סיקור מקיף

זרז מתכתי חדש להפקת מימן ממים

מימן אמור ליטול חלק עיקרי בטכנולוגיות עתידיות של אנרגיה מתחדשת, מסכימים כל המומחים, רק אם ניתן יהיה לפתח אמצעים זולים, יעילים ונטולי-פחמן להפקתו. צעד חשוב לכיוון כיבוש יעד חמקמק זה נעשה ע”י צוות חוקרים ממשרד האנרגיה בארה”ב (המעבדה הלאומית של Lawrence Berkeley) ואוניברסיטת ברקלי בקליפורניה. הצוות גילה זרז מתכתי לא יקר המסוגל להפיק באופן יעיל גז מימן ממים.

משמאל: Jeffrey Long, Christopher Chang ו Hemamala Karunadasa – מגלי הזרז המתכתי החדש. תצלום: Roy Kaltschmidt ממחלקת יחסי הציבור של מעבדות ברקלי
משמאל: Jeffrey Long, Christopher Chang ו Hemamala Karunadasa – מגלי הזרז המתכתי החדש. תצלום: Roy Kaltschmidt ממחלקת יחסי הציבור של מעבדות ברקלי

“זרז חיזור המימן החדשני שלנו מבוסס על תצמיד מתכת של מוליבדנום-אוקסו שהינו פי שבעים זול יותר מפלטינה, הזרז המתכתי הנפוץ ביותר דהיום לביקוע פרודת מים,” אמרה Hemamala Karunadasa, אחת מהשותפים לגילוי תצמיד זה.

“בנוסף, הזרז שלנו אינו מצריך תוספים אורגניים, ומסוגל לפעול במים ניטרליים, אפילו אם הם מלוכלכים, באלקטרוליטים ניטרליים, וכן הוא מסוגל לפעול גם במי-שתייה, המקור הנפוץ ביותר של מימן בכדור-הארץ. תכונות אלו הופכות את הזרז שלנו אידיאלי עבור פיתוח אנרגיה מתחדשת וכימיה ברת-קיימא.” ממצאי מחקר זה פורסמו בכתב-העת המדעי היוקרתי Nature.

גז מימן, בין אם הוא משמש בבעירה ובין אם בתאי-דלק להפקת חשמל, פולט אדי מים בלבד כתוצר הפליטה, ועל-כן רעיון השימוש בו אמור היה להוביל לעבר כלכלת מימן אם רק היו מוצאים מאגרי מימן. אולם, גז מימן אינו מופיע בטבע ככזה וחייבים להפיק אותו מחומרים אחרים. רוב גז המימן כיום בארה”ב מגיע מגז טבעי – דלק מאובנים. למרות שאינה יקרה, שיטה זו מוסיפה כמויות גדולות של פליטות פחמן לאטמוספרה. ניתן להפיק גז מימן גם על-ידי האלקטרוליזה של מים – שימוש בחשמל לביקוע פרודות של מים לפרודות של מימן וחמצן. זוהי שיטת ייצור ידידותית לסביבה (ירוקה) וברת-קיימא (יציבה) – בייחוד אם החשמל מיוצר באמצעות טכנולוגית אנרגיה מתחדשת כגון אנרגיה סולארית או אנרגיית הרוח – אולם היא מחייבת זרז המבקע את הקשרים הכימיים שבמים.

הטבע “פיתח”, במרוצת השנים, אנזימים מבקעי-מים יעילים ביותר המכונים הידרוגנאזות (hydrogenases) – לשימושם של הצמחים במהלך הפוטוסינתזה, אולם, אנזימים אלו רגישים ביותר ומאבדים את פעילותם במהירות כאשר הם מחוץ לסביבתם הטבעית והרגילה. צורכי האנושות דורשים זרז מתכתי יציב שיוכל לפעול גם במערכות לא-ביולוגיות.

אומנם קיימים זרזים מתכתיים מסחריים, אולם המתכות המרכיבות אותם יקרות יחסית ומונעות בכך שימוש רווח יותר. לדוגמא, מחירה של אונקיית (28 גרמים) פלטינה, הזרז הטוב מביניהם, הוא אלפיים דולרים.

