סיקור מקיף

מ.ח.ר 2013: הוקמה העמותה לקידום אתאיזם בישראל, שהתקבלה גם לארגון האתאיסטים העולמי

כ-800 משתתפים באירוע “מ.ח.ר. 2013:” שהיה כנס הפתיחה להקמת העמותה, ועוד מאות רבות שלא הצליחו להשיג כרטיסים. מרצה הכבוד, פרופ יעקב מלכין קרא להגביר החינוך ההומניסטי בבתי הספר הממלכתיים. יו”ר הכנס הראל עילם: נתנו לסטטוס קוו להתדרדר יותר מדי. אנשי מרצ שהשתתפו בפאנל הסיום ספגו ביקורת מצד הקהל, על כך שהעדיפו לשבת עם ש”ס מאשר לדאוג לזכויות הפרט של החילוניים. חבל רק שלא ניתנה במה למפלגות חילוניות אחרות * גילוי נאות, כותב שורות אלה הוא מועמד לכנסת מטעם מפלגת אור, שהוקמה בגלל שמרצ נכשלה בדיוק במניעת ההתדרדרות למדינת הלכה

יעקב מלכין, ציור מאת אשתו פליס פזנר מלכין, 1992 מתוך ויקיפדיה
יעקב מלכין, ציור מאת אשתו פליס פזנר מלכין, 1992 מתוך ויקיפדיה

כ-800 איש גדשו ביום חמישי בערב את בית ציוני אמריקה בת”א בכנס מ.ח.ר 2013 – מדע, חופש רציונליות. את הכנס פתח מייסד הארגון, הראל עילם “זה לא רק הכנס הגדול מסוגו בישראל אי פעם אלא אחד הכנסים הגדולים מסוגם בעולם. הכנסים הראשונים בניו יורק, באירלנד ובאוסלו היו קטנים מאלו שיש פה. לכנסים כאלה לוקח המון זמן להגיע לגודל ולתשוקה שיש פה בישראל.”

בתחילת דבריו הסביר עילם את הקושי ממנו סובלים האתאיסטים בישראל: ההתחרדות של הממשלה, של מערכת החוק, של החינוך ואפילו מערכת התחבורה (עמדות נפרדות לכרטיסים לנשים ברכבת הקלה, קווי מהדרין) מעיקה.

“אנחנו אשמים, נתנו לסטטוס קוו להתדרדר יותר מדי. כדי לעשות שינוי אמיתי צריך קודם כל להתכנס כקהילה. אנחנו, מארגני הכנס אנשים מכל קהילות האתאיסטים השונות בארץ וכל מי שמוטרד. אנו משיקים היום עמותה חדשה: “העמותה לקידום אתאיזם בישראל” שמטרתה לקדם את הדמוקרטיה בישראל, לקיים חופש דת וחופש מדת ולהלחם על הזכות שלנו לגור במדינתנו אנו, להלחם על הלגיטימיות שלנו. החלום של מדינה דמוקרטית חילונית ליברלית נחמס מידינו על ידי גורמים שרוצים לא דמוקרטיה לא ליברליות ולא חירות.”

“הפעילים בדפי הקבוצות יודעים על מה אנחנו מדברים, קוראים לנו תמהונים, קומץ הזוי. אנחנו לא קומץ ולא מיעוט. חסרי דת הם התנועה השניה בגודלה בעולם והם מונים 1.5 מיליארד בני אדם. אפילו באירופה ובדרום ארה”ב יש יותר אתאיסטים מאשר היו לפני 10 שנים. ישראל התקבלה לארגון האתאיסטים הבינלאומי AAI ואנחנו מכריזים על זה היום. הארגון מייצג עשרות מיליוני אנשים מעשרות קבוצות אפילו מארצות כמו אפגניסטן, סוריה ואינדונזיה. ”

“הארגון, למרות שמו, כולל גם אגנוסטים, ספקנים והומניסטים. עמותה כמו שלנו לא תסתפק בארגון כנסים אלא גם תפעל. לאחרונה קראנו סיפורים אישיים של תלמידים מכל רחבי הארץ שמראים שמדע ואבולוציה נדחקים בקביעות מחוץ למערכת החינוך. נגייס מתנדבים – סטודנטים ואקדמאים למדעים מדויקים – ונפנה לבתי ספר, מתנ”סים ומרכזים קהילתיים במטרה להציע שיעורים במדע ובאבולוציה לכל מי שירצה, אחרי שעות הלימודים ובחינם. נציג את ההסבר המדעי לעולם ולשאלות החשובות באמת. זה לא יהיה פרויקט פשוט. לא רק מהבחינה הלוגסיטית או פדגוגית אלא גם תקשורתית. נצטרך להסביר שאנחנו לא נגד דת ולא רוצים להטיף נגד דת. אלא להסביר את המדע.”

“נזדקק לתרומות גם לקדם את הפרויקט השאפתני הזה כי הוא חשוב לאין ערוך כדי שנציג את השפיות של המדינה ויום אחד נוכל לדבר באמת על הפרדת הדת מהמדינה.”

אורח הכבוד של הערב היה פרו’פ יעקב מלכין, המייסד של בית רוטשילד בחיפה של בית הספר לקולנוע באוני’ ת”א דן בשאלה במה אמת מאמין האתאיסט.

“גם נוצרים וגם יהודים נחשבו על ידי אנשי הדת היוונית ככופרים, כאתאיסטים, כלא מאמינים כיוון שלא האמינו בדת שלהם ובאלוהים שלהם. אנשים כאלה שוכחים שבלי אמונה אי אפשר לחיות לא בטבע ולא בחברה ולכן הדבר החשוב הוא להכיר באמונות הללו ולהכיר מהן האמונות הללו. האמונה המרכזית של כל אדם משוחרר מדת היא האמונה במדע, כלומר אמונה בנכונות התמונה המדעית של היקום, תמונה שהיא חדשה לרוב הציבור, כי עד המאה ה-19 רוב האנושות האמינה בתמונות אחרות – תמונות דתיות של היקום ורק ב-200 השנים האחרונות התפשטה בחלק גדול של האנושות האמונה באדם והאמונה במדע. כיוון שהאמונה במדע היא אמונה בעולם שהוא טבע עצמאי, טבע שחז”ל קראו לו האוטומטון של העולם. האתאיסטים של אז האמינו שהעולם הוא נצחי ואינסופי ואין בו מקום לריבונו של עולם ולכן נותר האדם אחראי לחייו, חופשי לבחור את דרכו בחיים, אבל חופש מחייב לאחריות, אחריות לחיי אדם, לעתידו, על כן בצד היות האדם חופשי הוא גם מחוייב, מחוייב לכללי צדק שרק בזכותם יכולה להתקיים חברה שבה בני אדם יכולים לחיות בחופש וליהנות מזכויות אדם ולממש את הפוטנציאל.”

שני היסודות הללו, האמונה במדע והאמונה באדם היו נחלת הוגים כבר באמצע האלף הראשון – בהודו ביוון, בישראל היו חוקרים שהבינו שאוטומטון הוא העולם ושצריך להכיר באדם כאחראי. אבל הם היו בודדים, גם בימי הביניים וגם ברנסאנס, עד תקופת הנאורות. דוגמת הפילוסופים היוונים, או מחברי קהלת ואיוב, ועד שלא התפתחה דמוקרטיה בעולם הדת הייתה הכוח המכריע בכל חיי הרוח ובכל תרבות, בכל משטר של שליטים יחידים. הדת הייתה מבוססת על מצוות כי דת זו מערכת של מצוות המחייבות את האדם כיוון שהן הוכתבו על ידי אלוהים והאלוהים היה אחד הבסיסים של הדת

“א-תאיזם זה לא דת, לא דתיות כשם שתאיזם זה דתיות. א-תאיזם זה שחרור מהדת. תאיזם זו כניעה לדת. תאיזם – האמונה בתיאוס, האל שהוא הדיקטטור העליון, המנהיג של המנהיגים, מלך המלכים, אבינו ומלכנו היא אמונה של תרבות ציות, אמונה שבה אתה לא מחויב לכללי צדק אלא לאמונות דת, גם צודקות אבל גם לא צודקות על כן טען ליבוביץ’ ‘אני לא הומניסט’, כי הוא מחויב למצוות, גם להרג עמלק, אלא שלמזלו אין עמלק, אבל זה טיעון דחוק”.

“האמונה של תאיסטים היא שיש באיזשהו מקום אלוהים,לא יודעים איפה לא מנסים להגדירו ובמידה שהם יותר חכמים, הם מבינים גם שאי אפשר להגדירו. כפי אומר הסופר האמריקני מנקן, תאיסט דומה לאיש עיוור שנכנס לחדר חשוך, מחפש חתול שחור שאיננו, ומוצא אותו. סוג זה של תאיזם הוא לא בדיחה, הוא נחלת המונים הוא אחד המקורות של סכנות גדולות לאנושות ולאנושיות של בני אדם אחד המקורות לדה-הומניזציה של האדם גם בדתות חילוניות כמו קומוניזם ונאציזם וגם בדתות כמו היהדות הנצרות והאיסלם. רק אם אתה מאמין שהמנהיג העליון מחייב אותך כי זו מצוותו רק זה מביא אנשים להיות חיילי הג’יהאד, לוחמי צלב או חיילי הטרור היהודי.”

“אני מסכים עם כל הליברלים שאומרים שלא צריך להלחם בדת. לא צריך להלחם כי היא הולכת וגוועת יחד עם האלוהות. אלוהים לא מת, האלוהות שלהם מתה. איך נוצרים אלוהים? אלוהים נוצרים על ידי בני אדם אלה הם גיבורי ספרות, גיבורי מיתוס שסופריהם, עורכיהם ומנהיגי הדת שלהם מייחסים להם אלוהות. אלוהות היא תכונה זמנית. כשדת מתחלפת בדת כל גיבורי הספרות המצריים, היווניים הכנענים, הפיניקים, מפסיקים להיות אלוהים.”

“אנו קוראים על זאוס, על יהוה, על אשרה אשתו ועל בנו. כיוון שבנו היהודי של אלוהי העולם הפך אלוהים אבל רק לזמן מה. ברגע שהדת מתחלפת, אלוהותם של הדת הקודמת מתה. כאשר הדת נעלמת, האלוהות ניטלת גם מאותם אלים חדשים: יהוה, מריה. לכן האמונה האתאיסטית היא לא אמונה באי היות אלוהים אלא בדרך שבה נוצר האלוהים ובדרך שבה נעלמת אלוהות על כן יכולים היום אנשים לא דתיים ללחום באותן מצוות אי צדק הכלולות בדת. קרישי עלי, וואפה סולטן, שתי אתאיסטיות שגדלו כמוסלמיות והבינו שהדבר הנורא ביותר זה סובלנות נגד אי סובלניים, הדבר הנורא ביותר הוא לתת זכויות לכל מיעוט לכפות את האפליה הזו על בני אדם.”

“הן מחו על הרב תרבותיות באירופה אשר אישרה את היחס הנורא לנשים. אפליית הנשים היא חלק מכל הדתות. כל עוד לא תשתחרר חברה מהשלטון או אפילו מהשפעה של מנהיגי דת תימשך אפליית הנשים היא מזיקה לכולנו, גורמת לפיגור חברתית וגורמת לחרדה ולהתחרדות כמו בישראל. זאת הסיבה שכדי להבין את גודל הסכנה בשליטת הדת, דת שבמהותה היא דיקטטורית, מה פרוש דת היא מערכת דיקטטים – מצוות שצריך לציית להם. כל עוד לא עוברים מתרבות הציות לתרבות הבחירה. אנחנו חייבים לבחור את אותן המצוות שיכולות להיטיב לאדם. צדק, כללי צדק הם כללים מועילים, כללים שהתבונה יכולה לבחון אותם. התבונה היא הקו המבדיל בין תרבותה ציות לתרבות הבחירה. ג’ונתן ישראל בספרו על הרדיקליות של הנאורות, מסביר כיצד מושג התבונה שמקורו בהגות היוונית, אותו מוסר תבונה, האתיקה ההומניסטית הבוחרת את אותם הכללים שיכולים להיטיב לבני אדם לא בגלל שהם כתובים בספר קדוש אלא בגלל שאנחנו יכולים להבין את התועלת שהם מביאים לכולנו וגורמים למיזעור הסבל, למיזעור הכאב, מזעור הנזק.”

“בארה”ב הבינו כבר בסוף המאה ה-18 שיש להפריד דת ממדינה. כי אם הדת שלטת המדינה מפסיקה להיות דמוקרטית.”

לסיכום (ולמעשה בפאנל הסיום) אמר פרופ’ מלכין: “יש מה לעשות. צריך לשנות את החינוך החילוני. לא סתם הלימודים לא כוללים את לימודיה אתאיזם, האתיקה ההומניסטית, תולדת האתאיזם שהוא בן 2000 שנה וקדם למונותיאזם. מערכת החינוך מדגישה את המורשת ואת המסורת הדתית. כמובן שיש בה יצירות מופת אך היא לא מייצגת את היהדות ולא את העם היהודי כשם שאלוהים לא מייצג את היהדות ואת העם היהודי. אני מציע לאותה עמותת על להציע לבתי ספר למתנ”סים לכל קבוצה שמעוניינת שיעורים של מתנדבים מתוך הקהל הגדול של אקדמאים חילונים, אתאיסטים, אשר יכולים ללמד הומניזם ועל ידי כך נוכל אולי להתקרב לניסוח דרישות מפורשות ממנהיגי המפלגות שלנו ונאמר להם: אם לא תכניסו את זה למצע, לא נצביע לכם.”

בערב התקיים פאנל בהשתתפות פרופ’ מלכין וכן נציגים שונים ובהם איש מרצ לשעבר דדי צוקר, ומועמדת מטעם המפלגה כיום, תמי זנדברג. השניים ענו למנחה הערב, גדי סוקניק ולשאלות מהקהל מדוע לדעתם המצב התדרדר, והם לא עשו משהו. צוקר האשים את הדמוגרפיה, כאשר הרוב רוצה נוכחות גדולה יותר של הדת בחיים הציבוריים , וגם המפלגות לא חושבות שהציבור רוצה להשתחרר מכך, אחרת היו פועלות, ‘יתכן שיש זרם תת קרקעי שאיננו מודעים לו’. אמר דדי צוקר. ואילו תמי זנדברג טענה שיש התנגשויות לפעמים בין הצורך לפעול נגד כפיה דתית לבין דברים אחרים, וכי הדבר צריך להיות חלק מהשקפת עולם שלמה. הקהל לא אהב זאת.

סיקור נרחב של הכנס יתקיים לאחר שכל ההרצאות, ופאנל הסיום יועלו לרשת.

