בראשית היה ריק – כיצד נוצר היקום שלנו? – חלק ב’

מודל מקורב של אטום המימן, האטום הפשוט ביותר והנפוץ ביותר ביקום המורכב מפרוטון במרכז ואלקטרון סביבו. כל המימן ביקום נוצר כ-380,000 שנה לאחר המפץ הגדול.

“במהלך חודש מרץ 2014 קיבלנו אישוש ניסויי ראשון לכך שהיקום עבר התפשטות מואצת שבריר שניה לאחר המפץ הגדול ואישור נוסף לתורת היחסות הכללית של אינשטיין. כך אנו מרחיבים את הבנת המציאות שלנו ומתקרבים צעד נוסף לעבר תיאוריה של הכל ולעבר הבנה מלאה של היקום שלנו וכיצד הוא נוצר. ברוכים הבאים לחלק השני של קיצור תולדות היקום! בסדרה זו נסקור הן את התובנות שהצלחנו להגיע אליהן עד היום בתחום הקוסמולוגיה
* * *

ברוכים הבאים אל השביל המתפתל אל מחוץ למערה, ברוכים הבאים אל הצד האחר!

אלו תובנות מהפכניות אנו מגלים בעזרת הפיסיקה! אנו שרגילים לחיי “המערה” בה לגופים יש מיקום ומהירות מוגדרים ויחידים ובה נראה שאפשר לנוע לכל כיוון, מסוגלים לצאת מהמערה ולהכיר את המציאות האמיתית בה אנו חיים. מציאות בה חלקיקים נמצאים במספר מקומות בו זמנית והמרחב והזמן הם דבר קיים ומתפשט עליו אנו “מצויירים”. ללא המרחב זמן לא היה מתפתח חומר ואנו לא היינו מתפתחים. כפי שהמהות של דונלד דאק היא שהוא דמות מצויירת מתוך סרט מצוייר, כך מהות החומר והמהות שלנו היא שאנו דמויות הקיימות בתוך המרחב זמן הארבע מימדי שנוצר בעת המפץ הגדול . שימו לב שכל התובנות הללו מגובות בניסויים שמאששים אותן כפי שיפורט בהמשך. מה עוד נגלה לגבי המהות שלנו ושל המציאות? האם למשל ישנם עוד יקומים בעלי מרחב-זמן שונים והאם ניתן לצאת אל מחוץ למרחב זמן שלנו? אלו הן שאלות מצויינות שעוד אין לנו מושג מה התשובה אליהן. אך קפצנו קדימה מדי, איך ממשיכים ומגיעים מהיווצרות המרחב זמן אל היווצרות החומר? עדיין לא סיימנו לפתח את התיאוריה כיצד התפתח היקום שלנו למצב כפי שהוא נראה היום.

