התגלה כוכב הלכת הראשון מחוץ למערכת שעשוי להיות ידידותי לחיים

כוכב הלכת, הקטן ביותר שנתגלה עד כה, גדול פעם וחצי בלבד מכדור הארץ אך הוא מקיף ננס אדום

לראשונה גילו אסטרונומים כוכב לכת מחוץ למערכת השמש, שיש בו פוטנציאל לקיים חיים, בפרט מידות החום על פניו דמות לאלו של כדור הארץ. החוקרים שגילו אותו תיארו אתמול (שלישי) כי מדובר בצעד כגדול בחיפוש חיים ביקום. מדובר בצוות חוקרים מאירופה שהשתמשו במצפה האירופי הדרומי (ESO) בצ’ילה.

גודלו של כוכב הלכת פעם וחצי מכדור הארץ מסתו פי 5. “סופר-ארץ” מכונה גלייס 581C (Gliese 581 C), בעקבות הכוכב ששמו גלייס 581, ננס אדום עמום הממוקם 20.5 שנות אור מכדור הארץ ומסתו כשליש ממסת השמש. “אנו מעריכים כי מידות החום הממוצעות בו משתרעות בין 0 ל-40 מעלות צלזיוס”, אמר סטפן אודרי, המדען הראשי מז’נווה החתום על מסמך הגילוי, ומכאן שהן מאפשרות קיומם של מים במצב צבירה נוזלי ואולי גם צורות חיים. אודרי הוסיף כי “הרדיוס של הכוכב גדול פי 1.5 מכדור הארץ ומודלים שערכנו מנבאים כי הוא מכוסה סלעים כמו כדור הארץ או אוקיינוסים”.

גלייס 581C הוא כוכב הלכת הקטן ביותר שהתגגלה עד כה. הוא ממוקם פי 15 קרוב יותר לשמש שלו מאשר כדור הארץ לשמש, שנה אחת על כוכב לכת זה שווה ל-13 ימי ארץ. מכיוון שהננס האדום עמום פי 50 מהשמש שלנו וגם קר בהרבה, כוכבי לכת הנעים כה קרוב לשמש, ישארו בתוך איזור החיים, הסביבה הכדורית סביב כוכב, שבתוכה לכוכבי הלכת טמפרטורות שיכולות לקיים מים נוזלים על פני השטח.

“יש הרבה דברים שעדיין אינם ידועים אודות כוכב הלכת החדש, שעלולים להוציא אותו מהרשימה של המקומות הידידותיים לחיים ברגע שנדע עליו קצת יותר, ואין משמעות גדולה לדרישות לידידותיות לחיים, אם מכניסים גם את מאדים לרשימת כוכבי הלכת הפוטנציאליים – התנאים הדרושים הם גודל דומה לכדור הארץ, וטמפרטורות שיאפשרו קיום מים נוזליים. ואולם זה כוכב הלכת הראשון מחוץ למערכת השמש העומד בסטנדרטים אלה.

“מדובר בצעד משמעותי בדרך למציאת חיים ביקום” אומר האסטרונום מישל מאיור מאוניברסיטת ז’נבה, אחד מ-11 מדענים אירופים בצוות שגילה את כוכב הלכת. “זו תגלית נחמדה, אך עדיין יש לנו המון שאלות”.

תוצאות המחקר טרם פורסמו אך הם נמסרו לפרסום בכתב העת אסטרונומי אנד אסטרופיזיקס. אלן בוט, ממכון קרנגי בוושינגטון, שהצוות שלו התחרה בציד כוכבי לכת דמויי ארץ, כינה זאת “אבן דרך עיקרית בתחום הזה.”

כוכב הלכת התגלה בידי המצפה האירופי הדרומי בלה-סילה, צ’ילה בטלסקופ שהותקן עליו מכשיר מיוחד המפצל את האור כדי לגלות תנודות באורכי גל שונים. תנודות אלה יכולים לחשוף את קיומו של כוכב לכת.

לידיעה באתר ESO

1. איציק אני לא מתכוון לפגוע אבל לפי דעתי מה שאתה חושב בהקשר של גילוי חיים והפתתחותם על כוכבי לכת אחרים וגם מה עוד שאתה בטוח שאנחנו לבד הייתי אומר זה קצת בורות לא להאמין לדבר כזה יש את תיאוריית דרווין תקרא אותה ואז תבין שיש המון סיכויים לחיים אחרים שעדיין לא ראינו ואנחנו נראה בעתיד אין לדעת מה יהיה בכל אופן מי שחושב שאנחנו לבד ואין דבר כזה שחיים אחרים יתפתחו על פני כוכבים שהאנושות עדיין לא כילתה עקב טכנולוגיה ירודה ולא מפותחת זה הדבר הכי תמים והכי לא הגיוני לומר אבל זו דעתי

2. שאלה לאיציק: איפה בדיוק גרו בני האלוהים המוזכרים בתורה
    (וראה להלן) אם לא על פלנטות אחרות?!

בראשית פרק ו

* פסוק ב: וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם, כִּי טֹבֹת הֵנָּה; וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים, מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ.
    * פסוק ד: הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ, בַּיָּמִים הָהֵם, וְגַם אַחֲרֵי-כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל-בְּנוֹת הָאָדָם, וְיָלְדוּ לָהֶם: הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם, אַנְשֵׁי הַשֵּׁם.

