אלקטרונים קטלניים בחלל

מדענים מלוס אלמוס גילו כיצד פועלת האינטרקציה בין גלים אלקטרומגנטיים ואלקטרונים, האחראית על האצת הקרינה בחגורת החלקיקים ואן-אלן

הספירה המגנטית של כדור הארץ. צילום: נאסא.

מסע בחלל הוא מסוכן, ועלול לעלות בחיים. אך כעת גילו המדענים כיצד עובד אחד מהאיומים הפעילים בחלל, וכינו את האיום “אלקטרונים קטלניים”. בזכות שימוש בנתונים שהגיעו מצי החלליות, מדענים מהמעבדה הלאומית בלוס-אלמוס הבינו איך גלים אלקטרומגנטיים מאיצים אלקטרונים בחגורת החלקיקים ואן-אלן סביב כדור הארץ, במהירות המשמידה אותם. אלקטרונים אלו מסכנים לוויינים, חלליות ובמיוחד אסטרונאוטים.

מחקרם של המדענים, פורסם בחודש יולי במגזין Nature Physics הנושא את הכותרת: “The Energization of Relativistic Electrons in the Outer Van Allen Radiation Belt”

המדענים מדדו זרם אלקטרונים המתקיפים לווין, והמירו אותם לנקודות ציון מגנטיות. המחקר הראה להם שהאלקטרונים מגיעים לשיאם בגלל האצה הנגרמת מגלים אלקטרומגנטיים. אך עדיין אינם מבינים את המכניזם המדויק הגורם להאצה.

שתי גששות החדשות של נאסא “חלליות חגורת הקרינה” מתוכננות לשיגור ב- 2012 אל חגורת ואן-אלן בכדי למדוד את התהליך הפיזיקלי אשר יוצר את חגורת החלקיקים וגם גורם להם לדעוך ולהיעלם. הנתונים אשר ישלחו מהגששות יעזרו למדענים להבין את מנגנון הפעולה יותר לעומק.

הוספת המתרגם: חגורות ואן אלן הן סדרה של חגורות חלקיקים טעונים במטען חשמלי, המקיפות את כדור הארץ והמצויות באזור המגנטוספירה. הרצועה הפנימית ביותר מצויה בגובה של 3,200 קילומטרים מעל פני כדור הארץ והחיצונית ביותר בגובה של 14,500 עד 19,000 קילומטרים.- מקור: ויקיפדיה.

תרגום: יריב זרביב.

1. לחבקוק
    הכוונה כנראה איננה להשמדה פיסית אלא להעלמות האלקטרונים כתוצאה מההאצה.
    במקור מופיע המשפט : “killer electrons from space”
    היה צריך לשים את המילה “killer” במרכאות.

2. אם אני לא טועה – חלק מהקרינה בחגורות האלו נוצרה ע”י פיצוץ גרעיני בחלל שעשתה ארצות הברית.

3. אפשר להמיר את הגילוי הזה לכלי נשק ! תותחן אלקטרונים, פצצת אלקטרונים