(The Doors – Break On Through (To the Other Side

המפץ הגדול – יצירת המרחב זמן

המפץ הגדול יצר את המרחב והזמן שאנו חיים בהם ובתוכם פיזר את כל האנרגיה שהיתה עצורה בו. האנרגיה הזו היתה עצומה ולפי תורת היחסות יש קשר בין מסה לאנרגיה. מתוך הנוסחה המפורסמת E=mc² נובע שמסה היא עוד סוג של אנרגיה, מעין אנרגיית מנוחה. מסה היא תכונה שיש לחלקיקים רבים, וגם אנחנו כאשר אנו עולים על המשקל הביתי אנחנו מודדים את המסה שלנו (ולא את המשקל שלנו). כך לאחר המפץ הגדול האנרגיה העצומה הזו הגלגלה לחלקיקים בעלי מסה וכן לקרינת אור (המורכבת מחלקיקים חסרי מסה הנקראים פוטונים). אם נקח גז ונדחוס אותו למקום קטן, חלקיקי הגז יתנגשו יותר ויותר אחד בשני והגז יתחמם. לעומת זאת, כאשר נגדיל את הנפח בו הגז יכול להיות חלקיקי הגז ינועו יותר בחופשיות ויתנגשו פחות ופחות אחד בשני, כתוצאה הגז יתקרר. זהו המצב ששרר בתחילת היקום שלנו, ככל שהזמן עבר היקום המשיך לגדול, המרחב-זמן שזה עתה נוצר הלך ונמתח והגדיל את נפח היקום. ככל שהיקום גדל כך היה לחלקיקים יותר מקום לנוע בו והם הלכו והתקררו. לפי ההערכות, מיד לאחר המפץ הגדול הטמפרטורה ביקום שאך נולד היתה סביב 10,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000 מעליות צלזיוס! (1 ואחריו 31 ספרות, 10 מליון טריליון טריליונים). החלקיקים נעו במהירות עצומה, התנגשו, התחברו ומיד התפרקו ויצרו מעין “מרק חלקיקים לוהט” קדמוני. לאחר זמן רב, כ- 380,000 שנה לאחר המפץ הגדול, נפח היקום גדל כך שהאלקטרונים איבדו מספיק אנרגיה ונעו מספיק לאט כדי להילכד בכוח החשמלי שיצרו מטעני הפרוטונים מבלי לברוח. כך נוצר האטום הפשוט ביותר – אטום המימן (שמורכב מאלקטרון אחד ופרוטון אחד המוחזקים ביחד בכוח אלקטרומגנטי בשל המטענים החשמליים ההפוכים שלהם). בשלב זה טמפרטורת היקום כבר ירדה לטמפרטורה “נמוכה” סביב 2,727 מעלות צלזיוס (לשם השוואה, היום הטמפרטורה הנמדדת בחלל הבין כוכבי היא סביב 270- מעלות צלזיוס שהם 2.7 מעלות מעל לאפס המוחלט בו שום חלקיק אינו זז). אחרי יצירת אטומי המימן היקום המשיך להתקרר ויכלו ליהווצר אטומים כבדים יותר כמו אטום ההליום לו שני אלקטרונים ושני פרוטונים. כך, המודל הסטנדרטי של הקוסמולוגיה מצליח להסביר כיצד נוצרו החלקיקים והאטומים ומצליח לחזות במדויק את כמות אטומי המימן, ההליום ושאר היסודות שאנו רואים ביקום סביבנו.

המפץ הגדול – יצירת המרחב זמן
היקום החל להתפשט (ואין משמעות לשאלה לאן)!
יצירת החלקיקים והאטומים

סימטריה עילאית ומתנשא ושבירתה

רעיון האיחוד והסימטריה בא לידי ביטוי במפץ הגדול ובשניות הראשונות אחריו. הנקודה שהכילה את כל החומר והאנרגיה של היקום ושעברה את אירוע המפץ הגדול היתה במצב של סימטריה מושלמת. במצב זה אי אפשר היה להבדיל בין אנרגיה, חומר או כוח. הכל היה במצב אחיד ללא תכונות שיבדילו ביניהם. לאחר המפץ הגדול והיווצרות המרחב זמן הסימטריה הזו החלה להישבר בקצב מסחרר. במצב סימטרי הדברים נראים אותו הדבר ואי אפשר להבדיל ביניהם. כאשר הסימטריה נשברת לפתע נוצרים הבדלים וניתן להבחין בין דברים. חישבו לדוגמה על זכוכית, כאשר מחממים אותה מספיק היא הופכת לנוזלית ומקבלים בועת זכוכית מושלמת וסימטרית בה כל הצדדים נראים בדיוק אותו הדבר. לאחר מכן מוציאים אותה מהתנור ונותנים לה להתקרר. הקירור הורס לה את הסימטריה וסדקים ובועות נוצרים במקומות מסויימים בתוך בועת הזכוכית. בצורה דומה, בעת המפץ הגדול היקום היה לוהט וסימטרי לחלוטין. לאחר המפץ הגדול היקום התקרר ומיד הופיעו “סדקים” בסימטריה. האנרגיה חסרת התכונות הפכה לחלקיקים בעלי תכונות שונות שניתן להבדיל ביניהם, כך שבירת סימטרייה יצרה את החומר. בנוסף, הכוחות היסודיים שאנו מכירים כיום היו גם הם מאוחדים לכוח אחד סימטרי. לאחר המפץ הגדול הסימטריה הזו בין כוחות הטבע נשברה והכוחות השונים נפרדו זה מזה לארבעת הכוחות היסודיים בטבע שאנו מכירים כיום – כוח הכובד (גרוויטציה), כוח אלקטרומגנטי (הכוחות החשמליים והמגנטיים), כוח גרעיני חזק וכוח גרעיני חלש. לפי ההערכה, כל אלו נפרדו מכוח מאוחד אחד בזמנים קצרים עד כדי גיחוך מיד לאחר המפץ הגדול. שוב, עדיין אין בידינו את התיאוריה שיודעת לאחד את כל הכוחות, אך מתוך התיאוריות שכן אוששו אנו יכולים להעריך כיצד אמורה היתה הסימטריה הזו להישבר ואפילו להעריך מתי כל כוח נפרד משאר הכוחות המאוחדים.

