כימאים מסבירים מדוע שום הינו ירק בריא

שום. מתוך ויקיפדיה

צוות חוקרים מאוניברסיטת קווינס גילה את הסיבה לכך ששום כה טוב לבריאותינו. חוקרים רבים מאמינים כי התרכובת האורגנית אליצין (Allicin) –החומר המקנה לשום את ריחו וטעמו האופייניים – פועל כנוגד-החמצון הטוב ביותר הידוע. אולם, עד עתה לא היה ידוע כיצד חומר זה פועל בהשוואה לנוגדי-חמצון ידועים יותר כגון ויטמין E וקואנזים Q10, המעכבים את ההשפעות ההרסניות של רדיקלים חופשיים.

"לא הבנו כיצד שום מסוגל להכיל נוגד-חמצון כה יעיל, מאחר ואין בו כמות משמעותית של תרכובות האחראיות בדרך-כלל לפעילות נוגדת-חמצון גבוהה בצמחים, כגון פלבונואידים (Flavanoids) המצויים בתה ירוק או ענבים," מסביר הפרופסור לכימיה Derek Pratt, אשר הוביל את המחקר. "אם אכן אליצין הינו החומר האחראי לפעילות זו בשום, רצינו לדעת כיצד הוא פועל."

צוות המחקר בחן את היכולת היעילה של החומר ללכוד רדיקלים מזיקים, ושקל את האפשרות כי דווקא תוצר-פירוק של האליצין הוא האחראי האמיתי לפעילות זו. באמצעות ניסויים עם אליצין סינתטי הם מצאו כי חומצה, המתקבלת בפירוק מהיר של החומר, היא המגיבה עם הרדיקלים. הממצאים שלהם פורסמו בגיליון ינואר של כתב-העת המדעי Angewandte Chemie.

"בעיקרון, תרכובת האליצין צריכה להתפרק בכדי שייווצר נוגד-החמצון היעיל," מסביר החוקר. "התגובה שבין החומצה הסולפנית (sulfenic acid) לבין הרדיקלים הינה מהירה ביותר ומוגבלת רק ע"י הזמן הנדרש לשתי התרכובות לחבור אחת לשנייה. אף אחד מעולם לא צפה בתרכובות, טבעיות או ניטרליות, המגיבות כה מהר כנוגדי-חמצון."

החוקרים בטוחים כי ישנו קשר בין הפעילות של החומצה הסולפנית לבין היתרונות הבריאותיים של השום. "למרות ששום משמש זמן רב כצמח מרפא מזה דורות רבים וקיימים תוספים רבים שלו בשוק, עד היום לא נמצא הסבר משכנע מדוע השום כה מטיב לבריאות," אומר החוקר הראשי. "אני חושב כי עשינו את הצעד הראשון בחשיפת המנגנון הכימי הבסיסי שיוכל להסביר את יתרונותיו הבריאותיים של השום."

השום, יחד עם בצל, כְּרֵשָׁה (leeks) ובצלצלי שאלוט (shallots) הינו חלק ממשפחת Alliaceae. כל שאר הירקות הללו מכילים תרכובת הדומה מאוד לאליצין, אך אין להם את אותן התכונות הרפואיות. החוקרים מאמינים כי הדבר נובע מקצב נמוך יותר של פירוק התרכובת דמוית האליצין בירקות אלו, הגורם לריכוז נמוך יותר של החומצה הסולפנית הזמינה להגיב עם הרדיקלים בתור נוגדי-חמצון.

הידיעה המקורית מהאוניברסיטה

1. אנשים מגזימנים כפרות מה נסגר כולה פאקינג שום. שום הוא בדיוק כמונו- גם לו יש רגשות איך אפשר לדבר עליו ככה?! מאוד לא יפה זו עבירה על זכות שם טוב שנובע מזכות לכבוד. לא יכולה להתאפשר התנהגות כה בוטה! ממליצה לכם להתנצל בפניו ולהתפלל למחילתו.

2. ממחקרים שקראתי השום לא הוכח כמי יודע מה .
    ידוע שיש לו השפעה מינורית על הורדת לחץ דם , חוץ מזה לא הוכח כלום.
    הדבר היחיד שהוכח מעל לכל ספק הוא ששום זה דבר טעים.