סופרנובה בת 11 מיליארד שנה

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה באירווין גילו עדויות לסופרנובה שהתרחשה ביקום המוקדם, עתיקה כמעט פי 2 מהסופרנובה הגדולה העתיקה ביותר שהיתה מוכרת עד כה

הדמית אמן של סופרנובה גדולה/ Image: M. Weiss/NASA/CXC
בתמונה זו מעביר לנו האמן את התרשמותו ממותו של אחד מהכוכבים הראשונים ביקום. לפני כמעט 11 מיליארד שנים, השמש הזו, מסיבית יותר מהשמש שלנו בערך פי 100, דחפה והעיפה את רוב החומר שלה אל החלל, התמוטטה ואז התפוצצה בפיצוץ עצום הקרוי סופר נובה. סופר נובה היא תופעה בה כוכב מאסיבי מתפוצץ משום שהלחץ שיוצר בו ההיתוך הגרעיני החוצה אינו מספיק כדי לאזן את משיכתה האדירה של הכבידה העצמית שלו פנימה. הסופרנובה היא שלב הסיום באבולוציית אותו כוכב. כאשר אוזל הדלק הגרעיני בכוכב (כלומר יסודות שיכולים להתמזג ליסודות כבדים יותר תוך שחרור אנרגיה), אין כוח שיתנגד למשיכת הכבידה העצמית שלו והכוכב קורס לתוך עצמו. אזי ליבתו נדחסת במהירות, מתחממת ביותר ומתפוצצת מהלחץ העצום שנוצר. כאשר ההתפוצצות התנגשה בחומר כוכבי, ההתנגשות הדליקה את כל הגלקסיה של הכוכב. למרות הפיצוץ האדיר, הגלקסיה כל כך רחוקה מאיתנו שהאסטרונומים היו צריכים לבחון ולסנן מבעד שנים של תמונות טלסקופיות עמומות כדי למצוא את הרגע הזה. אנליזה של האור, כפי שמדווחים החוקרים בכתב העת נייצ'ר ביולי 2009, חושפת את הפיצוץ כסוג נדיר של סופר נובה (סוג IIn) ומספקת הצצה לאבולוציה הכוכבית בשלב צעיר מאד של היקום. סוג II של סופר נובה מתרחש כאשר הדלק הגרעיני של הכוכב אוזל והוא קורס תחתיו. “כאשר כוכבים מתפוצצים הם יורקים חומר לתוך החלל. בסופו של דבר כוח המשיכה גורם לקריסת החומר לתוך כוכב חדש, שעשויים להתפתח סביבו כוכבי לכת כמו כדור הארץ” אומר ג'ף קוק, עמית פוסט דוקטורט בפיסיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת קליפורניה באירווינג. הסופרנובה הגדולה העתיקה ביותר שהיתה מוכרת עד כה התרחשה לפני 6 מיליארד שנים. קוק ועמיתיו מהמרכז לקוסמולוגיה באוניברסיטת קליפורניה באירווין גילו בשנה שעברה צביר גלקסיות בשלבי התפתחות ראשונים במרחק של 11.4 מיליארד שנות אור, הרחוק מסוגו שאי פעם התגלה. הטרום צביר כונה LBG-2377 והוא מספק לקוסמולוגים תובנה יוצאת דופן לתהליך היווצרות הגלקסיות והאבולוציה של היקום. סופרנובה בויקיפדיה לידיעה באתר האוניברסיטה

1. בערך, קרוב יותר ל-5 מיליארד כי בכל זאת לוקח לענן האבק שמקיף את השמש זמן לקרוס ולגושים שנוצרים לקרוס עוד יותר אחד לתוך השני עד שנוצרים כוכבי לכת

2. לא הבנתי,
    הרי ידוע שגיל היקום 4.6 מליארד שנים, כיצד ישנם אירועים מלפני 6 ו-11 מליארד שנים?

3. נכון אבי
    וההוכחה לכך הם אלביס פרסלי ומייקל ג’קסון. כוכבים גדולים שדעכו מהר.

4. א.פ.

לא בהכרח.
    פה ושם – גם אם לא בכמויות גדולות, יכלו כוכבים להיווצר מיד עם היווצרות היקום.
    יש אפילו השערה המדברת על חורים שחורים (שזה עוד יותר מכוכב) בראשיתיים (כלומר – שנוצרו כבר במפץ הגדול)

5. האם זה לא מעלה מחדש שאלות לגבי גיל היקום? לאור המודלים לגבי הזמן שלקח עד שהחלו להיווצר כוכבים מסיביים לאחר המפץ הגדול, ועד שכוכב כזה מגיע לשלב של קריסה. הרי הפיצוץ אירע כבר לפני 11 מיליארד שנים.

6. 11 מיליארד שנות אור, ואו ! קשה אפילו להבין כמה שזה רחוק