בראשית היה ריק – כיצד נוצר היקום שלנו? – חלק ה’ ואחרון

פרק אחרון בסדרה, והפעם על ריבוי יקומים

משקפי תלת מימד
“במהלך חודש מרץ 2014 קיבלנו אישוש ניסויי ראשון לכך שהיקום עבר התפשטות מואצת שבריר שניה לאחר המפץ הגדול ואישור נוסף לתורת היחסות הכללית של אינשטיין. כך אנו מרחיבים את הבנת המציאות שלנו ומתקרבים צעד נוסף לעבר תיאוריה של הכל ולעבר הבנה מלאה של היקום שלנו וכיצד הוא נוצר. ברוכים הבאים לחלק החמישי והאחרון של קיצור תולדות היקום! בסדרה זו נסקור הן את התובנות שהצלחנו להגיע אליהן עד היום בתחום הקוסמולוגיה

במקרה זה רואים גל אור (גל אלקטרומגנטי) שנע ימינה. בעת שהוא נע ימינה הוא יכול להתנודד מעלה ומטה כמו הגל האדום, אך הוא יכול גם להיתנודד בקיטובים אחרים. הוא יכול למשל להתנודד בכיוון פנימה והחוצה של צג המחשב או בכיוונים אלכסוניים (כמו הגלים האדומים הדהויים בתמונה). באמצע התמונה יש ריבוע בעל קווים שחורים שנראה כמו תריס. זהו מקטב שנותן רק לגל האדום בעל הקיטוב האנכי לעבור. כל שאר הקיטובים נבלעים במקטב ולא מצליחים לעבור. גם גלי כבידה עושים קיטובים שונים וניתן למדוד את השפעתם על קרינת הרקע הקוסמית, אך קיטובים אלו מאד קטנים. חישובים מראים שתהליך האינפלציה אמור לעשות גלי כבידה בקיטובים רבים ובגלל ההתרחבות האינפלציונית של המרחב הקיטובים הללו גדלים ומתעצמים. גלים מקוטבים אלו היו אמורים לעבור ולשנות את כיוון התנועה של קרינת הרקע הקוסמית שרק נוצרה בכיוון הקיטובים הללו. היום כשאנו מודדים את הקרינה הקוסמית הזו אנו אמורים לראות את כיווני הקיטוב הללו. כך, אם אכן המרחב-זמן עבר תהליך של אינפלציה אנו אמורים למצוא את ההדים שתהליך זה השאיר בקרינת הרקע הקוסמית. אבל גם אם נמצא קיטובים בקרינת הרקע הקוסמית, איך נדע שאלו קיטובים שנוצרו דווקא מתהליך האינפלציה ולא מתהליכים אחרים? מסתבר שאחד מהקיטובים שגלי כבידה אמורים לעשות עקב תהליך האינפלציה הוא יחודי. קיטוב זה נקרא B-MODE ואנו יודעים מתי ניתן לקבל אותו בגלי כבידה. בגלל שתהליך האינפלציה מגדיל ומגביר תופעות מרחביות אנו מצפים שהקיטובים שאירעו בעת האינפלציה, ובפרט הקיטוב הזה יהיו גדולים יחסית בקרינת הרקע הקוסמית. גדולים יותר מקיטובי B-MODE אחרים שיכולים להופיע בקרינת הרקע הקוסמית עקב תופעות אחרות. צוות החוקרים ירד לאנטרטיקה, מקום בו הלחות מאד נמוכה וניתן למדוד את קיטובי קרינת הרקע הקוסמית בדיוק גדול ואכן הצליחו למצוא בקרינה קיטוב מסוג B-mode בעוצמות הצפויות ובגדלים הצפויים שאמורים להיווצר בעקבות גלי כבידה שנוצרו משלב התפשטות אינפלציוני. כך הצליחו החוקרים לאשש הן את קיום גלי הכבידה והן שהמרחב-זמן שלנו עבר תהליך של התפשטות אינפלציונית. בנוסף, מתוך היחסים בין הקיטובים השונים ובין קיטוב ה- B-mode שהחוקרים מצאו בקרינת הרקע הקוסמית הם יכולים להעריך את האנרגיה של גלי הכבידה שטילטלה וקיטבה את הקרינה בזמן האינפלציה. לפי האנרגיה הזו ניתן בעצם לדעת באיזה תקופה לאחר המפץ הגדול היה השלב האינפלציוני. הציפיות היו ששלב האינפלציה התקיים סביב הזמן בו נפרד הכוח הגרעיני החזק מהכוח המאוחד, ואכן, כמו בציפיות המוקדמות, האנרגיה שהחוקרים קיבלו מתאימה לתחום האנרגיות והטמפרטורות הגבוהות שהיו בתקופת ההפירדות הזו. הנה כך קרינת הרקע הקוסמית מספקת לנו אישוש נוסף לתיאורית המפץ הגדול והיקום האינפלציוני, הפעם בעזרת הקיטובים שהיא נושאת עימה מאז יצאה לדרכה.