3. אבי ולאלי שלום,מדובר בננס אדום לא בענק אדום,בהתחלה ראיתי שכתוב הרבה ננס אדום וב-"בעקבות הכוכב ששמו גלייס 581, ענק אדום עמום הממוקם 20.5 שנות אור מכדור הארץ ומסתו כשליש ממסת השמש." ענק אדום,בדקצי בויקיפדיה והתברר שהכוכב הינו ננס אדום, אני ממליץ לאבי לתקן ואני רוצה לומר לאלי ש"ננס אדום שהיה פעם שמש שהתפוצצה" זה אינו נכון,ננס אדום = כוכב קטן מאוד.

4. החידה היא פשוטה אם הכוכב מקיף במרחק כזה ננס אדום שהיה פעם שמש שהתפוצצה הרי שסביר להניח שהכול שם התאדה כפי שצפוי לכדור הארץ שלנו הרבה אין מה למצוא שם .

5. א. זה שציינתי שהכתב של ערוץ 7 אמר זאת, זה לא אומר שאני מאמין בזה. התשובה שלי אליו היתה – גם אם אין שם בני אדם זו בשורה טובה, מספיק אפילו שיהיו צמחים או אפילו חיידקים, לצמחים או חיידקים אין משמעות לחופש בחירה או לא. רק התכוונתי להגיד שיש דתיים שמאמינים שיש עוד חיים ביקום.

6. בס"ד

לגבי הימצאות חיים בכוכבים אחרים על פי התורה:

הבשורה היא שאכן קיימים חיים בכוכבים אחרים
    וזה מפורש במספר מקומות בתורה (מסכת מועד קטן בתלמוד הבבלי ועוד מקומות):
    שם הכוכב בזמן התורה הוא "מרוז" ורש"י אומר במפורש שיש עליו תושבים . יותר מכך ,אותם "תושבים" באו לעזרת סיסרא במלחמת ברק -סיסרא כמתואר בשירת דבורה
    ולכן דבורה הנביאה קיללה אותם במילים :"אורו מרוז אורו יושביה"…

יפה ציין אבי שליצורים אילו אין בחירה חופשית כי הבחירה החופשית ניתנה רק לבני האדם כאן על פני כדור הארץ שלנו.

7. כל המדענים המחפשים חיים בפלנטה אחרת הם קשקשנים שלא מבינים כלום, םהמחפשים פרסום בלבד.
    שימו לב מה קורה כאן:
    כדוק הארץ התחמם בשתי מעלות.
    בקוטב הדרומי קרחון קטן זז ממקומו ומאיים על החיים על פני כדור הארץ.
    בברזיל בירוא 100 דונם יער וזה מסכן את הפלנטה שלנו.
    גזי החממה משרפת דלק ישמידו את כל החי.
    ועוד.
    כל שינוי קטן משבש את החיים כאן.
    לכן, תחום היכול ליצור חיים הוא קטן ביותר ונע בערך בצורה הנוכחית של מערכת השמש.
    לקיום חיים, תחום הטמפ’ יהיה 17-43 מעלות. כוח המשיכה 0.8-1.6 .
    כמות המים לא פחות מ-50% כפי שזה על כדור הארץ.
    והכי חשוב שהאזור נמצא במקום שקט מספיק זמן לייצר חיים.
    שימו לב כי אנו נמצאים בקצה הגלקסיה שהוא מקום שקט יחסית ובכל זאת מאוימים ע”י אסטרואידים למניהם.
    אז, כל ה”מדענים” הקשקשנים, רדו אל הקרקע.

8. שלום איציק, אתמול ראיינו אותי בנושא זה לערוץ 7 והמנחה טען שלפי ספר הזוהר יש עוד כוכב שיש עליו בני אדם, וההבדל היחידי הוא שאין להם זכות בחירה. מכיוון שבכתובים ניתן למצוא הכל, אם רוצים, וזה היה שידור חי, הסתפקתי בתשובה שגם אם יהיו על אותו כוכב לכת שהתגלה צמחים או אפילו חיידקים ולא בני אדם, הדבר יהווה חדשה טובה.
    כך שדת היא כנראה דבר גמיש, למרות הכל.

9. הכל טוב ויפה לשם שעשוע אבל חיים לא ימצאו בכוכבים אחרים כי פשוט אין – איך ניתן לדעת? בורא העולם מסר זאת לעם היהודי לפני 3300 שנה .

10. תצפיות לעולם לא יתנו מענה לעובדה אם ישנם חיים על פני פלנטה כזו או אחרת (אלא אם מדובר בציויליזציה המשנה את פני הפלנטה ו/או מסוגלת ליצור איתנו תקשורת כאמור). ראשית יש להתגבר אם ניתן על המכשול מספר אחד – גמיאת המרחקים עצומים. במקרה זה כ20 שנות אור.

11. צעד ענק לאנושות שעדיין לא מודעת למשמעויות
    האדירות הטמונות בגילוי.
    הצעד הבא יחסוף מספר רב של כוכבים דמויי ארץ
    והטלסקופים העתידים יחספו את תמונתם המדויקת

12. בלתי אפשרי למצוא חיים ביקום בעזרת טלסקופים הדרך היחידה היא תקשורת גם בראיית הטלס’ המתקדמים של היום יש פגמים וגם ביקום יש כוכבים בלתי ניתנים לצפייה.