סיקור מקיף

הבלוק המחשבתי: שימוש במדיומים אפילו כבידור זה כבר לא מצחיק – מדינה רדופת שדים י”ז

בפרומואים ששודרו הערב בערוץ 10 לקראת התוכנית הבלוק במוצ”ש אנו מתבשרים על מתקשרים שמגיעים לבית ומגרשים את הרוחות

לוגו התוכנית הבלוק. מתוך ערוץ 10. חבל שלא מסתפקים בעיצוב בית
לוגו התוכנית הבלוק. מתוך ערוץ 10. חבל שלא מסתפקים בעיצוב בית
בעודי מסתכל על הפרק המצויין הערב בתוכניתו של אמנון לוי שומר מסך שעסקה בחטיפת ילדים בידי אחד מהוריהם למאה שערים ובסיפורה של עולה חדשה שהובאה מעירק באיחור של 60 שנה לאחר שנחטפה, ופה נשכחה ונמנעו ממנה זכויות, יצא לי גם להסתכל בפרומואים המפרידים בין התוכנית עצמה לבין הפרסומות. בין היתר שודר שם פרומו לתוכנית הבלוק שתשודר במוצ”ש הקרוב.

לא הייתי נדרש לתוכנית העוסקת בעיצוב הבית באתר מדעי, כי פה באמת מדובר על תחום תוכן שונה לגמרי, ואולם כאשר מגיעים לפסוודו מדע/ניו אייג' וכו', שבני הנוער שלנו נחשפים אליהם יותר מאשר לאמת המדעי צריך להגיד עד כאן. לפי הפרומו, שבו רואים בחטף מדיומית בלבוש מסורתי ואנשים צורחים כמו בסרט אימה מסוג ז', מגיעים מדיומים לבית הנמצא בשלבי בניה במטרה לגרש את הרוחות השוהות בו.

אינני נגד בידור, אבל אני כן נגד כניעה למה שמישהו מכנה “רצון העם”. בתקופה שבה ערוץ 10 נלחם על חייו, הוא מבין שהוא לא ייענש על ידי איש אם יקדם דעות חשוכות ויעשה קופונים על חשבונם של מתקשרים לתוכנית זמן מיסטיקה. פלורליזם צריך להיות בין עמדות שונות בתחומים שונים שבהם יש משקל ערכי, ולאו דווקא עניין של אמת או שקר, למשל בתחום הכלכלי, או החברתי. אבל אם אנשים עושים שטויות, חושבים ששיחה עם רוחות ומתן תשובה מהן היא עניין הלקוח מהמציאות והרוחות והשדים מציאותיים בדיוק כמו האדם ממולם, מקומם בבית משוגעים ובוודאי לא כמנחים או אורחים בתוכנית טלוויזיה במאה ה-21. אחר כך מתפלאים שהעם לא מבין במדע ומאמין באמונות תפלות, הרי התקשורת, שהיתה אמורה לסייע בחינוכם, בוגדת בהם, ומספקת מה שהיא סבורה כבידור, ומתברר כהרעלת קיבה למוח.

פרט מעניין נוסף באשר לערוץ 10. מי שלא שם לב, הם ממחזרים את תוכניתה של אודטה שכבר מזמן אינה משודרת בשידור חי (לא מכבר שודר שם פרק שדיבר על אימוצו הטרי של הילד של מדונה, בשעה שחלפו כבר שלוש שנים והיא מאמצת גם ילדה במאלי). לפני כשנה כתבתי מכתב למועצת הרשות השניה, משום שבתוכנית היא אירחה אדם מסוים שדיבר על תורה פילוסופית עלומה, ואחר כך אמר שהוא וחבריו באים לשמח ילדים בבתי חולים. בין היתר הוא טען שהתיאוריה שלו מבוססת על ספרו של רון הובארד, וכמובן בגלל הרגישות הקודמת בעניינה של אודטה הוא לא הזכיר את המילה סיינתולוגיה. בתגובה נכתב כי מדובר בשידורים חוזרים, וכי ההפקה פורקה. הנהלת ערוץ 10 נתבקשה על ידם לא לשדר את הקלטת המדוברת שוב.

מדוע בכלל אין זה הגיוני שיתקיימו שדים ורוחות כבר הסברנו באינספור מאמרים קודמים (ראו רשימת קישורים). המוח האנושי הוא דבר מורכב, והזכרונות שלנו הם חלק בלתי נפרד מהמארג שלו, חבויים כאותות כימיים ומעברים ממקום למקום באותות חשמליים. כאשר מוחו של האדם נפגע, עלולים גם זכרונותיו להמחק ואישיותו להעלם, אילו היה לנשמה מקום כלשהו מחוץ לגוף, היה לה מאיפה לשאוב את הזכרונות והמחשבות. אבל למוח אין לפחות בינתיים דיסק חיצוני. אולי פעם יתגשם הרעיון המדע-בדיוני להעביר את תכולת המוח למחשב במטרה לשמר את האישיות לנצח, אך עד אז, הנשמה (אוסף כל המחשבות והאישיות) כלואה שם ומתה ביחד עם הגוף.

מי שרוצה לטעון שיש נשמה עושה זאת מאחת מהסיבות הבאות – סיבה דתית. ביהדות מברכים כל בוקר על החזרת הנשמה בעת ההשכמה לאחר שזו יצאה מהגוף בלילה. גם דתות אחרות מאמינים בקיום עצמאי לנשמה, לאחר שהיא עוזבת את הגוף ומביאים אנקדוטות של ראית מנהרה, הנפוצה בקרב כאלו שעברו מוות קליני (עוד טעות – יש  או חיים או מוות, ההגדרה הזו היא הגדרה רפואית, אילו היו קוראים לה בשם אחר, האם גם אז היו טענות לחזרה מהמוות?), אבל עיקר האמונה היא אמונה עממית, של כל מיני קוראים שרצו להתפרנס והפיצו את מרכולתם (ראו מדינה רדופת שדים ט”ז, על שרי אריסון, שם מוזכרת רמתה), תוך שהם מסתמכים על בורותם של ההמונים, אבל הבורות הזו נמשכת ומתעצמת כשאנו מגיעים לסיומו של העשור הראשון של המאה ה-21 וזה מדאיג.