בתמונה זו (באדיבות נאס"א) רואים בתמונה העליונה ובתמונה התחתונה בחלק העליון כיצד מודדים את הקיטוב (כיוון) של קרינת הרקע הקוסמית בעזרת מקטבים מתאימים. אנו בודקים את כל סוגי הקיטובים שיש לקרינה.
בתמונה זו (באדיבות נאס”א) רואים בתמונה העליונה ובתמונה התחתונה בחלק העליון כיצד מודדים את הקיטוב (כיוון) של קרינת הרקע הקוסמית בעזרת מקטבים מתאימים. אנו בודקים את כל סוגי הקיטובים שיש לקרינה.

[קיטוב קרינת הרקע הקוסמית]

בעיגול הצהוב רואים צורת קיטוב רגילה (E-mode) ובעיגול הכחול רואים את צורת הקיטוב וגודל הקיטוב שהיו חייבים ליצור רק גלי כבידה בזמן האינפלציה. אפשר לראות את אותו קיטוב מיוחד בקרינת הרקע גם בתמונה העליונה. הקווים השחורים מסמנים את כיוון וקיטוב הקרינה. ברגע שהצוות מדד את צורת קיטוב זו הוא הצליח לאשר הן את גלי הכבידה והן את שלב האינפלציה. בתמונה התחתונה רואים ציור המתחיל בצד שמאל בו התרחש המפץ הגדול ומיד אחריו האינפלציה (החלק הצהוב). אחרי גמר האינפלציה היקום מתפשט הרבה יותר לאט (החלק השחור) עד לימינו. אנו מודדים היום את קרינת הרקע הקוסמית שיצאה כשהיקום היה בן 380,000 שנה ומעבירים אותה דרך מקטבים כדי למדוד את הקיטוב של הקרינה (החלק הכחול). איור: מרכז הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה

האם יש יקומים מקבילים?
יקום אינפלציוני נותן גם אפשרות מעניינת לגבי הימצאות יקומים נוספים. המרחב התפשט במהירות הרבה יותר גבוהה ממהירות האור, כך שיכול להיות שנוצרו בועות חומר כה רחוקות אחת מהשניה עד שאין סיכוי שיווצר כל קשר ביניהם. קשר שכזה יכול לנוע במהירות מקסימלית של מהירות האור ומשום שהמרחקים בין בועות החומר הללו כה גדולות, שום חומר לא יצליח לעבור בין בועת חומר אחת לאחרת ושום קשר לא יווצר ביניהן. מאחר שאין קשר בין בועות החומר הללו אפשר לראות בכל אחת מהן יקום בפני עצמו שמתנהל במקביל לשאר היקומים בתוך רב-יקום שהחל בזמן המפץ הגדול והצמיח מתוכו יקומים רבים בזכות תקופת האינפלציה. לכל היקומים הללו יש אותם חוקי פיסיקה וכולם נוצרו באותו הזמן לפני 13.8 מליארד שנים, אך כל אחד מהם מתנהל ומתפתח ללא קשר לשאר היקומים. מודל היקום האינפלציוני נותן אפשרות ריאלית יותר לכך שאנו חיים בתוך יקום שהוא רק אחד מתוך מבנה רב יקומי, אך גם בלעדיו יש רמזים לכך שישנם יקומים מקבילים ליקום שלנו. למשל, מאד יכול להיות שהמפץ הגדול שלנו כלל אינו המפץ היחידי! שלא כמו בדוגמת הבלון, תצפיות מצביעות על כך שהיקום כולו שטוח ואינסופי. אנחנו יכולים לראות רק כוכבים שהאור שלהם הגיע אלינו לטלסקופים. כדי שנראה כוכב מסויים הוא צריך להיות בטווח בו לאור שהוא פלט יהיה מספיק זמן מאז היווצרות היקום כדי להגיע אלינו. זהו היקום הנראה. מאד יכול להיות שיש כוכבים רחוקים יותר מעבר ליקום הנראה שלאור שלהם פשוט לא היה זמן מאז היווצרות היקום להגיע עד אלינו. מבחינתנו, עד שיעבור מספיק זמן לאור שלהם להגיע אלינו, הכוכבים הללו עדיין לא ביקום הנראה שלנו ולא משפיעים עלינו. היקום כולו כנראה אינסופי, אך היקום הנראה שלנו הוא רק בגודל של 138,000,000,000,000,000,000,000 ק”מ (138 מליארד טריליון ק”מ). כשאנו אומרים שהיקום התחיל מנקודה אחת, נקודת המפץ הגדול, הכוונה היא ליקום הנראה שלנו. יותר מדוייק יהיה לומר שבזמן המפץ הגדול כל הנקודות ביקום כולו (לא רק ביקום הנראה) היו בעלות צפיפות אנגיה אינסופית. במילים אחרות, אם היקום כולו אינסופי, ברגע יצירת היקום הנראה שלנו נוצרו במקביל יקומים נוספים בעלי נקודות מפץ גדול אחרות מנקודת המפץ הגדול שלנו. כל המפצים הללו התרחשו באותו הזמן מיד לאחר שנוצר המרחב זמן של היקום כולו, אך בנקודות שונות לאורך המרחב האינסופי הזה. אפשר לחשוב על כך בצורה הבאה, היקום הנראה שאנו מסוגלים למדוד החל במפץ הגדול שלנו, אך האם היקום הנראה הוא כל מה שיש? כפי שאמרנו, סביר להניח שמעבר ליקום שאנו מסוגלים למדוד ישנו עוד חומר ולאור שיצא מחומר זה עדיין לא היה זמן מהיווצרות המרחב ועד היום להגיע אלינו. מבחינתנו החומר הזה אינו קיים ביקום שלנו ולא התחיל בנקודת המפץ הגדול שלנו. הוא כנראה התחיל מנקודת מפץ גדול אחרת, מיד לאחר היווצרות המרחב זמן לפני 13.8 מליארד שנה. כך שכנראה ישנם יקומים מקבילים רבים עד אין סוף. כל יקום כזה הוא יקום נראה אחר המתאים לחומר בתחום מסויים מתוך המרחב האינסופי. כל עוד אין קשר בין היקומים הנראים השונים הללו, כל אחד מהם סגור בתוך עצמו. משום שעובר זמן ומשום שהיקום הנראה שלנו מתפשט, אט אט נוספים כוכבים חדשים ליקום הנראה שלנו. כך יקומים נראים קרובים יכולים להתאחד ליקום נראה אחד גדול. האם אנו היקום היחיד? האם ישנם עוד יקומים? האם היו במקביל למפץ שלנו עוד מפצים גדולים? ישנם רמזים לכך, אך אנחנו עדיין לא יודעים האם הרעיונות הללו נכונים. אלו רק ספקולציות כרגע וצריך לחכות לתיאוריות הבאות שירחיבו את התובנות שלנו לגבי טיב המציאות בה אנו חיים.