“האתגר המדעי הבסיסי היה להכין מערכת מולקולארית המורכבת ממתכת הנפוצה בכדור-הארץ שתוכל לייצר מימן ממים ושתהיה הן בעלת פעילות קטליטית גבוהה והן יציבה,” מסביר החוקר. “אנו סבורים כי התגלית שלנו לגביי זרז מולקולארי של מוליבדנום-אוקסו המסוגל לייצר מימן ממים ללא השימוש בחומצות או קו-ממסים אורגניים נוספים איתו מכוננת שיטה כימית חדשנית להכנת זרזי חיזור שהינם פעילים ויעילים ביותר בתווך מימי.”

התצמיד שגילו החוקרים מורכב ממתכת בעלת ערכיות גבוהה ובעל השם הכימי של (PY5Me2)Mo-oxo. במחקרם, מצאו המדענים כי תצמיד זה מזרז את הייצור של מימן ממים בתמיסה ניטרלית או אפילו ממי-ים בקצב של 2.4 מולים של מימן לכל מול של זרז בכל שנייה. החוקרים מציינים: “תצמיד מתכת-אוקסו זה מייצג מוטיב מולקולארי ייחודי עבור זרזי חיזור בעלי פעילות גבוהה ויציבות רבה במים.

“כעת אנו מתמקדים בשינוי קבוצת ה- PY5Me של התצמיד ובוחנים תצמידי מתכת אחרים המבוססים על שלד דומה בכדי להבין אם הם יצליחו לקדם תהליכים קטליטיים מבוססי-מטען ומבוססי-אור. הדגש שלנו מושם על כימיה הקשורה למעגלי אנרגיה ברי-קיימא.”

הידיעה על המחקר

38 תגובות

  1. חברה קראתי את כול התגובות שלכם
    אני מכונאי וחשמלאי רכב במיקצוע
    חשבתי על הרעיון הזה כבר ליפני 7 שנים ועשיתי אותו ואז הוא צרך בערך 30 אמפר כיום הבאנו את המערכת למצב שזה דורש רק 6 אמפר בהתחלה ומגיעה למקסימום ל 10 אמפר בבסיס תערובת
    חברה המערכת חוסכת גם בדלק וגם מנקה את הבוכנות ואת כול הפיח שבאגזוז חבל על הזמן זו פצצה מתקתקת למדינה שלנו 

  2. אנשים זה דבר מעולה. יותר חמור ממשבר האנרגיה בעולם יש משבר מים חמור עוד יותר…אם ניתן להפיק בצורה הזו מים נקיים ממי-ים יש פה תגלית שאין שני לה.
    הפקה של מים נקיים ממי-ים תוך השבת אנרגיה ע”י חמצון של המימן המתקבל יכול להיות תהליך כלכלי שאין כדוגמתו פלוס אין החסרונות של מים מותפלים בשיטה של אוסמוזה הפוכה (ריכוזים גבוהים של בורון שפוגע בצמחים).

  3. זיו המגניב.
    ומה לגבי המצבר של הרכב?עד כמה לדעתך הוא יכול לתרום לאיזון המערכת?או שזה לא מועיל תאורטית? 

  4. חיים:
    ומדוע, אם אתה אומר שהכותבים בפורום מבינים מעט מאד בנושא, אתה חוזר על דברי חלק מהם?
    מצטרף לדברי עדי.

  5. לעדי. שים לב כי הכותבים בפורום מבינים מעט מאוד בנושא.
    הם ממציאים סיפורים ומיצרים תיזות לא הגיוניות.
    כל הנושא סביב המימן לעוס כבר הרבה שנים. כיום המומחים מטפלים רק בשיפורי קצה.
    בעיקר בנושא האגירה, שזאת הבעיה העיקרית במימן. הראשון שיפתח מערכת אגירה רצינית, יהיה המוביל בשוק.
    לגבי שחרור האנרגיה מהמימן יש שתי דרכים בססיות. אחת, ריאקטור ההופך את המימן לחשמל באופן ישיר והתוצאה כמובן מים. השניה, מנוע בעירה פנימית המשחרר אנרגיה ע”י שריפה.
    בריאקטור הנצילות (כולל המנוע החשמלי) מתקרבת ל-90%. בשריפה, הגיעו ל- 45% בלבד.
    גם העלויות של המרת האנרגיה שונות. הריאקטור יקר מאוד, בשריפה זה מנוע בוכנות קונבנציונלי.
    אגב, הפקת מימן דורשת אנרגיה. לכן בכל מקרה לא נקבל יש מאין. התיזה של הפקת מימן ע”י אנרגיה סולרית, רוח ואולי גרעינית וכו’ היא הנכונה והיא תהיה המקור העתידי למימן.