הם לא צריכים ללכת רחוק, יש להם במערכת טלנט שמגיש תוכנית איכותית ופופולארית (ביחד עם עמיתו מוטי קירשנבאום) מה שמוכיח כי איכות ורייטינג אינם גורמים מנוגדים. מומלץ לפנות אליו, והוא לא גר בלונדון, למרות שמו. את הקרקס שהוא עשה לאורן זריף יזכרו עוד הרבה זמן. לו היו מתייעצים איתו אולי לא היו מצלמים פרק כזה. ובתקופה כזו של איומי סגירה – כשנתפסתם כערוץ איכותי – אני במקומכם הייתי גונז את הפרק. אי אפשר להתייחס לקלקול החינוך, שגם ככה אינו מן המשופרים בלשון המעטה, בצחוק.

נ.ב. בדורי צמחו הרבה מדענים כי היה לנו את עיתון מדע ולדעת, והחנויות היו מלאים בספרים מדעיים-פופולאריים ומדע בדיוני. מה יצמח מהדור הנוכחי? מדיומים?

מאמרים נוספים בנושא באתר הידען

60 תגובות

  1. חבל שהאנושות מתחלקת לשתי קבוצות
    למאמינים וללא מאמינים
    חבל שאי אפשר להגיע יותר עמוק ולשלב בין כוחות בריאה-שלנו ושל היקום
    הבלוק היא בסה"כ תוכנית בידור-בין אם אני מאמינה או לא זה לא משנה בכלל
    הפרק הנ"ל בידר אותי ופרצתי בצחוק מתגלגל שלא זכרתי שיש לי כבר
    נהנתי וחבל על כל ההתפלספויות שלכם על כל דבר
    יש באמת באמת דברים חשובים יותר להתעסק בהם החיים-ובטוח שגם לכם
    תהנו ממה שיש וממה שלא תחליפו ערוץ
    נטלי-לונדון-אנגליה

  2. יהונתן:
    נכון מאד!
    האמת היא שהנגזרת מתאפסת גם בנקודות של מקסימום מקומי וגם שם יש שיווי משקל אבל בניגוד למינימום שבו שיווי המשקל יציב – במקסימום שיווי המשקל אינו יציב (את זה אפשר לראות בדרך כלל בנגזרת השנייה)

  3. העניין עם הקשר בין מינימום אנרגיה פוטנציאלית לשקול כוחות אפס הוא ש-הכוח הוא נגזרת לפי המקום של הפוטנציאל. כאשר הפוטנציאל נמצא במינימום אז הנגזרת שלו מתאפסת, כלומר שקול הכוחות מתאפס.

  4. משהו בשיר לא מדוייק כי אנחנו חוזרים ורואים כאן שתמיד הכי חשוך **אחרי** עלות השחר.

  5. מממ..שחר מה זה היה בדיוק?שיר הלל לאבי ה"גאה" על גאוות שווא והנסחף ללא גבולות?
    אנא ,במטותא ממך הסבר לנו רגע לפני שניטול את רצפט המחץ: "תפוח טבול בציאניד"כמלומדינו מהמדור ה"הוא"..:) 😳 😕

  6. לא צריך להיות דתי בשביל להאמין בנפש האדם.
    לא צריך להיות להיות דתי בשביל לכפות דעתך על האחר.
    העוורון משותף לכל המגדרים.

    גם אבי בליזובסקי (כמו כולנו) מונחה ע"י מערכת פיזית, רגשית, מנטלית וגם….אסטרלית!

    האם אבי החולם הוא אותו אבי הער? אבי החולם מפליג בין מציאויות, עף וניחן באין סוף יכולות.
    אבי ה"ער" נאלץ כל יום להפחיד את עצמו שהמציאות היא כפי שתיארו אותה חכמים ממנו על גבי ספרים עבי כרס ומגזינים המודפסים בכרומו.

  7. אגנוס:
    בקשר לחלק השני של תגובתך – זה נכון בהחלט – גם במדינות אחרות המצב לא טוב.
    מה שטענתי במכתבי לשרת החינוך הוא שבני נוער גומרים את לימודיהם מבלי לדעת מה זה “לדעת”.
    זה נכון בכל מקום וזה הרקע לאמונות ניו אייג’יות ולתופעות כמו חזרה ב”תשובה”.
    בישראל, עם זאת, יש בעיה מיוחדת כי כאן לא רק שהמצב הוא רע שאלא שהוא גם ממשיך להתדרדר.

  8. אגנוס:
    אכן התשובה אינה מספקת ולמעשה גם אינה נכונה.
    הגוף אינו נח במקום שבו האנרגיה הפוטנציאלית היא אפס אלא במקום שבו היא במינימום מקומי.

  9. מיכאל,
    אנרגיה היא היכולת לבצע עבודה. עבודה היא פעולה של כוח לאורך מרחק. כאשר האנרגיה הפוטנציאלית הכבידתית של גוף שווה לאפס זה אומר שכוח הכבידה לא יכול לפעול עליו יותר, וזה בהכרח משום שיש כוח שמבטל אותו.

    יש לי הרגשה שהתשובה לא תספק אותך, והאמת היא שגם אני לא הקדשתי לזה מחשבה, אבל תמיד טוב לנסות לנסח הסבר כלשהו, כך יש יותר סיכוי להבין את ההסבר של השני, לכשיגיע.

