חור שחור מפלצתי בעל מיליארד מסות שמש התגלה ביקום המוקדם

הקוואזר הכי מסיבי שידוע ביקום המוקדם התגלה במצפה קק בהוואי ועכשיו לקוואזר השני הכי רחוק שהתגלה אי פעם יש עכשיו שם בשפת בני הוואיי

התרשמות אמן של ההיווצרות של הקוואזר Pōniuā`ena, שהתחילה עם חור שחור ראשוני, 100 מיליון שנים אחרי המפץ הגדול. המחשה: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/P. Marenfeld
International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/P. Marenfeld

אסטרונומים גילו את הקוואזר השני הכי רחוק שהתגלה אי פעם באמצעות שלושה מצפים במאונקיאה בהוואי: מצפה וו. מ. קק, המצפה הבינ”ל ג’מיני, תוכנית של NOIRLab של NSF, וטלסקופ האינפרא אדום הבריטי (UKIRT) שבבעלות האוניברסיטה של הוואי. זה הקוואזר הראשון שקיבל שם הוואיי מקומי, Pōniuāʻena, שמשמעו “מקור בריאה מסתובב בלתי נראה, מוקף בזוהר” בשפה ההאוואית.

Pōniuā`ena הוא הוא הקוואזר השני בלבד שהתגלה עד כה במרחק שמחושב כהיסט לאדום קוסמולוגי גדול מ-7.5 והוא מארח חור שחור שגודלו כפול מזה של הקוואזר האחר שידוע באותה תקופה. קיומם של החורים השחורים המסיביים האלה בזמנים כל כך מוקדמים מאתגר את התיאוריות הנוכחיות על האופן שבו חורים שחורים על-מסיביים נוצרו והתפתחו ביקום הצעיר. המחקר התקבל לכתב העת The Astrophysical Journal Letters.

קוואזרים הם העצמים הכי אנרגטיים ביקום שמניעים אותם החורים השחורים העל-מסיביים שלהם ומאז שהתגלו, האסטרונומים להוטים לקבוע מתי הם הופיעו לראשונה בהיסטוריה הקוסמית שלנו. באמצעות חיפוש שיטתי אחרי העצמים הנדירים האלה בסקרי שמיים של אזורים רחבים, אסטרונומים גילו את הקוואזר הכי רחוק (ששמו J1342+0928) ב-2018 ועכשיו את השני הכי רחוק, Pōniuā`ena (או J1007+2115, בהיסט לאדום 7.515). האור שנראה מ-Pōniuā`ena נע בחלל במשך יותר מ-13 מיליארד שנים מאז שעזב את הקוואזר, 700 מיליון שנה בלבד אחרי המפץ הגדול.
תצפיות ספקטרוסקופיות ממצפה קק וממצפה ג’מיני מראות שהחור השחור העל-מסיבי שמניע את Pōniuā`ena מסיבי פי 1.5 מיליארד מהשמש שלנו.

“Pōniuā`ena הוא העצם הכי רחוק הידוע ביקום שמארח חור שחור שגודלו יותר ממיליארד מסות שמש”, אמר ג’יניי יאנג, עמית מחקר פוסט דוקטורט במצפה סטיוארד של האוניברסיטה של אריזונה והמחבר המוביל של המחקר.

התרשמות אמן של ההיווצרות של הקוואזר Pōniuā`ena, שהתחילה עם חור שחור ראשוני, 100 מיליון שנים אחרי המפץ הגדול. איור: International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/P. Marenfeld
International Gemini Observatory/NOIRLab/NSF/AURA/P. Marenfeld

