נאס”א פרסמה תמונה של מכתש מעשה ידי אדם על השביט טמפל-1

צמד תמונות אלה מראה השוואה של לפני ואחרי של חלק מהשביט טמפל-1 שנפגע בידי הקליע ששיגרה אליו החללית דיפ אימפקט ב-2005, כפי שצולם מהחללית סטארדאסט שביקרה אותו ב-14 בפברואר 2011

יש משמעות מדעית גם בחזרה לזירת התרחשות על עצם שמימי אחר אחרי שש שנים. החללית סטארדאסט של נאס”א שידרה תמונות תקריב של השביט טמפל-1 ובו הצללקת שהותירה משימת דיפ אימפקט משנת 2005. התמונה גם מראה כי גלעין השביט שברירי וחלש.
החללית דיפ אימפקט הגיעה לנקודה הקרובה ביותר לשביט טמפל 1 ביום שני, 14 בפברואר בשעה 16:40 שעון ישראל, במרחק של כ-178 קילומטרים מגלעינו.
סטארדאסט צילמה 72 תמונות ברזולוציה גבוהה של השביט. היא גם אספה נתונים אודות ענן האבק המהווה את האטמוספירה של השביט. החללית נמצאת במשימתה השניה לאחר שאסספה בהצלחה חלקיקים משביט אחר והשיבה אותם לכדור הארץ.
משימת סטארדאסט נקסט השיגה את מטרותיה שכללו צפיה בתוואים על פני השטח שהשתנו באיזורים שנראו קודם לכן בשנת 2005 במשימת דיפ אימפקט, צילמה פני שטח חדשים וכן צפתה במכתש שנוצר כאשר המשימה של 2005 שיגרה אליו קליע.
“המשימה הצליחה במאה אחוזים” אומר ג’ו וורקה, החוקר הראשי במשימת סטארדאסט נקסט מאוניברסיט קורנל. “ראינו המון דברים חדשים שלא ציפינו להם ואנחנו נעבוד קשה כדי להבין מה טמפל 1 מנסה להסביר לנו.”

כמה מהתמונות מספקות רמזים מרתקים על תוצאות ההתנגשות של משימת דיפ אימפקט עם טמפל 1. “ראינו מכתש עם תל קטן במרכזו ונראה שחלק מהחומר שנזרק עף למעלה ונפל מיד בחזרה” אומר פיטר שולץ מאוניברסיטת בראון. “משמעות הדבר הוא שגלעין שביט זה הוא שברירי בהתבסס על אופיו העדין של המכתש שראינו היום”.

1. למה “מדבר שטויות” ?

בדקתי את התמונה המצורפת במתכונת המוגדלת שלה:

ובאמת נראה שהתמונה החדשה מאד מטושטשת בעוד שהישנה חדה וברורה, למה זה ככה? אינני יודע, אולי הצלם התרגש, אולי רעדה לו היד. בכל אופן זו עובדה, התמונה החדשה הרבה יותר מטושטשת.

2. אי אפשר לפרסם תמונה יותר קטנה? אפשר אפילו לראות כמה פיקסלים של מכתש הפגיעה!

אם מסתכלים בתמונות שנאסא שחררה, אפשר לראות שהתמונות שצולמו עכשיו הן באיכות הרבה יותר נמוכה מזו שצולמו ע”י דיפ אימפקט ב-2005. ככה זה כשחוסכים ושולחים את המצלמה העתיקה של הדודה וואיג’ר הזקנה במקום לקנות משהו חדש.