    אגב, נראה שהחינוך הקלוקל של מערכת החינוך איננו בלעדי למערכת החינוך שלנו. ריצ’רד פיינמן, בספר “אתה בוודאי מתלוצץ, מר פיינמן” מספר על שנת לימודים שהוא העביר בברזיל. הסטודנטים שם יכלו לומר לו הכול על מעבר של גלים אלקטרומגנטיים בתווכים בעלי מקדם שבירה שונה, אבל כשהוא שאל אותם מה קורה כשקרן לייזר עוברת דרך זכוכית (או משהו כזה) הם לא ידעו על מה הוא מדבר.

  10. אגב, טוב עשה אגנוס ששאל את השאלה כיוון שהרי ברור לכולנו ש"מישהו" לא יענה כך שכל אחד מכם מוזמן לנסות את כוחו.
    בפרט מוזמן הוד גאוניותו "אבוד" לנסות לענות.

  11. אגנוס:
    אין יותר פרטים.
    אומר את אותם פרטים באופן אחר ובאמצעות דוגמה.
    שאלות בפיזיקה שואלות לא פעם מתי גוף יימצא במנוחה ולא יתחיל לנוע לשום מקום.
    על שאלות אלו ניתן לחשוב בשני אופנים:
    האופן האחד הוא חישובי כוחות שיראו שבסך הכל לא פועל על הגוף שום כוח (ולכן לא יזוז).
    האופן השני הוא על ידי חישוב האנרגיה הפוטנציאלית והצבעה על העובדה שהגוף נמצא במינימום מקומי שלה ולכן לא יזוז.
    בוא נסתכל לדוגמה על כדור שתלוי על חוט אנכי.
    "דרך הכוח" אומרת שהכדור יימצא במנוחה כיוון שהכוח המושך אותו כלפי מעלה (המתיחות של החוט) שווה בגדלו ומנוגד בכיוונו לכח המשיכה ולכן שקול הכוחות הפועלים על הגוף הוא אפס ולכן הוא ישאר במנוחה.
    "דרך האנרגיה הפוטנציאלית" אומרת שכשהכדור תלוי על החוט האנכי הוא נמצא בנקודה הנמוכה ביותר האפשרית לו (מבין כל הנקודות שהוא יכול להמצא בהן במסגרת האילוץ שמציבה עובדת היותו קשור לחוט) ומכיוון שאנרגיה פוטנציאלית כבידתית גדלה ככל שנמצאים גבוה יותר הרי שבנקודה הנמוכה ביותר מושג המינימום של האנרגיה הפוטנציאלית הכבידתית ולכן הגוף לא יזוז.

    דרך אחרת לראות את אותה סוגיה בדיוק היא באופן פתרון השאלה "באיזה מקום יישאר הכדור הקשור לחוט המחובר לתקרה ללא תנועה אם יציבו אותו שם?"
    בשני אופני החשיבה נגיע למסקנה שמדובר בנקודה הנמוכה ביותר.

    הסוגיה היא, כפי שציינתי, מדוע ולמה נותנות שתי דרכי חישוב אלו אותן תשובות?

    מערכת החינוך כל כך "מחנכת" שאנשים אפילו לא שמים לב שיש כאן שאלה ומן הסתם גם לא מגיעים לתשובה.
    אני, למשל, לא שמעתי מימי איש שהעלה את השאלה וגם לא קראתי אותה בשום מקום.
    מבחינתי – גם העלאת השאלה וגם פתרונה הם "מתוצרת עצמית".

  12. מיכאל רוטשילד,

    האם אתה יכול לתת קצת יותר פרטים על שאלתך בנוגע לשתי הפיזיקות למי שסיים את לימודי הפיזיקה לפני יותר מעשר שנים? לא הייתי חלק מהוויכוח שלכם והייתי רוצה להבין למה התכוונת.

  13. מישהו:
    בשיחה אתך אין סיכוי להגיע למדע גדול.
    רוצה לעסוק במדע כלשהו (לא גדול אלא פצפון)?
    בוא והסבר לנו את סוגיית שתי הפיזיקות אותה הזכרתי בתגובה 24 במסגרת דברי לאלעד. נראה אם אתה מסוגל בכלל להתמודד עם בעיות מדעיות!

  14. ננסה לסכם:
    1. מיכאל בטוח שהוא בטוח.
    2. בדם לבן זורם דם אדום.
    3. קל מדי להוציא אתכם משלוותכם.
    4. מדע גדול בטח אין כאן…

  15. אבוד:
    ככינויך כן אתה.
    אין לך מושג על מה אני מדבר ואתה מגיב בכל פעם יותר ויותר רחוק מן העניין.
    שעממתני.

  16. מיכאל:חה חה חה ,לעניין מזגנך ומיזגך לא תלוי מצבים חיצוניים,כאשלייתך ראה תגובתי הקודמת29- שורה שלוש ,בסוגריים.
    די ל"קשקוש" מיוחס לא רק לי .אם אתה רוצה להמשיך לחיות באשליה שהינך חסין מצבי חוץ נתונים ואינך פועל על פיהם ואשלייה זו מעניקה לך כח השרדות,ואפילו עליונות מדומה תהנה לך.
    אך אין צורך להאשים אחרים בחוסר הבנה ויותר מזה ,את ההכרה למצבים מותנים והדדיים! אפילו בעל כורחינו!כולל תגובותיך ותגובותינו.
    תתפלא גם אצלנו פועל מזגן עליון ומאחר והקור יורד למטה גם שוכני המטה נהנים:אך גם תפעול עניין טכנולוגי פעוט או גדול הינו פועל יוצא למצבי חוץ או מצבי לחץ נתונים.חה חה.
    באמת לא צריך לראות ערוץ 10 כדי להבין שישנו בלוק גדול בין הגישות השונות בחיים.
    לא ראיתי את התוכנית או הפרסומת המיוחסת למרות שמאמר זה עשוי לאתגר אחרים לצפות בו..רוצה לומר ,שגם אתה אולי תסכים שלא כל גורם חוץ אמור להשפיע על פעולותיך ויש לך בחירה אישית-חופשית לברור איך וכיצד תתנהל בהתאם:אך גם "המנעות מכוונת" הוא סוג של פעולה מותנית פעולה חיצונית.
    חוץ מזה ,
    באחת התגובות התייחסת ליושבי הגדר,מסתבר שבשלב מסויים גם יושבי הגדר הבלתי מוגדרים נאלצים לעלות או לרדת לאחד ממדורי השייכות,גם בעל כורחם אם לא מרצונם.
    בסיכומו של עניין כולנו באותה אנייה הנקראת :ה"עולם הזה",אזי יש כאלה המצויים בסוויטות ויש כאלה המזיעים בחדרי הקיטור..לפעמים קורה שגם מחליפים תפקידים כוחות ונוכחות.
    האנייה הזו בכל אופן,נמצאת לפני שקיעתה:היא זקנה,בלוייה,משומשת,מנוצלת מצוצה אנרגתית וגוססת ורק לילדים של היום והמחר ישנם המשאבים והחלום הכמוס (בתוכם)איך הם יפעלו ברגעי האמת העתידיים לבוא.
    למבוגרים משני צידי המתרס(וחלקים נוספים..)נותר רק להמשיך באשלייה המניעה את השרדותם (מאמץ נכון או מיותר עד עייפה ו/או תקווה)ובשלב מסויים ,פשוט לפנות את המקום.

  17. בירביר:
    הדבר המוצלח היחיד בתגובתך הוא הכינוי שבחרת לעצמך.
    מעבר לכל הקשקושים – מדוע בחרת לייחס לי דעות שמעולם לא הבעתי ביחס לחלומות?
    אמרתי שאנשים אינם פותרים בעיות בחלום?
    להיפך!
    לא פעם אמרתי שאנו פותרים בעיות בחלום ואפילו בחשיבה בלתי מודעת.
    זה לא שייך כמובן לשאלה אם את הידע אנחנו משיגים באמצעות המדע או לא אבל נראה לי שחבל על הזמן להסביר לך הכל אז אתה מוזמן להמשיך לברבר.

  18. מישהו (19)

    אתה כ"כ צודק! אין לי מושג מה עולה לשאר המגיבים בראש, אז אני אדבר רק בשם עצמי:

    אוי ואבוי: עדיין יש מיליארד וחצי אנשים שמאמינים שמוחמד היה אחרון הנביאים ושאלוהים ציווה להרוג את כל מי שאינו מאמין באיסלאם, ומיישמים זאת הלכה למעשה.
    עדיין חצי מאוכלוסיית ארה"ב מתכחשת לאבולוצייה ומאמינה בבריאתנות. עדיין המדינה שלנו ממשיכה להזרים כספים לאוכלוסיה שלמה שלא מכירה בקיומה של המדינה, ויוצאת חוצץ נגדנו בכל הזדמנות אפשרית. וזאת בזמן שמקבלים את כל פירות הטכנולוגיה והמדע על מגש של כסף, תוך כדי שמייחלים לאלה שיצרו אותו להשרף עדי עד בגהינום.

    אוי ואבוי: עדיין יש בני אדם שחושבים שהמדע לא מסביר הכל והולכים לכל מיני מיסטיקנים ואסטרולוגים שירוששו אותם, יהרסו להם את החיים ואח"כ ידביקו את כל הבאים איתם במגע בפיגור אינסופי שיגרור את ישראל לכיוון מדינת עולם שלישי, וכל היגיעה שהשקיעו הציונים להקמת מדינה נאורה, תהייה שווה כקליפת השום, ועוד כמה דורות לא יישאר כאן כלום, למעט כמה חרדים שיתפללו שהמשיח הציוני-חילוני יחזור ויחזיר עטרה ליושנה (בעזה"ש)

    אוי ואבוי: עדיין יש אנשים שחושבים אחרת ומאמינים שהתורה שלהם מגינה עלינו ולא משרתים בצבא, לא משלמים מיסים, חיים על חשבוננו, ומתנגדים לדמוקרטיה, פלורליזם וכל מה שאנו מייצגים.
    עדיין יש אנשים שחושבים אחרת ומאמינים שמצווה להרוג כופרים כמונו, או כל מי שלא מאמין במה שהם מאמינים.
    עדיין יש אנשים שחושבים אחרת ומעלים על נס את הטרור והרצח, הכפייה והדיקטטורה, הבורות והבערות.

    כן, באמת יש המון אנשים שחושבים אחרת. אבל תדע שלא בזכותם אתה יכול להקליד את השורות האלה שכתבת בתגובתך ולהעלות אותם לרשת.
    לא בזכותם יש לך מערכת שלמה של רופאים-כופרים-ומרושעים שיצילו אותך במקרה של מחלה או פציעה.
    לא בזכותם אתה יכול להיות מעודכן בכל מה שקורה במדינה שלך ובעולם שאתה חי בו.
    לא בזכותם אתה יכול לשמר את המזון במקרר, להינות ממיזוג אוויר בימים חמים כאלו, לקרוא מאמרים באינטרנט, לתקשר עם חברים שלך ממרחק של מאות קילומטרים ע"י לחיצה על כפתור, לעשות לעצמך קפה בבוקר או אפילו לשתות מים מטוהרים שלא יהרגו אותך מעודף קוליפורמים או כל דבר אחר.

