חוקרים ישראלים הובילו מחקר גנטי מקיף שקבע: לתפוצות היהודים יש קשר גנטי

במחקר, בהובלת חוקרי הטכניון ורמב”ם ובהשתתפות אוני’ ת”א ושמונה מדינות, הוכח: ליהודים מוצא משותף – מהלבנט

ד"ר דורון בהר

צוות בינלאומי של מדענים חוקרים משמונה מדינות הבהיר את המבנה הגנטי של העם היהודי ברמת הגנום כולו. כתב העת המדעי היוקרתי Nature מגלה כי חוקרים משמונה מדינות בדקו 600 אלף סמנים גנטיים וקיבלו תמונה משולבת של המבנה הגנטי של העם היהודי, תוך השוואת צאצאיהם של בני 14 קהילות יהודיות בתפוצות עם 69 אוכלוסיות לא יהודיות ברחבי העולם.

המחבר הראשי של המאמר הוא ד”ר דורון בהר מהמרכז הרפואי רמב”ם בחיפה, העובד עם פרופ’ ריצ’רד ווילמס מהמרכז הביולוגי האסטוני בטרטו. חוקרים ישראלים אחרים הם הפרופ’ קארל סקורצקי וגנדי יודקובסקי מהפקולטה לרפואה ומכון המחקר על שם רפפורט ומהמרכז הרפואי רמב”ם בחיפה,ד”ר סהרון רוסט, ד”ר דויד גורביץ ופרופ’ בת-שבע בונה-תמיר מאוניברסיטת תל אביב.

“יהודים בני ימינו מורכבים מאוסף של קהילות שחבריהם ברחבי העולם מזדהים זה עם זה מכוח מסורת דתית, היסטורית ותרבותית משותפת”, מסביר ד”ר בהר. “ראיות היסטוריות מציעות מוצא ראשוני משותף במזרח התיכון, ולאחריו הגירות מרובות שהובילו להקמת קהילות יהודיות באירופה, אפריקה ואסיה – במה שמכונה יהדות התפוצות. מחקרים גנטיים קודמים הראו שיתוף שושלות אבהיות, עם אירועים מייסדים מרובים עבור שושלות אימהיות – אבל לא בחנו את מוצא היהודים ברמת הגנום כולו ועל פני הקשת הרחבה של יהדות התפוצות”.

צוות בינלאומי של מדענים שכלל חוקרים מישראל, אסטוניה, רוסיה, ספרד, פורטוגל, איטליה, בריטניה וארצות הברית השלים ניתוח מקיף של יותר מ 600,000 סמנים גנטיים, המפוזרים על פני הגנום כולו, כדי לקבל תמונה משולבת של המבנה הגנטי של העם היהודי, תוך השוואת צאצאיהם של 14 קהילות יהודיות בתפוצות, עם 69 אוכלוסיות לא יהודיות ברחבי העולם.

ניתוח התוצאות הדגים מבנה גנטי בתוך אוכלוסיות המזרח התיכון שלא תואר קודם לכן ושהדגיש רכיב לבנטיני אליו מראות זיקה גנטית הדוקה רוב הקהילות היהודיות, ויותר מ 90% מהאוכלוסייה היהודית בת ימינו. המקבץ הגנטי של הקהילות היהודיות וחפיפתם עם אוכלוסיות לבנטיניות מסוימות גדולה יותר מהחפיפה עם האוכלוסיות המארחות בתפוצה ברובם המכריע של המקרים. ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם המקורות המשותפים בלבנט, הגירה מאוחרת יותר שהובילה ליצירת התפוצה היהודית ורמות שונות של עירוב עם האוכלוסיות הלא יהודיות בין העדות השונות בפזורה היהודית. לפיכך הראיות הגנטיות, כעת ברמת הגנום הרחב, עולות בקנה אחד עם העדויות ההיסטוריות המקובלות על מוצאו ועל מבנה האוכלוסייה של העם היהודי.

1. יעקב, שתי הערות: א. אף כי הגנטיקה מתאימה את עצמה – אלפיים שנה אינן מספיקות לשינויים ברמה כזו. שים קבוצה מבודדת של ג’ינג’ים באפריקה, ותמצא אותה קבוצה (אם תשרוד) גם כעבור אלפיים שנה. ב. השוואה גנטית מתבססת בין השאר (או בעיקר) על תקלות משותפות, ובפרט תקלות שאין להן כל משמעות מעשית ואשר מאפשרות מעקב אחר אבות משותפים, לאו דווקא על התאמות של הגנום לסביבה.

