האם לסרטן העור יש ריח?

לפי מחקר חדש שהתבצע במרכז מדעי בפילדלפיה, ריחות המגיעים מתאי העור יכולים לשמש לזיהוי מלנומה, סרטן העור הקטלני ביותר. בנוסף לזיהוי חותמת ייחודית של ריח מוגדר שמקורו בתאי המלנומה, החוקרים גם הראו כי חיישן ננוטכנולוגי יכול להבדיל באופן אמין בין תאי מלנומה לבין תאי עור בריאים. ממצאי המחקר מצביעים על גילוי כיוון חדש ולא פולשני של שיטה חשובה לזיהוי ואבחון מוקדם של מלנומה באדם.

<a href="http://www.shutterstock.com/cat.mhtml?lang=en&search_source=search_form&version=llv1&anyorall=all&safesearch=1&searchterm=Skin+cancer&search_group=#id=79604194&src=4HGZv30jW_nYYH8WTpCmZQ-1-10" target="_blank">מבנה כללי של שכבת העור יחד עם תאי מלנוציטים וגידול סרטני מסוג מלנומה.</a> צילום: shutterstock.
מבנה כללי של שכבת העור יחד עם תאי מלנוציטים וגידול סרטני מסוג מלנומה. צילום: shutterstock.

מלנומה היא מחלת סרטן המשפיעה על המלנוציטים, תאי עור המייצרים את הצבען השחור מלנין המקנה לעור את צבעו הייחודי. מחלה זו אחראית לכמעט 75% ממקרי המוות כתוצאה מסרטן העור, כאשר אחוזי השרידות קשורים ישירות לאבחון מוקדם של המחלה. שיטות זיהוי קיימות מסתמכות בעיקר על בדיקה חזותית של העור, שיטה התלויה באופן ניכר ברמת האבחון העצמי והכישורים הרפואיים של הבודק.

המחקר הנוכחי מנצל את העובדה כי העור האנושי מייצר מספר מולקולות כימיות הנישאות באוויר ואשר מכונות בשם הכולל “תרכובות אורגניות נדיפות” (VOC), כאשר רבות מהן הן בעלות ריח. “קיים פוטנציאל רב של מידע הממתין לגילוי מתוך בדיקת התרכובות האורגניות הנדיפות הקשורות למגוון מחלות, לרבות סרטן, הפרעות גנטיות וזיהומים שמקורם בנגיף או בחיידק”, מסביר אחד מהחוקרים.

במסגרת המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Journal of Chromatography B, החוקרים השתמשו בשיטת בדיקה אנליטית מתוחכמת לזיהוי תרכובות אורגניות נדיפות שמקורן בתאי מלנומה בשלושה שלבים של המחלה, וכן תרכובות שמקורן בתאי מלנוציטים בריאים. סוגי תאים אלו גודלו כולם בתרביות. החוקרים השתמשו בהתקן ספיחה לשם איסוף התרכובות הכימיות מהאוויר בתוך מכלים אטומים הכוללים בתוכם את סוגי התאים השונים. בשלב הבא, החוקרים השתמשו בשיטות של כרומטוגרפיה גזית וספקטרומטריית מסות לשם בדיקת התרכובות וזיהוי התבניות השונות של התרכובות האורגניות הנדיפות הנפלטות מתאי המלנומה בהשוואה לתאים הבריאים. הן הסוגים והן הריכוזים של התרכובות הכימיות הושפעו מכך – תאי המלנומה הפיקו תרכובות אורגניות נדיפות מוגדרות שלא היו קיימות בתאי מלנוציטים בריאים וכן תרכובות מוגדרות אחרות. בנוסף, ניתן היה להבדיל בין הסוגים השונים של תאי המלנומה.

לאור העובדה כי התרגום של ממצאים אלו לעולם האבחון הקליני מחייב התקן חישה נייד ואמין, החוקרים המשיכו ובחנו תרכובות אורגניות נדיפות מתאי מלנוציטים בריאים ומתאי מלנומה בעזרת ננו-חיישן קיים. חיישנים זעירים המורכבים מננו-שפופרות פחמן בעלי ציפוי של גדילי דנ”א יכולים לזהות מגוון רחב של מטרות כימיות, לרבות תרכובות ריח. ננו-החיישן הצליח להבדיל בין התרכובות האורגניות הנדיפות שמקורן בתאים בריאים ובין תרכובות שמקורן במספר סוגים של תאי מלנומה. “אנו נרגשים להיווכח כי לרעיון של חיישני אדים המבוססים של ננו-שפופרות פחמן בעלי ציפוי דנ”א יש פוטנציאל לשימוש בתור כלי אבחוני. התוכנית שלנו היא להתקדם במחקר שלנו לאבחון סרטן העור ומחלות אחרות,” אומר החוקר הראשי.

הממצאים מספקים הוכחת רעיון באשר לפוטנציאל של שתי השיטות האנליטיות בזיהוי ואיתור ביו-סמנים המסוגלים להבדיל בין תאי מלנוציטים לבין סוגי תאי מלנומה אחרים. “מחקר זה מדגים את התועלת בבדיקת תרכובות אורגניות נדיפות שמקורן במחלות שונות למטרות אבחון מהיר ובלתי-פולשני,” מציין החוקר הראשי. “השיטה תוכל לאפשר לנו גם להבחין בשלבים השונים בהתקדמות המחלה.”

1. יופי נחמה, כבר מזמן מאמנים כלבים למטרה זו.. נו? מתי נראה אותה מסתובבים בקניונים ובשפת הים?
    מדע מ’דע אבל איפה היישומים ???

2. האמת שזיהוי סרטן בעזרת חוש הריח זה לא דבר חדש, ראיתי כבר לפני שנים כלבים שמאומנים לעשות בדיוק את זה, ועם אחוזי הצלחה גבוהים.