    זה מה שמרתיח אותי: הדו פרצופיות! :
    מצד אחד מתעבים אותנו ושונאים את תרבותינו, ומצד שני לא בוחלים להשתמש ולהינות מכל מה שאנו מייצרים ומה שיש לנו להציע.
    לפחות שיהיו ישרים, כמו האיימישים בארה"ב, שלא תורמים אך גם לא לוקחים.

    ואם כבר ב"קצרים" עסקינן:

    http://www.youtube.com/watch?v=vmkPTBUjBXM&NR=1

  19. אבוד:
    חוסר ההבנה שלך נמשך.
    תגובה 28 לא הייתה הודאה בכלום. היא הייתה חזרה על דברים שאמרתי והיא כלל לא שייכת להתקשקשות אתך.
    אינני מתכחש לשום עובדה (ובטח לא שוב).
    תגובתך 29 הייתה קשקוש שלא שייך לכלום – בטח לא למה שאמרתי על תגובה 15 שלך.
    אמרתי "דבר בשם עצמך" כיוון שעוד לא קרה ש"לא ידעתי מי הוא ומי אנחנו" בגלל מזג האוויר.
    יש אנשים שמושפעים ממזג האוויר יותר מאחרים ואתה כנראה בין אלה שמושפעים יותר (מה גם שאני יושב בחדר ממוזג אויר).

  20. לא קישקשתי!ואם כן ,ציינתי עובדות!
    אבל הודאתך ב-28-היתה במקביל לתגובתי אליך,בטרם נגלתה לעיני.אז,ניחא.

  21. מעניין באילו כלים מודדים אהבה ?
    באילו אמצעי מדידה בוחנים תשוקה ?
    מהי יחידת המדידה לרחמים ?
    כמה "דחף" יש לאדם לבצע מעשה מסויים ?
    מדוע הזמן החולף בשיעור משעמם שונה מבחוויה מסעירה ?
    איך אפשר לרתום חלומות בזמן שינה שאחר כך מתגשמים ?

    אלו שאלות רק על קצה המזלג.
    יש עוד רבות כאלו.

    מי אמר לדוגמה שחקירת המציאות
    חייבת לנבוע דווקא מהמדע ?
    ומה עם חלימה ודמיון ?

    מה לגבי רבבות ההמצאות שהגיעו לאנשים בחלום ?
    מישהו מודע לדוגמה לכך שמכונת התפירה "הומצאה" בחלום ?
    מישהו יודע שלא מעט סופרים מדווחים שהספרים נכתבים עבורם כשהם ישנים ?
    (כשהם מקצים מהשינה הם פשוט משחזרים את מה שכבר ראו בחלום).

    אני יודע – כל אלו הבלים שלא קיימים,
    ורק מיכאל הוא החכם באדם וכל דבריו הם אמת…

  22. מיכאל:תגובתך לתגובתי 15 האם אתה שוב דורש להתכחש לעובדות מוכחות ששינויים קיצוניים במזג אוויר אינם מנהלים את חיי סביבתך ואת מכלול ההתנהלות של החיים הפרטניים ממש בדומה לשינויים הכימו-פיסיקלים בכלל הגופים הקיימים בהתאם ?(קח בחשבון שגם כל מערך מיגננה והכנה מוקדמת לתרחישים אף הם נכללים ב"התנהלות" בהתאם לכל מצב אפשרי נתון).
    אין לך מצבי -רוח ושינויים כימיים בהתאם להפרשי רמות אור: יום/לילה ?גל חום חיצוני /גל קור חיצוני .זיהום אבק סביבתי,גל השפעה סביבתית.אינך נתון לשינויים חיצוניים?לא עוברים עליך תהליכים פיסיים-כימיים-נפשיים-שכליים ?ספר לנו על חריגותך המזהרת!:כמו ייבוש הדשא של חצרך בהתאם לחסך המים הארצי,לדוגמא.חה,חה.
    מדוע אתה ממשיך לשקר לעצמך ?כיוון ,שלנו אינך יכול לשקר:העובדות הפרטניות ,הארציות והגלובליות היחסיות- מדברות בפני עצמן.

  23. לכל מי שלא הבין:
    אינני מרוצה.
    התסכול (שאכן קיים) אינו נובע משביעות רצון מן המצב הקיים.
    אני מאד מקווה שבסופו של דבר תחול כאן התעוררות ואפילו מישהו יתעורר.

  24. למיכאל היקר באדם:
    התנשאותך מעידה על תסכולך.

    טוב אני יודע שגם אחרי הסבר זה לא תבין,
    אבל לפחות הוכחת שאין בך שום רוח מדעית.

    סתם עוד שוחר מדע…

  25. יוסי:
    מה שמתנשא כאן הוא תגובתך ובניגוד לכתבה – ההתנשאות שבתגובתך חסרת כיסוי.

    כששחר רוצה שוב לכתוב לנו דברים חסרי שחר הוא מגדיר את מחלות הרוח כ"רוח".

    דם לבן:
    מדע אינו כוח ומה שאפשר לעשות אתו זה רק לחשוף את האמת.
    ידע (כולל זה שמושג באמצעות המדע) הוא אכן כוח וידע כזה אכן יכול להיות מנוצל לטובה או לרעה.

    אבן אחד:
    העולם מתחלק לשני חלקים:
    אלה שחושבים שהעולם מתחלק לשני חלקים ואלה שלא 🙂
    לי אישית כבר יצא להחזיר אנשים לחיק הרציונאליות כך שאין סיבה להרים ידיים – מה גם שיש אנשים שיושבים על הגדר ובשבילם ברור שכדאי להתאמץ.

    אבוד (15):
    זה שאפשר לחלק משהו לשני חלקים אינו נמצא בסתירה לכך שאפשר לחלקו ליותר חלקים.
    המספרים הטבעיים מתחלקים לשני חלקים: הזוגיים והאי זוגיים.
    המספרים הטבעיים מתחלקים לשלשה חלקים: אלה שבחלוקה לשלש משאירים שארית 0, אלה שמשאירים שארית 1 ואלה שמשאירים שארית 2.
    לכן טענתך הראשונה נגד דברי אבן אחד אינה מוצדקת.
    לגבי השפעת החום – דבר בשם עצמך.

    אסף:
    אני מסכים עם דבריך אבל אני רוצה להוסיף שלדעתי היצירות הגדולות ביותר של רוח האדם הן דווקא המתמטיקה והמדע.
    תמיד מעצבן אותי שדווקא להישגי הרוח הפחות מוצלחים בחרו לקרוא "מדעי" הרוח.

    מישהו:
    אתה בכלל לא מבין מה קורה כאן.
    לא מדובר בזעם ותסכול שמקורותיהם עלומים ושאותם פורקים על קרבן שנוח להיטפל אליו.
    מדובר בזעם ותסכול שמי שאתה מגדיר כקרבן גורם להם בכך שהוא הורס כל חלקה טובה בעולמנו.
    טוב – אני יודע שגם אחרי הסבר זה לא תבין אבל לפחות פרקתי את הזעם והתסכול שלי.

    אבוד (20):
    אילו היו דבריך נכונים המדע בכלל לא היה צומח ובאופן כללי עוד היינו חיים על העצים.
    שינוי מתרחש ופעמים רבות מתרחש גם שינוי לטובה.

    אלעד:
    לגבי סעיף 1 – לא הייתי מאשים בעניין דווקא את הרציונאליים.
    עובדה היא שיש כמה הזויים שכותבים את שטויותיהם באתר זה שחושף אותם יום יום ושעה שעה לאורחות חשיבה רציונאלית.
    לגבי סעיף 2 – המילה שחיפשת היא "פילוסופיה של המדע".
    כבר מזמן כתבתי ליולי תמיר שזה מה שהייתי מצפה ממערכת החינוך להנחיל לבוגריה ודווקא את זה אינה מנחילה.
    הרי גם לימודי הפיזיקה מושתתים במידה רבה על אמונה ואינם מעודדים שאלות (ברור שהם טובים לאין ערוך מלימודי התנ"ך – והתנ"ך לרוב אינו נלמד כדרך להבנת המקורות אלא כתפיסת עולם – שזה דבר ממש הרסני).
    שים לב, למשל, שבבית הספר למדת בעצם שתי "פיזיקות":
    זו שבה מערכת מגיעה לשיווי משקל כאשר שקול הכוחות הוא אפס וזו שבה מערכת מגיעה לשיווי משקל כאשר האנרגיה הפוטנציאלית היא מינימאלית.
    לדעתי כמעט ואין ילדים ששואלים את עצמם מדוע נותנות שתי הפיזיקות הללו את אותן תוצאות וגרוע מכך – גם המורים אינם מבינים שיש כאן שאלה (ושאפילו יש לה תשובה).

  26. שערוץ 10 יסגר אינשאללה,
    שנשלם פחות אגרה ושפחות שדרנים יחיו על חשבוננו

  27. שתי נקודות חשובות לדעתי:
    1. צריך לזכור שהניו איג’ צמח כתופעה חברתית בגלל “אכזבה” מתופעות מערביות שונות, כמו הדתות הממוסדות, האידיאלוגיות הגדולות שקרסו (קומוניזים, לאומניות וכו’) וגם מהמדע. “אכזבה” זו היא תוצאה של חוסר הצגה נכון של המדע לציבור, ומה אפשר ואי אפשר לצפות ממנו.
    האשמה מוטלת גם על הצד הרציונלי, שלא מצליח “לשווק” את הסחורה שלו בלי להיתפס כמתנשא.
    כמו כן ה”מדע” צריך להודות שיש פערים מסוימים שהוא לא יכול למלא. האנושות, לצערי, תמיד תחפש משמעויות, תהליכי גאולה ויעוד שהמדע לא באמת יכול לספק. לפחות לא בשלב זה של ה”בגרות” של המין האנושי.

    2. צריך להבדיל בין חינוך הומני לבין נטייה להאמין בשטויות.
    חינוך הומני חשוב כמו חינוך מדעי, ואין שום קשר בינו לבין גל המיסטיקה והבבל”ת ששוטף את העולם.
    כדי להבין את העולם צריך לדעת מה אומרות הדתות הגדולות, מהם סגנונות הספרות החשובים, להבין תהליכי מחשבה ופליוסופיה וכו’ וכו’

    אפילו להיפך. ככל שילדים יחשפו ליותר דתות לעומק, כך הם יהיו פחות דתיים. הרבה יותר קשה להאמין שהאמת נמצאת אצלך בכיס ואתה העם היחיד שקיבל מסרים מהשמים כשאתה לומד על עוד ארבעיים עמים שטוענים את אותן הטענות.

    אסור לעשות את הטעות שמקשרת לימוד תנ”ך (לדוגמא) עם מיסטיקה. חשוב מאד שילדים (חילונים, כן כן) ילמדו תנ”ך ומשנה כדי לדעת משהו על ההיסטוריה התרבותית שלהם. בדיוק כמו שבאנגליה לומדים על שייקספיר או על הוהגים הנוצרים של ימי הביניים.
    מבחינת מדע, מן הסתם, חשוב שילמדו מתמטיקה ופיסיקה, אבל יותר מכך חשוב ללמד ילדים מהו התהליך המדעי. מהי מסקנה מדעית ולמה אי אפשר למצוא בתנך הוכחות מדעיות לשום דבר.
    למה הראיות לאבולוציה הם יותר חזקות מה”ראיות” לבריאתנות.
    הניו אייג’ ניזון מהבלבול שבין התחום ההומני לתחום הריאלי, לא מהתחומים עצמם.