קצף סבון. איור: shutterstock

קצף הסבון שבתמונה יכול לייצג את היקום שאולי אנו חיים בו. המרחב-זמן האינסופי של היקום נוצר בזמן המפץ הגדול, לפני 13.8 מליארד שנים (קצף הסבון כולו). באותו זמן, כל נקודה היתה נקודה סינגולרית בעלת צפיפות אנרגיה אינסופית. לאחר המפץ הגדול התפתחו והתפשטו “יקומים נראים” רבים בדומה ליקום הנראה שלנו (הבועות השונות בתמונה). היקום הנראה שלנו הוא רק אחד מהבועות הללו לאורך המרחב-זמן האינסופי של היקום כולו. אין קשר בין היקומים נראים השונים הללו, אך אם הזמן כל בועת “יקום נראה” ממשיכה להתפשט במרחב-זמן וכך נוצר קשר בין יקומים נראים שונים קרובים והם מתאחדים לבועה גדולה יותר של יקום נראה מאוחד גדול (בועות סבון שמתחברות לבועה גדולה יותר). שלב אינפלציוני של היקום הנראה יכול לייצר יקומים נראים נוספים מתוכו (בדומה לבועת סבון שגדלה כה מהר עד שהתפצלה למספר בועות קטנות יותר).

יצאנו למסע מרתק להבנת היקום והבנת עצמנו. מסע גילוי מסעיר שנותן לנו את האפשרות לגעת לרגע בנשגב ובאינסופי וכך להרגיש חלק מהעוצמה האדירה של הטבע. מסע זה יכול למלא אותנו משמעות, ענווה והערכה אל הנשגב שנמצא סביבנו ושאנו, היצורים האנושיים הקטנים, מסוגלים לחשוף ולהבין אט אט. מסע זה אל מחוץ למערה עדיין לא הסתיים והוא טומן בחובו עוד הפתעות וגילויים רבים. האם אנו היקום היחידי? מהי האנרגיה האפלה? כיצד נוצר המפץ הגדול? כיצד הסימטריה נשברה ליצירת כל הכוחות והחלקיקים? עוד שאלות רבות נשארו ללא מענה ומחכות לתיאוריה הבאה שלנו שתפתור אותם ותחבר עוד חלקים לפאזל שיחשוף את מסתרי המציאות שלנו. אך כבר כעת חשפנו חלקים נרחבים מתמונת היקום וניתן לסכם כיצד נוצר היקום הנראה שלנו בצורה די מדוייקת ויפה –

בראשית לא היה דבר. היה ריק.
תנודת אנרגיה הופיעה מתוך הריק,
המפץ הגדול – יצירת המרחב זמן
היקום החל להתפשט (ואין משמעות לשאלה לאן)!
הסימטריה נשברה, האיחוד נסדק
אנרגיה אפלה בינתיים הצטברה
והתפשטות היקום שוב גברה

שיר קיצור תולדות היקום

תמונה באדיבות נאס”א ובתרגומם הנאמן של מכון דוידסון

בתאריך 2 לאפריל 2014 הוזמנתי לתוכנית “ציפורי לילה עפות רחוק” בגלי צה”ל ושידרתי יחד עם שירה ז’ כרמל תוכנית על הגילויים החדשים, המפץ הגדול, בריאה, דת ורוחניות חילונית. הנה לינק לשמיעה והורדה (לחצו את “להורדה” עם הכפתור הימני של העכבר ובחרו “שמור”), ועוד לינק לשמיעה, חלק א’ וחלק ב’ של התוכנית.
בחודש יוני הקרוב מתכנן ניר להב להרצאות על נושא זה במסגרת הסדרה שאני מעביר בסינמטקים ברחבי הארץ, סדרת המדע וחקר המציאות (בחודש אפריל ההרצאה תהיה במוצאי יום השואה בנושא האם יצר האדם רע מנעוריו?) אנא עקבו אחרי פרסומי הבלוג חופשי ומאושר.

1. יאיר
    כדי לדייק, שים לב שהאדם הוא מין, הפיל הוא משפחה, הנחש הוא סדרה (תת-סדרה) והדג לא כל כך מוגדר….לכן קצת קשה להשוות. יש בעיה קשה להגיד כמה זמן קיים מין מסויים. מה שכן אפשר, זה להגיד מתי מין מסויים נפרד מהמין הכי קרוב אליו. כך שיכול להיות שאם תבחר מין מסויים של נחש, אז הוא נפרד ממש לא מזמן מהמין הקרוב.

