא הייתי רוצה שמישהו יציג לי שקר כאילו היה אמת.

    האנשים שציינת סבלו מבעיות נפשיות הרבה לפני שרכשו את הידע שרכשו.
    הם מצביעים, אולי, על תופעה של מתאם מסוים בין גאונות לבין אקסצנטריות חברתית ולא על שום דבר שקשור להשפעה של ידע.

    אגב – לדעתי כל מי שמאמין באמונות הבל הוא פסיכי ולכן אחוז הפסיכים בקרב הרבנים, המקובלים והאדמו”רים הוא 100

  11. ר. ח.
    הספר לא מדבר על גאון יחיד שהתחרפן. הוא מזכיר בהקשר זה (עמ’ 136 ואילך) את: גדל (משפטי אי השלמות), קארתיאודורי, ליטלווד, הרדי, ראמאנגואן, טיורינג, פסקל, ניוטון וקנטור. אפשר להוסיף אליהם את לייבניץ, בולצמן, נאש, ועוד רבים אחרים.

    ובקשר לשאלה ששאלת: הייתי לוקח את הכחולה ללב ואת האדומה למוח. בחיים לדעתי צריך להיות גם בגהירא וגם באלו.

    מייקל
    לא קיבלתי תשובה – יש קורלציה או אין? ידוע לך על מחקר או לא?
    וגם אישית: היית רוצה לדעת את יום מותך או לא?

    דן
    אני רק מחפש קריטריונים אוביקטיביים, במקום שקשה מאוד להגדיר אותם. אם יש לך הגדרות עדיפות, אשמח לקבלן.

  12. ישראל שפירא,
    הערה ושאלה. קודם כל בספר דוד פטרוס והשערת גולדבאך הובא מקרה פרטי של גאון שלא מיצה את עצמו והדילמות העיקריות לדעתי היו שם לגבי איך חוקרים, האם לבד או בשיתוף, האם לפרסם תגליות או לא לפרסם ומה שוות תגליות שלא פורסמו. פחות הייתה התייחסות למצב האושר ביחס לגאונות.

    השאלה שלי אליך היא דילמת הסרט מטריקס. האם תעדיף לקחת את הגלולה הכחולה שתגרום לך לחוש שאתה חי חיים מאושרים או שתעדיף את הגלולה האדומה שתראה לך שהמציאות האמיתית היא איומה אולם תדע את האמת?

  13. קמילה:
    יופי של תגובות.
    הניסוי של רנדי עם הקריסטלים מזכיר לי ניסוי שהצעתי פעם למישהו שרצה למכור לחברים שלי מדרסים עם מגנטים ש”משפרים את הבריאות”.
    גם הוא בחן את הדברים על ידי הפעלת לחץ על יד המושתת לפנים.
    הצעתי שמבלי שאיש יראה – אשים כמה מדרסים תחת השטיח, כאשר אחד מהזוגות הוא שלו ואתן לו לזהות – על ידי הצבת חברי על המדרסים ולחיצה על ידם – איזה זוג מדרסים הוא שלו.
    הוא היה כנראה יותר חכם מן הגברת שבסרטון ופשוט ויתר על הניסוי והפסיק לנסות לשכנע את חברי.

    ישראל:
    יש לך טעות בסיסית בגישה.
    הרי מי שלוקח סמי הזיה מרגיש גם הוא חופשי ומאושר.
    האם זה קריטריון?
    ומצד שני – יש אנשים שסובלים מאד ממחלה סופנית ואינם מתאבדים כי הם חושבים שאלוהים יעניש אותם בעולם הבא.
    וכעיקרון – מה הבסיס לשאלה אם מידע עוזר או לא? האם אתה רוצה לדעת את המידע הזה (התשובה לשאלה)? הרי אם מידע מזיק – רק תזיק לעצמך בידיעה זו.

    ובכלל – האתר הזה נועד למי שחושב שידע זה דבר טוב. לכן קוראים לו “הידען”. מי שחושב שידע מזיק – טוב יעשה אם לא ייכנס לכאן בכלל כי הוא עלול להינזק.

    ז’וז’ו:
    נראה לי שאתה חושב שיש טוב ורע אבסולוטיים המוכתבים על ידי גורם אובייקטיבי.
    בגלל זה אתה מדבר על “נזק לסביבה”.
    אז אמור לי: האם מיגור המחלות (הרס אוכלוסיות שלמות של חיידקים) הוא נזק לסביבה?
    צריך להבין שמונחי הטוב והרע שאנו משתמשים בהם אינם דבר שמוכתב מבחוץ – מדובר אך ורק בטובת האדם. שינוי בסביבה הוא “נזק” רק אם הוא מזיק לאדם.
    כבר היו אוכלוסיות פרימיטיביות שלמות שנכחדו עקב נזק שגרמו לסביבה.
    המדע הוא זה שהביא אותנו להבין מושג זה, להכיר בקיומו, ולהתחיל להביא אותו בחשבון בבחירת צעדינו.
    פלורליזם של דעות הוא טוב רק כאשר מדובר בריבוי דעות הגיוניות.
    אין שום סיבה לקדם שקרים בשם הפלורליזם.

  14. ישראל,
    לכלל 3 אני מתנגד נחרצות ובכלל האם אפשר לקבל איזושהיא הגדרה לביטוי “יציב ומאושר”
    כי הרי החיים הם דינמיים ובן אדם מושפע ממאורעות אשר לא תלויים רק בו.

  15. קמילה.
    בחרתי בקריטריונים אלו כי ניסיתי להגדיר קריטריונים אובייקטיבים, שיהיו מוסכמים על שני צידי המתרס.

    הנושא שלי – האם קיימת קורלציה בין מה שנגדיר בכלליות “גאונות”, לבין מצב נפשי רעוע, כפי שנטען בספר “הדוד פטרוס והשערת גולדבך”. (אני באמת לא יודע, הייתי מאוד שמח אם לא).

    כדי שלא נגרר לויכוח סובייקטיבי וטעון בנוסח “האם ענת קם היא בוגדת או הומניסטית”, ניסיתי לקבוע את אותם קריטריונים ברורים ומוסכמים:

    1. אדם אינו שולח יד בנפשו כאשר הוא יציב ומאושר.

