חברה פרטית מבטיחה להנחית בני אדם במאדים ב-2023, לכיוון אחד

הנוסעים שייבחרו בתוכנית ריאליטי כלל עולמית יישארו במאדים לשארית חייהם

תפיסת אמן של נחתת מארס וואן על מאדים, גרסה של החללית דראגון של SpaceX.

סוגת הריאליטי בטלוויזיה מגיעה למאדים. היזם ההולנדי באס לנסדרופ מוביל קבוצת אנשי עסקים המבקשת לשגר ארבעה בני אדם למאדים עד שנת 2023, ואומרים כי עלות המבצע תגיע ל-6 מיליארד דולר, סכום זניח עבור מדינה כמו ארה”ב אך לא קטן לחברת סטארט-אפ.

מדובר אגב בסכום זניח מבחינת טיסת חלל מאוישת, רק לשם השוואה שיגור ממוצע של מעבורות חלל בסוף חייהן הגיע למיליארד דולר, המימון יבוא לדבריהם ממכירת זכויות השידור במדיה ברחבי העולם, ודרך אגב מדובר במסע בכיוון אחד.

“מי לא ירצה להשתתף בהרפתקאה מעין זו?” שאול לאנסדורפ בביוגרפיה שלו באתר Mars One.

“מי לא ירצה לצפות, לדבר, להיות מעורב במבצע הגדול ביותר שהאנושות ביצעה אי פעם? כל העולם יעקוב אחר הצעד הגדול מההתחלה, מבחירת האסטרונאוטים ועד להקמת היישוב העצמאי שנים לאחר מכן. המיקוד של המדיה המגיעה לתשומת הלב הציבורית פותחת את הדרך לנותני חסות ומשקיעים.”

בכל הנוגע לתפיסת הטיסה בכיוון אחד, באתר מארס וואן כותבים על כך: הפרויקט שלנו לא מוציא מכלל חשבון שתהיה טיסה חזרה בזמן כלשהו בעתיד.
ההבדל בין משימה זו לבין זו שהוצעה על ידי ג’ים מקליין ב-2008 הוא שמקליין רצה לשלוח רק אדם אחד למאדים. ואולם קבוצת מארס וואן אומרת כי ברגע שהמסע יצליח ומאדים יהפוך למקום מפותח יותר, יהיה קל יותר לבנות שם חללית למסע חזור.

בפורום שאלות ותשובות בREDDIT אומר לאנסדורפ כי האתגר הגדול יהיה המימון. “אנו מעריכים ודיברנו עם הספקים שלנו, שעלות פרויקט כזה של שיגור ארבעת האנשים הראשונים למאדים תגיע לכ-6 מיליארד דולרים. אנו מתכננים לארגן את אירוע המדיה הגדול ביותר סביב המשימה שלנו. כאשר נשגר בני אדם למאדים וכאשר הם ינחתו, כל העולם יצפה בכך. לאחר מכן הרבה אנשים יהיו מעוניינים לראות כיצד האנשים שלנו במאדים חיים.

ואולם האתגר הגדול הוא שההוצאות הגדולות יהיו בניית הציוד לפני השיגור. זו הסיבה שאנחנו בונים מערכת טכנית חזקה, אם נוכל לשכנע נותני חסות ומשקיעים שהדבר אכן יתרחש, אז אנו מאמינים שנוכל לשכנע אותם לעזור לנו לממן את זה.” אמר לאנסדורפ.

ככל שהדבר נוגע לטכנולוגיות, מארס וואן צפוי להשתמש במשגר הכבד פאלון 9 של חברת SpaceX כרכב השיגור. רכב מעבר מכדור הארץ למאדים ייבנה בידי תאלס אלניה ספייס, גרסה של החללית דראגון של SpaceX תשמש כנחתת מתחם מגורים מתנפח ייבנה ע”י ILC דובר, רכב שטח בידי MDA Space Missions וחברת פאראגון תייצר את חליפות החלל לשהות במאדים.

באתר הפרויקט נמסר כי לא יידרשו טכנולוגיות חדשות כלשהן, אך האם יש לסוכנות חלל או לחברה כלשהי נסיון באספקת אוויר בשפע, חמצן, אנרגיה, מזון ומים לתקופה של חיים שלמים?