2. בקשר למה שהופיע בדוח שהקהילות היהודיות קרובות לקהילות המקומיות הוא הגיוני לחלוטין שכן המיקום משנה את הגנטיקה עם הזמן לדוגמא,אם קבוצת אוכלוסיה אירופאית תהגר לאפריקה ולא תתערב עם המקומיים הדנ״א שלהם ישתנה ויותאם לתנאי המקום,כמובן שזה יקח זמן אבל הגנטיקה האנושית מתאימה את עצמה לצורך הישרדות.

3. היי!
    חשבתי על ה”כושים” בישראלית.
    זה נכון שיש להם אנזים עם כיפוף “ברך” וזה גנטי וזה בקשר ישיר למולקולה לאנזים בדם ביוכימיה של הדם ולצבע עור הנורא כהה? מצאתי את זה בגוגל ואני לא יכולה למצוא את זה שוב.
    זה כאילו בלי שום קשר לאבולוציה לאותה אפריקה לשמש?
    אותה ביולוגיה ביוכימיה שונה
    כלומר התרופות לכאבי ראש לכאבי שרירים, הסמי המשכרים, האלכוכהול הבעיות אלימות זה תופעות לוואי? ק ב ו צה ל א נח ק ר ת
    למדתי אבולוציה בחיפה לא ביולויגה של התא.
    חשוב לי! ומסקרן – אודה למחקר. רפואה משלימה זה לא.

4. הם העלימו ממסקנותיהם כמה נתונים בסיסיים שהטו את כל ‘המחקר’. אני גנטיקאי לא פחות מהם קראתי נתוני הדוח ומצאתי הרבה סימני שאלה על כל המסקנות הפופוליסטיות שהעלו החוקרים:

1. בהסתכלות על סרגל הפריסה של התפרוסת הגנטית העולמית, ניתן לראות בברור כי הקהילות כולן קרובות לסביבתן הלא יהודית.

2. אותה קרבה בין אשכנזים לספרדים נעוצה בקרבה גנטית גזעית טבעית של ים תיכוניים עם אשכזנים, ועל כן הקרבה המתוארת בדוח.

3. אותן קהילות שצויינו כנבדלות הנן קהילות מבודדות שרחוקות מן הדפוס הגנטי הים תיכוני והאירופי (שאמרנו שהם קרובים ממילא) ועל כן השוני המובהק בינן לבין קהילות יהודי אשכנז ויהודי הים התיכון.

4. הקרבה הגנטית של יהודי התפוצות לתפוצותיהן נעוצה בנישואים עם מקומיות ומקומיים, הגנים התערבבו למיקס אשר על פי רוב נוטה לדפוס האיזורי ללא כל צל של ספק.

המסקנות הנימהרות של הדוח הם אות קין של מחקר המתיימר להצטייר כמדעי וחבל.

בואו להשלתלמות אצלי במכון ויצמן חוקרים יקרים ואלמד אתכם קצת נימוסי מחקר מדעי ובעיקר צניעות ויושר מדעי.

5. בכל אופן מוני, זו לא חוכמה לחיות במדינה מודרנית, ליהנות מהשירותים שלה (למשל הגנה עליך) ולירוק לה בפרצוף. זה יכול קרות רק בישראל כי היהודים רחמנים בני רחמנים.

כפי שאתה יכול לקרוא ברחבי האתר אני מבקר מאוד את ההחלטות של גורמים שונים במדינה, אבל בשום אופן לא אתמוך במי שקורא לאי לגיטימיות שלה. אני וחברי, מנסים להגן על ישראל בכל פורום אפשרי בעולם כאשר כל מיני חורשי רעה שמקבלים מימון איראני מנסים לחסל את הלגיטימיות שלה. חבל שיש גם ישראלים שחושבים ככה, ישראל היא עדיין מדינה נהדרת ולא מרכז העיוולת של העולם.

באשר למחקרים הגנטיים, אם זו תוצאתם, יש לכבדם. בניגוד אליך, אינני סבור שהם באים למלא אג’נדגה כלשהי למעט סיפוק הסקרנות המדעית.

