שיתוף פעולה בין שלושה מצפים הביא לגילוי נוסף של גלי כבידה

ב-14 באוגוסט התגלה אירוע נוסף שיצר גלי כבידה, הפעם לא פחות משלושה מצפים חיכו לו, דבר שהגביר מאוד את הגילוי עצמו כמו גם את דיוק מיקומו

על הכנסתו לפעולה של גלאי VIRGO בכתבה של סיינטיפיק אמריקן מפברואר 2017

איור אמן של גלי כבידה. איור: נאס"א
איור אמן של גלי כבידה. איור: נאס”א

ב 11 בפברואר 2016, הודיעו מדענים במצפה LIGO הודיעה על גילוי ראשון של גלי כבידה. התפתחות זו, אשר אישרה את התחזית של תורת היחסות הכללית של איינשטיין מלפני מאה שנה,ו פתחה דרכים חדשות למחקר עבור קוסמולוגים ואסטרופיסיקאים. מאז, התגלו עוד אירועים כאלה, שהם תוצאה של חורים שחורים שהתמזגו.

הגילוי האחרון היה  ב-14 באוגוסט 2017 כאשר שלושה מצפים – שני מצפי LIGO בלואיזיאנה ובמדינת וושינגטון, ומצפה VIRGO  באיטליה איתרו בו זמנית את גלי הכבידה שנוצרו בעת מיזוג חור שחור. היתה זו הפעם הראשונה שגלי כבידה התגלו בו זמנית משלושה מתקנים ברחבי העולם, דבר המעיד על פתיחה של עידן מחקר ברשת בינלאומית של תופעה קוסמית זו.

המחקר המשותף לשלושת המצפים התקבל לפרסום בכתב העת Physical Review Letters. האירוע, המכונה GW170814, נצפה בשעה 10:30:43 שעון גריניץ’ ב -14 באוגוסט, 2017.

פרנס קורדובה, מנכ”ל הקרן הלאומית למדע NSF המממנת את מצפי LIGO אומר: “לפני קצת יותר משנה וחצי, הודיעה NSF הודיעה כי מצפה LIGO אישר לראשונה את גילוי גלי כבידה שנבע מהתנגשות של שני חורים שחורים בגלקסיה במרחק מיליארד שנות אור. היום, אנו שמחים להודיע ​​על גילוי ראשון שבוצע בשותפות בין LIGO  ו-VIRGO, במצפים הממוקמים אלפי קילומטרים זה מזה.  זהו ציון דרך מרגש במאמץ המדעי הבינלאומי הגדל לפענח את המסתורין יוצא הדופן של היקום שלנו “.

על פי החוקרים , האירוע נגרם על ידי מיזוג של שני חורים שחורים בעלי  31 ו – 25 מיסות שמש, בהתאמה. האירוע התקיים כ-1.8 מיליארד שנות אור מכדור הארץ, והוביל להיווצרות של חור שחור מסתחרר במסה של כ- 53 מיסות שמש. פירוש הדבר הוא שכשלוש מיסות שמש הפכו לאנרגיית גל כבידה במהלך המיזוג, אשר זוהו אז על ידי LIGO ו- Virgo.

מדובר במצפים מתקדמים – מצפי LIGO הם הדור השני של גלאי כבידה שתפסו את מקומם של גלאים שנבנו ומופעלים על ידי קאלטק ו-MIT שאספו נתונים ללא הצלחה בין השנים 2002 ו-2010. בשנת 2015  החלו המצפים המשודרגים לפעול ולנהל שני מסלולי תצפית. בינתיים גלאי VIRGO המקורי שערך תצפיות בין 2003 ו אוקטובר 2011, שוב ללא הצלחה הצטרף לרשת בפברואר 2017, ושני הגופים – האמריקני והאירופי החלו גם לשתף פעולה ולנתח במשותף את הנתונים שהתגלו בכל הגלאים וכאמור באוגוסט 2017 התרחש הזיהוי הסימולטני הראשון.

איור אמן של שני חורים שחורים מתמזגים אשר לפי התיאוריה הם המקור של גלי הכבידה. איור: Bohn, Throwe, Hébert, Henriksson, Bunandar, Taylor, Scheel / SXS

“זו רק ההתחלה של תצפיות בהרשת שבה עובדים VIRGO ו-LIGO עובדים יחד,” אמר דייויד שומייקר מ-MIT. “עם התת]חץ הבאה המתוכננת לשנת 2018, אנו יכולים לצפות לגילויים כאלה בתדירות שבועית או אפילו לעתים קרובות יותר.”

לא רק מספר האירועים שעשויים להתגלות יגדל אלא גם ניתן יהיה להצביע עליהם בדיוק רב יותר. למעשה, המעבר מרשת של שניים עד שלושה גלאים צפוי להגדיל את הסיכוי לאתר את המקור של GW170814 פי 20.

פרופ’ לורה קאדונאטי מג’ורג’יהטק וחברה בצוות LSC “הדיוק המוגבר הזה יאפשר לקהילה האסטרופיזית כולה לחשוף תגליות מרגשות עוד יותר. אזור חיפוש קטן יותר מאפשר מעקב אחר תצפיות עם טלסקופים ולוויינים לאירועים קוסמיים המייצרים גלי כבידה ופליטות אור, כגון התנגשות כוכבי נויטרונים “.

“בסופו של דבר, הכנסת יותר גלאים לרשת גלי הכבידה  תאפשר גם בדיקה מפורטת יותר של תורת היחסות הכללית של איינשטיין”. אומרת פרופ’ קאדונאטי.

ראו עוד בנושא באת הידען:

1. מעניין מאוד.
    זה בעצם אומר שיש דרך עקבית ואמינה לזהות מיזוגים של חורים שחורים מלפני מיליארדי שנים.
    חבל שהתרגום לקראת סוף המאמר (השגוי במקרה זה ) של VIRGO למזל בתולה, לא תוקן בעריכה.