במקום זאת, האתר עונה על שאלות כגון מה יעשו האסטרונאוטים על מאדים, מדוע צריך לצאת למאדים, האם בטוח לחיות על מאדים, כיצד יבצע הבסיס על מאדים את התקשורת עם כדור הארץ? והאם במארס וואן סבורים באמת שהדבר ניתן להיעשות בטכנולוגיות הקיימות. אף אחד לא יודע באמת כיצד להנחית מטען גדול על מאדים, כך שלפחות יידרש פיתוח ברמה מסוימת.

מי ייסע? מאוחר יותר השנה, הם יחלו בגיוס ובסופו של דבר ישתתפו 40 בני אדם במחנה אימונים שיימשך עשור שלם (דבר שכשלעצמו הוא יקר) שבהם המתחרים יעברו סבב של הצבעות והדחות עד שיישארו ארבעה.

תהליך הבחירה והאימונים ישודר בטלוויזיה ובאינטרנט לציבור הרחב כאשר הצופים יצביעו על בחירת ארבעת הזוכים.
מדובר בהצעה מסקרנת אך מלאה במכשולים טכנולוגיים, אם לשפוט לפחות לפי ספרו של בן בובה “מאדים” האסטרונאוטים של פרויקט מארס וואן יצטרכו להיזהר מנחילי מיקרו מטאוריטים.
אתר MARS ONE

1. לשלוח ישות ביולוגית כל שהיא למאדים היא מעשה נבלה בכל קנה מידה. אין כל השג מדעי בנוכחות האדם על המאדים.רובוטים יעשו את העבודה טוב מאוד.
    המאדים בטמפ. נמוכה שהמכסימלית לא תעבור את 0 מעלות. אין כל הגנת קרינה. אין אויר כ-0.05bar אין מים. כוח המשיכה נמוך והוא מעט יותר מכוח המשיכה של הירח. אין כלום. עוצמת השמש קטנה ביותר והיא פחות מ-50% מכדור הארץ. פרט הכי חשוב הוא זיהום ביולוגי של המאדים שכתוצאה מכך כל מחקר על המאדים יהיה חסר תועלת. אז, מי שרוצה להתאבד בעלות יותר נמוכה, יכול לעשות את זה כאן. כל הרעיון לשלוח אנשים למאדים הוא פיננסי בלבד שנוכלים (מדענים?) משכנעים מטומטמים לבזבז את כספם על דבר הדיוטי חסר אחריות וחסר ערך. מן הראוי כי ממשלות אחראיות ימנעו מעשה מטומטם וחסר אחריות שכזה.

2. לדעתי העתיד יוכיח כי החיים על המאדים הם בלתי אפשריים.
    המאמצים ליישב את המאדים יתבררו ככיוון שגוי להתפתחות המדעית ויזנחו במהרה.
    הסיבה לכך היא פשוטה בתכלית, התנאים על המאדים אינם מאפשרים קיום חיים
    לאורך זמן. למאדים אין שדה מגנטי המגן על יושביו בפני קרינה קוסמית ומגנטית.
    האטמוספרה המאדימית דלילה מאוד, כתוצאה מההפגזה הקוסמית הבלתי פוסקת, ולכן
    תישאר כזאת גם אם באופן תיאורטי יצליחו לגדל כמה צמחים באיזו שהיא מערה .
    על המאדים אין מיים נוזליים וככל הידוע כיום, אין על המאדים ריכוזים משמעותיים של
    מתכות ומגוון יסודות כימיים החיוניים לקיום חיים אוטונומיים. הכל תלוי באספקה מכדה”א.
    זה יקר וזה חסר תוחלת. סביר יותר לקיים חיים על הנוגה. אמנם הנוגה נראה כיום כגיהנום
    עלי אדמות אבל יש שם חומר אורגאני רב, יש שדה מגנטי המגן בפני הקרינה הקוסמית .
    מה שמעכב כרגע התפתחות חיים על הנוגה הם רמות טמפרטורה ולחץ גבוהות.
    אם בשיטות של הנדסה גנטית יצליחו לפתח חיידקים ניזוני מתן (המצוי בשפע באטמוספירת הנוגה)
    עמידים בטמפרטורות ובלחץ שעל הנוגה, אזי ניתן יהיה להשתיל אותם על הנוגה והם יגרמו שם
    לתהליך של שינוי מבנה האטמוספירה. ריכוז החמצן והחנקן יגדל, הטמפרטורה והלחץ ירדו, מיני
    חיידקים חדשים יתפתחו ויאיצו את התהליך, עד שיתפתחו תנאים שיאפשרו חיים ארציים על הנוגה.
    לסיכום : החייאת הנוגה תתחיל במעבדות הביולוגיה .