הערת הכותב, הטענה של כל המשתתפים בפאנל היתה שאין אף מפלגה שחורתת על דגלה הפרדת הדת מהמדינה. לצערי, לא ניתנה זכות ביטוי למפלגה היחידה שכן מציעה זאת – מפלגת אור, הקוראת בדיוק להפרדת הדת מהמדינה ולהאחדת מערכות החינוך. גילוי נאות, אני חבר במפלגה ומועמד מטעמה לכנסת, במקום השישי, ואני אישית באור, כי מרצ נכשלה בתפקידה. החרדים מתחפשים פעמים רבות למקופחים וזוכים להגנה של אנשי מרצ, בשעה שבחסות הגנה זו הכפיה הדתית מתגברת ושכונות נכבשות, שלא לדבר על זה שתמיד כשהיתה למרצ הזדמנות לתקן את המצב היא החמיצה אותה ודי אם נזכיר את הדחתה של שולמית אלוני ממשרד החינוך, כשמחליפה יוסי שריד נתן מיליונים למפעלי ההחזרה בתשובה, ואת ההתדרדרות בעת ישיבתן המשותפת של מרצ וש”ס בממשלת ברק.

66 תגובות

  1. חחחח אתאיסטים, זה מה שהצלחתם לארגן ? 800 איש נעגל ל- 1000 שיהיה נו שוין.
    יש לכם בעיה חמורה אחת: הילודה שלכם לא משהו ?
    קבלו משהו איך אומרים הערסים “לפנים” מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה:
    “…השינוי צפוי להיות בולט במיוחד בקרב הילדים החרדים: לפי התחזיות, ב-2065 כל ילד שני (49%) יהיה חרדים, פחות משישית ערבים (15%) והיתר – כשליש – יהודים לא חרדים ובני דתות אחרות”
    כל ילד שני חרדי !!!
    אני מציע לכם אחת משתיים:
    1. קחו מטוס כבר עכשיו, למה לחכות? והגרו לארצם של אבות אבותיכם הקופים (אפריקה) למה לסבול בארץ שאין לכם שום קשר מהותי אליה, מאחר וכל הקשר לארץ הזו מקורו בתנ”ך של אלוקי ישראל (זה שבריקבון הגיונכם היבש והדל אינו נמצא ואינו קיים, אתם מה זה מצחיקים זה מזכיר לי את המונח “גילוי אמריקה” כאלו לפני שקולומבוס הגיע לא היה שם כלום…)
    2. תחזרו בתשובה כי בכל תסריט שתתכננו ההיסטוריה היהודית נעה להגשמתה כפי שמובא בתנ”ך רק עיוור, טיפש ו”אתאיסט” לא רואה זאת.
    חזרה בתשובה אינה חזרה לימי הביניים זה תספרו לנוצרים לא לעם ישראל.
    לא תעשו זאת אתם הולכים לסבול מהמציאות שתטפח על פרצופכם וגם בסוף תרדו מהארץ או שהכי גרוע מבחינתכם הנכד שלכם או הנין יחזור בתשובה (תשאלו את דידי מנוסי, אורי זוהר, נירה עדי, אריאל זילבר, נעמי שמר ועוד ועוד) הרי לא יתכן שכולם מטומטמים ורק אתם חכמים…(עיינו ערך פוסטמו-דרנה)
    תהיו קצת רציניים באמת ואל תקימו דת חדשה שבאירופה כבר זרקו לפח האשפה מזמן.

  2. איפה העמותה?
    מי שמע עליה?
    מאז 2013 (3 שנים) אין לה פרסומים?
    איך העמותה מתכוונת להביא את דברה לציבור בישראל ולהפיץ את תורתה ברבים?
    מי האנשים שמנהלים את העמותה ומה תוכנית הפעולה שלה?
    אשמח לתשובות

  3. במדינות נאורות אנשים לא מתביישים להצהיר שהם אתאיסטים. או אז קל לעשות פילוח של האוכלוסיה בנושא זה. בישראל רוב האנשים מתביישים להצהיר על עצמם ככאלה. אנשים אלה לא מקיימים שום מצווה (פרט לאי הנחת טפילין בשבת)… מתנהגים כחילוניים לכל דבר. אם הם נדרשים להגדרת עצמם הם יגידו שהם אגנוסטיים. יש איזה פחד יהודי קדמון לכפור בקיומו של אלוהים. אי לכך בישראל כל הסטטיסטיקות בנושא זה לוקות בחסר.

  4. אתאיסט לא חייב להיות אנטי דתי. כל אדם באמונתו (או בחוסר אמונתו) יחיה. אני מרגיש את עצמי כיהודי אתאיסט. אני מרגיש קשור מאד מאד לעמי ולמולדתי. קשור להסטוריה שלנו, למסורת ולחגים. לחוכמת חז״ל, לסיפרות יהודית ולאומנות היהודית. כל אלה לא חייבים לבוא עם אמונה באלוהים על כל מגוון תרי״ג מצוות עם כל הכרוך שבהם, כמו: תפילות ותחנונים, צומות, פחד תמיד משכר ועונש, גן עדן ו/או גהינום, תחיית המיתים וכיו״ב. בעבורי אלה שתי ישויות נפרדות לגמרי.

  5. כל עוד דתיים למיניהם מרשים לעצמם להיתערב בחיי הזולת אין שום סיבה לא להיתערב בחייהם-כל עוד הם ממשיכים להתפלל במקום לעבוד שיבקשו משכורת ישר מהאלוהים הכל ול אני מניח שזאת בעיה קטנה מאוד בשבילו לשלוח שקים בכל חודש ושהם יוכלו להמשיך להיתנדנד בבתי הישיבות על חשבון האל הכל יכול-לא על חשבון אנשים עובדים אחרים- ובשום אופן לא על חשבון אנשים חילוניים או חסרי אמונה אבל בעלי היגיון בריא -תניחו לאחרים לחיות בשקט תחיו מעבודכם כאנשים נורמליים ואז אף חילוני לא יתענין בקיומכם

  6. אבל הרב נחמן
    גיליתי שסבא של סבא שלך לא היה רק קוף, הוא היה קוף אתאיסט!!!!!

  7. למה רק עד השביעי? כי בשביעי שבת ויינפש?
    ואגב זה כולל את השביעי או לא כולל?
    אני שואל כי אנשים ודאי רוצים לדעת אם משתלם להיות אתאיסט, כי אם זה כולל את השביעי…
    אני אישית לא חושב שמשתלם..

  8. אז אתה אומר שהאלוהים שלך יהרוג את הבן שחזר בתשובה של אתאיסט
    לא משהו האלוהים שלך…..

  9. הקב”ה יכה את כל ה”אתאיסתים” בניהם ובני בניהם עד דור שביעי בדבר ,חרב,ושידפון וגופותיהם תהיינה למאכל לעוף השמיים ולחיות השדה

  10. Не знала о конференции. Отсутствие транспорта в выходные дни – ИДИОТИЗМ. Отсутствие гражданских браков – полный бред.Требования к женщинам быть .”скромными” по мнению ортодоксов- средневековый кошмар

    תרגום באמצעות גוגל טרנסלייט. אם מישהו יכול לעזור לתרגם אשמח
    לובוב רוזנפלד
    פורסם בתאריך 24/01/2013 בשעה 11:47
    אני לא ידעתי על הכנס. חוסר תחבורה בסוף השבוע – טמטום.היעדר הנישואין האזרחיים – זו השטות מוחלטת. דרישות על נשים להיות. “צנוע” בדעתו של הסיוט חרדי של ימי ביניים

  11. א. כי מחוץ לפוליטיקה אף אחד לא שומע את זעקתך.
    ב. איזו מפלגה הזויה? הרי זה היה צריך להיות הקונצנזוס. מי שלא מבין את זה עושה נזק לציבור שאינו חרדי.

  12. למה הכל תמיד חייב להגיע לפוליטקה ולמה להצביע למפלגה שנחשבת הזויה וקיצונית עוד לפני שהוקמה

  13. לא מדענית,
    אם את חושבת שהדת היא שטות, אז למה את צריכה להפריך את טענותיהם של המאמינים שמקבלים את המדע? למה אכפת לך? מה זה עניינך בכלל במה מאמינים כל ההוזים האלה? אם הם מקבלים את התפיסות המדעיות המקובלות, לא צריך להיות לך אכפת מהם, ובוודאי שאת לא אמורה לנסות ולהפריך את דבריהם (לא ברור לי איך).

  14. אני לא חושבת שזה נוגע רק לאנשים המקבלים את השיטה המדעית. מספיק להתבונן על המציאות, בעיניים לא מדעיות – כדי לשלול כל טענה דתית מעוותת.

    יש גם כמה מאמינים המקבלים את המדע ובכל זאת טוענים כי דתם נוגעת לתחום אחר לגמרי של ידע והוא “מעמד האדם מול האל”.
    אפשר להפריך שטויותיהם גם במושגים שלהם, גם במושגים רגשיים ורציונלים, גם ע”פ המחקר המדעי וכן הלאה.
    זה בנוגע לדת עצמה, כמובן.

    את האל אין צורך להפריך, בדיוק כמו שאין צורך להפריך שדות ופיות.

  15. ביני = סיני. אוף =)

    ולר.ח.: “המדע לא שייך לאתאיסטים.” – אכן מסכים לגמרי. יש אתאיסטים מאוד לא מדעיים כולל מפתחי תאוריות קונספירציות ומטיפים נגד חיסונים, ולעומתם מדענים מבריקים בולטים שהם דתיים שמרניים. אולי יש מתאם גבוה, אבל רחוק ממושלם, ולכן אי אפשר להתייחס לקבוצות האלו כזהות.

  16. ישראל: נולדתי פה, אני מדבר עברית, אני דור שלישי לשואה, יש לי את כל הזכויות להרגיש ישראלי ואפילו יהודי אם תתעקש ותסובב לי את היד, אבל אין לי דת ואין לי אמונה במטאפיסיקה. כמו שצרפתי יכול להיות אתאיסט ולהשאר צרפתי, וכמו שסיני יכול להשאת סיני גם אם הוא אתאיסט. אני לא מבין למה זה אמור להיות שונה?

  17. אבי,
    אני לא אומר שאסור לך לכסות, אני אומר שהאתר הזה מוגדר כאתר מדעי. אני חושב שאתר מדעי צריך לפנות לכלל האוכלוסיה ולא רק לאתאיסטים. לכן אני חושב שראוי שכתבה כזו תופיע ברובריקה נפרדת, כמו שאמר שמוליק.
    ושוב, העלמת האבולוציה היא לא עניין לאתאיסטים בלבד, היא עניין לכל מי שאכפת לו מהחינוך במדינת ישראל. אין לי בעיה עם זה שמופיעות כאן כתבות שמתרעמות על העלמת האבולוציה, אבל יש הבדל בין כתבה על העלמת האבולוציה לכתבה על כנס של אתאיסטים. המדע לא שייך לאתאיסטים.

  18. ר.ח, לא מספיק שכל כלי התקשורת במדינה צריכים להתבייש שלא כיסו כנס מפוצץ משתתפים מטעמים של לא להרגיז את החרדים, אז גם אני לא יכול לכסות אותו? אפילו שנכחתי בו? במיוחד אחרי שמפעיליו אמרו שינסו לתקן עוול עליו אני מתריע שנים – העלמת האבולוציה מבתי הספר?

    ישראל, הבעיה היא שבכל מדינה בעולם יש אנשים כמוך, שלא רוצים את האתאיסטים, ושחושבים שזה לא מקומם, אז להיכן בדיוק ילכו מיליארד וחצי בני אדם?

  19. אבי בליזובסקי
    אני לא חושב שהאתאיסטים זקוקים לחללית כדי להגיע לירח. כי מימלא אינם דורכים על כדור הארץ.
    קצת הגיון פשוט והתייחסות לעובדות לא תזיק. אם אתה אתאיסט כיצד אתה יכול לראות עצמך שייך לארץ ישראל ולעם ישראל. אם אבות האומה היו אתאיסטים הם לא היו טורחים להגיע דווקא לארץ ישראל ולקרוא לעצמם עם ישראל.
    אבל אם האתאיסטים מתייחסים לאמונתם כדת אז זה מתאים. ארץ ישראל תמיד משכה אליה דתות מכל העולם ולכן מקומכם כאן. אבל אם זוהי אינה דת אז אתם באמת חיים על הירח.

  20. עירא,
    שינוי בהחלט דגלה בהפרדת הדת מהמדינה, תקרא כאן: http://www.tapuz.co.il/Forums2008/Articles/Article.aspx?ForumId=232&aId=68469
    כזכור, היא גם התנגדה לחקיקה דתית ולכפייה דתית מכל סוג. נדמה לי שטומי לפיד ז”ל היה האדם האחרון עלי אדמות שאפשר היה לומר שהתנגד להפרדת הדת מהמדינה כדי לשמור על יהדות המדינה. הוא הרי היה יותר אנטי דתי מכל ח”כ של מרצ אי פעם (ובכל זאת אהבתי את האיש הזה מאוד, אבל זה לא קשור…).

    וגם אני מצטרף לתמיהה על כך שמאמר הזה מפורסם באתר מדעי, שאמור להיות מיועד לכלל האוכלוסיה. למה לא לפרסם אותו בטור דעה קבוע או בבלוג שמסופח לאתר? לפחות שלא יווצר הרושם שמפעילי האתר מייעדים אותו אך ורק לאתאיסטים.

  21. עכשיו קיוריוסיטי זה מדע, כשהיא שוגרה זו היתה טכנולוגיה.
    באשר להפרדה, היא ניתנת לעשות רק כאשר מתערבים ידנית בדף הבית. כל עוד המערכת אוטומטית, כי אין לי כוח אדם שיטפל בזה, הכל נעשה לפי הסדר והמיון נעשה כך שממילא רוב הכתבות הללו נמצאות תחת חברה והסטוריה אחרי שהן יורדות מהחמישיה הפותחת.

  22. אבי,
    באופן אישי גם אני ממליץ להפריד באתר את הכתבות שהן מאמרי דיעות מהכתבות של ידיעות מדעיות. זה יעזור לשיווק של האתר לקהלים רחבים יותר.
    הדוגמא של שיגור חללית כידיעה לא מדעית היא לא רלוונטית ולא לעצם העניין. (אם כבר מדברים על זה, רצוי לשים באתר קישור ישיר לאתר של קיוריאוסיטי… אין שום מחקר מדעי גדול שכל כך חשוף לציבור מהפרויקט הזה ושמתנהל באונליין)
    בצורה הכי פשוטה, רצוי שמאמרי דיעה ו/או סוציולוגיה/פילוסופיה של המדע יהיו מובדלים לחלוטין מכל הנושאים האחרים ויופיעו באופן נפרד באיזור שונה.