הכוח הראשון שנפרד מסימטריית הכוחות הוא הגרוויטציה. שבירה זו אירעה בחלק ה- 0.0000000000000000000000000000000000000000001 של השניה הראשונה לקיום היקום לאחר המפץ הגדול (42 ספרות לאחר הנקודה העשרונית). כדי להשלים את התמונה ההזוייה הזו נזכיר שהטמפרטורה היתה אז אותה טמפרטורה שהזכרנו קודם בה היה “מרק ההחלקיקים הלוהט”. זוהי טמפרטורה ענקית שנקראת טמפרטורת פלאנק (או אנרגיית פלאנק), אין לנו עדיין תיאוריה שיודעת להתמודד עם האנרגיה הזו. באנרגיה זו צריך תיאוריה שלוקחת בחשבון הן את תורת היחסות הכללית של אינשטיין והן את תורת הקוונטים. תיאוריה כזו תתאר לנו כבידה קוונטית. אין בידינו עדיין תיאוריה שכזו, אך יש רמזים המראים שבזמן זה ובאנרגיה זו הכבידה נשברה מהכוח המאוחד. אחריו נפרד הכוח הגרעיני החזק כ-0.0000000000000000000000000000000001 שניות לאחר המפץ הגדול (34 ספרות לאחר הנקודה העשרונית) עם טמפרטורה של 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000 (1 ואחריו 27 ספרות) מעלות צלזיוס. אחרי היפרדות זו, כל מה שנשאר מהכוח המאוחד הוא הכוח האלקטרו-חלש שמאחד את שני הכוחות שעדיין לא נפרדו, הכוח הגרעיני החלש והכוח האלקטרומגנטי. אך כמובן שזמן קצר לאחר מכן נפרדו גם הכוח הגרעיני החלש והכוח האלקטרומגנטי כאשר טמפרטורת היקום ירדה לאלף טריליון מעלות צלזיוס (לקח “הרבה זמן” עד ששבירה זו אירעה – 0.000000000001 של השניה הראשונה לקיום היקום לאחר המפץ הגדול). היקום החל את דרכו עם סימטריה מלאה ובעקבות התקררותו הסימטריה נשברה. אם הסימטריה היתה נשמרת לא היינו כאן היום, דווקא בשל שבירת הסימטריה נוצרו החומר וארבעת הכוחות כפי שאנו מכירים אותם כיום.

שבירת הסימטריה והיפרדות ארבעת הכוחות היסודיים המוכרים לנו לאחר המפץ הגדול. בתמונה השמאלית רואים את המפץ הגדול ואחריו בשחור את הכוח המאוחד. הגרוויטציה (כחול) נפרדת מהכוח המאוחד, אח"כ הכוח הגרעיני החזק נפרד (אדום). נשארנו עם הכוח האלקטרו-חלש (בצהוב) שמתפרק גם הוא לכוח האלקטרומגנטי ולכוח הגרעיני החלש. בצד ימין רואים את אותו התהליך עם פירוט של הזמן שעבר אחרי המפץ הגדול, הטמפרטורה של היקום והאנרגיה של החלקיקים. ככל שיורדים בתמונה הזמן מתקדם עד לימינו והיקום הולך ומתקרר. למעלה בשחור זהו הכוח המאוחד. צהוב - הגרוויטציה, ירוק - הכוח הגרעיני החזק. אדום - הכוח הגרעיני החלש וסגול - הכוח האלקטרומגנטי.
שבירת הסימטריה והיפרדות ארבעת הכוחות היסודיים המוכרים לנו לאחר המפץ הגדול. בתמונה השמאלית רואים את המפץ הגדול ואחריו בשחור את הכוח המאוחד. הגרוויטציה (כחול) נפרדת מהכוח המאוחד, אח”כ הכוח הגרעיני החזק נפרד (אדום). נשארנו עם הכוח האלקטרו-חלש (בצהוב) שמתפרק גם הוא לכוח האלקטרומגנטי ולכוח הגרעיני החלש. בצד ימין רואים את אותו התהליך עם פירוט של הזמן שעבר אחרי המפץ הגדול, הטמפרטורה של היקום והאנרגיה של החלקיקים. ככל שיורדים בתמונה הזמן מתקדם עד לימינו והיקום הולך ומתקרר. למעלה בשחור זהו הכוח המאוחד. צהוב – הגרוויטציה, ירוק – הכוח הגרעיני החזק. אדום – הכוח הגרעיני החלש וסגול – הכוח האלקטרומגנטי.