    2. מדרך הדברים, לא יאושפז אדם יציב ומאושר.

    3. אדם לא יבקש עזרה פסיכולוגית אם הוא יציב ומאושר.

    אפשר כמובן קריטריונים אחרים, אבל הם צריכים להיות מקובלים על שני צידי המתרס.

    כשלעצמי – אני כפי שציינתי מעדיף את פרי עץ הדעת גם במחיר גירוש מגן עדן.

  16. מכובדיי,

    אפשר גם לבדוק מהי החברה שמסבה יותר נזק לרעותה – חברה טכנולוגית/מדעית יותר לעומת חברה נכשלת? להשוות את הנזק שהסבה יפן לסין, ארה”ב ליפן, גרמניה לפולין… הבהרתי את עצמי?

    ולקמילה… ברור שחברה טכנולגית תאריך את תוחלת חיי אזרחיה ותצמצם את תמותת תינוקיה, המבחן ההשוואתי שהצגת אכן תקף. אבל מה יהיו ממצאי ההשוואה אם נבחון את האושר של שתי האוכלוסיות? את מידת החופש האישי? את הנזק לסביבה? את הכחדת מיני חי וצומח? את כמות שעות העבודה?

    הטכנולוגיה והמדע הם הגודל של הוקטור, את הכיוון נותנים המוסר והאמונה. כל הדתות ביסודן הן מוסריות וטובות, כולן מילאו תפקיד היסטורי בבנית חברה צודקת יותר… הבעיה היא האנשים! אנשים רעים היו גם בדיקטטורות חילוניות (הנאציזם, הפאשיזם, הקומוניזם ומיני אוטוקראטיות חילוניות).

    לדעתי יש הגנה בפלוראליזם של דעות ויש סכנה באחידות הדעת, אבל היי… זאת רק דעתו של ז’וז’ו.

  17. קמילה,
    אפשר פשוט לבדוק את הרעיון שלך על שלוש קבוצות של חיות מודבקות או חולות בסרטן.קבוצה אחת לא מטופלת, שנייה מטופלת בטיפול רפואי קונוונציונאלי וקבוצה שלישית מטופלת ב- cutting edge של הטיפול האלרנטיבי כולל רייקי, הומאופטיה, דיקור, קריסטלים, חשיבה חיובית, יונים על הבטן, כוסות רוח וכל דרך “רפואית” אחרת. מעניין איזה קבוצה תשרוד?

  18. אריה,
    כפי שמ.ר. כתב למעלה: “יש פסיכים בין אנשי המדע וזה לא חדש”.
    וכפי שיואב בן דב אמר בעצמו: “הלכתי עד הקצה-קצה-קצה של הרציונאליות ומצאתי את עצמי בצד השני”
    וזו באמת ההגדרה הנכונה של העידן החדש – דהיינו פרקטיקות שהן מחוץ לרציונאליות. ברור שלמדע אין את הכלים לפענח מנגנונים שהם אינם רציונאליים, אבל צריך להיות פסיכי אמיתי לטעון שניסוי מדעי פשוט לא יכול לקבוע לפחות אם טיפול שמבוסס למשל על קריסטלים עובד או לא עובד, גם מבלי שיאמר משהו על המנגנון שעומד בבסיס הטיפול:
    http://www.youtube.com/watch?v=p_MzP2MZaOo&feature=player_embedded

    את הסרטון הזה מצאתי בבלוג נהדר שנקרא “חשיבה חדה” (http://sharpthinkingblog.wordpress.com/tag/%D7%A9%D7%A8%D7%9C%D7%98%D7%A0%D7%95%D7%AA/) ובהקשר לנושא הנוכחי אני מוצאת לנכון לצטט מתחקיר שעשה כותב הבלוג בנושא כוחם של קריסטלים שממחיש לדעתי את המשמעות של להיות מחוץ לרציונאליות:

    “דר’ אסתיה חוטר גזע היתה למעשה האדם הראשון אליו פניתי בשאלה לגבי מחקרים שמראים כי לקריסטלים יש השפעה כלשהי על האדם. אני ממליץ לכם לעיין ב”רזומה ההוליסטי” המרשים שלה, ששכנע אותי כי מדובר במומחית של ממש. בין השנים 1991-2002 היא ביצעה מחקרים וטיפול במגוון שיטות באנגליה, נורווגיה וניו-יורק. וב-2002 קיבלה את הדוקטורט שלה ב”יעוץ מטאפיסי” מהאוניברסיטה למטאפיסיקה, ארה”ב. היא פיתחה שיטות כמו “חוטר אור האדם” – התרפיה של הצבעים דרך הגשמת הנפש הנצחית, או “ניקוי הולוגרמות מגנטיות” – השתחררות מהפרעות חשמל סטטי על המוח המשחררת ממעגלי הרס עיכובים, הפרעות למידה, אוטיזם ועוד.
    מה רבה היתה אכזבתי כאשר קיבלתי ממנה תשובה לקונית בזו הלשון:
    “אנחנו לא צריכים מחקרים מדעיים כדי לדעת מה קורה בטבע.”

  19. ישראל,
    לא ברור לי מדוע אלה הקריטריונים שבחרת להיותו אדם מוגדר כ”פסיכי”. האם באמת אינך מבחין בהטיה שבקריטריונים אלה ל”רעת” בני אדם שאורח חייהם חילוני? הקריטריונים שלי כוללים כמה נושאים אחרים שהשמטת משום מה כמו למשל אמונה בדברים שהוכח שאינם נכונים או ביצוע טקסים פגאניים בהם מתעללים בחיות (שחיטת תרנגולים ביום כיפור למשל) ובבני אדם (ברית מילה למשל), ובכלל אנשים שהולכים וממלמלים לעצמם או לעצים ולאבינים כל מני מילמולים משונים הם כבר חשודים בעיני כלא ממש שפויים. אני אפילו לא אתחיל לדבר על שפיותם של אנשים שמאמצים לעצמם כללי מוסר זוועתיים שלא יכול להיות שאדם שפוי יחזיק בהם, ושבאמצעותם הם מצדיקים אלימות וכפייה כלפי נשים, בעלי נטייה מינית שונה או סתם גויים (ולפעמים גם כלפי יהודים ויהודיות אחרים שלא מגדלים פאות או מגלחות את שערותיהן בהתאמה). לפי קרטריונים כאלה, יש מעט מאוד חילונים (ומדענים בפרט) שניתן לכנותם פסיכים. ההגדרה כאן היא הדבר החשוב ביותר בשביל לסווג אנשים לכאן או לכאן (אם זה בכלל אפשרי) במיוחד כאשר התנהגות נמדדת ביחס לנורמה המקובלת באותה חברה (אשר יכולה להיות שונה מאוד בין חברות שונות) לכן צריך לשים לב קצת יותר להגדרות שנותנים על מהי הנורמה המקובלת. כאמור הקריטריונים שלך בעייתיים. אפילו אשפוז הוא קריטריון בעייתי מאוד כשמשווים אוכלוסייה דתית וחילונית מפני שדתיים רבים ובפרט חרדים “פותרים” את הבעיה הזו בדרכים אחרות, לא “רשמיות”.

    לגבי התועלת או הנזק מידע, ניתן לבצע ניסוי ובו נבודד שתי אוכלוסיות כאשר לאחת יהיה ידע אמיתי על העולם, כזה שנבדק בשיטה מדעית (טכנולוגיה ורפואה) ולשניה לא יהיה ידע כזה אלא רק ידע “אלטרנטיבי” כמו דת והומאופתיה. לאחר כמה זמן נבדוק מדדים כגון תוחלת החיים הממוצעת, תמותת תינוקות וכד’. בעצם, אין צורך לבצע את הניסוי כי אפשר להשוות מדדים אלה בין התקופה המודרנית ובין תקופות היסטוריות מתועדות. גם אז וגם היום רווחה האמונה בדתות ובשיטות ריפוי על טבעיות. לעומת זאת טכנולוגיה ורפואה מודרניים קיימים רק בעת החדשה (בצורה גסה מאוד נקבע תקופה של כמאתיים שנה). את השינויים במדדים השונים בין התקופות יהיה קשה לייחס לדתות או לשיטות רפואה סיניות שקיימות כבר אלפי שנים וכנראה נכון יותר לייחס שינויים כאלה לידע שנצבר עם צמיחתו והתקדמותו של המדע. כעת שאל את עצמך באיזו תקופה אתה מעדיף לחיות? בתקופת ימי הביניים למשל? היכן שהידע היה מועט, או בתקופה הזו? גם לא ברורה לי מה הדוגמא על ידיעת יום מותך אמורה להראות מלבד עצם קיומם של דברים שחלקנו לא רוצים לדעת, סו ווט? על כל דבר שלא תרצה לדעת אוכל להציג לך עשרה או מאה (וכנראה שגם יותר) דברים שהאדם הסביר כן ירצה לדעת, וזה לא מפתיע בכלל כי מטבענו אנחנו יצורים סקרנים מאוד. לצערי יש תרבויות שדיכוי הסקרנות הטבעית מהווה גישה כל כך מרכזית בהן עד שהאומללים ששבויים שם הופכים להיות כבשים מובלות, חסרות ידע ובהמשך גם חסרות דעת.

  20. דוגמה לקולגה של גלי (פילוסוף מדע) שעוסק בצורה אינטנסיבית בענייני העידן החדש – יואב בן דב.

  21. מייקל
    השאלה היא אם אחוז הפסיכים בין אנשי המדע אינו גבוה בהרבה מאשר באוכלוסיה הרגילה.

    והאם הוא אינו נמוך בהרבה בקרב מה שהגדרתי “רבנים, אדמורים, מקובלים” כאשר הקריטריון מספר אחד ל”פסיכים” הוא התאבדות, השני אישפוז, והשלישי דיכאון קליני.

    האם ידע הוא תמיד חיובי? היית רוצה לדעת את יום מותך מראש?

    הכלבלב שלי לא יודע אותו. למעשה הוא אינו יודע בכלל שימות. זוהי אולי הסיבה שהוא שהוא היצור השמח והמאושר ביותר שאני מכיר.

  22. גלי:
    אני מכיר אישית אדם עם מאפיינים דומים (למעשה זה אותו אדם שאתו הלכתי ליידעונית).
    זה לא סיפור שמתאים להסבר שלך.
    יש פסיכים גם בין אנשי מדע וזה לא חדש.

  23. מיכאל,
    הנה ספר על חייו של ג’ק פרסונס. ביום הוא היה עובד על הרקטות והוא הקים את המעבדה להנאה סילונית שהיו קוראים לה בבדיחה: Jack Parsons Lab. ואחרי העבודה הוא היה מכנה את עצמו -אנטיקרייסט, והוא עסק בעולם המאגיה והנסתר והרוחניות. וזה סיפור אמיתי של חייו וסיפור ידוע. ונדמה לי שהוא גם נפטר בגלל הסיפור הזה; אני לא בדיוק יודעת מה קרה לו. בטח אבי יודע…
    הנה הקישור לספר:

    http://www.amazon.com/Sex-Rockets-Occult-World-Parsons/dp/0922915970

  24. בספר “הדוד פטרוס והשערת גולדבך” מעלה דוקסיאדיס נקודה מסקרנת: יש קשר ישיר בין מידת הגדולה של מתימטיקאי או מדען לבין מצבו הנפשי הרעוע.

    בספר תיאור מכמיר של קורט גדל, “הכוהן הגדול של הלוגיקה המודרנית, אריסטו החדש”, שהולך ומתחרפן עד כדי התאבדות. (“עליית הגג” ע’ 136).

    אחר כך רשימה לא קטנה של אנשי מדע ומתימטיקה שהשתגעו, התאבדו, או נכנסו לדיכאון עמוק. מפאת כבודם לא נזכיר שמות.

    גם ג’ון נאש ב”נפלאות התבונה” היה קוקו לא קטן.

    אז יש לי שאלה (שאלה – לא נקיטת עמדה!).

    האם נעשה באמת מחקר על הקורלציה בין בריאות הנפש של “כוהני” המדע וגדולתם המדעית?

    האם נעשה מחקר דומה על “כוהני” הדת לדוגמה? רבנים, אדמורים, מקובלים, האם כולם שמחים וטובי לב? האם הם מאושפזים במחלקות פסיכיאטריות? מתאבדים?

    האם מחיר הטעימה מעץ הדעת מצדיק את המחיר? גירוש מגן העדן, אפילו של שוטים?

    אני (וכאן אני נוקט עמדה) מאמין שכן, אבל עדיין הייתי רוצה לדעת מה אומרים החוקרים.

  25. גלי:
    מימי לא נתקלתי בכתבה כזו ולדעתי זו בין היתר תוצאה של העובדה שהדבר הזה כמעט לעולם לא קורה.
    אנשים הולכים לפעמים לידעונים רק בשביל הבידור.
    גם אני פעם נעתרתי להפצרותיו של חבר והצטרפתי אליו לכזה ביקור – רק כדי לתפוס את הידעונית בטעויות כדי להוכיח לו שמדובר בשקר. (הצלחתי הייתה חלקית בלבד. הצלחתי להראות לו שהידעונית עבדה עליו אבל התוצאה לא הייתה שהוא הפסיק ללכת לידעונים אלא רק שהחליף את הידעונית הזאת באחרת).

    עוזי יער:
    ראית פה קריאה למשטרת מחשבות?
    לא! אז למה אתה מעלה את זה?
    אנשים פה מתרעמים ובצדק – שכספי המסים שהם משלמים מתבזבזים על הוראת שטויות ולא על הוראת שטויות אלה לסתם אנשים אלא לאלה שעלולים להנחיל את השטויות לילדיהם.
    אסור להתרעם על זה? יש משטרת מחשבות שאסרה את זה?

  26. אז מה, נקים משטרת מחשבות? ולמה לימודי ספרות או פילוסופיה זה כן בסדר? חוץ מזה, בעניין הרפואה האלטרנטיבית: נגמלתי מעישון מסיבי בעזרת דיקור סיני ומכאבים בברך שמאל בעזרת רפלקסולוגיה. כל אחד שילמד מה שהוא רוצה ובלבד שלא יכפה את דעותיו על אחרים.

  27. לכל המאמינים בהבלים למינהם כגון קריאה בקפה ,בתה, בשוקו, בקלפי טארוט ראו מה קרה לבבא אליעזר שרשם קמיעות לחשים ומים קדושים לאדם עם בעיות קשות, כשזה לא עזר האדם פתר את בעיותו בעזרת סכין.

  28. אז אני אגלה לך שהיום גם יש מדענים שהולכים לקוראת בקפה ולכל מיני רוחניקים. זה לא נכנס לעבודות המדעיות שלהם. למה הם פונים לניו אייג’ ולרוחניות? אני אסביר לך בדיוק. כאשר אתה נכנס יותר מידי לעומק למדע אתה מגלה שהמדע לא עונה לך על כל השאלות. הסיבה היא ברורה: המדע הוא שונה מהדת. לדת תמיד יש תשובה לכל שאלה: אלוהים ברא, אלוהים עשה, זה בגלל אלוהים וכולי. המדע הוא יותר סקפטי. למשל, לגבי המפץ הגדול, יש כמה הסברים ומנסים לחפש חלקיקים במאיץ הגדול ומעלים כמה תיאוריות: כבידה קוונטית ותורת מיתרים ולא בטוחים האם יגלו את חלקיק ההיגס ולא בטוחים האם המוטציה הזו אכן הובילה למחלה הזו. יש הרבה חורים בידע. וככל שנכנסים יותר לעומק במחקר המדעי מגלים יותר חורים בתיאוריות המדעיות שיש למלא אותם במחקר המדעי ובניסויים חדשים. אז המדענים מחפשים איזה שהוא מפלט ליאוש הרגעי הזה שאותו הם מגלים. הם לא פונים לדת והם ממשיכים במאמץ הסיזיפי הזה במילוי החורים בידע המדעי והם לפעמים הולכים לכל הרוחניקים האלה. אבל זה לא נכנס למחקר המדעי. זה נכון. אז מתפרסמת פתאום כתבה מדעית על פרסונס: “המדען המשוגע”, פרסונס השתגע, הלך לסיאנס.

  29. גלי, בתקופה של ניוטון לא ידעו מספיק כדי לשלול את תופעת הרוחות ובאשר לאנשי נאס”א ולמדענים שעסקו ברוחניות. משוגעים יש בכל מקום, עובדה שהם לא הזכירו את זה בעבודותיהם המדעיות אומרות דרשני. היום אנחנו לא יכולי םלהרשות לעצמנו את הלוקסוס שמעט האנשים המחזיקים את המפעל המדעי (יחסית לאוכלוסיה המטומטמת ברובה) ישתגעו גם הם.

  30. הסיבה היא שאף אחד לא מושלם וגם מדענים גדולים יכולים ללקות באימוץ המתודה המדעית, מדענים גדולים ויצירתיים הם מדענים גדולים ויצירתיים ואמונה מטופשת היא אמונה מטופשת. אל נא תנסה להסביר את האחד באמצעות האחר.
    הדוגמאות האמורות לכל היותר אמורות ללמד ענווה.
    האלכימיה היא אינה רעיון פורץ דרך כי אם גיבוב שטויות.
    פתיחות דעת היא מסתבר הרצון לשלול את המתודולוגיה המדעית על בסיס אמונה.
    פנטסטי, עולם פנטסטי (תרתי משמע).

  31. סוף סוף כמה מילות חוכמה וחשיבה מחוץ לקופסא. גלי – יש לך הרבה מה ללמד את האנשים כאן על פתיחות דעת.

  32. אבי,

    בהיסטוריה לא פעם גם המדענים עצמם התעסקו בנושאים שניתן לכנות אותם “ניו אייג'”. ניוטון היה חובב אלכימיה ורעיונות רוחניים, פרסונס שהיה אחד מאבות נאסא נדבק בשיגעון שהיה נפוץ באותם שנים בהוליווד, הסיאנסים וכל הרוחניות. היו המון מדענים שעסקו גם במדע וגם ברוחניות. הסיבה היא שמדענים גדולים ויצירתיים הם לא שייכים למיינסטרים, למדען המחויט והנורמטיבי.

  33. לכל המתענינים ברפואה ורפואה אלטרנטיבית, אני ממליץ בחום רב על האתר

    Science-Based medicine

    שימו לב לשפע המאמרים הדנים בשיטות שונות של “רפואה אלטרנטיבית ומשלימה”

    ביחוד בהומאופטיה, כירופרקטיקה רפלקסולוגיה, רפואה אנרגטית, וכו’ וכו’,

    וחושפים את חוסר הביסוס, הבורות, השרלטנות, השקר וגנבת הדעת שבשיטות אלה.

    כמו כן האתר אינו חוסך את שבט לשונו, מפוליטיקאים בורים אשר מתפטים לתמוך בחוק

    ואף לממן שיטות רפואיות “אלטרנטיביות” ובכך לא רק שגורמים לבזבוז כספי ציבור,

    אלא גם לנזק רפואי להרבה אנשים וגם לא מעט מיקרי מוות. כמובן שהדוגמה המובהקת לכך

    היא מה שקרה לסטיב ג’ובס.

    נכון שהוא בחר בעצמו בטיפולים אלטרנטיביים שהיו כמובן חסרי כל השפעה רפואית על הסרטן שלו,

    אבל בטוח שנימצאו לו מטפלים שרלטנים שתמכו בו ובוודאי גם היבטיחו לו החלמה.

    מה שמוכיח שגם גאון במחשבים יכול להיות בור ברפואה עם נטיה לאמונות הבל!

  34. אין צורך להבין “כיצד” תורה מיסטית כלשהי עובדת בכדי שניתן יהיה לסווגה כמדעית. תורות המיסטיקה השונות אינן עוברות מבחנים בשיטת הסמיות הכפולה (באופן שאינו משתמע לשתי פנים), כך שלמעשה באופן סטטיסטי או כמותי, תורות כאלו כושלות באופן נחרץ במבחן המציאות (בהנחה שכולנו מסכימים כאן ש2 גדול מ1, ו2 מליון גדול אף הרבה יותר, כן?). אילו תורה כזו היתה עוברת, הרי הייתה מסווגת כמדעית (יחד עם מחקרים מבוקרים נוספים הנעשים במקביל – דוגמת האספירין). נעשו בעבר ונעשים בהווה מחקרים שונים המנסים באופן אמפירי למצוא קורלציה סטטיסטית מובהקת בין התורות השונות לבין התוצאות אשר אותן תורות מתיימרות לספק (לפחות עבור אלה אשר כלל ניתן להגות ניסוי מבוקר כלשהו עבורן), אך כאמור טרם נמצא קשר כלשהו בין הדברים.
    מי שמתעקש לומר כי הרפואה הסינית (לצורך העניין) מקומה באקדמיה, על אף כי מחקרים חוזרים ונשנים לא ימצאו כל קשר כמותי בין טיפולים בתורה זו לבין תוצאותיהם לכאורה, ועל אף כי טיפולים שונים ב”רפואה” זו יכשלו שוב ושוב במבחני הסמיות הכפולה, כלל אינו מבין מחקר מהו.

    יש אנשים שלא יתנו לעובדות לבלבל אותם.

  35. אכן, מכיוון שההתנגדות לריטלין באה מצידה של כת דתית שאינה מגובה בסימוכין מדעיים כלשהם, אין סיבה להתנגד לתרופה שיכולה לעזור לילדים להתרכז וללמוד.

    בנוסף, ההייטק הוא הדבר שמאפשר את קיומנו כאן, בזכות המסים של אנשי ההייטק יש לממשלה כסף לשלם לבני הישיבות הבטלנים, והמקדשים את הבורות (בכך שמונעים באלימות ממש את לימודי הליבה לחצי מהתלמידים היום כדי שלא יגיעו להייטק חלילה וישלמו מסים אלא יישארו צאן מרעיתם של הרבנים ויחיו על חשבון המסים של כולנו).

  36. קראתי, מדובר בשגעון פרטי של שר החינוך ההודי, שבמקרה הוא גם רופא במקצועו. הכי חשוב – כתוב שם במפורש שהאקדמיה הלאומית למדעים מגנה את ההחלטה, ושמדובר בלגיטימציה לפסוודו מדע ולאמונות תפלות. חוץ מזה שלפי הציטוט של שר המדע, יבזבזו שם את הכסף של משלם המסים ההודי כדי לבדוק האם האסטרולוגיה נכונה או לא, וחבל על כספם – התשובה ידועה. יש דברים יותר טובים לעשות עם תקציב של מדינה שרוב תושביה עניים.

  37. עופר עפ”י אתר הידען
    חינוך = להלעיט כל ילד במדינת ישראל בריטלין ובנוגדי דיכאון ולהפנות את כולם לעבודה בהייטק
    ולא לשאול שאלות מיותרות

  38. קודם תודה לך על החשיפה, ובהמשך פשוט בדיחה. מצד אחד אנו מתקדמים לקראת התפתחות מאוד מעניינת באנושות הכללית, ומצד שני עדיין נותרו זנבות לשיטת הישנה. בשום מקרה כל המקרים המוזכרים לעיל אין להם שום אחיזה ביצירת חיים, ערכים, או כל אחיזה. כל תוחלתם, רק לחדד את המציאות הנכונה, ההרגשית, והשכלית על פני קריאה בכוס קפה או סרטים אדומים. כמו כן צריך להשתדל לארגן פאנלים חינוכיים, בכדי לעורר את לב הציבור, ולהרחיק אותו משטויות מעין אלה, כמו ללבות את המחאה, על ווסות נכון של אמצעי מערכת החינוך. הגיע הזמן לברר את הש”א היסודיות של מהו חינוך? ואיך אנו ממשים אותו הלכה למעשה?

  39. ז’ז’ו אבוטבול,
    נכון לכל אחד מותר ללמוד מה שהוא רוצה. אולם כשאני שולח את ילדי למורה שמלמד אותם זמן ניכר במשך היום אני רוצה להאמין שהוא מורה הטוב ביותר. מטרת ההשתלמויות האלה היא לא להעלות את המשכורת של המורים כמו שמשהו כתב למעלה, אלא להרחיב את דעתם ולהכשיר אותם בנושאים שבדרך כלל אינם נלמדים.מי שממן את ההשתלמויות זה אנחנו. לכן אני לא חושב שלימוד שטויות לא רלוונטיות יכול להועיל למורים אלא להזיק. רוצים ללמוד שטויות שייתכבדו ויילכו בשעות הפנאי שלהם ועל חשבונם.

    בסך הכל התמונה המצטיירת מהפוסט הנ”ל היא עצובה, עצובה מאד. גם מה שכתוב בו וגם התגובות המתלהמות של אנשים שלא מבינים מה הבעייה ועל מה מתרעמים המחברים.

    הנזק הגדול כאן הוא מתן הלגיטימציה לשטויות. אם זה נלמד בהשתלמות המורים, אם זה מופיע במאות אתרים כולל אתרי החדשות המובילים, אם זה מופיע כמעט בכל עיתון יומי, אם הטלוויזיה מקדישה שעות על שעות ל”ניו אייג'” מצטיירת התמונה שזה נכון וזה הנזק.

    נקודה אחרונה לגבי הטענה שלך שהנושאים שהזכרת אינם מדעיים זה בפירוש לא נכון. יש מדענים רציניים מאד שעושים מחקרים רציניים מאד בנושאים שהזכרת. ראה למשל את דן אריאלי או מחקרים המוזכרים בספר “למה טייסי קמיקזה חובשים קסדות” ותראה כמה תובנות מדעיות עולות מהמחקרים הללו.
    מדע הוא כל דבר שהאדם תוהה על טיבו ומנסה להבין אותו, בכל תחום. דרך אגב גם את האסטרולוגיה והנומרולוגיה בחנו בכלים מדעיים והקביעה שהם שטויות מבוססת על מחקר ובחינה רצינית ולא על תחושת בטן כלשהי.

  40. אי אפשר להעתיק את סיינס. על זכויות יוצרים שמעת או שלניו אייג’רים הכל מותר?

    אבל אם סיינס מפרסם באופן שוטף מאמרים בזכות האבולוציה ונגד אסטרולוגיה, רפואה אלטרנטיבית וכיוב’ גם לי מותר. אני בספק אם הוא ישנה את דעתו כי זו דעת המדע ואף אינטרסנט לא יזיז אותם.

  41. לאבי,

    אם סיינס זה המודל שלך, אולי אתה צריך להעתיקו בלשמותו ולא לפרסם מאמרי דעה תחת איצטלה של מדע.
    אתה רוצה לחסום, תחסום, בכל מקרה חברי הדירקטטורה של האתר יודעים בדיוק במי מדובר.
    והתועלת שבתגובות נגד התכתיבים של הדירקטטורה דומה כנראה ללדבר לרוח.
    גם די ומספיק נקעה נפשם.

  42. לכל מי שלא הבין: מותר לאנשים ללמוד נומרולוגיה ואסטרולוגיה וזוברולוגיה – אף אחד לא יתבע ולא יואשם ולא יתלה!

    לי מותר להגיד שלקחי חיי ולקחים מניסיונם של אחרים לימדו אותי שמדובר בהבל שלעיתים אפילו מזיק. המדע לא תמיד צודק, המדע אף פעם לא שלם והוא מלא בחולשות ובאנשים מלאים בחולשות – עדיין הוא האפשרות הטובה ביותר להתנהל לפיה (לדעתי בכל אופן).

    מאידך, ישנם נושאים שבפירוש אינם מדעיים – לדוגמא האושר של האדם, העיניין של האדם, הדימוי העצמי שלו וכו’. זאת עלולה להיות צרות מוח לחשוב שהכל הוא “מדעי”.

    כמבקר לעיתים באתר זה אני רואה לצערי את הצרות-אופק הזאת גם באתר זה… בחוסר הסובלנות והכבוד לצורות חיים שונות, כמו לדתיים ו”רוחניים”. מבחינת ההיסטוריה של המדע ניתן ללמוד שההתנגדות למדע האמיתי ולגילויי האמת הגיעו מתוך הממסד המדעי לא פחות מאשר מחוצה לו… זהו לקח שצריך להיות תמיד לנגד עיניי כל איש מדע אמיתי!

  43. די ומספיק, המודל שלי הוא סיינס ונייצ’ר ולא ניו אייג’ טודיי.
    ראית פעם אתר דתי או אתר ניו אייג’י שמייצגים בו נכון את המדע? הם הרי מעוותים אותו כך שיוכיח את השטות התורנית שלהם. אבל אסור להתגונן, צריך לתת לאנשים המרוויחים מאמונתו התפלה של הציבור להשתולל ולדאוג שהציבור לא יקבל את האמת כי היא מפריעה לפרנסתם.
    נ.ב. ריבוי כינויים של אותו אדם זו עבירה על תקנון האתר ומצדיקה חסימה.

  44. נקעה נפשו של האני האחר ולכן החליפו אותו די ומספיק.

    אל תדאג, ממך גם לא ציפינו ליותר. מאבי דווקא כן.

    נראה שהתבדינו. חבל.

  45. אגב, די ומספיק:
    מה זה, השתמשת כבר די ומספיק בכינוי “האני האחר” ולכן אתה מחליף זהות?
    אז מה?
    עכשיו אתה כבר אותו אני ולא האני האחר?

  46. לאבי,

    הנה ההסבר – אתר המתיימר להיות מדעי המפרסם מאמר כנגד זכותם של אנשים ללמוד מה שבא להם הוא אתר המביא גישה דיקטטורית חשוכה ומוגבלת. גישה כזאת אינה מקובלת בשום סוג של פרסום במדינה דמוקרטית, גם לא פרסום דתי, או אחר.
    אם אתה רוצה לרדת לרמה שלהם, אל תקשור לאתרך כתרים של אתר המקדם את המדע – אתה לא יותר טוב מהפרימיטיבי החשוך ביותר.
    ציפינו ממך ומאתרך ליותר.

  47. אני מתפלא, איך במדינה מתקדמת נותנים לחבורת שרלטנים לרמות את החלק הנאיבי של הציבור??
    כל הנומרלוגיות, האסטרולוגיות וקישקוש דומה – בושה שזה בכלל נושא לדיון. מבחינתי צריך להוציא אותם מחוץ לחוק. מה זה אם לא מרמה והפרת אמונים? זה האמא של מרמה והפרת אמונים.

  48. אבי:
    אני חייב לומר שתגובתו של ההומופוב דווקא מעודדת אותי.
    מדי פעם מתפרסמים סקרים על אחוז ההומופובים באוכלוסיה ובפעמים אחרות מתפרסמים סקרים על אחוז המאמינים בשטויות.
    טוב לראות שיש מקרים שמדובר באותם אנשים – זה אומר שמספר הדפוקים באוכלוסייה פחות גדול ממה שאפשר היה לחשוש.

    אגב – נכנסתי בשביל הבידור לאתר ההורוסקופ שהוצע כאן להיכנס אליו.
    האמן לי – כאלו שטויות כמו שכתבו שם לא קראת הרבה זמן.

  49. לכל אותם יפי נפש שנרתעים מצורת התבטאות ישירה ותקיפה כמו הכתבה הנ”ל – זו הדרך היחידה להחדיר למוחם של אותם מאמינים בשטויות שאילו שטויות! כמו שהחרדים מנסים להשליט את אמונתם בכוח כך גם על אנשי המדע לעשות זאת.אין דרכי נועם לעשות זאת.

  50. אני לא מצליח להבין את ההגיון שלכם, אתם רוצים לסתום לי את הפה בטענה שככה אתם מצליחים לשמור על חופש הביטוי?
    מאמתי חופש הביטוי מוגבל רק לאתרי הבל – וכאלה יש אלפים, אבל סותמים את הפה לאתר האחד בישראל האומר את האמת – שניו אייג’ זה הבל?
    דמוקרטיה זה לשני הכיוונים.

  51. אתרי הבל פסאודו מדעיים הנוקטים בגישה חשוכה וסגורה לכל מה שאינו מתאים לסדר החשיבה שלהם שנקבע על פי המועצה העליונה של האתר המונה כ-3 דקטטורים הנוקטים גישה יהירה, ילדותית ומזלזלת עד כדי משפילה ומבזה בכל מי שחושב בצורה שונה – והכל באיצטלה “מדעית” משום שהם משוכנעים שה”מדע” זורח להם במקום שאליו השמש אינה מגיעה.
    אכן המקארתיזם חי וקיים.

  52. איך קשורה נטיתו המינית של רנדי שהוסתרה עקב לחצים חברתיים לבין דבקותו באמת המדעית בניגוד לכל מיני שרלטנים שלא נעים להם שקוראים להם כך אז הם החליטו שגם מי שאומר את האמת הוא שרלטן?
    אתרי הבל ניו אייג’יים לא מבוקרים אינם יכולים להוות מקור מוסמך. עד היום אין לשטויות שלכם ולו הוכחה אחת, אתם מנצלים את הבורות של האנשים כתוצאה ממערכת החינוך הקלוקלת כדי להפריד אותם מכספם ובמקרים מסוימים (רפואה אלטרנטיבית כפי שראינו במקרה של סטיב ג’ובס גם לא בוחלים בהפרדתם מחייהם).

  53. הבסיס הוא טימטום ומאחר והטימטום , האטימות, הבורות וההבל הפכו למטבע עובר לסוחר
    כדי להביסם אין מנוס מהתקנת תקנות וחקיקת חוקים נגדם ,
    למרות שיש וויכוח על הנזק שגורמים סמים , אלכוהול , סיגריות וכו’ יש תקנות וחוקים
    למניעת השימוש בהם ….. מאחר שברור שהטימטום גורם לנזק יש להוציא את המסחר
    בו מחוץ לחוק , שאם לא כן נטבע כולנו בים ההבל , או נאכל ע’י מפלץ הספגטי ?

  54. אגב, היומרה שבכינוין של אמונות ההבל של ימי הביניים בשם “העידן החדש” מצחיקה אותי כל פעם מחדש.

  55. ערן:
    שקר אינו מידע.

    פילוחרא:
    אף אחד לא מכתיב לאנשים באילו שטויות להאמין ואתה לא תכתיב לאתר הידען מה לפרסם.
    פורסמה כאן ידיעה על תופעה מקוממת שבה מבוזבזים כספי המדינה על הוראה של דברים שמעולם לא הוכחו כנכונים למי שאחראי על ההוראה של ילדינו.
    מה היית אומר לו ממנה המדינה השתלמות מורים בנושא “איך הכינו היהודים מצות על בסיס דם של ילדים נוצרים”?

    רופא סיני:
    בטוח שלך זה עשה טוב אם אתה מוכר את זה.
    אתה יכול לספר לנו איפה זה נכנס לאקדמיה?
    על פי ויקיפדיה זה לא נראה כך:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_medicine
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alternative_medicine

    נשוי למורה:
    אולי תסביר לי איזו חשיבות יש להוראה של דברים שאף אחד לא יודע?
    מה דעתך על השתלמות על מפלצת הספגטי המעופפת?
    אני חוזר ומדגיש: מדובר כאן בהוראה של דברים שאיש לא יודע. לא בדיון על טיבם של דברים אלה אלא בהעברתם לשומע כאילו היו אמת.
    מי שמעביר כזה קורס הוא שקרן והמערכת מעודדת הן את השקר שלו והן את השקרים שקורבנות השקר הזה יעבירו לילדים.
    זה מחפיר.
    זו דעתו של האתר.
    האם המקרתיזם שלך אוסר על האתר את פרסום דעתו?

    ירח מלא:
    אילו היה משהו במחקרה של אליזבט לוין היא הייתה מצליחה להכניס את זה לעיתונות המדעית ולא הייתה מסתפקת בסרטון תעמולה.

    לכל המאמינים בשטויות:
    אם יש לאמונותיכם בסיס כלשהו – רוצו ואספו את הפרס שהציע ג’יימס רנדי.
    מיליון דולר לא הולכים ברגל.
    http://www.randi.org/site/index.php/1m-challenge.html

  56. המורים האלה מסכנים יש להם ארבעים ילד בכיתה. לא משנה מה הם ילמדו, ממילא הם לא יכולים להעביר את מה שהם למדו. אי אפשר ללמד ערמה של ארבעים ילדים.