3. יהודה – אתה טוען שעדיין איננו או כלל איננו בוגרים תרבותית ומוסרית להתפשטות בחלל.
    אבל העולם היה כזה בהקבלה גם במאה ה17 כששטו לאמריקה. גם אז הפיצו את ה DNA במחוזות חדשים. נכון הרגו אינדיאנים – אבל גם משהו חדש ומעניין. לא שלילי בהכרח. לא תמיד חיובי.
    אבל בשתי מלחמות עולם זה היה גורם חיובי יותר משלילי.

לעולם זה יהיה עולם של הרבה רע ומעט טוב, במצב שביר ביותר, כשלרע יותר קל לצמוח מלטוב. אני סבור סובייקטיבית שיישוב עצמאי שמתחיל מכדור הארץ בכוכב אחר, יכול להגיע להישגים שהפוליטיקות הארציות לא יכולות.
    תנסה לחשוב מה זה בישראל להפריד דת ממדינה, או לא לחזור על המשיחיות שחיסלה שני בתים.
    זה כמעט בלתי אפשרי פוליטית. במאדים, יגיעו אנשים שאולי מוקצים בכדור הארץ ורוצים לנסות במקום אחר.

בטכנולוגיות בדיוניות, לפי חוקים ידועים, לא נראה לגמרי גדול עלינו להתפשט למרחק. כל השטויות של מסע בין כוכבים – הנעת כבידה, הנעת על חלל. הייתי רוצה שנגיע לחזון כזה, בתוך מאות שנים.

4. לאבי בליזובסקי, אם החלטת שהתגובה האחרונה תופיע בראש, עליך לארגן שגם אפשרות התגובה תופיע בראש כדי שנוכל להגיב מבלי לנדוד לסוף מערך התגובות.
    יהודה סבדרמיש
    נ.ב. אולי תוסיף לינק ” מהסוף להתחלה” או “מהתחלה לסוף” כמו בווי נט.

5. לירון
    אמרת :- “יעודנו הוא לדעתי ליישב פלנטות.”
    אולי זה יעודך. אני חושב שעדיף לראות איך ניחיה על הכדור הזה שלנו ולא נחפש איך להפיץ את הדי אנ איי שלנו בגלקסיה.
    אם לא ניפעל בנידון, אני חושש שהמין האנושי לא ישרוד את האלף השלישי.
    האם לפי דעתך אנו מאורגנים לכלכל אוכלוסיה שנימדדת בעשרות מיליארדי בני אדם?. אני חושב שלא.

6. להיפך. חובה להגדיר יעד מסע למאדים, כמו שהגדירו יעד רכב חשמלי. החברה הראשונה אולי תפשוט רגל אבל הטכנולוגיה המעשית כבר קורית. הכרח ליישב פלנטות אחרות לשם הגדלת הגיוון של התקדמות המין האנושי. די סביר היום שתיאורית פנספרמיה נכונה – ההסתברות להיווצרות מולקולת DNA קטנה מדי לכוכב אחד, אבל במטאוריטים מוצאים דמויי DNA. הסתברות האבולוציה ממולקולת DNA בכוכב כנראה גבוהה. לכן באופן טבעי או מלאכותי ויזום נזרעים חיים בפלנטות אחרות.ייעודנ
    הוא לדעתי ליישב פלנטות.