המפץ הגדול – יצירת המרחב זמן
היקום החל להתפשט (ואין משמעות לשאלה לאן)!
הסימטריה נשברה, האיחוד נסדק
הכוחות נפרדו
החלקיקים נוצרו
מרק קדמוני לוהט הלך והתקרר
החלקיקים לאטומים החלו להתחבר
האטומים התחברו אחד לשני

בראשית היה ריק – כיצד נוצר היקום שלנו? – חלק א’

הערת הכותב:

בחודש יוני הקרוב מתכנן ניר להב להרצאות על נושא זה במסגרת הסדרה שאני מעביר בסינמטקים ברחבי הארץ, סדרת המדע וחקר המציאות (בחודש אפריל ההרצאה תהיה במוצאי יום השואה בנושא האם יצר האדם רע מנעוריו?) אנא עקבו אחרי פרסומי הבלוג חופשי ומאושר.

1. אנחנו מתוכנתים לסיבתיות בגלל שזה נותן יתרון השרדותי. אם אתה שומע שאגה, יש יתרון למי שמסיק שיש טיגריס שן-החרב בסביבה.
    אבל, אתה מסיק שהסיבתיות היא הכרח. אני לא חושב שזה נכון להסיק מסקנות בגלל ״היגיון״ שלא בהכרח מחוייב.

2. כיצורים בעלי תבונה, אנו מתוכנתים לסבתיות. לכן אנו תוהים לגבי ה’מקור’. הבעיה שלנו היא שהתבונה שלנו מוגבלת, ברמה מבנית ומהותית – לקטגוריות חללזמניות, ואינה מסוגלת לחרוג מהן, וכן ברמה הכמותית.
    בהמשך לתגובה האחרונה שלי, ברור שלגבי האפשרות הראשונה מבין שתי האפשרויות שהצגתי, ה’לא דבר’ הזה שהוא מקור הכל אינו יכול להיות מטריאלי, אלא בעל מעמד ישותי אחר, אולי ישות בעלת קיום בלתי קוניטנגנטי, אבסולוטי. אחרת אין משמעות לחלופה הזו. האפשרות השניה פותחת פתח לישות ראשונית מטריאלית, שאמנם איננו מסוגלים לעמוד על טיבה. לדעתי ניתן לומר עליה מה היא אינה יכולה להיות: היא אינה יכולה להתפס כמין נקודה סינגיולרית בעלת צפיפות אינסופית, במתכונת של ‘חור שחור’, שכן כל חור שחור קיים בסביבה חללזמנית – יש לו ‘אופק אירועים’ – והוא תוצאה של מציאות חללזמנית. למעשה, עצם קיומה של נקודה סינגיולרית מטריאלית מחייב את קיומו של חללזמן מיניה וביה, כיון שנקודה זו היא, אחרי הכל ולפני הכל, ישות מטריאלית. כנגד זאת, הרי אנו אוחזים ש’המקור’ יצר את החללזמן, ומכאן מתקבלת סתירה. אנו יכולים אמנם לטעון שהמקור והחלל זמן קיימים ב’בראשית’ יחדיו, אבל אז המקור אינו יכול להיות מקור לחללזמן, הוא רק מקור לחומר ואנרגיה בהינתן שחללזמן קיים, ועדיין תשאל השאלה מהו המקור לחללזמן ומה הניע את התהליך שהודגם ב’פיצוץ’.