  23. במקרה היתה הצטברות של כתבות כאלה, והן בדרך כלל נכתבות כתגובה על משהו, ולא מהאוויר, ולכן אין לי שליטה בתדירות אבל אני מבטיח לך שהבקשות הללו עלו כשהיתה ידיעה כזו כל חצי שנה לערך. משום מה אף אחד לא מתלונן שיש כתבה בנושא חלל – גם אם היא לא מדעית (לדוגמה שיגור) כל יומיים.

  24. אבי.
    גם תכנים “המגנים על המדע” כמו דוקינס זה בסדר וגם פוליטיקה מוחלטת זה בסדר.
    אני בעד לדון על נושאים חשובים שלא קשורים למדע, אבל התדירות שהנושאים הללו מופיעים נראית לי וכנראה לעוד כמה מגיבים באתר יתר על המידה יחסית לאתר מדעי.
    אני לא קורא לך להעביר את המאמרים הללו לYNET, רק אמרתי שראוי לאתר להציע הרבה יותר “מדע פרופר” מ”מדע בעקיפין”, או פשוט פחות “מדע בעקיפין”.

  25. עירא,
    אני מסכים איתך לגמרי, ניסחת את זה מצויין.

    אבי,
    אני מציע לפתוח באתר רובריקה נוספת בשם “דעה אישית” או “הבלוג” או משהו בסגנון, ובו יהיה ברור שהכותב אינו אובייקטיבי ותוכן הכתבה אינו מדעי אלא דעה אישית וכך מי שירצה יוכל לעקוב אחר ההשקפות הפוליטיות שלך או של כותבים אחרים מבלי לפגוע בחובבי המדע הפוקדים את האתר.

    אחרי הכל החיבה למדע אינה מפרידה בין דת גזע ומין ואני בטוח שמכל המגזרים מבקרים באתר הידען.

    אני חושב שהחשיפה למדע ולהשכלה באופן כללי, היא שמביאה להבנה וסובלנות ואם האתר יהיה מזמין אף יותר כולנו נצא מורווחים. יתר על כן אני מציע להעלות כתבות של אנשי מדע המנסים ליישב מחלוקות בין הדת והמדע. אני יודע שישנם פרופסורים רבים בכל תחומי המדע העוסקים בנושא זה.

  26. זה לא משנה, אפילו אם תהיה כתבה אחת בשנה עדיין קוראי (כנראה חובשי כיפה, שרוצים שאסבול לא רק מצנזורה של אחרים אלא גם מצנזורה עצמית) יבקשו ממני להנמיך את הלהבות.
    אף אחד לא אוהב ביקורת והוא חושב שכל דעה אחרת היא לגיטימית אבל ביקורת עליו היא לא לגיטימית. גם אם הוא לא בדיוק בקו השכל הישר כמו הגברת ב-YNET שלא מבינה למה אנשים שדורכים עליהם, נותנים להם סטירות, יורקים עליהם, הופכים אותם ללא לגיטימים, לא אוהבים אותם.
    מתי היתה התנפלות כזו על שכונות במטרה לא להשאיר שכונה חילונית אחת, מתי היו הדרות נשים בתחבורה הציבורית וברחובות ירושלים כמו שיש היום? ואחרי כל זה, אנחנו צריכים לאהוב אותם ואסור לבקר אותם. תמיד הדתיים, המילים הראשונות שהם אומרים כשהם לומדים לדבר זה ‘אל תפגעו ברגשותי’. לאחרים אין רגשות?

  27. אבי, היו לנו את אותם הדיונים בקהילת הספקנים. ממילא רובנו אתאיסטים (למרות שיש כמה שמגדירים עצמם אגנוסטים או חובשי כיפה ממש), אבל החלטנו להשאיר את הצד הפוליטי הזה בחוץ כי אנחנו רוצים לצרף למעגל מה שיותר אנשים. עובדה היא שהיום מגיעים ל”ספקנים בפאב” הירושלמי עשרות חובשי כיפה, ואם היינו מכריזים על עצמינו כאקטיביסטים אתאיסטים זה לא היה קורה.

    בעיה דומה קרתה בארה”ב בשנות השמונים והתשעים. הנהגת PSICOP החליטה לחבוש כובע אתאיסטי לוחמני והפסידה עקב כך הרבה חברות בארגון.

    לסיכום, אני חושב שאפשר להסכים שספקנות מדעית, אתאיזם אקטיביסטי ועוד כמה תחומים, יכולים להחשב לכמה חזיתות של אותה “מלחמה”. מסיבות שונות עדיף אבל שאלו ישארו חזיתות נפרדות ושלא יאוחדו כדי למשוך לצד שלנו יותר אנשים במקום להרחיק אותם. היה ספקן בביתך ואתאיסט בביתך השני, אם תרצה. עכשיו שיש עמותה לקידום אתאיזם, אני בטוח שיהיה אתר ומקום לכתוב יותר פוליטי על הנושאים האלו שם. אם קוראיך מבקשים ממך להנמיך את עוצמת הדעות האלו פה באתר זה לא אומר שרוצים להשתיק אותך, זה אומרק שהם מרגישים שזה לא לענין, ושזה לא מתאים להם שתתייחס לזה כבלוג אישי סובייקטיבי כשבא לך, וכאתר חדשות אובייקטיבי בפעמים אחרות. לגיטימי בעיני, ויש לזה השלכות עסקיות לאתר שלך. אני חושב שיש מקום למצוא פתרון לזה.

  28. מה זאת אומרת זה לא המקום, בשום מקום אחר לא נותנים לי ואתה מחפש תירוצים כדי להשתיק דעה לגיטימית,אף פעם זה לא הזמן לדעות שרוצות לנער את המערכת. המצב הקיים נוח מדי לפוליטיקאים.
    עובדה שאף אחד חוץ ממני לא כתב (גם לא ביקורת) על כנס מ.ח.ר 2013. תבין לבד באיזו סביבה אני פועל. אז גם אני בעצמי צריך לצנזר את הדעות שלי רק בגלל שמישהו חושב שהן לא לגיטימיות, למרות שלדעתי לא רק שהן לגיטימיות,ן היו צריכות להיות הקונצנזוס.

  29. לאבי,
    אני מסכים איתך בכל מילה, ואף ככל הנראה גם עם דעותך הפוליטיות.

    לחברה החרדית חולאים רבים, עם זאת זה לא המקום.

  30. ברור שבמדור דעות זה מקומו, אבל עורכי המדור לא חשבו כך כי הם התחשבו ברגשות החרדים.
    אגב אתה מבלבל בין מה שטוב לחרדים כאנשים פרטיים לבין מה שטוב למנהיגים שלהם. כל הסיפור מתחיל ונגמר בכך שהרבנים לא רוצים לאבד שליטה על צאן מרעיתם בעולם מודרני. אין פה שום עניין של כפירה. הפרדת הדת מהמדינה תיתן לכל חרדי בודד את הכוח בידיים גם לקיים את מצוות דתו וגם ללמוד מקצוע מועיל לפי כישוריו ולהתפרנס.
    מה הם עושים בארה”ב?

  31. “מדוע הפרדת הדת מהמדינה טובה לחרדים”.
    ברור לכל בר דעת שמאמר בעל שם כזה הוא בענייני פוליטיקה.
    אני לא חושב שאתה נתפס ככותב או כפרשן פוליטי, כנראה עקב כך מאמרים פוליטיים שלך לא נכנסים לאתרים שהזכרת.
    הראיה לכך היא כשכל פעם שיש אירוע מדעי גדול (גשם מטאורים לדוגמא) המרואיין הראשון הוא אתה.