7. ההצעה לא ריאלית האתגר כן ריאלי. מבול האתגרים להתמודד איתם גדול על סטרטאפ.
    האתגרים ידועים וגם פתרונות יש – העלות גדולה מדי.
    הצעה צריכה תמיד לתת אפשרות חיים לאנשים שמשתתפים בה.
    הפרויקט של נאסא שנדחה ובוטל כלל בניית מערכות חיים במודיעין. שימוש במנוע גרעיני ולא בדלק גרעיני היה נותן אפשרות חזרה. מובן שחללית האם לא יכולה אז לנחות במאדים בטכנולוגיה בת ימינו.
    בדיוק כמו בסרטים על מאדים. שןלחים חללית בת.

העולם לא מאורגן וטרוד כעת בפעילויות של הישרדות, ובמלחמות דמוגרפיות. מי שכן יכול להרים את הפרויקט זו סין. להם יש 10 מליארד דולר פנויים לתוכנית חלל.
    ארה”ב ורוסיה משקיעות בביטחון 1.2 טריליון דולר כל אחת. 10 מליארד נשמע קטן – אין להן עניין.
    לנשיא ארה”ב הנוכחי יש חזון אבל מעט. הוא לא כולל את כיבוש החלל.
    עולם עתידי – אולי יוכל במאוחד לפרויקט כזה.

8. קרוב לוודאי שגם תוכלת החיים שלהם תהיה קצרה ביותר.

9. היוזמה האמיתית כאן היא לא לטוס למאדים, אלא לעשות כסף ממשהו שלבסוף אפילו לא יקרה.
    תוכנית הריאלטי תחל 10 שנים לפני הטיסה כביכול למאדים. במשך שנים התוכנית תעשה כסף גדול, ולבסוף היא תבוטל מסיבות כאלו או אחרות.

10. לבן נר ואחרים
    במאדים הייתה בזמנו פעילות געשית רבה ובנוסף גם פעילות של מים נוזלים ולכן קרוב לוודאי שיש בו מערות. לכן, במאמר שפרסמתי בזמנו גם באתר הידען, עדיף שהאנשים הראשונים במאדים יחיו במערות, ששם תהיה להם הגנה רבה יותר בפני קרינה מטאוריטים וסופות שמש ומאדים.זה זול יותר ובטוח יותר מהצעותיו של בן נר.
    יש להכין את השהות שלהם שם במערות ע”י פתוח המערה בעזרת רובוטים וצמחייה מתאימה. רק לאחר מכן לשלוח את חלוצי המאדים
    בהצלחה

11. על המאדים יש הרבה קשיים ובעיות. אחת מהן היא אטמוספירה
    מאד דלילה. האסוציאציה הראשונית היא שלא ניתן לנשום שם בחוץ,
    צריך מכשירי נשימה, כמו לצוללנים. אבל גם לא ניתן יהיה לדבר בחוץ,
    צריך יהיה להשתמש במכשירי קשר אלחוטיים. החיים היומיומיים יתנהלו
    בתוך בלונים אטומים עשויים חומר פלסטי עבה ועמיד לאורך זמן, מרושת בצפיפות
    בחוטי מתכת מוליכי זרם חשמלי ליצירת שדה מגנטי, להגנה מהקרינה הקוסמית.
    בקיצור, צריכת אנרגיה גבוהה. כמובן שצריכת האנרגיה תידרש גם לסעיפי אנרגיה
    נוספים כגון יצירת אויר-חמצן, מיזוג וטיהור האוויר, הפקת מים, פינוי ועיבוד פסולת ועוד ועוד..
    נכון לכיום, הטכנולוגיה הקיימת לניצול אנרגיית השמש לא תוכל לספק את הפתרון.
    פתרון בעיית האנרגיה עם כן, הוא המפתח להעברת חיי אדם אל המאדים.

12. לא רק נחילי מטאורים כי אם גם צרות אחרות כגון: קרינה, אבוד סידן, בעיות רפואיות ונפשיות אחרות, סערות שמש, בעיות טכנולוגיות שונות. בעיות כלכליות כתוצאה מהעלות הגבוהה-אפשרות לפשיטת רגל וניתוק.
    לא מציע להתעסק עם זה. אם כבר אז רצוי להתעסק בירח. יותר קרוב ואפשר לדבר גם על חזרה. גם אפשרות לצמצום עלויות ע”י כריית הליום שלוש ומחצבים אחרים.
    אני מוותר על התור שלי לטיסה.