חוטי חומר מאסיביים הממלאים את היקום אחראים לצמיחת הגלקסיות והחורים השחורים העצומים שבמרכזן

חוקרים שצפו לראשונה בתצפיות ישירות גילו חוטים מסיביים בין גלקסיות באשכול מתהווה בראשית היקום. חוטים אלה משתרעים על פני למעלה ממיליון פרסק

מפות של חוטי חומר הממלאים את היקום. חוטי הגז מוצגים בצבע כחול. מפות הרקע הן תמונה אופטית שצולמה באמצעות טלסקופ סובארו (משמאל) ותמונה באורך גל מילימטרי שצולמה ממצפה ALMA (מימין). התגלה קיומים של מבנים גזיים נרחבים וחוטי רשת קוסמיים (משמאל); ושהחוטים מחברים בין מספר גלקסיות שבהן יש שיעור גבוה של היווצרות כוכבים (מימין). קרדיט: RIKEN
קרדיט: RIKEN

קבוצה בין-לאומית של מדענים בהובלת אשכול RIKEN למחקר חלוצי, השתמשו בתצפיות של סייר ספקטרוסקופי מרובה יחידות (MUSE), בטלסקופ הגדול מאוד (VLT) בצ’ילה וב- Suprime-Cam בטלסקופ סובארו בהוואי כדי לערוך תצפיות מפורטות על חוטים של גלקסיות המחברות בין גלקסיות בתוך אשכול גלקסיות מתהווה גדול ומרוחק ביקום הקדום. על בסיס תצפיות ישירות הם מצאו כי בהתאם לתחזיות של מודל החומר האפל הקר של היווצרות הגלקסיה, החוטים הם נרחבים, הם משתרעים על יותר ממיליון פרסק (פרסק הוא קצת יותר משלוש שנות אור) והם מספקים דלק ליצירת כוכבים אינטנסיבית וצמיחת חורים שחורים סופר מאסיביים בתוך האשכול.
התצפיות, המהוות מפה מפורטת מאוד של החוטים, נעשו על SSA22, אשכול קדם-גלקסיות מאסיבי שנמצא במרחק של כ-12 מיליארד שנות אור בכיוון קבוצת דלי, מה שהפך אותו למבנה הגדול ביותר ביקום המוקדם מאוד.

הממצאים, שפורסמו ב-‘Science’, מעניקים תובנות חדשות על היווצרות הגלקסיות. ההבנה המקובלת הייתה שגלקסיות התגבשו, ואז בעת ובעונה אחת התארגנו לאשכולות, מלמטה למעלה, אך כעת מאמינים כי “חוטים” ביקום תדלקו את היווצרות אשכולות הגלקסיות והגלקסיות במקומות שבהם חצו את החוטים ונוצרו אזורים צפופים של חומר. בהתאם לממצאים אלה גילתה הקבוצה כי הצומת בין החוטים העצומים שזיהו גרמה ליצירת גרעינים גלקטיים פעילים – חורים שחורים על-מסיביים – וגלקסיות “מתפרצות” שיש להן כוכבים פעילים מאוד.

התצפיות שלהם מבוססות על איתור מה שמכונה קרינת Lyman alpha – אור על-סגול המופק כאשר גז מימן מיונן הופך לניטרלי באמצעות מכשיר MUSE. הקרינה נמצאה אינטנסיבית – גבוהה מכדי שתזוהה רק על-ידי קרינת הרקע העל-סגולה של היקום. החישובים שלהם הראו כי הקרינה הגבוהה ככל הנראה הופעלה על-ידי גלקסיות יוצרות כוכבים וגרמה ליצירת חורים שחורים.

לדברי הידיקי אוממהטה מאשכול RIKEN למחקר חלוצי ואוניברסיטת טוקיו, המחבר הראשון של המאמר, “הדבר מרמז על כך שגז שנופל לאורך החוטים בהשפעת כוח הכבידה, מעורר היווצרות של גלקסיות גדולות וחורים שחורים סופר-מסיביים וכך הוא נותן ליקום את המבנה שאנו רואים היום. ”

“תצפיות קודמות”, הוא ממשיך, “הראו כי יש פליטות מערפיליות גז המשתרעות מעבר לגלקסיות, אך כעת הצלחנו להראות בבירור כי חוטים אלה ארוכים במיוחד, אפילו מעבר לקצה השדה שבו צפינו ” ממצא זה תומך ברעיון כי החוטים הללו למעשה יוצרים את הפעילות האינטנסיבית שאנו רואים בתוך הגלקסיות בתוך החוטים.”

חוקרת נוספת השותפה במאמר, מישל פומאגאלי מאוניברסיטת דורהאם, בבריטניה, אמרה: “מרגש מאוד לראות בפעם הראשונה חוטים מרובים ומורחבים ביקום המוקדם. סוף סוף יש לנו דרך למפות את המבנים האלה ישירות, ולהבין בפירוט את תפקידם בוויסות היווצרות חורים שחורים וגלקסיות סופר-מסיביות.”