כדי שחור בגודל כזה ייווצר כל כך מוקדם ביקום, הוא צריך להתחיל כחור שחור “ראשוני” בגודל של 10,000 מסות שמש כ-100 מיליון שנים אחרי המפץ הגדול, בניגוד להתפתחות מחור שחור הרבה יותר קטן שנוצר על ידי קריסה של כוכב אחד. “איך היקום יכול ליצור חור שחור מסיבי כל כך מוקדם בהיסטוריה שלו?”, אמר שיאהוי פאן, פרופסור ריג’נטס וסגן מנהל המחלקה לאסטרונומיה באוניברסיטה של אריזונה. “התגלית הזאת מציגה את האתגר הגדול ביותר עד היום לתיאוריה של ההיווצרות וההתפתחות של חורים שחורים ביקום המוקדם”.
לפי התיאוריה הנוכחית הולדת הכוכבים והגלקסיות כפי שאנחנו מכירים אותם התחילה בעידן היוניזציה מחדש, החל מכ-400 מיליון שנים אחרי המפץ הגדול. חושבים שההתפתחות של החורים השחורים הענקיים התרחשה באותו העידן בהיסטוריה של היקום.
הגילוי של קוואזרים כמו Pōniuā`ena, עמוק בעידן היוניזציה מחדש, הוא צעד גדול להבנת התהליך הזה של יוניזציה מחדש וההיווצרות של החורים השחורים העל-מסיביים והגלקסיות המסיביות המוקדמים. Pōniuā`ena הציב הגבלות חדשות וחשובות על ההתפתחות של החומר בין הגלקסיות (התווך הבין גלקטי) בעידן היוניזציה מחדש.
“Pōniuā`ena משמש כמגדלור קוסמי. כשהאור שלו נע במסע הארוך אל כדור הארץ, הספקטרום שלו משתנה על ידי גז מפוזר בתווך הבין גלקטי שמאפשר לנו לאתר במדויק מתי עידן היוניזציה מחדש התרחש”, אמר המחבר השותף ג’וזף הינאווי, פרופסור במחלקה לפיזיקה באוניברסיטה של קליפורניה, סנטה ברברה.

מתודולוגיה

הצוות של יאנג זיהה בתחילה את Pōniuā`ena כקוואזר אפשרי אחרי שסרק בקפדנות סקרים של אזורים רחבים כגון סקר חצי הכדור של UKIRT ונתונים מהטלסקופ Pan-STARRS1 של המכון לאסטרונומיה של האוניברסיטה של הוואי באי מאווי.
ב-2019 בחוקרים צפו בעצם באמצעות מכשיר ה-GNIRS של מצפה ג’מיני וגם באמצעות הספקטוגרף NIRES של מצפה קק כדי לאשר את קיומו של Pōniuā`ena.

“מהנתונים הראשוניים מג’מיני נראה שזאת כנראה תהיה תגלית חשובה. לצוות שלנו היה זמן צפייה מתוכנן בקק כמה שבועות בלבד מאוחר יותר, בתזמון מושלם לצפות בקוואזר החדש באמצעות הספקטוגרף NIRES של קק כדי לאשר ההיסט לאדום המאוד גבוה שלו ולמדוד את המסה של החור השחור שלו”, אמר המחבר השותף ארון בארת,

פרופסור במחלקה לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטה של קליפורניה, אירוויין.

להודעה של המצפה

למאמר המדעי (טרום פרסום)

1. פשוט נורא שבגלל שאתם לא יודעים או לא מבינים משהו אתם פשוט אומרים שזה שקר ובדיון. אם אתם רוצים לדעת איך האסטרונומים והאסטרופיזיקאים מגלים דברים חפשו באינטרנט. ואגב, תאוריות מדעיות הן לא סתם ניחושים שאני מביא לך קופסא ואתה מנחש שיש בפנים צלחת. התאוריות הללו מתבססות על שנים של מחקר מדעי וחישובים מתמטיים מסובכים. אל תזלזלו במדע ככה.

2. כתבה מרתקת, תודה רבה.

נ.ב
    אפשר להתעלם מרעשי רקע לא רלוונטיים 🙂

3. כל המגיבים ההזויים על החבר הדמיוני.. בואו ואלחש לכם במרחב בתוך האוזן: אין אלוהייייייייייייםםםםם!!!

4. רק בורא עולם מנהל את העולם.נתן חוק ולא יעבור.נאה זיום בכול העולם ששים ועושים רצון קונם.אנחנו חושבים שר אנחנו שומעים ..אבל גם הדומם והצומח הם חלק מהבריאה והם עושים את מה שבןרא עולם ציווה.הכוכבים וכול הגלקסיות מפחדים מיוצרם עושים באימה ומי שלא נשמע נבלע בחור השחור

5. רק בורא עולם מנהל את העולם.נתן חוק ולא יעבור.נאה זיום בכול העולם ששים ועושים רצון קונם.אנחנו חושבים שר אנחנו שומעים ..אבל גם הדומם והצומח הם חלק מהבריאה והם עושים את מה שבןרא עולם ציווה.הכוכבים וכול הגלקסיות מפחדים מיוצרם עושים באימה ומי שלא נשמע נבלע בחור השחור

6. אפשר לקבל תמונה שצילמו ולא ציור שציירו
    למה אף פעם אין תמונה מצולמת שתוכיח את זה
    מצטער אני למדתי מה שאתה לא רואה בעיניים לא קיים עד שתוכיח לי עם שאר החושים שלי
    כרגע מבחינתי מדובר בהמצאה מלפני 800 מיליון שנה שיכולה להיות גם המצאה מלפני יום אחד או כל זמן אחר שאני אחליט להמציא …
    יותר קל להאמין בבורא עולם הוא אמנם נסתר אבל הפעולות שלו בעולם גליות בחושים שלנו לאורך כל ההיסטוריה

7. חנניה, כל מה שמוכרים צריך גם לפרסם איך מצאו כלומר חור שחור לא מגיב ישירות אז צריך לפרסם גם את ההסבר הפשוט של מה הביא אותם למסקנה. הרבה דברים באסטרופיסיקה הם תיאורטיים וקשורים למודל הסטנדרטי ביקום. וכל מה שעושים זה לאשר זאת כי כבר החליטו כך לפני שנים. אני מאוד מצטער אבל כשאני האקדמיה ירדו מהעץ אז נוכל לדבר. למה? כי יכל להיות שחורים שחורים זה בכלל קשרים בין כוכבים ובפועל אין חורים שחורים וכל התופעות הן נראות לעיין במקרה הזה.

8. למשל גם ללפיד יש חור שחור בלי מאסות והוא סוחב רק טיפשים לתוך החור השחור

9. אם האור עזב את הקוואזר לפני שלוש עשרה מליארד שנים הוא היה צריך להגיע לגלקסיה שלנו כבר לפני הרבה מליארדי שנים כי גם הגלקסיה שלנו היתה הרבה יותר קרובה אליו אז.
    איפה בדיוק הסתובב האור הזה כל השנים?

10. קצת עצוב שכל התגובות כאן לא קשורות בעליל לנאמר בכתבה, ובנוגע לכתבה – צעד ענק לאנושות ולאסטרונומים בהוואי, מצפה הכוכבים בהוואי הוא אחד מהתורמים ביותר בתחום האסטרונומיה והגילוי הזה רק ממחיש את הגדולה שלהם, גם מדהים שבאמת אפשר סוף סוף לאשר את התאוריה שחורים שחורים אכן נוצרו ביקום המוקדם

11. נגיף הקורונה משגע את הגלובל ושלח מיליארדי אנשים להסגר, לחבישת מסכות, ולאבדן מקור הפרנסה (החור בכיס) ומדעני העולם עוסקים בחור שחור במרחק אדיר ממרכז הארץ …

12. Pōniuāʻena שמשמעו “מקור בריאה מסתובב בלתי נראה”
    חחח זה מה שהם אמרו להם שזה אומר… נשמע כמו מתיחה על תיירים (:

13. אכן, לצערי, אני אחד מאלה. מילא שלא הפיל זה אשמת המצביעים !!! אבל שעכשיו נותן רוח גבית,לכאורה לכל “מעללי השחיתות !!!??? מבחינתי הוא יותר גרוע, הקיים הבטיח לבוחריו “מה שהיה הוא שיהיה ויתכן אף יותר. וצריך לאומר ביושר. מקיים כל מילה !!! אני מצדיע לו “מתחת למקפצה”.

14. לבורא הזה יש שם והוא אדון הכל הוא אחד ושמו אחד אדוני שמו בורא שמיים וארץ ובורא את הכל במאמר פיו אין קץ לגדולתו ותבונתו כל המדענים האינפנטליים עושים כל מיני חישובים הם חסרי דעת ובינה

15. כנראה, או שלא נראה…..יש בורא ביקום והוא מעמיד לנו אתגר סמוי: להכיר אותו.!
    סמוי למה? כי הוא אוסר עלינו להכיר אותו ולראות אותו..אבל הוא יודע שאם יאסור עלינו אנחנו דווקא נעשה זאת.

16. נפלא.