6. מוני, שמעת פעם על תיאוריית הכוזרים? נראה לי שכדאי לך לקרוא על זה, מי יודע אולי זה עוד ישפיע עליך…

7. בס”ד
    ל24 הציונים לא צריכים הצדקה כזו או אחרת וגם היו מוכנים להתפשר על ארגנטינה ואוגנדה
    אבל מה לך נגד אשכנזים או ספרדים או אתיופים
    בכל תפוצות ישראל חיכו באמונה פשוטה ותמימה לקיבוץ הגלויות שקורה עתה
    אין כאן שום קשר לאשכנזים ולציונים
    יש כאן ציפיה וכמיהה של אלפי שנים בכל הגלויות לשיבה לציון
    ואין לכמיהה זו צורך במחקרים שיאששו אותה
    חבל לדבר בסגנון של שנאה – בודאי לא התכוונת לפגוע באף אחד
    ואני מתנצל בשמך על הסגנון

8. גם למיליון המולדבים והאוקראינים ימצאו מאפיינים גנטיים יהודיים כשרים כדי להצדיק את השקר
    הציוני אשכנזי של חזרת עם גנטי למולדתו העתיקה .

9. ל19- אקלים הסביבה בה חיים הוא שקובע את הגנים שקובעים את צבע העור. הסיבה לכך שתושבי אירופה מתאפיינים בצבע לבן היא האקלים הקר, במקור צבע עורם היה וורדרד לבן כהסתגלות של העור לקור. הסיבה לכך שצבעם של אפריקאים הוא שחור היא האקלים החם. זהו תהליך גנטי של אלפי שנים ולכן צבעם של הסינים והאפריקאים באמריקה לא משתנה לבינתיים

10. ד”ר שוש ישראל – מנהלת המעבדה לסיווג רקמות ב’הדסה’ ערכה עבודה מעניינת ומקיפה עם קבוצת מחקר מ’הדסה’ והמחלקה לביואינפורמטיקה של NMDP – אודות: היחס והקשר הגנטי לפי ארץ מוצא בסיווג הרקמות בקרב התורמים במאגר מח עצם של הדסה.

ישראל כארץ קולטת עליה מהתפוצות מצביעה על השיוך הגינוטיפי הקרוב של עדות שונות. במחקר פולחו 32 עדות בישראל לפי ארץ מוצאם, הבידול של עדות כמו: תימן, בוכרה, גרוזיה, קוצ’ין-הודו וייחודן – מסבירה את הצורך החיוני של פיתוח מאגרים ציבוריים לדם טבורי בישראל, הממוקדים בעם היהודי ושכנותיה – שימו לב למציאות כי רוב המבצעים של השתלת מח עצם בישראל נעשו למען בני העדות עם הייחוד הבידולי, כמו: עמית קדוש ועוד.

ראו מפת גנום מרהיבה – פרי מחקרה של ד”ר שוש ישראל בעמוד הבית של ‘המאגר הציבורי לדם טבורי – בדמייך חיי’ – כנסו ל’גוגל’ ותפקחו עיניכם !

11. ועכשיו כל אותם אבירי הצדק העולמי יבכו שאנחנו לא כוזרים … ככה זה.

העיקר שלפרופסור זנד יש רב מכר וכל ערבי שאני מדבר איתו באמת ובתמים מאמין שאני כוזרי (אם כי זה מסובך יותר אצליהם אבל זה סיפור ארוך)

12. בס”ד
    ל 17
    רק הגברים של עמון ומואב נאסרו לבוא בקהל
    הנשים הותרו מיד.
    האיסור אינו נובע מיריבות פוליטית
    עמים אלו היו חלשים והיה ביכולת ישראל להכחידם,
    אמנם שלא כשאר עמי כנען, נאסר עלינו להתגרות בהם מלחמה.

13. לנתנאל (15):
    לפי כל העדויות התפזרנו כבר מאות שנים לפני חורבן ביית שני (יש בספרות היהודית והעולמית, איזכורים רבים מאוד לקהילות יהודיות גדולות ברחבי כל העולם הרומאי)
    למעשה העדות היחדה לגלות בכוח היא של יוספוס פלאביוס, ידוע שאינו אוביקטיבי לגמר, וגם המספרים אליהם הוא דיבר, לא סבירים, לא עיקביים, ובדרך כלל גם בהקשרים אחרים נחשבים מוגזמים באופן שיטתי.