למחקר המדעי

1. תשובה משוערת למגיב יוסף:
    ביקום סטאטי החומר היה קורס ל”כדורים” (גלקסיות) תחילה, אבל עקב ההתפשטות האינפלציונית של היקום “הכדורים” נמתחים ויוצרים “חוטים”.

2. כעת מאליה נשאלת השאלה:
    מהו המנגנון היוצר את חוטי החומר המסיביים הממלאים את היקום?
    מדוע החומר מתגבש לצורה של חוטים היוצרים רשת קוסמולוגית, ולא קורס ישר לגלקסיות כפי שלכאורה היה צפוי שיקרה בהשפעת שדה הכבידה?

3. ואומדוע שלא נציע את הפיתרון הבא לאשכולות ולחוטים המחברים, שגילו חכמי ישראל לפני 1700 שנה:

הגמרא במסכת ברכות דף לב: מלמדת:

אמר ריש לקיש

אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא:

ריבונו של עולם
    אדם נושא אשה על אשתו ראשונה
    זוכר מעשה הראשונה

אתה עזבתני ושכחתני?

אמר לה הקדוש ברוך הוא:

בתי!

י”ב מזלות בראתי ברקיע
    ועל כל מזל ומזל בראתי לו שלשים חיל
    ועל כל חיל וחיל בראתי לו שלשים לגיון
    ועל כל לגיון ולגיון בראתי לו שלשים רהטון
    ועל כל רהטון ורהטון בראתי לו שלשים קרטון
    ועל כל קרטון וקרטון בראתי לו שלשים גסטרא
    ועל כל גסטרא וגסטרא תליתי בו שלש מאות וששים וחמשה אלפי רבוא כוכבים כנגד ימות החמה

וכולן לא בראתי אלא בשבילך!

ואת אמרת עזבתני ושכחתני?!

הנה 12

x30

x365

x1000

x10000

=

1,064,340,000,000,000,000

שהם במלים מיליארד וששים וארבעה מיליון ושלוש מאות וארבעים אלף, מיליארדי כוכבים

הדברים פורסמו לקהל ישראל על ידי ריש לקיש לפני כ 1700 שנה, כשהעולם המדעי היה בשיממונו ובניוונו חוץ מאי אלו גילויים מצומצמים מבפי בודדים מחכמי העולם שעיקרם בחכמי יוון. ואילו חכמי ישראל ידעו את סודות הבריאה במדויק מבלי שהיו בידיהם את הכלים המודרניים של היום, טלסקופי מצלמות ומחשבי על שבהם נעזרים ומהם שואבים מדעני ימינו את ידיעותיהם. ובזמן אמירתם ומאות רבות של שנים אחר כך נחשבו אמירות כאלה כהזיה וכטירוף דעת שכן לא נראים לעין יותר מ- 4000 כוכבים לכל היותר.

והנה עם טלסקופ ומצלמת החלל הנהדרות נוכחו המדענים בפלא האדיר הזה במספרים מליארדי גלקסיות המכילות אף יותר מהשיעור שלמדונו חז”ל, שכן על פי חישוביהם שהיא גם לסברתם גסה וכלל לא מדויקת, כי גם היום רב להם הנסתר מכדי שיוכלו להעריך הערכות מדויקות יותר, והרבה מהמשוער על ידיהם היום ניסתר למחר.

4. החוטים הינם חוטי “הרוח” שכל גוף בשלם האטומי מחובר דרכו אל מרכז מזין. גם אנחנו בני האדם מחוברים עם חוט הכסף (הרוח) אל הכוללות הרוחנית שלנו – נקודת המוצא.
    לעומתם הרטטים הלולייניים – המיתרים תפקידם אינו הזנה אלאבריאה.

5. מיתרים קוסמיים – תורת המיתרים חזתה כבר לפני למעלה מעשים שנה את קיומם של מיתרי על סופר מאסיביים הנקראים מיתרים קוסמיים הקשורים ליצירת החומר ביקום

6. משהים! הן גם ספריליות. החוטים.
    ובכל סאת בסוף אנחנו כמו נמלה שמנסה להבין את תכלית היקום. גם אם היא תיפול על הגב ותראה קצת כחול……מה זה ייתן לה? תכף יבוא החור השחור בדמות כף הרגל של מישהו שידרוך עליה.

7. מצטער, אבל המאמר לא ברור. מה פרוש gas filaments ?? הרי תמיד ידענו שהיקום לא ריק והגז מחבר בין הגלקסיות אולי שביליי גז אלה הם החוטים??.
    חוץ מזה חג שמח לכל מגיביי הידען