    וחוץ מזה הפרדת הדת מהמדינה רעה להם , עובדה שהם נלחמים בזה בכל תוקף. וחוץ מזה, אם וועדת הבחירות לא פסלה את המועמדות שלי (ושל אף אחד אחר במפלגת אור), מותר לי להית פרשן פוליטי.

  32. אולי כן אולי לא, אבל בטוח אולי, מדוע כתבת חלל כל יום זה בסדר אבל פעם בחודש כתבת הגנה על המדע (וזה שאתה לא מבין שזו הגנה על המדע זה לא אומר שזה לא מאמר כזה) מהסוג שאיפיין את קארל סייגן וריצ’ארד דוקינס זה לא בסדר?
    האם באתר של חובבי שחמט אסור להתקומם על זה שלא מקצים מספיק תקציבים לשחמט, ותשלח אותם להעביר את המאמרים הללו לYNET (שלא רוצה אותם?)

  33. אני לא מביען איך כתבות שלא באות במקום כתבות אחרות הורוסות את פנינית האינטרנט.
    הדעות שאני מביע בהן הן הדרישה הלגיטימית להגנה על המדע מפני אנשים בורים שרוצים לדכא אותו בחסות השלטון. ואם אלה לא דעות לגיטימיות באתר מדע אז אני לא מבין אילו דעות כן לגיטימיות. אולי אפתח פינה לאמנון יצחק, אז זה ירצה אותך? האם מותר לפרסם דעה, אבל רק אם היא תואמת את ההשקפה שלך (ולא בהכרח את העובדות כפי שאני מקפיד)?

    אם אתה לא מאמין, נסה לפנות לכל כלי התקשורת ולמצוא מקום אחד למאמר שכתבתי “מדוע הפרדת הדת מהמדינה טובה לחרדים”. משום מה במדור דעות ובמדור יהדות ב-YNET’ NRG, מאקו ושות’, אין משום מה מקום לזה. השרת שלהם יקרוס אם זה יתפרסם שם.

  34. לאבי,
    תודה שאתה מגיב ומקשיב למגיבים באתר (כולל אותי).

    אני חושב שמשפט כמו “דעות שאמורות היו להיות דעת הרוב” הוא משפט מאוד בעייתי וסותר את ערכי הדמוקרטיה. הטוען משפט כזה לא מכבד את קיומם של דעות אחרות.

    מבלי לפגוע, מי משתיק את דעותיך? אולי לא מעוניינים לשמוע אותם.
    לרוב אנשי הציבור יש פלטפורמות ראויות ומקובלות היכן לפרסם את דעותיהם וכל אשר חפץ ליבו קורא ומקשיב. אם כי אני שותף להרגשתך, יש לי המון דברי חכמה ותבונה שבטוח יביאו שלום ושגשוג לעולם ואין איש מקשיב לי.

    אני חוזר ומבקש לא להרוס את פנינת האינטרנט הזו ולהשאיר אותה ככלי להוספת ידע.

  35. אני רוצה רק לאמר כמה מילים אם יורשה לי, הן למפרסמי התכנים באתר והן למגיבים..
    לאבי ו/או כותבי התכנים:
    אכן בזמן האחרון מופיעים הרבה יותר תכנים שקשורים בעקיפין – אם בכלל – למדע(למעט כך שמופיעים שם המילים “מדע”/”העולם האקדמאי”)
    ראוי לאתר שמחשיב עצמו אתר מדעי שיציג ה-ר-ב-ה יותר תכנים מדעיים מאשר תכנים לא מדעיים.

    למתמרמרים ולמתרעמים נגד פרסומי/תכני הפוליטיקה ודעות אישיות של בעל האתר/כותביו:
    אמנם אני מסכים כי האתר החל לאחרונה להזניח תכנים מדעיים לעומת תכנים פוליטיים/חברתיים
    אך אינני מבין על מה המהומה, הרי בסופו של יום אנו חיים בחברה שיש בה המון אלמנטים חשובים לא פחות מהמדע וראוי להתדיין על כולם.
    שוב, נכון שיחסיות כמות התכנים חוטאת לעיקר שהאתר מתיימר להציע, אבל התוכן הוא לא על ה”דרבי” או ה”פיינל פור” או ביקורת על סרטים/מסעדות, הוא על החיים ועל הדברים המשפיעים והמשמעותיים ביותר על חיינו.
    יתרה מכך, היש אתרים המציעים ומאפשרים דיונים ברומו של עולם עם ברי דעת וידע כמו באתר הידען?
    כמובן שיש, בכמה ניתן לספורם? ביד אחת? בשתי ידיים?

    אחרי כל זאת אומר ואזכיר שוב כי אני בעד יותר תכנים הקולעים למדע(כמו שהאתר מתיימר להיות) ועדיין חושב שראוי לדון גם על הדברים שחיינו מאוד מושפעים מהם.

    ואיך אפשר ללא גילוי נאות?
    גילוי נאות:
    אני לא קרוב לבעל האתר בדעותיו ויתרה מכך, אם הייתה האפשרות להצביע נגד, הייתי מצביע נגד מפלגת אור.

  36. אבי, כמו שאמרו לפני, הגהה זו לא מילה גסה 🙂

    לגבי פעילות למען הפרדת דת ממדינה – מרצ תמיד הובילה ביוזמות וכל בבלימות בוועדות. אני לא יודע מאיפה אתה שולף את הסטטיסטיקה שלך.

    לגבי שינוי – אל תהיה מצחיק. הם מעולם לא כתבו בשום מצע שהם בעד הפרדת דת ממדינה, הם פשוט לא אהבו את אי השוויון בחוק מבחינת שירות לאומי ומיסים, אבל טומי היה מפורשות נגד הפרדה, כדי לשמור על “יהדות המדינה”. אנשים ששמים את יהדות המדינה לפני הדמוקרטיה שלה בחיים לא יקבלו ממני את הקול, ולכן אני חושב שמרצ כן עומדת במבחן.

    לעומת זאת, ירון ידען מיליטנטי וחד מימדי בדעותיו, ולכן אני לא רואה אותו מצליח לקדם שום דבר בפרלמנט. זה פשוט לא פרקטי להיות כל כך מחוספס. אני גם לא יודע מה הן דעותיו האחרות בענייני כלכלה וחברה, אבל אנשים אומרים לי שהן לא פוזלות לכיוון הומניזם. אז עד כמה שאני נגד רב תרבותיות כמוך, אני לא חושב שהוא הפתרון (גם לא חד”ש אגב. קומוניסטים מזויפים שדוגלים לפי המצ”ע שלהם ברב-תרבותיות).

  37. ישראל
    אתאיסטים יש בכל מקום, זו כפי שכבר נאמר קבוצת האמונה השניה בגודלה, אבל היא קבוצת אמונה רק כי אין הגדרה אחרת. הרי אתאיזם בתרגום פשוט הו אין אל, אז המונח אלוהי האתאיסטים הוא אוקסימורון.
    כנראה שבסופו של דבר רק אם כולנו נהיה אתאיסטים יהיה שלום.
    ואגב ההערה שלך לגבי מיקומם של האתאיסטים נכון לכל העולם, האם הינך מתכוון לבנות חללית ולשלוח את כולם לירח?

  38. איך מסתדר לכם אתאיזם עם ישראל ומדינת ישראל.
    איזה שייכות יש לאתאיזם ליושבי הארץ בכלל. לא ליהודים ולא לערבים ולא לנוצרים ולא לאף אחד שגר כאן חוץ מכמה שנמצאים בשוליים ושמחפשים תשומת לב.
    אלא אם כם אתאיזם זו דת אז תקימו כנסיה לאתאיסטים שתפללו לאלוהי האתאיסטים.