  28. דר אסף:חינוך?למה?בספק אם אנו מבינים ותמימי דעים לתכנים והתכונות של אותו המינוח כביכול.
    צר לי ,כבר ראינו בהסטוריה לאן מובילות מגמות "חינוך" שונות ומשונות.
    ילדים ונוער מושפעים מכל דבר אך בסופו של דבר מחקים ויחקו את דרכי הורותם,קריא הוריהם או סבותיהם:כך גם אנחנו, תוצר של כל מה שבגיל ההתבגרות מרדנו בו,ולעת זיקנה מי אנחנו?כולנו מסתבר אשליה שקרית,כל האנושות.
    בתקווה שהדור הצעיר איננו מסכים עם הדיכאון הקייצי ומסקנותי על שלהי הזמנים המאכזבים..חה.חה.

  29. בכל פעם שמתפרסמת כאן כתבה מהסוג הנדון,
    דומה שהיא מצליחה למרות הכל למשוך אליה
    תגובות נזעמות של שוחרי מדע נחמדים המחפשים
    שק חבטות מתמיד כדי לפרוק בו את זעמם ותסכולם.

    אוי ואבוי – עדיין יש מיליארדי אנשים עלי אדמות שמאמינים בדתות.
    אוי ואבוי – עדיין יש בני-אדם שחושבים שהמדע לא מסביר הכל.
    אוי ואבוי – עדיין יש בני-אדם שחושבים אחרת מכם.

    אתם מתחילים להישמע כמו מערכון מקצרים…
    מי שישמע…

  30. מגיב 16 .. לא אני
    ומאחר ואני כבר כותב הרי , בכל המבדקים המחקרים והסקרים מתקבל תוצעה אחידה:
    הטימטום בין תושבי העולם מתגבר והולך , מה עושים ? ח י נ ו ך !

  31. למספר 8:
    לקרוא לעצמך "יוסי" ברשת משמעו להצטרף למועדון. אמנם מועדון עם סטנדרטים נמוכים, אבל לצערינו לא הצלחת לעמוד בהם. אני פונה אליך כחבר וותיק (ועתיק) במועדון: אנא החלף הניק!

  32. שחר,

    "רוח" זו ספרות, אומנות, שירה, קולנוע, לימודים לצורך העשרה וכדומה. זו רוח.
    להיות "רוחני" משמעו להביט אל תוך עצמך, לבחון את מעשיך ביחס לאמות מידה גבוהות יותר, לעסוק בשיפור עצמי.

    לנסות למצוא מסרים שנשלחים אליך, לחפש קללות שמונעות ממך הגשמה… זו לא רוחניות, זה ניסיון למצוא סיבות אחרות למציאות שלא מוצאת חן בעיניך

  33. חה.. חה אבן אחד,אתה אחד מאבני הכותל במקרה?:)בכל אופן האנושות מתחלקת להרבה יותר חלקים ולא בטוח אם אנו יודעים מי הוא מי ומי אנחנו בזמן מסויים ובסיטואציות שונות ומשתנות.
    במיוחד בימים שגל החום הגדול משפיע.

  34. האנושות מתחלקת ל: 2, אלה שהרציונליות מנחה אותם בחייהם ואלה שלא. הסברים רציונליים, למה שדים ורוחות הם שטויות, אינם פועלים על אנשים לא רציונליים, לכן עד היום יש אנשים שמאמינים בדתות, בכח עליון, במתקשרים ושאר השרלטנים. לא לחינם בכל עיתון יש מדור אסטרולוגיה והקורסים לקבלה פורחים. הניסיון לצאת כנגד התופעות האלה, דומה להשתנה מול הרוח וחבל על האנרגיה המבוזבזת על כך.

  35. טוב, כנראה שהם תכננו את רעיונות המדיומים מראש ולכן קראו לתכנית: “הבלוק”.

    אריה:
    אולי אני טועה, אבל נראה לי שדווקא בגלל שהטכנולוגיה תופסת כזאת תאוצה, הציבור הולך ומתפגר, כי החיים הולכים ונהיים יותר קלים ונוחים, וכל מה שנשאר אחרי שחוזרים מהעבודה זה לשבת מול הפיגור הטלויזיוני ולהדבק במחלת הטמטום.

    רוב אנשי האקדמיה הרציניים שאני הכרתי בכלל לא רואים טלויזיה, או אפילו לא מחזיקים אותה בבית. כל שכן שאינם מבזבזים את זמנם בצ’יטוטים במסנג’ר או קריאת צהובונים ושאר מרעין בישין.

    מדע זה כוח. ובכוח אפשר להשתמש לבנייה, אבל גם להרס.

  36. אבי, תעשה כמוני, אל תפתח את הטלוויזיה ותיראה שפתאום הכל מסתדר…
    וכן, אני מסכים עם יוסי שהכתבה הזאת מתאימה לפרומים בתפוז יותר מלכאן.

    ועוד משהו.
    אם אנחנו כבר בפורמט מדעי משהו, אז שים לב, איך כל מהותו של ערוץ 10 היא לעשות אותך קטן, מסכן מופחד ובעיקר מאמין לכל מילה שנאמרת בו בלי לתת דין וחשבון למציאות.

  37. אבי, למה אתה יוצא במסע נגד הרוח? עוד לא למדת שהרוח היא שבכלל מזיזה אותך מהרובוטיות המכנית שאתה מנסה לשכנע שהיא טבע האדם? אתה חושב שתאים אפורים ותגובות כימיות הם ש"מדליקים" לך את העינים לכתוב מאמרים בשעות מאוחרות של הלילה? איפה פה האבולוציה הביולוגית? איזה יתרון דרוויניסטי יש לאדם שמבזבז את שנתו לטובת התבטאות מילולית?
    הבט בניצוץ בעיניו של ילד ותאמר לו שהוא גופה חשמלית, הבט בעיניה של אמא שלך ותגיד לה שהיא סדרה של אותות כימיים.