2. ערן,
    כל מהלך אבולוציוני הוא ייחודי. גם הפיל והנחש והדג קדמו לאדם, לכל אחד מסלול אבולוציוני ייחודי, וכשם שלא נשאל למה אדם לא פיתח חדק למרות שהוא דוחף את האף לכל מקום, ולמה הוא לא פיתח לשון בנוסח הזיקית למרות שהוא מלקק ככל יכולתו, אין טעם לשאול למה התנין לא פיתח תבונה, די לו שהוא חי באופן מוצלח עשרות מיליוני שנים, ולמעשה, המוצלחות הזאת היא התשובה לאי התפתחות מוחו.

3. בר מוח
    יש בעקרון שתי הגדרות לשפה. אחת היא מתמטית והיא מגדירה שפה כאוסף מילים מעל אלף-בית. ההגדרה השניה מוסיפה דקדוק. כמה שאני יודע, רק לבני אדם יש דקדוק. גם אותם קופי-אדם שכביכול דיברו בשפת סימנים, כמו קוקו, אמרו רק מילים, ללא כל דקדוק.

4. ערן
    אולי באליסה בארץ הפלאות, הם צרכים לעבור דרך אבלוציונית ארוכה מאוד, אבל אז הם כבר לא היו תנינים.
    וחיות כן מדברות, זה שאתה לא מבין אותם, זה משהו אחר.

נראה שזה אתה הוא שחי בעולם משלו, ששם יצורים מוזרים מכוונים דברים מלמעלה.

5. מר בר מוח הנכבד , אם העולם היה בנוי תניני , מכוניות היו נהוגות על ידי תנינים וכלי עבודה היו בנויים תניני , הייתה אוכל אותה . מה גם קשה לי להסביר שראיתי חיות מדברות וזה נמחק בהחזרות זמן , יש מי שמכוון את זה וזה רואים רק בהחזרות זמן , סליחה אם שוב אני פוגע בכל מי שחי בעולם שלו ולא מודע לסביבה

6. ערן
    איזה יתרון אבלוציוני היה לתנין עם מוח, מה הוא יעשה סתימות חורים בשיניים, מוח לתנין זה חיסרון, כי זה בא על חשבון משאבים אחרים.

7. ערן
    שמוליק בעקרון צודק. גם בקשר לאותו אסטרויד שפגע ביוקטן והרג את רוב הדינוזאורים הוא צודק.

הסיפור יותר מורכב מזה. ההמשך הוא דעתי, ואפשר לחלוק עליה 🙂 …
    ההבדל בין בני אדם לבין שאר המינים הוא אחד – שפה. עד שלא פיתחנו שפה, היינו לא יותר מקופים. השפה איפשרה לנו להעביר ידע מדור לדור. לשפה צריך מבנה מוח מיוחד, שהתפתח בבני אדם מסיבות שונות (למשל – אכילת בשר מבושל). אבל – שפה אינה מספיקה. צריך גם ידיים עם מוטוריקה עדינה כדי לפתח כלים מתוחכמים וכדי לפתח כתב. תחשוב רגע אל האבוריג’ינים באוסטרליה – אין להם שפה כתובה, כך שכל הידע עובר בסיפורים, יש גבול לכמה ידע אפשר להעביר בצורה זו.

בוא נסתכל על זה מהצד של דארווין. תנינים הם מאוד מוצלחים, מותאמים בצורה נפלאה לסביבה שלהם. הם עוברים אבולוציה מאוד איטית – וכמו ששמוליק אמר – הם היום יותר קטנים מאשר פעם. אני מניח שאין ביניהם הרבה תחרות, ומה שהכי משפיע על מי מתרבה זה הרבה יותר מזל מכל דבר אחר. רוב התנינים נאכלים כשהם קטנים, ואלה שנשארים זה עניין של סטטיסטיקה, ולא עניין של התאמה לסביבה. אם הסביבה תשתנה – אפשר בהחלט לצפות לזה שנראה התפתחות אבולוציונית.

