פיגשו את הטיטאנים: דיסקת אבק נמצאה סביב כוכב מאסיבי

תפיסת אמן של דיסקה המקיפה כוכב ענק צעיר. האסטרונומים הצליחו לראשונה להביט בבהירות על דיסקת אבק המקיפה מקרוב כוכב ענק צעיר. תגלית זו מספקת עדות ישירה לכך שכוכבים מאסיביים נוצרים באותה דרך בה נוצרים אחיהם הקטנים יותר ובכך היא סוגרת ויכוח סוער. תפיסת האמן מראה כיצד עשויה דיסקה מאסיבית כזו להיראות. צילום: ESO/L. Calçada

לתגלית חדשה של דיסקת גז ואבק המקיפה כוכב ענק צעיר יש פוטנציאל לענות על שאלה עתיקת יומין באשר לדרך שבה נולדים כוכבים מאסיביים ולרמוז על האפשרות שכוכבי לכת יכולים להיווצר סביב הגופים הגדולים ביותר בגלקסיה.

“האסטרונומים לא ידעו עד היום בבהירות כיצד נוצרו כוכבים מאסיביים” אומר סטיבן קראוס, עמית נאס”א סייגן ואסטרונום באוניברסיטת מישיגן באן הארבור. “מכיוון שהם נטו להיות במרחקים גדולים ולהיות מוקפים במעטפות אבק, היה קשה מאוד להפריד אותם ולצפות בהם מקרוב.”

כדי לצפות בהם טוב יותר השתמש צוותו של קראוס באינטרפומטר של הטלסקופ הגדול מאוד במצפה האירופי הדרומי בצ’ילה כדי להתבונן בכוכב IRAS 13481-6124, המרוחק כעשרת אלפים שנות אור מאיתנו בכיוון קבוצת קנטאורוס, והוא מאסיבי פי 20 מהשמש. “הצלחנו לקבל מראה חד של האיזורים הפנימיים ביותר סביב הכוכב באמצעות שילוב של טלסקופים מפרידי אור”, אמר קראוס. “באופן כללי ניתן לומר שחיקינו את כושר ההפרדה של טלסקופ בעל מראה בקוטר מדהים של 85 מטרים”.

התצפית הניבה תוצאה ברת מזל: גילוי של דיסקת גז ואובק מאסיבית המקיפה את הכוכב הענק הצעיר. “זו הפעם הראשונה שמשהו כמו זה נצפה” אמר קראוס. “הדיסקה מזכירה מאוד את מה שאנו רואים סביב כוכבים צעירים קטנים בהרבה, מלבד העובדה שכל דבר הוא בקנה מידה מאסיבי יותר”.

נוכחות הדיסקה מהווה עדות חדש שגם הכוכבים הגדלוים ביותר בגלקסיה נוצרים באותו תהליך כמו הקטנים יותר – הם גדלים באמצעות איסוף כמויות אדירות של גז ואבק ולא באמצעות מיזוגים של כוכבים קטנים יותר כפי שהציעו בעבר מספר מדענים. התוצאה אושרה בידי טלסקופ החלל שפיצר של נאס”א. “התבוננו בתךצלומי הארכיון של הכוכב שצילם שפיצר ואישרנו את קיומו של חומר בצורת דיסקה הפונה החוצה מאיזור הקוטב של הכוכב, בדיוק כפי שאנו רואים בכוכבים קטנים יותר ובדיקסות שלהם”. אמר קראוס.

התגלית גם פותחת את האפשורת שכוכבי לכת, אולי גם כאלה הדומים לכדור הארץ, עשוים להיווצר סביב כוכב מאסיבי כדוגמת IRAS 13481-6124, באותה דרך שבה הם נוצרו סביב השמש שלנו כאשר היתה צעירה בהרבה. “בעתיד נוכל לראות פערים בדיסקה זו ובאחרות שיווצרו על ידי כוכבי לכת המקיפים את השמשות הצעירות הללו, אך לא סביר שגופים כאלה ישרדו תקופה ארוכה” אמר קראוס. “כוכב לכת המקיף כוכב כה מאסיבי יהרס בידי רוח השמש החזקה והקרינה העצומה ברגע ששארית הדיסקה המגינה עליו תעלם, ולפיכך למערכת יהיה סיכוי נמוך להתפתח למערכת שמש כמו שלנו.”

עדיין, כוכבים עצומים הדוגמת IRAS 13481-6124 מספקים את אבני הבניין לחיים במקומות אחרים ביקום. “כוכבים מאסיביים הם המקום שבו נוצרים היסודות הכבדים מברזל, החיוניים לחיים ומכאן חשיבותם הרבה. “תגלית זו מספקת לנו תמונה ברורה מאשר היתה לנו עד כה ותאפשר לנו להבין אותם טוב יותר.”

טלסקופ החלל שפיצר גילה בעבר דיסקות של שברים פלנטריים סביב כוכבים מאסיביים בוגרים יותר, דבר התומך בתפיסה לפיה כוכבי לכת עשויים להיווצר גם בסביבות קיצוניות מעין אלו.

עוד על המחקר באתר טלסקופ החלל שפיצר

1. צבי,
    אני ממש לא מאשים את אתר הידען, ראיתי את הכתבה המקורית, כל מה שנעשה פה הייה תרגום.
    הייתי מגיב בדיוק באותו אופן גם לכתבה המקורית, ואני גם די שמח שהכתבה הזו הובאה לכאן, כי באתרי מדע אחרים בעולם לא ראיתי אותה והכתבה היא אכן חשובה.

2. נמרוד,
    באשר לספק – אין לך מה להאשים את אתר הידען (אלא את המדען), אני מניח שהם כנראה מצטטים את המאמר המקורי שבו דווח על התגלית. כך או כך, אין לך מה לדאוג -אף אחד לא הולך לאכסן תיאוריה על הווצרות כוכבים בגלל דיסקת גז אחת – אם תזנח התיאוריה הרי זה בגלל הרבה תגליות נקודתיות והרבה מסקנות תיאורטיות.

3. קצת סמנטיקה (וגם קצת ספק):
    “נוכחות הדיסקה מהווה עדות חדש שגם הכוכבים הגדלוים ביותר בגלקסיה נוצרים באותו תהליך כמו הקטנים יותר – הם גדלים באמצעות איסוף כמויות אדירות של גז ואבק ולא באמצעות מיזוגים של כוכבים קטנים יותר כפי שהציעו בעבר מספר מדענים. התוצאה אושרה בידי טלסקופ החלל שפיצר של נאס”א”.

נאמר שהכוכבים הללו גדלים ע”י איסוף גז ואבק ולא מיזוג בין כוכבים קטנים יותר, עצם התפתחות כוכב מאסיבי זה מאבק כוכבי לא קובע שכל הכוכבים הסופר-מאסיביים נוצרים בתהליך זה (למרות שגילוי זה שופך אור על התהליך) עדיין יכול להיות שחלק מהכוכבים הסופר-מאסיביים נוצרים על ידי מיזוג בין שני כדורים קטנים יותר.

4. לא מבין… יכול להיות גם וגם לא ?

גם הווצרות מכוכבים קטנים יותר בעזרת מיזוג וגם מ”אבק”.

אם כי אני משער שכאלו שנוצרו מכוכבים קטנים יותר אמורים להיות חדשים יחסית לסביבה שלהם ואמורים להיות במקום בו ישנם הרבה כוכבים באופן יחסי.

ואילו כדרך הטבע הרוב נוצר מאבק.