  39. שמוליק, האם הטענה שלך על ירידה באיכות מבוססת, או שהיא שוב נסיון להשתיק את כלי התקשורת היחיד בישראל שנותן פתחון פה לדעות שאמורות היו להיות דעת הרוב אבל מושתקות בכוח. כמי שקורא מה שכותבים באתרים אחרים על מדע, אני בלב שקט אומר לך שזו האפשרות השניה.
    במה תיגרענה החדשות המדעיות ממכון ויצמן, אם לצידם יהיה פוסט של הגנה על המדע המותקף – בין אם מדובר באבולוציה, התחממות כדור הארץ או כל דבר אחר. וכן, זה שהחרדים לא לומדים מתמטיקה זה גם נושא חשוב, כי הוא מהווה עול על אלו שכן לומדים שצריכים להחזיק את המדע, ההנדסה והכלכלה הישראלית על כתפיהם.
    בסופו של דבר ההשתקה ואי הלגיטימיות להביע את הדעה ולרוץ איתה לכנסת יביאו אנשים למצב נואש, וכבר היום אנו רואים אנשים רבים מהמעמד הבינוני שיורדים מהארץ בגלל שלא ניתנת להם הזכות לערער אפילו על התחרדותה.

    ועוד שאלה, האם גם לפרופ’ שכטמן, חתן פרס נובל מותר לדרוש שהחרדים ילמדו לימודי ליבה ולי אסור ? (ראה מאמר נפרד היום)

  40. לאבי,
    חבל שאתה הורס את הפלטפורמה המדהימה שבנית ואף זוכית עליה בפרס.
    אתה הופך את האתר לבמה זולה לפוליטיקה רדודה.

    גם להתראות שלי לא מקשיבים, אז מה?

    ראוי שתפתח חשבון טוויטר או פייסבוק ושם תוכל לפרסם את כל האג’נדה הפוליטית שלך, אני בטוח שיהיו לך עוקבים רבים אשר מעוניינים לשמוע את דעותיך האישיות.

    האתר רווי בכתבות מגמתיות ביותר נגד הדת והדתיים.

    אני עוקב אחרי האתר שלך בשנים האחרונות, לאחרונה חלה ירידה באיכות ובכמות של הידיעות המדעיות באתר. אני כבר לא יודע כמה הוא ראוי לשם “הידען” כפי שהיה בעבר.

  41. נקודה
    אני לא יודע אם אתה יותר שקרן או יותר טיפש. איפה יש כפייה חילונית בישראל????

  42. יש מפלגה כזו – עלה ירוק! והיא גם שותפה של מפלגת אור באג’נדה הליברלית, אז חבל לרוץ בנפרד!

  43. יש כמה הבדלים, ראשית העלה הירוק הוא עלה לא רק של קנביס אלא גם עלה תאנה, שמאחוריו מסתתרת המפלגה הליברלית שרוצה לבטל את המסים לעשירים, להפריט כל מה שזז ולהרוג כל הישג של העובדים. אנחנו לעומת זאת בעד כלכלה חופשית וליברלית, אך שתכיל גם מערכת הגנה לחלשים מפני יכולת העשיקה של הטייקונים, ובלבד שהסיוע ינתן למי שלא יכול לעבוד, לא למי שלא רוצה לעבוד. כלומר אנחנו יותר מתונים, מה גם שאני לא אתן את ידי להכחשת המדע כפי שנעשה על ידי הליברלים של עלה ירוק (ע”ע הבלוג הירוק) שמכחישים את התחממות כדור הארץ ואת הגורם האנושי שמאחוריה.

    באשר לנושא הפרדת הדת מהמדינה הם העתיקו את המצע שלנו בדיעבד, זה לא מקנה להם נקודות זכות.
    זה שהם פורצים את אחוז החסימה, לצערי גם אמנון יצחק פורץ את אחוז החסימה. אולי נתאחד איתו? (אגב מספר אחד שלו הוא חילוני, באופן אישי מאוד נחמד, ואפילו התיידדנו כשנפגשנו בוועדת הבחירות)

  44. למה שמפלגת אור לא תתאחד יחד עם הרשימה הליברלית-עלה ירוק שחולקת איתה את אותם ערכים ליברלים כמו הפרדת הדת מהמדינה ובעלת אידיאולוגיה ליברלית ברורה?, בנוסף על כך, בניגוד למפלגת אור, היא פורצת את אחוז החסימה בסקרים.

  45. USA-World Science Hegemony Is Science Blind

    Since the early 2000s I have been posting many articles on science items surveyed and analyzed by me, without religious background-concepts. I have been doing this because I was deeply disturbed by the religiosity of the 1848-founded AAAS trade-union and by the consequent religious background-tint of its extensive “scientific” publications and activities.

    On my next birthday I’ll be 88-yrs old. I know that I’m deeply engaged in a Don Quixotic mission-war to extricate-free the USA and world Science from the clutches and consequences of the religious-trade-union-church AAAS, adopted strangely by the majority of scientifically ignorant religious god-trusting Americans and by their most other humanity following flocks…

    But I am sincerely confident that only thus it is feasible and possible to embark on a new, rational, Human culture (scientism) and on new more beneficial and effective technology courses for humanity…

    Dov Henis (comments from 22nd century)
    http://universe-life.com/

  46. אבי, אתה מערבב עבודת קודש ללא ספק(הנגשת המדע האקדמי לציבור הרחב), בעסקנות פוליטית.
    למרות שאני מזדהה עם רוב הערכים שאתה מייצג, הדבר מזכיר בצורה תמוהה ביותר את ביטאון ש”ס ואת “יתד נאמן”. כולי תקווה שתבדל את עצמך ואת האתר שלך מאתרים אלו.

  47. הייתי בכנס ונהנתי מאד למרות שלא הצלחתי ל”הידחף” לאחת ההרצאות שרציתי מצד אחד, מצד שני הרצאה שכן הצלחתי להידחף אליה התבררה כגיבוב מושגים אקדמאים ללא התחלה אמצע וסוף.

    – צר לי אבי שלא זיהיתי אותך בקהל, אחרת הייתי ניגש ללחוץ את ידך בעבור האתר הנפלא.

  48. ועוד משהו לריצ’ארד דוקינס וואנבי, דווקא מארגני הכנס עלו על נקודה טובה בעניין הדמוגרפי, צריך לבלום את החזרה בתשובה, שנתמכת בבורות מכוונת מצד הממשלה. לכן קודם כל צריך לטפל במערכת החינוך הממלכתית.
    אני אישית הייתי מוסיף לזה פעילות אקטיבית בהוצאה לשאלה.
    ועוד משהו – אחת המסקנות הכואבות ששמעתי היתה שלא קם לנו ריצ’ארד דוקינס ישראלי.

  49. שמוליק, מה אתה עשית אם היו מצנזרים אותך בכל מקום והיה לך כלי תקשורת משלך.
    האתר לא מפיץ שום שנאה נגד דתיים אלא אם כן הרצון שהם יהיו משכילים ויצרניים ולא יכפו על אחרים את המגבלות שלהם זו שנאה. אני לא מתערב במה אדם מאמין בביתו.
    מפלגת אור לא משחקת בזירה של שמאל ימין. היא פתוחה לכל מי שחושב שצריכה להיות פה מדינה טובה יותר.
    זה לא מסביר שום דבר, להפך, זה מסביר שאני מתוסכל מזה שלא שומעים להתראות שלי על התדרדרות מדינת ישראל לאחר כל הכתבות באתר ולאחר כל הנסיונות שלי לשכנע את כלי התקשורת שהמדע צריך להיות התקן ולא הדת, ולכן אני רץ למקום היחיד בו לא תהיה ברירה אלא להקשיב לי – הכנסת.
    ובנוסף, הבדל חשוב בינינו לבין מרצ הוא שמרצ לא תאהב התערבות בתכני מערכת החינוך הערבית-ישראלית.

