40% מהאשכנזים הם צאצאים של ארבע אמהות קדמוניות

40% מהאשכנזים הם צאצאים של ארבע אמהות קדמוניות. כך עולה ממחקר גנטי חדש, הגורס כי ארבע הנשים הללו הן חלק מקבוצת קטנה של אנשים, שמתוכה נולדה העדה האשכנזית. לפי החוקרים, ארבע הנשים הללו חיו, ככל הנראה, באירופה במהלך 2,000 השנים האחרונות, אך לאו דווקא באותו מקום ואולי גם לא באותה מאה. כל אחת מהנשים העבירה לבנותיה ולבניה מקטע דנ”א יחודי משלה. הצאצאים התרבו ונפוצו בעולם, וכיום נמצא אותו מקטע דנ”א אצל 3.5 מיליון אשכנזים, שהם כ-40% מהעדה.

מקטע הדנ”א של ארבע הנשים מופיע גם אצל אנשים ממצרים, מערב הסעודית. המחקר נעשה במסגרת הדוקטורט של דורון בהר מהפקולטה לרפואה בטכניון, ולדברי בהר, משמעות הממצא היא שמוצא ארבע הנשים – ולכן של חלק ניכר מהיהודים האשכנזים – הוא, קרוב לוודאי, במזרח התיכון. המקטע אותר גם אצל יהודים לא אשכנזים, אך בשכיחות נמוכה יותר, והחוקרים סבורים כי “הדבר מספק עדות לכך שהיהודים האשכנזים והלא-אשכנזים חולקים מוצא אמהי משותף”.

1. אגב, היהודים כמובן אנסו הרבה מאוד אירופאיות, או במילים מהונדסות “לקחו להן שפחות” ולכן הגנים ה”יהודים” מתבטאים יותר בגברים ופחות אצל הנשים ה”יהודיות”.

2. מי בכלל רוצה להיות ממוצא מזרח תיכוני?

הלוואי שיגלו שאני לא ממוצא מזרח תיכוני/יהודי.

מצידי שישללו לי את האזרחות הישראלית (בטמטומם) ובלבד שיוכיחו כי אין לי קשר לגנטיקה היהודית/ערבית.

3. למי אכפת מה40% האלה

הרבה יותר מעניין לדעת על מוצאם של 60% ה"נותרים" מהאשכנזים.

כולנו יודעים שיש "אשכנזים" שהם בעצם מזרחיים, אבל תביאו מחקר על 60% האחרים, הרבה יותר מעניין.

קרציות