אין שום עדות לשינוי צבע העור בשום קבוצה, לא בקרב הסינים שהגיעו לאמריקה , שגם אחרי אלפי שנים אחרי הפילוג, יש מראה דומה מאוד בין האינדיאינים אל האסייתים. אפריקאים שהגיעו לאמריקה (אמנם רק 300 שנה) התערבו במקומיים ובינהםם לבן עצמם (הם הגיעו מקבוצות שונות של אפריקאיים) ועדיין הם נראים מאוד דומים לקבוצות המקור שלהם.
    ברזיליים “מקוריים” אינם כהיי עור למרות החום והאקלים הטרופי הדומה לאקלים האפריקאי בקו המשווה, והדבר נכון גם לאסייתיים המשווניים

14. 15 אתה טועה ומטעה, שינוי לא נעשה בעקבות הסביבה. אלא רק ע”י גנטיקה.עדין לא ראיתי אדם שחור שהפך ללבן. ואתה?

15. למרות הגנטיקה היהדות לא מבוססת על המוצא הגזעי כלל- אלא על הדת והתרבות האותינטית, ולכן מבחינת היהדות גיור אינו הופך אדם וצאצאיו ל’פחות’ או ‘יותר’ יהודים. להוציא המסורת הקדומה על העמונים והמואבים – “עד עשרה דורות לא יבוא בקהל” (כנראה לא יהיה בעל תפקיד ציבורי-מנהיגותי) שככל הנראה נובעת מיריבות ומאבקים קשים בין עמים אלה לישראל הקדום, וספר רות נועד כנראה לסתור מגמה זו, ועובדה שהספר נכנס לקורפוס ספרי התנ”ך.

16. 2 אני רק שאלה, ת.ז. כחולה יש?

17. ל11 בטח שהם יהודים, לפי הדת יהודי שהוא משנה את דתו הוא עדיין נשאר יהודי אין דבר כזה להחליף דת.
    אחרי שנחרב בית שני כל היהודים התפזרו בכל רחבי העולם כי כבשו את ארץ ישראל למרות שאנחנו חזרנו לארץ ישראל אחרי 2000 שנות גלות.
    הצבע של האדם משתנה כשהוא גדל בסביבה של אקלים מסויים!

18. המידגם כלל כ-100 נבדקים ולכן להסיק ממנו על היהודים בכללותם מאוד יומרני ולא רציני
    בכל אופן היהודים הם תערובת של צאצאי היהודים הקדמונים שהתחתנו בארצות תפוצתם עם אוכלוסיה מקומית
    בעיקר גברים יהודים שנשאו נשים נוכריות וגיירו אותם
    הדמיון בתורשה הגנטית מהצד הגברי גבוה מהנשי אצל היהודים, למרות שלפי ההלכה היהדות נקבעת לפי האם!!!

19. כדאי לשלוח (אם כי יש להניח שכבר קבל) את המאמר לפרופסור זנד ששכתב ושלל את ה”קשר היהודי” ככלל – בעבורו יהודי אירופה הינם סה”כ צאצאי הכוזרים …

20. ל-10, תבדיל בין התבוללות להתגיירות. אם הם עדיין יהודים ברצף היום אז הם לא התבוללו, ההפך, ויש גוונים של אפור- מספיק שכמה התגיירו בעבר או נשים שהתחתנו עם לא יהודים..

21. שאלה:
    איך זה שיש יהודים שחורים, כהים ובהירים? האם זה תוצאה של התבלולות? כלומר רוב ה”יהודים” לא באמת יהודים?

22. ל-8 אל תהיה קטן אמונה. אין שום רלוונטיות לשפה המדוברת באיזורים השונים, שכן שפה היא השפעה חיצונית ולא גנטית. אולי התכוונת להבדל החיצוני שבין פולנים לתימנים (לצורך העניין). דע לך שמראה חיצוני נקבע ע”י הכי פחות סממנים גנטיים מתוך כלל הגנום האנושי. רוב ההבדלים הגנטיים בין בני אדם כלל לא קשורים למראה חיצוני…

23. צריך לראות את המחקר,לא מאמין שיש משותף גנטי בין עם היידיש,מרוקאים מקזנבלנקה,ותימנים משבט החבנים

24. אבל אם מסתכלים על טבלה 3 במאמר המקורי נראה כי היהודים האשכנזים והספרדים (למשל) קרובים יותר לאוכלוסיות המארחות של אירופה וספרד מאשר ללבנט או לכלל היהודים

25. ל- זיו
    מה הקשר לתורת הגזע?. זה שלכל היפנים שורש משותף או שלכל הסינים אומר
    שיש מאחורי עמדה זו חתירה לאישוש תורת הגזע.
    אולי בתוכך יש גזען קטן, שפורץ כל אימת שמדברים על יהודים?
    אבנר

26. באיזה איזור בעולם קיימת האוכלוסיה שנקראת לבנטינית?