ננסים אדומים צעירים עשויים ללמד אותנו כיצד נוצרים כוכבי לכת

מדענים מאוסטרליה גילו בקבוצת Scorpius–Centaurus סימנים לקיומם של דיסקות גדולות של אבק המקיפות שני כוכבים קטנים מהסוג המכונה ננסים אדומים, המהוות שלב מוקדם בתהליך היווצרות כוכבי לכת. כעת מבקשים החוקרים להפנות כמה שיותר טלסקופים לעבר הכוכבים הללו במטרה גם לצות בדיסקות ואולי אף בכוכבי לכת צעירים

הדמיית אמן של ננס אדום וכוכב לכת מסוג ענק גז מקיף אותו. צילום: : DAVID A. AGUILAR (CFA/HARVARD-SMITHSONIAN)

גילוי באקראי של אוסף כוכבים מסוג ננסים אדומים בקרבת מערכת השמש שלנו עשויה לספק לנו הצה בהילוטך איטי בתהליך יצירת כוכבי הלכת.

מדענים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה ומ-UNSW קנברה, גילו בקבוצת Scorpius–Centaurus סימנים לקיומם של דיסקות גדולות של אבק המקיפות שני כוכבים קטנים מהסוג המכונה נננסים אדומים, דיסקות המהוות שלב מוקדם בתהליך היווצרות כוכבי לכת.

“אנו סבורים שכדור הארץ ושאר כוכבי הלכת נוצרו מדיסקות מעין אלה כך שהיה מדהים לראות את הפוטנציאל לצפייה במערכות שמש בשלב התהוותן” אומר החוקר הראשי, ד”ר סיימון מרפי ביה”ס לאסטרונומיה ואסטרופיזיקה של ה-ANU. ואולם כוכבים אחרים בגיל הדומה לגילם של כוכבים אלה בדרך כלל כבר אינם מוקפים על ידי דיסקה. נראה שהדיסקות סביב ננסים אדומים חיים יותר מאשר אלו המקיפים כוכבים חמים יותר כדוגמת השמש. “איננו מבינים עד הסוף מדוע” אומר ד”ר מרפי.

הגילוי של עצמים כאלו מאתגר את התיאוריות הנוכחיות על אודות יצירת כוכבי לכת, אומר שותפו למחקר, פרופ’ ווריק לוסון מ – UNSW Canberra. “הגילוי החדש מביא להשערה לפיה תהליך יצירת כוכבי הלכת יכול להימשך לתקופה ארוכה יותר מאשר חשבנו עד כה.” אמר.

הדמיה של דיסקת אבק המקיפה ננס אדום. איור: NASA/JPL-Caltech/T. Pyle (SSC)

הננסים האדומים עשויים גם לארח כוכבי לכת שכבר נוצרו בדיסקת האבק, אומר מרפי. “אני סבור שטלסקופים רבים יופנו לעבר הכוכבים הללו בשנים הקרובות כדי לחפש אחר אותם כוכבי לכת.”

הרמז לכך שהננסים הלבנים מוקפים בדיסקות אבק היה בזוהר בלתי שגרתי בתחום התת-אדום של הכוכבים. לפיכך, אף על פי שהדיסקות לא ניתנות לצפיה ישירה, אומר ד”ר מרפי, ננסים אדומים כה קרובים מספקים לנו הזדמנות לצפות ישירות בדיסק או אפילו בכוכבי לכת באמצעות שימוש בטלסקופים ייעודיים. “מכיוון שננסים אדומים חיוורים יותר מכוכבים אחרים ואינם מפיצים זוהר כה חזק, ננסים אדומים צעירים הם מקומות אידאליים לאתר כוכבי לכת שזה עתה נולדו.” אמר.

היכולת שלנו לגלות כוכבים עמומים אלה השתפרה דרמטית בעשורים האחרונים, והביאה לחשיפת עושר של מידע, אומר פרופ’ לוסון. “לפני פחות מ-20 שנה, הרעיון שהשכונה הגלקטית שלנו מנוקדת בכוכים צעירים היתה מהפכנית” אמר. מרבית העצמים הללו נמצאים בשמי הדרום ולכן הדרך הטובה ביותר היא לצפות מהם בטלסקופים הנמצאים בחצי הכדור הדרומי, לרבות אלו שמפעילים ה-ANU ומוסדות אחרים באוסטרליה.
המחקר התפרסם בכתב העת המלכותי לאסטרונומיה Royal Astronomical Journal.

מיקומם של שני הננסים הלבנים בשמי הדרום לא הרחק מכוכבי "הצלב הדרומי". צילום: ANU