ארכיאולוגים גילו מחדש את הבית האבוד של הניאנדרטלים האחרונים במערב אירופה

אתר חפירות ארכיאולוגיות ובו ממצאים של האדם הניאנדרטלי שנחפר לפני מאה שנה באי ג’רזי, ונחשב לאתר שנהרס, נחפר שוב והתברר שמה שגילו אז היה רק קצה הקרחון. בין היתר התגלה כי שיני הניאנדרטלים באתר צעירים ממה שחשבו החוקרים המקוריים וכי הם שייכים ככל הנראה לאחרוני הניאנדרטלים באיזור

האדם הניאנדרטלי. מתוך ספר לימוד רוסי על האבולוציה של האדם משנת 2009. <a href="http://www.shutterstock.com/gallery-704425p1.html?cr=00&pl=edit-00">Neveshkin Nikolay</a> / <a href="http://www.shutterstock.com/?cr=00&pl=edit-00">Shutterstock.com</a> צילום: shutterstock
האדם הניאנדרטלי. מתוך ספר לימוד רוסי על האבולוציה של האדם משנת 2009. Neveshkin Nikolay / Shutterstock.com צילום: shutterstock

מחקר שפורסם ב- Journal of Quaternary Science מגלה כי אתר ארכיאולוגי ששימר תגליות גיאולוגיות ואשר נחשב לאבוד מאז נחפר לפני כמאה שנים נחשף מחדש.

הגילוי נעשה כאשר הקבוצה ביצעה בשטח עבודות שנועדו לייצב ולחקור חלק ממערת La Cotte de St Brelade, בחוף הדרום מזרחי של האי. חלק גדול מהאתר מכיל משקעים מתקופת הקרח האחרונה ומשמר עדויות ארכיאולוגיות ותיעוד של שינויי האקלים ב-250 אלף השנים האחרונות.

האתר, אשר התגלו בו כלי אבן ניאנדרטליים יותר משאר האיים הבריטיים, מכיל את שרידי הפרטים האחרונים של האדם הניאנדרטלי המוכרים מצפון מערב אירופה. “במונחים של עושר ממצאים וחתך הזמן אין שום אתר דומה באיים הבריטיים. בתחילה חשבנו שהממצאים הוצאו על ידי חוקרים קודמים, אך מרגש לראות שנשארו כל כך הרבה ממצאים” אומר ד”ר מאט פופ מהמכון לארכיאולוגיה ביוניברסיטי קולג’ בלונדון, אחד ממובילי המחקר.

הצוות השתמש בשיטת בדיקה אופטית (Optically Stimulated Luminesce) אשר מודדת את הזמן שעבר מאז נחשפו גרגרי החול לאור השמש. המחקר בוצע במעבדה במחלקה לארכיאולוגיה ולהיסטוריה של האמנות באוניברסיטת אוקספורד.
התוצאות הראו כי הממצאים במקום משתרעים מלפני 100 אלף שנים עד ללפני 47 אלף שנים. בין היתר הם גילו כי שיני האדם הניאנדרטלי שהתגלו באתר בשנת 1910 היו צעירות יותר ממה שחשבו בעבר, וככל הנראה היו שייכים לאחד מהניאנדרטלים האחרונים שחיו באזור.

הממצאים כוללים כלי אבן, עצמות בעלי חיים ושרידים נוספים של האדם הניאנדרטלי. לדברי ד”ר מרטין בייטס מטריניטי קולג’ “חפירה בעתיד תספק לנו את ההזדמנות לחשוף את האתר למגוון רחב של גישות בהן אנו משתמשים היום בארכיאולוגיה. לדוגמה, אנו מקווים להיות מסוגלים לקשר את האתר שלנו עם אתרים אחרים של האדם הניאנדרטלי באמצעות חקר ממצאים בגילאים דומים ברחבי האי.” אמר.

התקופה שבה מדובר מכסה לדבריו את כל עידן האדם הניאנדרטלי עד שאוכלוסייתו נעלמה והוא הוחלף על ידי המין שלנו – הומו סאפיינס. לדבריו, החוקרים ינסו לברר האם הניאנדרטלים ובני האדם המודרניים חיו באי בו זמנית.