טלסקופ החלל האבל חוגג 30 שנה לפעילותו עם צילום סוער של לידת כוכבים

מדי שנה מקדיש טלסקופ החלל האבל חלק קטן מזמן הצפייה היקר שלו לצילום תמונה מיוחדת לרגל יום השנה המציג עצמים יפים ומשמעותיים במיוחד. תמונות אלה ממשיכות לאתגר את המדענים בהפתעות חדשות ומרתקות ולרתק גם את הציבור הרחב. השנה, האבל חוגג את ציון הדרך החדש הזה בדיוקן של שתי ערפיליות צבעוניות

ערפילית הענק NGC 2014 ושכנתה NGC 2020 המהוות יחד חלק מאזור מרכזי של יצירת כוכבים בענן המגלני הגדול' גלקסיית לוויין של שביל החלב. צילום: NASA, ESA והמרכז המדעי של טלסקופ החלל
ערפילית הענק NGC 2014 ושכנתה NGC 2020 המהוות יחד חלק מאזור מרכזי של יצירת כוכבים בענן המגלני הגדול’ גלקסיית לוויין של שביל החלב. צילום: NASA, ESA והמרכז המדעי של טלסקופ החלל

התמונות האייקוניות ופריצות הדרך המדעיות של טלסקופ החלל האבל, הגדירו מחדש את השקפתנו על היקום.

כדי להנציח שלושה עשורים של תגליות מדעיות, בחרו המדענים במרכז המדעי של טלסקופ החלל את התמונה הזו של אחת מ”מדגרות הכוכבים” הסוערות הרבות בהן צפה הטלסקופ במהלך שלושים שנות פעילותו. בצילום רואים את ערפילית הענק NGC 2014 ואת שכנתה NGC 2020 המהוות יחד חלק מאזור מרכזי של יצירת כוכבים בענן המגלני הגדול, גלקסיית לוויין של שביל החלב, במרחק של כ-163,000 שנות אור מכדור הארץ. התמונה זכתה לכינוי “השונית הקוסמית” מכיוון שהיא דומה לעולם התת-ימי.

האבל ממשיך לסייע למהפכה באסטרונומיה המודרנית אך גם מסייע לקירוב הציבור הרחב למסע של חקר וגילוי. תצלומי השמיים הבלתי נגמרים ועוצרי הנשימה של האבל מספקים תמונת מצב חזותית להישגיו המדעיים המופתיים. שלא כמו טלסקופ אחר לפניו, האבל הפך את האסטרונומיה לרלוונטית, מרגשת, ונגישה עבור אנשים בכל הגילאים. המשימה הניבה עד היום 1.4 מיליון תצפיות וסיפקה נתונים שאסטרונומים ברחבי העולם הסתייעו בהם לפירסום יותר מ-17,000 מאמרים מדעיים שנבדקו על ידי עמיתים, מה שהפך את האבל לאחד ממצפי החלל הפורים ביותר בהיסטוריה. ארכיון הנתונים העשיר לבדו יתדלק את מחקר האסטרונומיה לדורות הבאים.

הדמיה תלת ממדית הכוללת תצלום רחב יותר של האיזור בו ממוקמות הערפיליות NGC 2014 ו-NGC 2020 בקבוצת הכוכבים דוראדו (דג החרב). שני ענני הגז הזוהרים הללו, במרכז המסגרת, ממוקמים בענן המגלני הגדול, אחת מגלקסיות הלוויין של שביל החלב. שתי הערפיליות מעוצבות על ידי רוחות עוצמתיות מכוכבים צעירים לוהטים. צילום זה הוא חלק מסקר השמים. הדמיה זו נוצרה מתמונות המהוות חלק מסקר שמיים דיגיטציה 2. קרדיט: ESA / האבל, דייוויד דה מרטין

השנה, האבל חוגג את ציון הדרך החדש הזה בדיוקן של שתי ערפיליות צבעוניות, החושף כיצד כוכבים אנרגטיים ומאסיביים מפסלים את צורתם של גז ואבק. אף על פי שנראה כי NGC 2014 ו-NGC 2020 נפרדים זה מזה בתמונת האור הנראה, הם למעשה חלק ממתחם ענק של היווצרות כוכבים. האזורים יוצרי הכוכבים שנראים כאן נשלטים על ידי זוהר של כוכבים מאסיביים לפחות פי עשרה מהשמש שלנו. לכוכבים אלה חיים קצרים של כמה מיליוני שנים בלבד, בהשוואה ל-10 מיליארד שנות תוחלת החיים של השמש שלנו.

החלק המרכזי המנצנץ של NGC 2014 הוא ריכוז של כוכבים בהירים ענקיים בסמוך למרכז התמונה שפוצצו את פקעת גז המימן שלה (אדום צבעוני) והאבק בו נולדו. בהדמיה בתחום העל סגול רואים שאשכול הכוכבים מאיר את הנוף סביבו. הכוכבים המאסיביים הללו גם משחררים רוחות עזות ששוחקות את ענן הגז שמעל ומימינה להם. הגז באזורים אלה צפוף פחות, מה שמקל על רוחות הכוכבים להעיף את שרידי הפיצוצים הללו דרכם, וליצור מבנים דמויי בועות שמזכירים את אלמוג המוח, והם נתנו לערפילית את הכינוי “אלמוג המוח.”

לעומת זאת הערפילית בצבע כחול מתחת ל-NGC 2014 עוצבה על ידי כוכב עצום שזוהר פי 200,000 יותר מהשמש שלנו. זו דוגמה למקבץ כוכבים נדיר המכונה כוכבי וולף-רייאט. הם נחשבים לצאצאיהם של הכוכבים המסיביים ביותר. כוכבי וולף-רייאט זוהרים מאוד ויש להם שיעור אובדן גבוה של חומר באמצעות הרוחות החזקות. הכוכב בתמונה של האבל מסיבי פי 15 מהשמש והוא משחרר רוחות עוצמתיות, אשר פינו את האזור סביבו. הוא פלט את שכבות הגז החיצוניות שלו, גרף אותן לצורה דמויית חרוט וחשף את גרעין החום הצורב שלה. אנו רואים הטיה מהמרכז מהמרכז מכיוון שהטלסקופ צופה על החרוט מזווית מוטה מעט. בעוד כמה מיליוני שנים, הכוכב עשוי להפוך לסופרנובה. הצבע הכחול המבריק של הערפילית מגיע מגז חמצן המחומם לכ-11,000 מעלות צלזיוס לערך, הרבה יותר חם מגז המימן המקיף אותו.

כוכבים, גדולים וקטנים כאחד, נולדים כאשר ענני אבק וגז קורסים בגלל כוח הכובד. ככל שיותר ויותר חומר נופל על הכוכב המתגבש, הוא מתחמם ונהיה צפוף מספיק במרכזו כדי לעורר את תגובות ההתמזגות הגרעינית הגורמת לכוכבים, כולל השמש שלנו, להאיר. כוכבים מאסיביים מהווים רק אחוזים בודדים ממיליארדי הכוכבים ביקום שלנו. עם זאת הם ממלאים תפקיד מכריע בעיצוב היקום שלנו, באמצעות רוחות כוכבים, פיצוצי סופרנובה וייצור יסודות כבדים.

“טלסקופ החלל האבל עיצב את דמיונו של דור שלם, והעניק השראה לא רק למדענים, אלא כמעט לכולם,” אמר גינטר הסינגר, המנהל המדעי של סוכנות החלל האירופית. “יש חשיבות עליונה לשיתוף הפעולה המצוין וארוך השנים בין נאס”א לסוכנות החלל האירופית.”

סרטון: כדי לחגוג את יום השנה ה – 30 של האבל, בואו נסתכל אחורה על היופי והמדע שמאחורי כל אחת מתמונות יום השנה שנחשפו החל משנת 2005. בסרטון זה מציגה סוכנות החלל האירופית גם את תמונת יום השנה ה – 30 של טלסקופ החלל האבל המיוחד ביותר לשנת 2020