  6. קשקשנים !!!!!
    הבעיה היא האגירה של המימן ולא הייצור.
    מה שהם המציאו זה אלקטרודות שלא נאכלות בזמן התהליך ולא יותר.
    ןמי שלא מבין שיפליץ במקום אחר.

  7. ליאור:
    תיקון קטן לגבי האלטרנטור,
    האלטרנטור אומנם מסתובב בקבע עם המנוע, אך מקשה עליו רק בהתאם לצריכת החשמל.
    זאת אומרת שיש צריכה גדולה, הוא בהחלט מעמיס עליו.
    בגלל זה חשוב לבקר את צריכת החשמל בתאי הדלק, בשביל שלא ישאבו יותר מדיי אנרגיה וישרפו לך את האלטרנטור…
    ישנה עוד מערכת שעובדת על קיטור (שגם במצבר רתיחה, מתפרדים החמצן והמימן מהמים) והיא עובדת על חום גזי הפליטה של המנוע, ולא צריכה בכלל חשמל.
    את המערכת הזאת לא ראיתי עובדת אבל תאורטית היא גם יכולה לעבוד

  8. ואולי אתם כן צודקים..

    אכן לא חיברתי את זה בעצמי לרכב שלי אבל קשה לי להאמין שמאות אנשים סתם משקרים בלי סיבה נראית לעין.
    ואכן אני יביא ויבדוק בעצמי.כן.. ייקח קצת זמן אבל אז נוכל להיות בטוחים.

  9. עדי ידידי..אתה חם כנראה o ואפילו חזק בתאוריות..אך כול מה שאמרת לא באמת קשור לפרקטיקה.

    התיקון שלי לHHO הוא בכלל לגבי מילת מפתח לאיביי..ומנועי חיפוש בדרך כלל לא מעניין אותם תרכובות ותערובות אלא מילות מפתח מדויקות.תחפש H2O ולא תמצא את המוצר.לכן התיקון היה הכרחי.טוב נו..פשוט לא קראת תתגובה הראשונה.(ואז אתה כל כך לא מבין על מה אתה מדבר, שאפילו התיקון שלך מעיד על כך 🙂 )

    והנוסחה שלך ממש לא לוקחת בחשבון את מה שבאמת מתרחש מתחת מכסה המנוע ..

    מה שאתה מתאר כ X נטו הוא בכלל לא באמת X נטו כי כשאתה מפעיל את המנוע ממילא באופן קבוע מופעל האלטרנטור שיוצר חשמל וממלא את המצבר בכדי לספק את החשמל שדרוש למערכות הרכב…ולכן הX הזה הוא כבר כולל בתוכו את הE שאני משתמש בו למערכת שלי שמחוברת למצבר..
    לכן באופן קבוע הגלגלים מקבלים תמיד” X-E” גם בלי קשר למערכת שלי
    למעשה המערכת לוקחת אנרגיה שמבוזבזת מימלא והולכת לאיבוד ופשוט מזריקה אותה חזרה למנוע מבלי לגרוע מהכוח “X” שעובר לגלגלים ..דבר שמתבטא בצריכת דלק..

    קולט?זה לא שרכב נוסע על X אנרגיה ופתאום שאתה מחבר את המערכת הוא מתחיל לייצר חשמל מיוחד בשבילה שגורע מה”X”..אלא הוא מימלא מייצר את החשמל הזה באופן קבוע.ובמקום שיבוזבז לריק הוא מנוצל לחסכון בדלק.

  10. אני חייב להגיד (למרות שזה אולי קטנוני) שהזיו הזה איננו אני…
    אני אופטימי אבל לא עד כדי כך..

