גוגל רכשה מטוס מחקר עבור נאס”א

ההסדר נעשה בתמורה לאישור נחיתה בבסיס נאס”א מופת שמשרדי הנהלת גוגל צמודים אליו, לשלושה מטוסי המנהלים של החברה

מטוס המנהלים החדש של נאסא

חברה שבבעלותם של מייסדי גוגל, רכשה מטוס אלפא דורניאר ג'ט משנת 1982 שהשתמשו בו להתקפות קלות. לחברת H211 LLC יש מספר כלי טיס שמשמשים לעיתים קרובות את מייסידי גוגל, לארי פייג' וסרגיי ברין. בהסכם לא שגרתי שנחתם בשנה שעברה, H211 קיבלה את ההיתר לנחות בשדה-טיסה הממוקם ליד הקצה הדרומי של מפרץ סן פרנסיסקו, קליפורניה. זהו אינו שדה רגיל, זהו שדה מופת, שנמצא בבעלותה של נאס”א.

לא כולם יכולים להחנות את מטוסם הפרטי בשדה מופת. בעצם היותו ממוקם ליד עמק הסיליקון, שדה מופת מושך מיליארדרי הי-טק, לקבל היתרי טיסה ונחיתה שם. אך יש בעיה, שדה מופת אינו מסלול נחיתה רגיל, הוא בבעלותה של נאס”א. נאס”א היא שלוחה ממשלתית ולכן מגיעים עם זה חוקים מסויימים. אם אין לכלי הטיס קשר ישיר למחקר שנעשה בנאס”א, או לטיסה צבאית, הוא יצטרך למצוא מקום אחר לנחות. אז בין אם אתה ביל גייטס או המלכה אליזבת- בהנחה שלא מדובר בנחיתת חירום- אינך יכול להשתמש במסלול הנחיתה, אלא אם כן אתה קשור לאחד המחקרים המתבצעים בנאס”א.

אך בהסכם שתואר כמצב “win-win” עבור נאס”א, ב-31 ליולי, 2007, קן אמברוס, מנכ”ל חברת H211, חתם על חוזה חכירת אזור נחיתה עבור ארבעה מטוסים בשדה מופת. מטוסי הנוסעים הללו כללו בוינג 757, בוינג 767 ושני מטוסי גולפסטרים VS , שמשמשים בקביעות את מיסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין בביצוע עסקאות עבור H211 וגוגל. אז איך הם עשו זאת?

בתמורה לשימוש באתר נאס”א, H211 הסכימה שנאס”א תשתמש במטוסיה במחקר מדעי (כלומר היא תעזור לנאס”א בניסויים מסוימים בחקר כימיית האטמוספירה, צמצום האוזון וניתור ברקים), ובנוסף סכום לא רע של 1.3 מיליון דולר לשנה עבור השכירות.

אבל אז נוצרה בעיה, על מנת שנאס”א תשתמש בטיסת ארבעת המטוסים, יש להתאים אותם. כל התאמה כזו תדרוש אישור ממנהלת הטיס הפדרלית מאחר והמטוסים הם מטוסי נוסעים. זה היה המכשול היחיד שמנע מפייג' וברין לוותר על נקודת הנחיתה המיוחלת.

אז, H211 קנתה מטוס צבאי ובכך פתרה את הבעיה. מטוס המתקפה הגרמני, דורניאר אלפא ג'ט, בן ה- 26, מתאים עבור צרכי נאס”א, כך שכעת הוא עובר התאמה לשמש כמטוס נוסעים אזרחי בסיאטל, לפני שיתחילו להתבצע באמצעותו ניסויים.

“מטוס האלפא ג'ט שהם רכשו נחשב למטוס ניסוי, כך שכעת אין לנו את הבעיות שהיו עם מטוסי הנוסעים”, אומר סטיב זורנצר, מנהל במרכז איימס למחקר בנאס”א.

הטיסות המנהלתיות של גוגל מהוות 1% מתעבורת האוויר השנתית בשדה מופת. 88 טיסות מתוך כ-19,000 בשנה שעברה היו עבור עסקים של גוגל.

לידיעה באתר יוניברס טודיי