    מסרים חוצ-גופניים נשלחים אליך בכל יום וחבל שאתה מנסה להתכחש לכך ואינך קשוב.

  38. אריה,מה חבל שאינך רואה שחזונך התגשם במלואו:רובינו נפלנו שדודים בתוך קבר אחים עולמי:אינטרנט.
    אין זה כלל וכלל הומני(אנושי).למרבה הצער ,בשלב זה כולנו הפסדנו.
    אלו ידענו שלמגמה כזו הבאנו ילדים יתכן והיינו נמנעים גם מהבאתם.
    בתקווה שילדינו אינם שותפים לשיח עקר ואווילי זה..ויתגברו גם על אשלייתך ה"ריאלית" וגם על אשלייתנו ה"הומנית".

  39. באשר לטענותיך:
    1. שהכתבה לא רלוונטית? הלוואי, אילו השיעור של המאמינים בשטויות הללו היה זניח מילא אבל הוא גבוה מאשר שיעור הסומכים על המדע.
    2. זה אתר מדעי טכנולוגי, וכמו שאמר עורך סיינס (ראה לקראת סוף הכתבה ב-YNET) גם הוא צריך להקדיש כשליש מזמנו כדי להגן על המדע מפני מתנגדיו שהם רבים וקולניים ואשר גרמו ומאיימים עוד יותר לגרום להחרבת יתרונה התחרותי של ארה”ב – המדע. הדברים הללו נכונים לטעמי עוד יותר לישראל.
    3. אין לפעמים ברירה אלא להשמע אליטיסטי. מה החלופה? פופוליזם מזויף?

  40. כתבה מתנשאת, שמעצם קיומה מגוחכת לא פחות מגירוש שדים.
    זה אתר ביקורות תוכניות בידור או אתר מדעי-טכנולוגי?
    הכתבה, לא רלוונטית, מתנשאת, אליטיסטית, סנובית ומזלזלת באינטליגנציה.
    לא ראוי שכתבות כאלה מתפרסמות כאן.

  41. לקראת סוף המאה הקודמת הייתה לי תקווה (נאיבית כנראה) שבעקבות ההתפתחות המואצת של הטכנולוגיה (מחשבים, אינטרנט, רפואה וכו’) ייפתחו עיניי האנשים והמאה ה 21 תהיה המאה של המדע והידע. לתדהמתי ואכזבתי, קורה בדיוק ההפך!
    בארה”ב מאמינים כ 50% מהאוכלוסיה בבריאתנות ולא באוולוציה. קבוצות דתיות פונדמנטליסטיות (מכל הדתות) הולכות וצוברות כח. אורך שולחנות התצוגה בשבוע הספר העמוסים בספרות החרטטולוגיה הולכים ומתארכים משנה לשנה לעומת סיפרי המדע הבודדים שאפשר למצוא בקושי.
    אחת הסיבות העקריות למגמה שלילית זו היא חינוך הנוער. בבתי הספר שמים דגש על לימודים הומניים במקום על לימודי מדע. הטלביזיה מלאה בתוכניות ראליטי ובידור רדודות בעוד שתוכניות או ערוצים העוסקים במדע נדירים ביותר. הנוער מבלה ימים ולילות מול המחשב בצ’יטוט ולא באתרי מדע.
    כך גודל לנו מול העיניים דור רדוד שמחפש את האמת בדרך הקלה אצל מתקשרים, קוראים בקפה ומדיומים מוזרים.
    מספיק לראות את התקדמות הישגי הנוער הישראלי באולימפיאדות למתמטיקה: לפני שנים היינו בעשיריה הראשונה, לפני שנה תפסנו את המקום ה- 26 והשנה “זכו” צעירי ישראל ומיטב הנוער במקום ה-46 המכובד כשלפננו מדינות נאורות כמו אזרבייג’ן, אירן ועוד רבות אחרות מסוג זה!
    מקבלי ההחלטות בישראל לא קוראים את הכתובת על הקיר. מדענים צעירים יורדים מהארץ, האוניברסיטאות בקשיים כלכליים. תכני הלימוד לא מדגישים את המדעים ועל תכני הטלביזיה לא צריך להכביר מילים!
    נקווה שיום אחד יקום מנהיג בעל שיעור קומה וחזון שיעשה סדר בנושא כאוב זה.

  42. הבלוק השכלי מדהים גם אותי….
    מה זה אמור להביע ? נשמע כמו פרודיה ל"מגרש השדים"

  43. אבי- זה מאד נכון

    הבלוק היא לא תכנית גרועה לפחות מבחינת בבל"לת רוחני אבל עם הקשקוש הזה של שדים ורוחות הם ממש חצו את גבול התת רמה . וזה על מנת כדי להביא מה בדיוק ? מי רוצה כזה זבל ?
    אני לא בטוח שהם חושבים שזה רצון העם. הם סתם בעניין של גימיק מטופש….

    אני לא חושב שבהפקת "הבלוק" עם כל הרמה הירודה שלו באמת חושבים שעמישראל צריך את הזבל המדיומי הזה

    בלוק רדוף רוחות
    ממש עלוב

  44. זו משמעות הפרסום לפי חיפוש מילות מפתח. זה כרגע מה שיש, מרבית המפרסמים הגדולים מעדיפים להעשיר עוד יותר את העיתונים והאתרים שבבעלות משפחות ההון.

  45. זה באמת אירוני לקרוא את הכתבה הזאת ולראות בצידי הדף פרסומות לכשפים ומגיות למיניהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.