  11. ליאור,
    אתה כל כך לא מבין על מה אתה מדבר, שאפילו התיקון שלך מעיד על כך 🙂
    המערכת שאתה מדבר עליה עושה אלקטרוליזה על מים (H2O) והופכת אותם לחמצן ומימן, המסומנים בתור HHO, וזה שהמימנים מסומנים בנפרד מסמן את העובדה שמדובר בתערובת (גזים במקרה זה) ולא תרכובת. כך שלמכאל לא היתה שום סיבה לפקפק בדבריך.
    אני מחזק אותו ומדגיש שהחלק הזה:
    “הרכב נוסע?כן..חוסך דלק?כן” בשרשרת ההיקשים שלך שגוי.
    המנוע שלך מניב X אנרגיה. אתה משתמש ב e בשביל המערכת שלך, ו X-e בשביל לסובב את הגלגלים.
    המערכת שלך מניבה חמצן ומימן. המימן נשרף בחמצן ונוצרת f אנרגיה, כאשר f

  12. ליאור:
    לא ביטלתי את דבריך.
    שאלתי שאלה.
    מתשובתך אני למד שהתשובה שלילית.
    לא ניסית!
    אכן – עשית ניסוי של אלקטרוליזה ויצרת מימן שהוא אכן גז דליק.
    ביג דיל.
    רק לא הבאת בחשבון את העובדה שצריכת החשמל מן הבטרייה הייתה גבוהה מן האנרגיה שנוצרה בבערה.
    זה מה שאמרתי מלכתחילה אבל כנראה כל כך ביטלת את דברי שלא קראת אותם אפילו.
    אין במדינת ישראל אף אחד שאוסר עליך לבזבז את כספך בהתקנת מתקן כזה ואל נא תעליל עלילות שווא.

  13. מיכאל אתה כול כך מבטל את דברי מראש..שאפילו לא חיפשת בעצמך מידע
    אחרת היית שם לב שH2O זה לא נכון
    טעות שלי..HHO

    אני לא יפרט פה כלום לגבי הרכב..יש קולות שאומרים שזה לא חוקי להתקין את זה בארץ.

    אבל תוכל לנסות בעצמך בבית מספיק אפילו 9V בשביל ניסוי קטן..
    קח כוס מים שים כפית אבקת אפיה ותכניס בטריה 9V תראה את הגז שנוצר..דליק.
    לניסוי יותר מורכב ואפקטיבי תצטרך 12 V וקצת חומרים שאפשר להשיג בכול מחסן.

    כול חיפוש קטן יניב לך שלל מדריכים.
    http://tinyurl.com/3xyxorp

    תוכל לראות מאות סרטונים של אנשים שהתקינו ברכב.
    http://tinyurl.com/3ahqwae

    ולא מבין מה הבעיה הלוגית פה..
    ליצור HHO ממערכת החשמל ברכב..לא בעיה.
    להכניס צינורית למערכת יניקת אוויר..לא בעיה.
    הגז דליק?כן..מתערבב עם הבנזין?כן..הרכב נוסע?כן..חוסך דלק?כן..יופי מה הבעיה..
    דרך אגב גם ליסוע עם בלוני מימן ברכב יותר בטיחותי מאשר דלק רגיל.לפחות ככה הוא מסביר.
    http://www.youtube.com/watch?v=BX2RxlXCZKA

    יש בעלי הון ושלטון שהקופון בכיס יותר מעניין אותם מאשר עולם ירוק?לא…לא יתכן..
    ממשלות מלאי שחיטות?לא..לא יתכן..מעולם לא שמענו שיש גנבים שודדים ואנסים בפוליטיקה..
    תקשורת נשלטת בידי בעלי אינטרסים?לא…שטויות.ראש בקיר?תמיד.

  14. מיכאל,
    יכול להיות שכל הקטע פה הוא דווקא החמצן, ולא המימן?
    יכול להיות שזה פשוט מעשיר את התערובת בחמצן אשר גורמת לשריפה יעילה יותר ולעליה ביעילות המנוע (בהקבלה להזרקת חמצן דו חנקני למשל), ושהמימן לא קשור בכלל?

  15. מה זה “ניסיתי בעצמי”
    זה מותקן על המכונית שלך וחוסך לך דלק?
    אתה מוכן להדגים?

  16. זיו צודק!
    ניסיתי בעצמי.
    וזה נורא פשוט.
    וקיטים כאלה לא בעיה להשיג וגם לא מסובך במיוחד לבנות לבד.
    תכתבו למשל באיביי H2O KIT ותמצאו.
    רוב האנשים מבטלים את דברי מראש עד שהם רואים הוכחות..ככה זה האנשים היום כול זמן שלא פורסם בתשקורת הם לא מאמינים.