  57. אני חייב להעלות חיוך על שפתותיכם ,אני יודע שעומד להיות כאן ויכוח ססגוני

    “I do not believe in astrology; but then, people of my sign never do.”
    Dr. Charles Tart, psychologist

  58. כתבה ששודרה בערוץ 10, בתוכנית המגזין עם אושרת קוטלר
    ד”ר אליזבט לוין ערכה מחקר במשך 17 שנים, ומצאה קשר בין אנשים שנולדו באותו היום לבין מאורעות דומים שקרו להם בחייהם. ד”ר לוין מגיעה מתחום הפיזיקה, ובכתבה שלפניכם היא חושפת את ממצאי מחקרה

    http://www.youtube.com/watch?v=qVwyXOkxBG8

    אבי תפנה פחות צ’י לכעס. 8)

  59. שימו לב איזה תגובות אגרסיביות,
    מפחדים מקצת דיון פתוח? מפחדים שהעובדות ולא הדעות ישמשו כבסיס לאותו הדיון? מפחדים להפסיד? ממה אתם כל כך מפחדים???
    קראתי את המילה דמוקרטיה חוזרת ונשנית בפוסטים ועדיין כולם מנסים לקעקע דיון…
    אגב, במדע אין מקום לדמוקרטיה, זאת לא תחרות פופולריות ותתפלאו אבל מליארד סינים יכולים לטעות (גם מעל למיליראד הודים אז על תיקחו את זה קשה).
    אופיס תורם למורים, נומרולוגיה ממלא את ראשם (ואת ראשי ילדינו) בשטויות שבמקרה הטוב לא מזיקות.

  60. תמיד אמרו שהמדע, עקב היותו חותר לאמת הוא גם הדרך לעולם צודק יותר ודמוקרטי יותר.
    היו גם כאלו שהתנגדו לכך, כמו פיירבהנד שאמר שכל מי שחושב שהוא יודע את האמת ובטוח בה מהווה סכנה (לא ציטוט מדוייק, אבל הכוונה ברורה).
    במקרה שלכם הוא צדק, נהייתם מקארתיסטים. אני מציע שתורידו את הפוסט הזה.

    יש חשיבות ללימוד של תחומים כאלו, בטח כלימודי העשרה. לידיעתכם שכר המורים הזעום עולה בעזרת וותק ובעזרת הכשרות כאלו ואחרות. גם קורס אופיס למשל.

    ואם כבר מתחשק לכם “להיכנס” בניו אייג’, חפשו את קופות החולים שממנות טיפולים הומאופתים מכספי ביטוח הבריאות שלכם, זאת דוגמה למשהו שבהחלט ראוי לדיון והתנגדות

  61. אין מה להתרגש. כשהדוסים ישתלטו על המדינה תוך חצי דור עד דור, הם יעקרו מן השורש את כל ענין העכו”ם. כמובן שזה כבר לא יעזור לחינוך במדינה, אבל אתם באמת מתעצבנים מבעיה זניחה.
    כשרמת המורים במדינה כל כך נמוכה, מה הפלא שהם אינם מסוגלים להבדיל בין ידע לבין טמטום מקושקש?
    הכל ענין של שכר. אם אנשים מעל הממוצע היו הולכים למקצוע זה, אז באופן טבעי חלק קטן יותר מהם היה מתעסק בשטויות. מהמחזור שלי בבית הספר התיכון שלוש המורות היחידות שיצאו מאיתנו היו תלמידות שרמתן הרבה מתחת לממוצע. אם היו מונעים מהן ללמוד על רוחות רפאים זה לא היה עוזר להן להיות מורות טובות- זה היה חסר סיכוי מלכתחילה.

  62. “העיפו את אביטל ממשרד החינוך, כך גם יש להעיף את הקורס הנ”ל מתוכנית ביה”ס” – זה סגנון כתיבה של מישהו רציני? אין גם מקום לכתיבה האישית הזאת של “הבענו בצורה תקיפה את דעתנו”. הייתי ממליצה על הכתבה ברשת החברתית האהובה עליי, אם לא היתה כתובה בסגנון אובר-נלהב ובגישה ילדותית כזו. ברצינות, זה אתר ציבורי, לא פגישת חברים בהפסקה.

    לגופו של ענין, בהחלט נראה לא ראוי שמורים עוברים השתלמויות בנושאים אלה, אבל לימודי דת מדאיגים אותי יותר.

  63. תמיד באתר הזה משמיצים את רפואת העידן החדש בכל מקרה זה לא מתאים לכולם וכל אחד יעשה מה שבא לו…
    הרפואה הסינית נתנה לי מענה לכל צרכיי תמיד והפיתוח האישי שלי מסביב ללימודי המקצוע בעזרת כלים נוספים תרמו לי מאוד למהלך חיי היום יום שלי, כך אני ועוד רבים אחרים.

    די להשמצות בוא נכניס את מקצוע הרפואה הסינית לאקדמיה כמו שבכל העולם כבר עשו!

  64. תוחזר האלכימיה לתוכנית הלימודים לאלתר.
    טאץ ווד כמובן, שיצאו כל השדים מהעץ.

  65. תאמינו לי, רבותיי, אתם יותר גרועים מ”1984″ של אורוול. אבל לפחות בדיסטופיה שלו ברור שהמדינה טוטליטרית. פה אתם חיים במדינה דמוקרטית, ועדיין מתיימרים להכתיב לאנשים מה לחשוב ובמה להאמין או לא להאמין. אני פשוט בהלם מכם כל פעם מחדש.

  66. דעתי היא שאם אתה דוגלים בחופש המידע, זכותו של מורה ללמוד בקורסי העשרה שלו מה שהוא רוצה בתנאי שהוא אושר לו. ואם אתם רוצים להגביל אנשים לבחור קורסי העשרה כי זה “יחשיך” את דיעותיהם או ישפיע על התלמידים שלהם, אז מי שחשוף פה זה מי שכתב את הכתבה ולא המורים או מי שאפשר ללמוד את הקורס הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.