מקווה שעזרתי קצת…

8. הבינה האנושית היא דבר די מוגבל . וכבר כמה פעמים באתר זה הדגמתי זאת על ידי החוסר יכולת שלנו לדמות כמותית בראש מליון איש במקום אחד , כל שכן את הגודל של כדור הארץ וכל מה שרק בסביבה ה”קרובה” של החלל שלנו .
    קשה לנו כבני אדם לתפוס את המושג ריק כי תמיד אצלנו בראש יש משהו , סיבה ברורה.
    מצד שני כל מה שהיה בראשית או לא זה עדיין תאוריה ואין הוכחה מוצקה למעט תצפיות והנחות וחישובים משכילים .

אותו הגיון אגב מופנה לשאלה שלך ערן .
    סביר להניח שבשלב זה או אחר היו לטאות חכמות יותר ועצי התפתחות אחרים שפשוט נגדעו. למה ? מי יודע .
    אולי שכל לא עזר אף פעם ללטאות בגלל מבנה הגוף שלהם כמו שעוזר לנו עם היכולת המורכבת של דיבור ,עמידה על שניים , ואצבעות .
    גם כנראה היו עצים נוספים שונים במין האנושי אותם כנראה לא נגלה אף פעם שפשוט נגדעו – לא נגלה כי פעם המספר שלנו היה כזה נמוך שמספיק שהיו רק מאה פרטים מעץ אחד שנגדעו ואין לנו שום דרך לדעת איפה זה קרה ובאיזה עומק זה נמצא היום באדמה.
    יצא שבני האדם הם הצורת חיים הכי ” מוצלחת ” שיצאה עד כה מה”ניסויים” של הטבע. זה גם יכול להיות עניין של מזל עיוור נטו אבל אני חושב שלא .

9. מר ערן הנכבד , יצא לי הכבוד שהסבירו לי קצת את היחס של נשמות ליקומים מקבילים , בקיצור הן מפרידות את המינים השולטים השונים ליקומים מקבילים שונים כדי שלא יה חיכוך , ושנית סליחה אם עדותי פוגעת במישהו כי הוא לא מודע להיותו לא לבד או עם נשמות שמנתבות , סליחה אם פגעתי , באמת

10. ערן,
    תחילה אומר שאני לא מומחה אבל,
    שאל את עצמך, מדוע הם היו צריכים להשתנות? מה בדיוק מאיים עליהם? לא התפתח שום טורף על אחר שאיים עליהם ולכן לא היו עליהם לחצי סלקציה משמעותיים להשתנות. חוצמזה, אני חושב שהם כן השתנו. לדוגמא, אני חושב שהם קטנו בגודלם.
    כאמור, אולי יהיו למומחים כאן תשובות יותר מדויקות, אבל אני חייב להעיר שמשאלתך עולה שהמין האנושי הוא הוא פאר היצירה האבולוציונית אבל זה ממש לא נכון. יש הרבה יותר חיידקים מאיתנו והם כנראה ישרדו את מה שאנחנו מעוללים לכדוה״א ואילולא התנגש אסטרואיד לפני שישים וחמש מיליון שנים, כנראה שלא היינו מתכתבים כעת כך שהכל מקרי (ניסים, אל תתחיל עם דטרמיניזם עכשיו, אוקי?).

11. יש לי שאלה בנוגע לאבולוציה אם מישהו יודע, איך זה שהתנינים שאומרים שהם שריד מתקופת הדינוזאורים לא פיתחו תובנה כמונו אם הם קדמו לנו ואף היו דומיננטים?
    פשוט לא נראה לי הגיוני.
    תודה רבה על כל מי שיענה לי

12. את האנרגיה האפלה ניתן להחליף בהפרש לחצים בין המרחב והזמן של היקום שלנו, למרחב והזמן שהוא מעבר ליקום.
    ואת החומר האפל ניתן להחליף בבריחת המרחב והזמן דרך החורים השחורים במרכז הגלקסיות.
    הגלקסיות שמרות על שלמותן למרות חוסר במסה, בגלל בריחה תמידית של מרחב וזמן דרך החור השחור במרכז הגלקסיה.