  17. זיו:
    אינני יודע אם כבר נתקלתי בקישור הזה או במשהו אחר כדוגמתו אבל מה שאני כן יודע זה שמעולם לא נתקלתי במישהו שהעניין הזה עבד אצלו.
    זה לא כל כך מפתיע אותי לאור העובדה שזה סותר את חוקי הטבע הידועים אבל תמיד יתכן שמישהו גילה הוכחה לכך שחוקי הטבע הידועים אינם נכונים.
    לכן, למרות שאינני מאמין שתצליח להפעיל את המערכת ולקבל ממנה את התוצאה המובטחת, אשמח לשמוע את ההיפך, במידה שיתרחש.
    בינתיים, על פי הבנתי, אין בסיס לטענתך שהנושא באמת עובד ובטח שאין בסיס לטענת ההתנכלות של הרשויות.

  18. אז ככה.
    המערכת משולבת עם מימן ובנזין, כשהמימן נכנס בכמויות קטנות דרך סעפת היניקה של המנוע, וכך מעשיר את את האוויר שהמנוע שואב במימן וחמצן.
    הפירוק נעשה בכלות בתאי דלק קטנים, שמוזנים מהמערכת החשמלית של המכונית, המימן לא נאגר בשום מקום, ברגע שהוא נוצר הוא עובר ישן לתוך תאי השריפה של המנוע.
    שוב, לא צריך ליצר כמויות גדולות של מימן בשביל להשיג אפקט, דרוש מעט כשבעצם המימן והחמצן משפרים את הבעירה בתוך המונע וכך מקטינים את צריכת הדלק.
    בשביל לא לבלבל את מחשב ההזרקה, יש לעשות כמה שינויים בחישנים, או להתקין בקר
    המערכת לא רק חוסכת אלא גם מגבירה את כח המנוע ביותר מ10 כוחות סוס.
    אני מנסה כבר זמן להביא את ה”קיט” מארה”ב, כשעלותו נעה בין 50 ל250 דולר

  19. לכל מי ששאל בעניין תדלוק במימן: תכולת האנרגיה ביחס לנפח של מימן
    היא קטנה יחסית ומחייבת שימוש בטמפרטורות נמוכות ביותר לצורך
    הפיכת המימן לנוזל – לא מעשי במיוחד בשימוש יומיומי.

  20. זיו, מה שאתה מדבר לא נשמע הגיוני מבחינה תרמודינמית.
    כאשר אתה מגיב מימן, אתה מקבל מים, כדי להפיק מימן ממים, אתה צריך תארטית את אותה כמות אנרגיה לפרק את הקשר. וזה בהנחה שבשני המקרים אתה מקבל נצילות של 100%, כלומר, אין לך איבודי חום או איבודים אחרים לסביבה.
    הרעיון בשימוש מימן הוא שאותו יפיקו באנרגייה נקייה, ואז נוכל להשתמש בו כמקור לא מזהם. אותי, אישית, מפחידה הבעיה ליסוע עם בלון מימן, באוטו, מספיק שהבלון נפרץ בשעת תאונה, ואני לוקח איתי גם אם הנהג השני ואולי כמה עוברי אורח תמימים…
    לכן הבעיה למעשה מחולקת ל3:
    1. ייצור זול של מימן, גם מבחינה אנרגטית
    2. אחסון בטוח של מימן, ובכמויות (לא תרצו לתדלק כל 10 ק”מ)
    3. יצירת “מנוע” שעובד על מימן, כנראה תא דלק, שיהיה קל, יעיל, וקטן להיכנס למכונית.

    רק התקדמות משמעותית בשלוש התחומים במקביל תאפשר מעבר לכלכלת מימן…

  21. זיו:
    דבריך הם שקר כה בוטה שממש קשה שלא לצחוק.
    האם לא ידוע לך שהממשלה דווקא מעודדת את הקטנת צריכת הנפט?
    אני כבר נהנה מיוזמה ממשלתית זו בהיבט של חיסכון בדלק (קניתי מכונית היברידית שצורכת מעט יותר ממחצית הדלק שצורכת מכונית רגילה) ובימים אלה עומדים להתחיל בהתקנת מערכת סולארית ליצור חשמל על גג ביתי.
    אתה יכול להסביר לי מדוע אינך מנסה לייבא את המוצר בעצמך?
    הרי ברור שהמון אנשים יקפצו עליו כי כולם רוצים לחסוך כסף.
    יודע מה? נניח שמסיבה עקרונית כלשהי אינך רוצה להתעשר.
    מדוע אינך קונה את המערכת ביבוא אישי לשימושך הפרטי.

