סיקור מקיף

חקירת המפץ הגדול ומשמעויותיו הדתיות

כיצד הצליח הוקינג לאפשר מפץ גדול מבלי לכרוך בכך התערבות אלוהית?

פרופ' סטיבן הוקינג, 2006. צילום באדיבות שגרירות בריטניה בישראל
פרופ' סטיבן הוקינג, 2006. צילום באדיבות שגרירות בריטניה בישראל

לפני כשבעים שנה, כאשר חזה אדווין האבל בגלקסיות הרחוקות וגילה שכולו מתרחקות מאיתנו, ובכך סלל את הדרך לתאורית המפץ הגדול. קודם לכן קיבלו המדענים את תאורית המצב היציב. כדי לפתור את בעיית ההתרחקות שלפיה מספיקה היווצרותו יש מאין של אטום מימן אחד, בקילומטר מעוקב של חלל במשך שנה, כדי להסביר את התרחקות הגלקסיות, כאשר כל הזמן נוצר חומר כדי לחפות על כך.
ואולם לאחר שהסבר דחוק זה לא התקבל, עברו המדענים רובם ככולם לצד של המפץ הגדול. אבל הם נכנסו לבעיה. בתאורית המצב היציב אין מקום לאלוהים. היקום היה תמיד קיים והוא תמיד ימשיך להתקיים פחות או יותר באותה צורה. רבים מהמדענים תומכי המצב היציב האשימו את תומכי המפץ הגדול בהחזרת אלוהים בדלת האחורית. ד”ר הוג רוס אסטרונום בעל השקפות דתיות, בהשוותו את עבודתו של אינשטיין וקופרניקוס עם הגילויים האחרונים לגבי המפץ הגדול כתב “מלומדי ה-16 חששו מאובדן הכבוד לאלוהים והתנ”ך. מלומדי המאה העשרים חששו מעלייה בכבודם של שני אלה.”

הוקינג מגדיר את עצמו כאתיאסט, ולכן הוא לא מתעניין כלל בשאלה הזאת, על אף שהוא חסיד המפץ הגדול וב-24 באפריל , '92 עם פרסומם של מחקרים שחקרו ממצאים של הלווין COBE כי זו תגלית כל הזמנים. מחקרים אלה מאשרים שהיקום מקורו ב”מפץ גדול חם,” שמשמעותו שכל חומר, אנרגיה, מידות אורך, רוחב וגובה וזמן היו בתחילה בעלי לחץ וטמפרטורה כמעט אינסופיים ויצאו ממרחב הקטן פי כמה מהנקודה שבסוף משפט זה.

בהעירו על חוסר יכולתם של חסרי אמונה להתמודד עם נתונים התומכים בדיעה תיאיסטית, כתב רוס, “ב-1965 כאשר מודל היקום המתנדנד הופיע לראשונה…אסטרונומים החלו במאמץ כולל למצוא מספיק מסה כדי לעצור ולהחזיר לאחור את התפשטות היקום. כל העדויות…הצביעו (ועדיין מצביעות) בכיוון ההפוך.”

“היקום המתנדנד”, מסביר רוס, “הוא רעיון שמוצאו בהינדואיזם ואשר התקבל בברכה על ידי אנשים שאינם מאמינים באלוהים ועל ידי חסידי העידן החדש על מנת להסביר כיצד היקום יכול, בהיותו מצוי באחד ממספר אינסופי של התרחבויות והתכווצויות, להתקיים כמות שהוא עם התנאים המתאימים בדיוק לאפשר חיים ולפי דרך חשיבתם, לגרום לחיים להיווצר מתוך חומר שאינו חי.”

תגובת צבי ינאי

הוקינג מחזיר את אלוהים לספרי התפילה עוד בהתבטאויות קודמות שלו, באמצעות ההנחה שהזמן לא היה קיים לפני המפץ הגדול, ולפיכך גם אין משמעות לקיומו של אלוהים. צבי ינאי כתב בשנת 1981 בכתב העת “מחשבות” שהוקינג “סידר את הדתיים” כאשר איפשר כבר אז יקום בעל מפץ גדול, אך ללא צורך בהתערבות על טבעית.

ינאי מזכיר שבשנת 1951 אימצה הכנסיה הקתולית את תאורית המפץ הגדול, בהיותה בת שנתיים לכל היותר. החוכמה מאחורי האימוץ התבררה בשנת 1981 כאשר נערך בותיקן כנס של קוסמולוגים ופיסיקאים מכל העולם. האפיפיור הופיע בפניהם, והודיע שאין כל מניעה שיחקרו את כל הקשור בהתפתחות היקום מרגע המפץ הגדול ואילך, אבל אל להם לשאול שאלות על המפץ הגדול עצמו משום שהמפץ הגדול הוא רגע הבריאה האלוהי. האפיפיור ידע. שהאסטרופיסיקאים לא יכולים לתאר מצב שבו האנרגיה מגיעה לאינסוף והצפיופות של החומר מגיעה לאינסוף ושאין בו זמן ושכל חוקי הפיסקה נמעכים בתוך הנקודה שגודלה עשר בחזקת מינוס עשרים מגודל האטום. האפיפיור, יוחנן פאולוס השני, ידע שלפיסיקאים גם אין מענה לעניין הזה, כי האיזור הזה הוא אסור לתנועה ולהתקרבות ולכניסה לפיסיקאים. זאת נקודה מופשטת שיפה לפילוסופים ולאנשי דת.

כאן נכנס הוקינג לתמונה, ואמר שעל אף שהוא זה שאישר את קיומה של הנקודה הסינגולרית המתחייבת מתורת היחסות הכללית של איינשטין, וטען שתורת היחסות פסלה את עצמה כתאוריה היכולה להציע תאור מלא ושלם של היקום משום שביסודה ניצבת אותה נקודה סינגולרית שמייצגת תוהו ובוהו פיסיקלי, ועל כן לא ניתן לגזור ממנה שום תסריט על התפחות העולם – לא מדוע היקום נראה כפי שהוא נראה, למה הוא הומוגני, ולמה יש בו בכל זאת גבשושיות של כוכבים וגלקסיות. הוקינג פותר את הבעיה באמצעות עקיפתה: “נכון שהפיסיקה יכולה לדבר על היקום רק החל מ-10 בחזקת 35 שניות מרגע המפץ, או קצת קודם כאשר כל הכוחות היו מאוחדים בגודל של 10 בחזקת 43 סנטימטר.”

“בסופו של דבר זו נקודה שתופסת שטח ומרחב, ועל כן הוא יכול לטעון שהעולם מעולם לא היה בנקודה שמרסקת את כל חוקי הפיסיקה, ולכן הוא התחיל באותו גל שעומד ביסוד היקום, ועל כן מאחר ואין פה בעיה של התחלה, אין בעיה של בריאה.”

“לא ברור אם הוא נשאר נאמן לגודל הקוונטי או למבנה הקוונטי של היקום שבאמצעותו עקף את בעית האלוהים, או שהוא חוזר חזרה לנקודה סינגולרית אבל מגיע לפתרון שלא מביא את אלוהים לשם. עד כמה שעקבתי אחר הוקינג אני לא מאמין שהוא יציע תאוריה שתאשר את נכונותו או התערבותו של אלוהים. אני בכל זאת סבור שהוקינג מנסה למצוא תשובה רציונלית להתפחות היקום בלי התערבות של כוחות עליונים.”

תרגום הרצאתו של הוקינג על מקור היקום, האוניברסיטה העברית, 14/12/2006

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.