13. לא הבנתי איך היו מפצים גדולים אחרים שיצרו את היקומים המקבילים, ואיך אנחנו יודעים על כך? הרי ניתן להניח שהחומר התרחק כל כך עד שהוא נחשב ליקום אחר, אבל הוא הגיע מאותו מפץ, ומכיל את אותו חלל זמן, ואותם מיבני חומר אנרגיה, לא?
    האם יתכן יקומים אחרים לפי התיאוריה הזאת, שבהם הסימטריה נשברה בצורה אחרת מאשר ביקום שלנו? שבהם החומר התגבש בצורה שונה מאשר ביקום זה?
    בכל התיאוריה הזאת, לא ראיתי התייחסות לעובדה שהיקום שלנו בנוי מחלל 3 מימדי וזמן, באיזה שלב של היקום נוצרו המימדים ואיך?

14. הבעיה שאדי וגם ב מעלים היא סמנטית. אין לנו בשפת היום יום מילים מתאימות לתאר את המונחים החדשים האלו. כשאומרים ריק, מתכוונים בדרך כלל לריק הבין כוכבי, שהוא לא כל כך ריק, או ריק של ואקום שעדיין מכיל את המימדים. אבל הריק שלפני המפץ הגדול הוא לא אותו ריק, אלא ריק בראשיתי. אולי ניתן לקרוא לו תוהו ובוהו, או תהום על שם המושגים מספר בראשית.
    אותו הדבר עם המילה יקום- אם היקום מכיל את הכל, הרי הוא לא מתאים לתאר “יקומים אחרים”. אם היקום מכיל רק את היקום שלנו לפי הגדרת הגבולות של היקום, על ידי המידע שמספיק לעבור במהירות האור מאז המפץ, אזי יש יקומים אחרים. אולי כדי להשתמש במושג מהיהדות של הספירות לתיאור “יקומים מקבילים”, ובמושג היקום לתאר את כלל הספירות, החומר והאנרגיה שקיימים מאז ומעולם.

15. מה לגבי סירוס המשמעות של המילה “יקום” ?
    אם כל הקיים שייך ליקום אז היקום הוא אחד בלבד.
    לא יתכן יקום נוסף.
    צמד המילים “יקום מקביל” מכיל בתוכו סירוס של השפה וגם סתירה מתמטית.
    לכל היותר ניתן להגביל ולומר “החלק הנראה של היקום”.
    או אולי אפילו “החלק הפעיל של היקום”.
    מתוך הנחה שליקום יש גם חלקים אחרים.

16. בראשית לא היה דבר. היה ריק. – לא היה דבר ולא היה “לא דבר”. לא היה גם ריק.
    תנודת אנרגיה הופיעה מתוך הריק – אבל לא היה ריק.
    המפץ הגדול – יצירת המרחב זמן. ארוע המפץ עצמו עלום לחלוטין.

הסימטריה נשברה, האיחוד נסדק. זו השערה. אף אחד לא מכיר תורת איחוד שלמה, אף אחד לא יודע כיצד היא ניראת אם היא קיימת.

היקום הפך כביר ממש. אין דבר כזה “כביר” למה שיש לו יחידות.

החלקיקים נוצרו וקיבלו מסה חיש מהר. מרגע שהיו שדות (וזה קרה כנראה מיד עם הווצרות היקום) היו גם חלקיקים.

אנרגיה אפלה בינתיים הצטברה – אנרגיה אפלה זו היפותזה.

17. תודה רבה על סדרת המאמרים ! הבהרת גם נושאים שלא היו ברורים . סופסוף הכל מובן 🙂

18. ניר, אני מבקש לתהות על הפסוק הראשון בשיר.
    במצב הבראשיתי אין חללזמן – זה נוצר כתוצאה מהפיצוץ הראשון. אבל גם הריק הוא מציאות חללזמנית. לכן, לכאורה, המשפט “בראשית לא היה דבר. היה ריק ” מכיל סתירה פנימית, אין לו משמעות ואין לו ערך אמת.
    במקביל, מאחר שחוקי הפיסיקה אינם תקפים במצב הבראשיתי, אין תוקף לאמירה הקוואנטית ש”תנודת אנרגיה הופיעה מתוך הריק”.
    אנא התיחסותך.