  50. אבי, חבל על הזמן ועל המאמץ.
    הדמוגרפיה של הדתיים (מוסלמים מבחוץ ויהודים חרדים מבפנים) תסגור את כל הוויכוח עוד 15-20 שנה.
    סיכוי אפשרי להאתאיסטים וההומיניסטים הוא התרחשות של סינגולריות שהיא בערך בקווים שקורצוויל מדבר עליה, מה שייתן כוח אדיר בידיים של כוחות הקידמה והנאורות.
    אפשרות אחרת היא היצירה של התרבות החדשה של חיבוריות ישירה בין אנשים (בסגנון “פייסבוק ישירות למוח”).
    שתי האפשרויות סביר שיחלקו את הקלפים באופן שונה לחלוטין. (אולי גם לרעה)
    השאלה העיקרית היא מה יבוא קודם: החשכה של הקיצונות הדתית האנטי-הומניסטית, או הנ”ל.
    לבינתיים באופן אישי אני ממליץ לכל בר דעת לעבור לאוסטרליה על מנת להימנע מחיים במדינת ההלכה הקיצונית שצפויה לקום פה בעוד 20 שנה.

  51. לאבי,
    מאוד חבל שאתה מערבב פוליטיקה באתר הזה. זה ניצול ציני של פלטפורמת “הידען” לקידום האג’נדה הפוליטית שלך.

    זה גם מסביר את כל השנאה שהאתר מפיץ כלפי הדת והדתיים.

    גילוי נאות- אני אתאיסט ימני.

  52. איכזבתם בענק.
    זה שנתתם לפעילי מרצ להיכנס מהווה סדין אדום;
    עברנו מכפייה דתית לכפייה שמאלנית קומניסטית.
    העפר של סטלין מתמוגג.

  53. לא צריך קונספירציה התקשורת ברובה מעדיפה מפרסמים כבדים. ציפי לבני ויאיר לפיד מפרסמים המון, לנו אין כסף. ואת התשובה הזו עונים בצורות שונות כמו ‘אתם לא מעניינים’ (אטילה שומפלבי) או שבעל הבית דתי ולכן לא כדאי לכסות אתכם (מעריב) או כל תירוץ שיש לכל הכתבים, או “שהסמלילים יכסו את הגרף (מפתחי האפליקציה של המכון הישראלי לדמוקרטיה), “יש יותר מדי מפלגות דומות” (מאקו) ואלו רק התשובות שאני קיבלתי. שרית יחזקאל, דוברת המפלגה קיבלה תשובות יותר נוראיות.

    עובדה שהמקום היחיד שקיבל את ירון ידען לשידור הוא הערוץ הראשון שבו אין פרסומות, ולכן אין לו את השיקול הזה והחריג היחיד במדיה שחיה מפרסום הוא גבי גזית.

  54. אבי כאחד שקורא על קונספירצית התקשורת בארץ, עכשיו מסתבר שלך יש עדות מיד ראשונה.
    תוכל לפרט עוד על “הרבה אין כי התקשורת מסתירה אותנו”
    תודה

  55. לנקודה – איפה קיימת כפיה חילונית?
    כשיש עימות בין חרדים לחילונים, המשטרה תמיד לטובת החרדים. אפילו בקניון רמת אביב זה נגמר בכניעה מבישה של הנהלת הקניון לכת ההזויה -המשיחיסטית. הסטטוס קוו כבר מזמן נעלם ואנו בבשלושת רבעי רגל במדינת הלכה.
    גם בתי המשפט שופטים לפי הדת ולא לפי הצדק – קח את הדוגמה של השופט שלא נתן לשני הומואים להכניס ילדים שלהם שנולדו לאם פונדקאית בהודו, במשך חודשיים עד שבית המשפט העליון שינה את ההחלטה.

  56. ירון – באשר לשכתוב. עכשיו אני מקווה שהמצב טוב יותר. באשר להופעה שלי, אני לא עובד עם סטייליסטים, אשמח לעזרה והערות כשעוד ניתן לתקן לא יומיים אחרי.

    יאיר באשר למרצ – היא לא היחידה שבגדה בבוחריה החילונים, גם שינוי עשתה זאת והיא קיבלה את העונש שלה, במקרה של מרצ יש להם עוד מעט מצביעים בגלל אג’נדות אחרות, שבגללן אגב היו לשינוי בזמנו 15 מנדטים ולמרצ רק 3 – הנזק שהנפילה של שינוי גרמה היא שאנשים לא מאמינים יותר לפוליטיקאים שבאים עם אג’נדה של הפסקת הכפיה הדתית. מקסימום יאמינו שיטפלו בבעיה ספציפית כגון הגיוס.
    אבל הגיוס, הדרת נשים, אלימות חרדית וכו’ הם רק רגליים, זנב וחדק. אף אחד לא מוכן לראות את התמונה הגדולה – הפיל שבחדר הוא מדינת ההלכה ההולכת ומתהווה.
    מרצ הפכו לעוד פוליטיקאים שיתפשרו, ומשום מה תמיד כשהיתה להם אפשרות הם ויתרו על הדגל החילוני (“בשביל השלום אני מוכן ללבוש שטריימל” – יוסי ביילין) . לא סתם הזכרתי לתמי זנדברג את בחירות 1999 (ברק) והיא בציניות אמרה שגם ב-48 הם ישבו עם ש”ס. אין מקום לציניות. אני מבטיח לך שאם היום היו באים ואומרים להם בואו שבו עם ש”ס בשביל השלום הם היו חוזרים על השגיאה הזו. הם חשבו שהם יכולים לאלף את הנמר אך הנמר טרף אותם.
    ובאשר לאחוז החסימה, במקום לקטר, תדאגו בכל האמצעים (הרבה אין כי התקשורת מסתירה אותנו) – בעיקר בפייסבוק להגיע ל-70 אלף מצביעים.

  57. נקודה: “אינני מצביע בבחירות.” – קיבלת 12 נקודות. ונשללת לך הזכות לקטר ל-4 שנים. )

  58. אבי, אתה חייב להגיה את הכתבות שלך. יותר מ3 שגיאות כתיב זה לא לעניין.
    זו לא פעם ראשונה או שניה שאני נתקל בזה.

    לגבי ההופעה שלך עצמה בכנס, היה מן הראוי שלא תופיע מוזנח כזה לפני אנשים. מצטער, אבל זה פשוט חורה לי.

  59. עם כל ההסכמה לתוכן כללי של המאמר, ההערה על כישלון מרץ מגוכחת, ההחרדה של מדינת ישראל לא תוצאת פעולת מרץ אלא פעולת המיליטריזם והלאומנות, ומה תעשה מפלגת אור? תקח חלק מהקולות שעשויים להנתן למפלגות מרץ וקרובותיה, ואור לא תעבור את החסימה וקולות שמאל יקרים יאבדו.

  60. גילוי נאות, אינני מצביע בבחירות.

    הכפיה היחידה שיש במדינה היא כפיה חילונית. הממשלה חילונית. המשטרה חילונית. בית המשפט חילוני. אז על איזו כפיה חרדית מדבר האבו דבי הזה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.