נאס”א מתכננת ללכוד אסטרואיד ולהביאו למסלו סביב כדור הארץ

הצעת התקציב של נאס”א לשנת 2014 כוללת תוכנית ללכידת אסטרואיד קרוב ארץ קטן באמצעות חללית בלתי מאוישת, והפנייתו בבטחה למסלול יציב סביב מערכת כדור הארץ והירח שם יוכלו אסטרונאוטים לבקר ולחקור אותו.

תפיסת אמן של תהליך לכידת אסטרואיד . איור: נאס"א
תפיסת אמן של תהליך לכידת אסטרואיד . איור: נאס”א

חללית תלכוד את האסטרואיד שזהותו עדיין לא נקבעה, אך לכל היותר יהיה מדובר באסטרואיד בקוטר של עד 7 מטרים – בשנת 2019. לאחר מכן צוות של ארבעה אסטרונאוטים שימריא בחללית אוריון יפגש עם הסלע החללי בשנת 2021, ויבצע הליכות חלל במטרה לחקור אותו.

נאס”א פרסמה תמונות חדשות, סרטון וידאו ומידע נוסף על המשימה. לדברי הסוכנות, ביצוע כל המרכיבים במשימה המוצעת “ישלב את המיטב של המדע בנאס”א, הטכנולוגיה ויכולות השיגור המאוישות ויאתגר את יכולת החדשנות של המדענים והמהנדסים המבריקים ביותר באמריקה.”

המשימה תשלב טכנולוגיות קיימות ביחד עם יכולות שמפותחות בימים אלה כדי לגלות אסטרואיד מספיק גדול שמהווה איום על כדור הארץ ואסטרואיד קטן שיכול להיות מועמד למשימה. נאס”א אומרת כי היוזמה תסייע להאיץ מאמצי פיתוח טכנולוגי בתחום ההינע הסולארי-חשמלי ולנצל את מערכת השיגורים ואת חללית אוריון שנבנים בימים אלה “כדי לסייע לשמור על נאס”א ממוקדת משימה ולהגשים את חזונו של הנשיא לשלוח אדם למאדים בשנות השלושים”.

נתונים נוספים שמסרה נאס”א

כאשר האסטרונאוטים ילבשו את חליפות החלל ויצאו להליכת חלל על פני השטח של האסטרואיד, כיצד הם יזוזו ויטלו דוגמאות ממנו בהתבסס על שנים של ידע שנצבר בידי מדעני ומהנדסי נאס”א שהרכיבו והפעילו את תחנת החלל הבינלאומית, הערכת תפיסות חדשניות למשימות רובוטיות, שיגרו חלליות מדעיות ואיפיינו עצמים קרובי ארץ, וכן ביצעו משימות מן הקרקע.”

תפיסת אמן של חללית כשמנגנון לכידת האסטרואידים שלה פתוח. איור" נאס"א
תפיסת אמן של חללית כשמנגנון לכידת האסטרואידים שלה פתוח. איור” נאס”א

עוד בשנות השבעים של המאה ה-20 חקרה נאס”א דרכים אפשריות להשתמש בציוד קיים כדי לבקר באסטרואיד ולהבין טוב יותר את מאפייניהם של האסטרואידים. בתחנת החלל הבינלאומית מחקר מדעי ופיתוח טכנולוגי שיפר את הידע שלנו ביכולת של בני אדם לחיות ולעבוד בחלל. הסוכנות גם חקרה אפשרויות שונות לטיסה לאסטרואיד כדי להגדיר את היכולות הנדרשות כדי לדחוף את גבולות חקר החלל.

במהלך הטיסות הראשונות של מעבורת החלל ועד הרכבת תחנת החלל, הסתמכה נאס”א על בדיקות הציוד הן בחלל והן על כדור הארץ כדי לחפש רעיונות חדשות לביצוע ניסויי סימוללציה המדמות את מורכבות העבודה בחלל.

במהלך 16 משימות בבסיס התת ימי אקוואריוס שליד חופי פלורידה של הסוכנות האחות NOAA, בדקו אקוונאוטים טכניקות לחקר מאויש של החלל. בדיקות אלו מתחת למים הסתמכו על הנסיון בהכשרת אסטרונאוטים בבריכה הענקית במרכז החלל ג’ונסון ביוסטון שבה נערכו הדמיות של הרכבה ותחזוקה של תחנת החלל.

משימות הסביבה הקיצונית NEEEMO 15 ו-16 בשנים 2011 ו-2012, ביצעו הדמיה של כמה מהאתגרים שחלוצי החלל יחוו כאשר יבקרו באסטרואיד, לרבות כיצד לעגון בו וכיצד לזוז על פני השטח שלו ולאסוף דוגמאות.

נאס”א גם ביצעה סימולציה של משימת אסטרואיד כחלק ממחקרים קרקעיים שבוצעו במרכז החלל ג’ונסון ב-2012.במהלך הסימולציה הצוות העריך כיצד האסטרונאוטים יוכלו לבצע הליכת חלל על אסטרואיד ולהשיג מטרות אחרות. בעודם הליכת חלל על האסטרואיד הלכוד תדרוש שימוש בטכניקות שונות מאלו שבוצעו בהדמיות, התקבלו החלטות באשר לדרך הטובה ביותר ליטול דגימות באסטרואיד.

תפיסת אמן של מערכת הינע סולארית-חשמלית. איור: נאס"א
תפיסת אמן של מערכת הינע סולארית-חשמלית. איור: נאס”א

במשימות מדעיות האחרונות גם חקרה נאס”א את טבעם של אסטרואידים כדי לספק הצה למקור מערכת השמש. החל מהחללית פיוניר 10, שהיתה הראשונה בשנת 1972 שחלפה וחקרה את חגורת האסטרואידים העיקרית, ועד למשימת DAWN, שלאחרונה השלימה את חקר האסטרואיד וסטה והיא כעת בדרכה לכוכב הלכת הננסי צרס מסייעים הן הבנת מקור מערכת השמש והן לקבלת החלטה מושכלת אודות לדרך שבה ניתן לבצע משימות לגופים פלנטריים אחרים. המדענים הן בנאס”א והן ברחבי העולם גם ממשיכים לחקור את האטסטרואידים כדי ללמוד על מאפייניהם הייחודיים.

בעוד נאס”א ממשיכה להגיע רחוק יותר ויותר במערכת השמש, הסוכנות ממשיכה לבצע סימולציות ולהעריך מבצעים ותפיסות טכנולוגיות לביקור באסטרואיד.