    אולי אינך מבין זאת אבל אין לך כזאת מערכת כי אין בעולם כזאת מערכת.

    אבל לך תתערבב עם תמיר.

  22. קודם כל, כל אחד יכול לרכוש מערכת כזאת בלי בעיה, והיא עובדת…
    אם אתה הייתי יבואן נפט/בעלי בית זיקוק/ ממשלה שגוזרת יותר מ100% מיסים על קנית דלק, היה לך אינטרס גדול מאוד לטרפד מהלך שכזה, מההגיון הפשוט. הנפט הוא השוק החזק בעולם, ונמצאים בו האנשים החזקים בעולם…
    אבל כמו שזה נראה כרגע האטימות שלך לא מאפשרת בכלל סוג של דו שיח
    אז, תמשיך לקנות דלק כמו כולם…

  23. זיו:
    העניין עם האלקטרוליזה זה קישקוש מוחלט.
    האנרגיה הנחוצה להפרדת המימן בתהליך האלקטרוליזה גבוהה מן האנרגיה המופקת ממנו כדלק.
    אין שום מכונית כזאת! כלום! רק כל מיני תיאוריות קונספירציה.
    איך אפשר לדעתך “לטרפד את הפיתוח” של דבר כזה?
    מדוע אתה אינך מצטייד בכזאת מערכת?
    נראה לי שאולי אפשר לקחת אותך ואת תמיר, לערבב טוב טוב ולמצות מן התערובת שני אנשים שאין להם דעה קדומה הזוייה – לא לכאן ולא לכאן.

  24. כבר משנות ה80 פיתחו מכוניות שמונעות על מימן שמופק בו זמנית מפירוק מים (אלקטורליזה)
    כל המערכת נמצאת במכונית כך שבפועל נשאר רק לתדלק אותה במים.
    כרגע ישנם מספר לא קטן של אנשים שיצרו מערכת דומה שמשלבת מימן עם דלק ומורידה את צריכת הדלק מיותר מ50%…
    הטכנולוגיה קיימת, אך בעלי אינטרסים למיניהם בתעשיית הנפט מטרפדים את הפיתוח כבר עשרות שנים.

  25. לעמוס אלקטרוליזה של מים יוצר גז מימן וגז חמצן, המצבר שלך ברכב יוצר כמויות קטנות של מימן בזמן טעינה ופריקה, הפתרון לרכב חשמלי הוא שימוש בתאי דלק, יש כיום כלי רכב נסיוניים שנוסעים על תאי דלק מחיר רכב כזה מיליון דולר בעיקר בגלל השימוש במתכות יקרות כמו פלטינה ופלדיום.

  26. אני לא כל כך מבין איך אפשר לייצר חשמל, אם מפיקים מימן (וכנראה גם חמצן) ממים, ואח”כ הופכים את המימן חזרה (יחד עם חמצן) למים.

  27. עדיין צריך למצוא דרך לאגור מימן בבטחה מספקת בשביל שימוש ברכב פרטי. בנוסף צריך ליצור תאי דלק זולים ובעלי אורך חיים מספק (שימוש במימן לבעירה פנימית זה בזבוז אנרגיה נוראי).
    לי אישית נראה שסוללות יהיו פיתרון הרבה יותר ראלי – עובדה שכבר היום נמכרות מכוניות חשמליות (טסלה למשל) ואילו אף חברה לא מוכרת מכונית מבוססת מימן (יש כמה כלי רכב ניסיוניים, אבל לא מסחריים).

  28. השאלה היא האם כדאי להשקיע בהפקת מימן ולחייב תדלוק במימן בלבד בתחבורה וכך להיפטר מהתלות בנפט? נראה שכן, אם הממשלה תקדם את זה נוכל להפחית את הזיהום הרבה יותר מהר מאשר לחכות שכל המכוניות בארץ יהיו חשמליות.

  29. אז למה מחכים? למה לא פותחים תחנות לתדלוק במימן ומתדלקים את המכוניות במימן במקום בבנזין ונוסעים עם 0 זיהום?

  30. גז מימן יכול לשמש בבעירה? זאת אומרת שאפשר להשתמש בו במנועי בעירה פנימית ובמקום גזי פליטה יפלטו מהאגזוז מים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.