3. אדי
    אני מסכים עם מה שאתה אומר. זה די מדהים שבני אדם בכלל הגיעו למצב שאנחנו דנים על מקור היקום, לא?

4. ניסים, שים לב שכל התאוריות והתופעות המוזכרות והמתוארות בלינק מסתמכות על קיומו של חללזמן.
    במצב הבראשיתי אין חללזמן – זה נוצר כתוצאה מהפיצוץ הראשון. גם הריק הוא מציאות חללזמנית. לכן התאוריות והתופעות הנ”ל, אינן רלוונטיות למצב הבראשיתי. לכן המשפט “בראשית לא היה דבר. היה ריק ” מכיל סתירה פנימית, אין לו משמעות ואין לו ערך אמת.
    במקביל, מאחר שחוקי הפיסיקה אינם תקפים במצב הבראשיתי, אין תוקף לאמירה הקוואנטית ש”תנודת אנרגיה הופיעה מתוך הריק” או אפילו מתוך הנקודה הסינגיולרית.
    צריך להחליט בין שתי האפשרויות – 1. בראשית לא היה דבר, והוא יצר חללזמן ואנרגיה באקט ראשוני שאין לנו אפשרות להסבירו במצב הידע הקיים, אם בכלל 2. בראשית היה דבר מה, והוא יצר חללזמן ואנרגיה, באקט ראשוני שאין לנו אפשרות להסבירו במצב הידע הקיים, אם בכלל.

5. ניסים, בלי שמץ של זלזול, אני מצפה מאדם הטוען להבנה בפיסיקה (כפי שמשתמע מדבריך) כמוך, להסביר בצורה המניחה את הדעת, ועל סמך תובנות מודרניות (לא ניוטוניות) את הסתירה הגלויה בין אי היות דבר, לבין היות ‘ריק’. אמירה מהסוג שניפקת אינה מספקת, והיא רק מטילה עליך את חובת ההוכחה. אני ממתין.

6. אדי
    אל תערבב בין אי ההבנה שלך בפיסיקה לבין מה אפשרי ומה לא. אין כאן כל כוונה לזלזל! ריק זה לא “שום דבר”.

7. “בראשית לא היה דבר. היה ריק. תנודת אנרגיה הופיעה מתוך הריק”
    זהו משפט די סתום, המכיל סתירה פנימית. כשאין ‘דבר’ – אין מציאות, ואין מרחב זמן. אם כך, איך יכול להתקיים ‘ריק’…
    ואיך תיתכן ‘תנודת אנרגיה’ המופיעה מתוך הריק…
    הבעיה כאן היא מושגית, ולצאת מזה זה הרבה יותר קשה מאשר לצאת ממערה חשוכה.

8. הערה: כאשר דוחסים גז, האנרגיה הקינטית של החלקיקים קטנה והטמפ’ יורדת – הפוך ממה שכתוב במאמר

9. אלי, איך זה בדיוק מתאר את המפץ הגדול? בתיאור בתורה יש:
    “שמים”, “ארץ”, “תוהו ובוהו בארץ”, “חושך”, “תהום”, “מים”, “אור (שזה בעצם אור יום)”, “ערב”,”בוקר”.
    שום מושג מהמושגים האלו לא קשור למה שקרה במפץ הגדול.

אז נא לא לבלבל המוח.

10. אלי
    שים לב שבראשית הוא ברא את השמיים והארץ. אחרי זה הוא ברא את האור. זה תיאור שדומה למיתולוגיות קדומות אחרות בהם היה מלחמה בין אלים טובים לאלים רעים. בתורה זה אותו סיפור, עם שינוי מעניין – יש אל יחיד שעושה את ההפרדה.

ככה חשבו באיזור שלנו שהעולם נברא. באיזורים אחרים יש סיפורים שונים.

11. זה פשוט נראה לי תאור די ציורי של המפץ הגדול, אני לא מדבר על הקדושה של המלל אלא על התאור העתיק הזה. אני גם לא טוען שהכותב ידע או הבין את המפץ, אבל זה מעניין ומסקרן להתסתכל על המלל הזה בראיה עכשווית.

12. בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ. ב וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם. ג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר. ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב; וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ. ה וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם, וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה; וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד