נמצאו שרידי רקמה רכה של טירנוזארוס רקס בן 68 מיליון שנה

מדענים בארה”ב מצאו רקמות רכות בעצם ירך של טרינוזאורוס רקס. במשך שנים נחקרו רק עצמות הדינוזאורים. אי אפשר יהיה להפיק די.אן.איי

שרידי רקמה רכה במאובן של דינוזאור (למעלה) והדינוזאור עצמו

יותר ממאה שנה, חקר הדינוזאורים הוגבל לעצמות מאובנות. כעת, חוקרים מצאו שרידי רקמה רכה בת 70 מיליון שנה שהתאבנה אף היא בנוסף לעצמות, הכוללת מה שנראה כמו כלי דם עדינים השייכים לטרינוזאורוס רקס. בנסיון לערער על מסקנות קודמות בשדה החם הזה של מחקר הדינוזאורים, העבודה התקבלה על ידי המדענים בשבחים ובאי אמון במידה דומה.
באופן נורמלי, כאשר בעל חיים מת, התולעים והזבובים אוכלים במהירות את כל החלקים הרכים. כאשר השרידים של חומר העצם נקבר עמוק יותר ויותר בבוץ, הוא מתחמם, מתרסק ומוחלף בידי מינרלים. הוא הופך לאבן. בצורה זו ולא בשום צורה אחרת, זה כל מה שנשאר מהחומר המקורי. מבחוץ, כך נראה גם מאובן מספר 1125 במוזיאון הסלעים.
ואולם כאשר מרי שווייצר, מאוניברסיטת צפון קרוליינה, היא מצאה בתוך הדגימה, בין המינרלים, משהו יוצא דופן.
היא גילתה כי המילוי השקוף של העצם נראה כמו כלי דם. היו גם סימנים של מה שנראה כמו תאי דם אדומים ואחרים הנראים כמו osteocytes, תאים הבונים ומתחזקים את העצמות. זוהי עצם מאובנת במובן שהיא נוצרה מבעל חיים שנכחד אך אין לו את כל המאפיינים הדרושים למאובן”, היא אמרה לבי.בי.סי.
“אם המדענים יוכלו לבודד חלבונים מהחומר, יהיה ניתן ללמוד פרטים חדשים באשר לדרך בה חיו הדינוזאורים”, אמרה מרי היגבי שוויצר מאוניברסיטת צפון קרוליינה. הרקמות הרכות נמצאו בתוך עצם ירך שבורה של הטי רקס הידוע בכינוי mor 1125, שנמצא בתוך אבן חול במונטנה. הדינוזאור היה בערך בן 18 במותו.
“כלי הדם ותוכנם זהים לכלי דם של יענים”, אמרו החוקרים. מציאת רקמות בתוך מאובנים היא תופעה נדירה ויוצאת דופן, על אחת כמה וכמה כשמדובר בדינוזאור בסדר גודל כזה ומתקופה קדומה כל כך. לבד מהיכולת ללמוד על הביולוגיה העדינה של הזוחלים האגדיים, ניתן מהתגלית ללמוד יותר על הדרך שבה נוצרים מאובנים. ברשת הסי.אן.אן דווח, כי למרות שהחוקרים מצליחים לבצע מניפולציות בחומר ולפרקו בקלות יחסית, לא ניתן יהיה לפצח את קוד הדי.אן.איי של הדינוזאור על בסיס הממצאים.

1. הכתבה מעניינת מאוד. אך היא לא מפורטת מספיק, כתוב שגילו איך הדינוזאורים חיו על פי הממצא, אך לא כתוב מה גילו על איך הם חיו.