אלת המזל נמצאה בסוסיתא

בעונת החפירות, שמנוהלת זו השנה ה-11 על ידי אוניברסיטת חיפה נמצא ציור קיר של טיכה, אלת המזל היוונית. עוד נמצא תבליט של מינאדה, אחת המלוות של אל היין, כשהיא באמצעו של ריקוד סוער.

ציור קיר של אלת המזל טיכה שהתגלה בחפירות סוסיתא. צילום: אוניברסיטת חיפה
ציור קיר של אלת המזל טיכה שהתגלה בחפירות סוסיתא. צילום: אוניברסיטת חיפה

חלק מציור קיר (פרסקו) של טיכה, אלת המזל היוונית, נחשף בעונת החפירות ה-11 באתר סוסיתא המנוהלת על ידי חוקרי אוניברסיטת חיפה. דמות נשית נוספת שנמצאה בעונה זו היא של מינאדה, אחת מהמלוות של אל היין דיוניסוס.

"מעניין לראות שלמרות שבית המגורים בו נמצאו שתי האלות קיים גם בתקופה הביזנטית, כשהנצרות מבטלת ומוחקת את הפולחן האלילי, ניתן למצוא עדיין עדויות ברורות לאמונות הקדומות", אמרו פרופ' ארתור סג"ל וד"ר מיכאל איזנברג מהמכון לארכיאולוגיה ע"ש זינמן באוניברסיטת חיפה שעומדים בראש החפירה. העיר סוסיתא, ממוקמת בליבו של הגן הלאומי סוסיתא, המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים, שסייעה רבות גם בעונה זו להמשך החפירות ולשימור הממצאים.

במהלך החפירות של קבוצה מאוניברסיטת קונקורדיה בראשותו של פרופ' מרק שולר בבית מגורים, שעל פי איכותו ומורכבות הבנייה, היה שייך ככל הנראה לאחד מנכבדי העיר, הגיעו החופרים לחצר הפנימית ובמרכזה מזרקה קטנה. ליד המזרקה מצאו החופרים את הפרסקו של טיכה (פורטונה, במיתולוגיה הרומית), שככל הנראה הוקדשה להיות אלת המזל של העיר. ראשה של האלה היה מעוטר בכתר, מבטה הצעיר היה ממוקד ושערה החום שפע מתחת לכתר. לדברי החוקרים, על פי ניתוח אמנותי סביר לתארך את ציור הקיר לשלהי התקופה הרומית או תחילת התקופה הביזנטית (מאות שלישית-רביעית לספירה).

מינאדה - אחת מעוזרותיו של אל היין. פסל שנחשף בסוסיתא. צילום: אוניברסיטת חיפה
מינאדה - אחת מעוזרותיו של אל היין. פסל שנחשף בסוסיתא. צילום: אוניברסיטת חיפה

אלא שטיכה לא הייתה הדמות המיתולוגית היחידה שנמצאה במתחם זה. על לוחית עצם נמצא תבליט מדויק להפליא של מינאדה: אחת מקבוצה של נשים קדושות שליוו את תהלוכתו של אל היין דיוניסוס. לדברי החוקרים, על פי המיתולוגיה היוונית, ליוו המינאדות את דיוניסוס בריקודים סוערים, כשהן אוחזות בתירסוס, אביזר המסמל מיניות ופוריות. גם המינאדה של סוסיתא עוצבה כשהיא במהלכו של ריקוד סוער.

כאמור, לדברי החוקרים, ניתן לתארך את שתי העדויות הנשיות לפולחן האלילי היווני-רומי לסוף התקופה הרומית, אולם אין ספק בכך שבית המגורים שבו הם נמצאו המשיך להתקיים גם לאחר שהנצרות ניצחה את האלילות.

העונה החלה סוף-סוף להיחשף הבסיליקה של העיר מן התקופה הרומית (המאות הראשונה-שנייה לספירה), מבנה רב מידות שהכיל את אזור המסחר, החברה והמשפט המרכזיים של העיר. לצד פריטים ארכיטקטוניים מהמשובחים שנתגלו בארץ, העשויים שיש, מצאו החוקרים גם קישוטים העשויים מ"סטוקו" – טיח המשמש כחיקוי זול של שיש. "לא יכולנו שלא להשתאות כיצד עיר צנועה יחסית יכלה להעסיק בנאים ואומנים מהשורה הראשונה. קישוטי הסטוקו לימדו אותנו שלמרות הכל, שליטי העיר בהחלט לא היו אדישים להוצאות ועלויות הבנייה", ציינו החוקרים.

סוסיתא נוסדה בראש הר נישא מזרחית לכינרת, במאה השנייה לפנה"ס בידי השליטים הסלווקים, שהיו אז אדוני הארץ. העיר התקיימה בתקופה ההלניסטית, הרומית, הביזנטית והאומאית, עד שנהרסה ברעש האדמה העז של שנת 749 לספירה. יחד עם בית שאן וערים נוספות ממזרח לירדן הייתה סוסיתא חלק מהגוש התרבותי-גיאוגרפי של ערי ה"דקפוליס": שדה הפעולה בו ערך ישו את מירב הניסים המתוארים בברית החדשה.

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

8 תגובות

  1. :)עירן ,יתרה מכך היא היתה המכונית הראשונה בהסטוריה שהתאימה לשרשרת המזון,הגמלים אהבו לאכול אותה:)ומכאן שהיא גם היתה המכונית הראשונה שהתאימה ל אקולוגיה הסביבתית..

    אבל מיהו בן זוגה המיתולוגי של טיכה?:)

  2. הכותרת של המאמר פיוטית כי "אלת המזל נמצאה בסוסיתא"…מדבר אמת לאמיתה כאשר מתכוונים לסוסיתא המודרנית היא המכונית המיתולוגית הישראלית שבנינו אותה מפיברגלס ואיכשהוא הקלקר עם גלגלים הזה נסע ונסע טוב 🙂
    מי אמר שאין אלוהים ושאין מזל 🙂

  3. לכל המתעניינים:
    פירוש המילה "אל" בעברית עתיקה הוא "כוח". – מכאן ש"אלת המזל", "אל השמש" וכיו"ב הם "כוח המזל", "כוח השמש" וכו' – מה שמראה שאבותינו לא היו כל כך מטומטמים כמו שאנו חושבים… הפרסוניפיקציה של אותם כוחות/אלים באה בשלב מאוחר יותר בגלל אינטרסים נפשעים של כוהנים ושאמאנים למיניהם ששלטו באמצעות ההפחדה של ההמונים. האבחנה בין "אל" ל"אליל" היא פוליטית בלבד, כשכל צד מכנה את ה"אלים" של היריב – "אלילים".
    [אגב, השם "אייל" פירושו "כוח" ולא הזכר של האיילה…]

  4. ברדיצ'בסקי, כבר שכחתי מה ההבדל בין אל לאליל.
    מי יוכל להזכירנו? מי יוכל להצילנו?
    עשרים וחמש עוגיות אינטרנט ווירטואליות למשיבים נכונה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן