סיקור מקיף

מדינה רדופת שדים מ”ג: האם אנו עומדים בפני מחאה חברתית נצחית בשל אבטלה מובנית שתנוצל בידי סוחרי הדתות?

לכאורה המיתון שגרר אבטלה נראה כמו משהו שנגזר עלינו ממחזור העסקים הרגיל אבל המצב הפעם שונה ממשברים כלכליים קודמים משום שצריך להתחשב בגורם נוסף – הטכנולוגיה שהופכת מקצועות רבים למיותרים

אבטלה. איור: shutterstock
אבטלה. איור: shutterstock

בשנות השישים והשבעים התפרסמו בארץ חוברות בדיחות. כנראה שגם בילדותי התעניינתי בעתיד כי זכורה לי בדיחה שבה אישה מספרת לבעלה: “אל תשאל איזה יום קשה היה לנו במשרד, המחשב התקלקל ונאלצנו להתחיל לחשוב”. בקרוב כנראה זו תהיה בעיה רצינית.

רבים מבקרים אותי על סדרה זו (מדינה רדופת שדים) ועל כתבות רבות בתחום הסביבה שמגלות גישה פסימית לגבי העתיד. יש הרואים את כל המאמרים הטכנולוגיים ואומרים איזה יופי, רובוטים יחליפו אותנו בשדה הקרב, חלקים בגופנו יוחלפו באברים משודרגים, נחיה מאות שנים עד שיימאס לנו, לא נסבול עוד ממחלות לב, מחלות אוטואימוניות כגון סכרת או מחלות שפוגעות בתפקוד המוח כגון אלצהיימר ופרקינסון, כי נמצא תרופות, ואם לא תרופות – נמצא דרכים אחרות לשיקום מערכת העצבים.

לכאורה, כפי שהציג בשבוע שעבר ינקי מרגלית, נביא הסינגולאריות בישראל, בערב לכבוד צאתו לאור של ספרו של ד”ר רועי צזנה “המדריך לעתיד”, המצב היום טוב מאי פעם כמעט בכל פרמטר. מספר הסכסוכים האלימים בעולם, התזונה, שיעורי העוני המוחלט, ועוד. אבל דבר אחד בלט בכיוון ההפוך – שיעור האבטלה שרק הולך ועולה ואין רואים את סופו עד כדי כך שמרגלית הציע “לחיות עם האבטלה ולראות בה דבר טוב.”

עד כאן דברי מרגלית. מכאן והלאה יש לבוא בתלונות אלי. לפני שנתיים הוצף העולם במחאות, לכאורה מסיבות שונות. צעירי ספרד למשל מחו על מצב האבטלה, בישראל ובארה”ב (OCCUPY WALL STREET) מחו ההמונים על יוקר המחיה ועל חלוקה לא צודקת של ההון בין אחוז אחד שיש לו ו-99% שאין להם. אבל היו מדינות שבהם המחאה הובילה לחילופי שלטון – מה שכונה אז “האביב הערבי”, שהתברר במקומות רבים כחורף איסלמי – בדיוק משום שאיש לא חשב לתת מענה לסוגיית האבטלה והמטיפים הקיצוניים ניצלו זאת כדי למשוך את ההמון אליהם.

לכאורה המיתון שגרר אבטלה נראה כמו משהו רגיל במחזור העסקים שנגזר עלינו מעצם השיטה הקפיטליסטית (החווה מחזורים מזה כ-300 שנה) אבל המצב הפעם שונה ממשברים כלכליים קודמים משום שצריך להתחשב בגורם נוסף – הטכנולוגיה. עד היום, כל פעם שמקצוע נעלם בגלל מיכון, בני האדם עברו למקצועות שבהם יכלו לספק ערך מוסף (בפרט במעמד הביניים). המהפכה התעשייתית במאה ה-18 גרמה להסתת כוח האדם מהחקלאות לתעשיה, ולאחר מכן, התפתחו השירותים, והיום אנחנו כבר בעידן המידע ואולי אפילו לאחריו. אבל מרגלית אומר שהעקומה הזו כבר מגיעה לשיא ולא תהיה לאנשים שהמקצועות שלהם מוחלפים במחשבים תעסוקה חלופית.

המסקנה הבלתי נמנעת – שיעורי האבטלה ימשיכו לטפס לאחוזים שנראים לנו מבהילים. כבר היום יש אבטלה עצומה בקרב קבוצות שיכולות להרשות לעצמן. למשל בנורווגיה שבה כל אזרח מקבל בממוצע 11 אלף דולר לשנה מהכנסות הנפט בשירותים ובמענקים שונים מהמדינה, ובאופן דומה במדינות המפרץ העשירות, וכן, החרדים במאה שערים שהתרגלו אחרי שלושה דורות לאבטלה על חשבון הציבור העובד בישראל.

יתכן שנגיע אי פעם למצב שבו הרובוטים יעבדו ואנחנו נקבל איכשהו את ההכנסות (בהנחה שלא יהיו אלו רק אחוז אחד מהאוכלוסיה וכל השאר פירורים) אבל לפחות בטווח הנראה לעין, ההשלכה תהיה שונה לחלוטין. אותם מובטלים כרוניים יהיו לטרף קל לסוחרי הדת בכל העולם, ואולי זו הסיבה להפיכת האביב הערבי לחורף איסלמי. הנתון כיום הוא ש-86% מאוכלוסיית העולם מאמינים בדת כלשהי. האם אנו עומדים שוב בפני ימי ביניים, שבהם נאבד את כל ההישגים הטכנולוגיים של היום וכן את ההישגים הרבים של העידן המודרני כגון רווחה כלכלית יחסית ושקט ממלחמות (יחסי כמובן)?

אני גם לא אוהב פתרונות של ‘המצאת’ תעסוקות כדוגמת זו שעולה מהמודעה הבאה שבטח ראיתם בפייסבוק (שמבליטה מודעות בתשלום במקום תוכן אמיתי של גולשים כגון הפניות לכתבות מעניינות באתר הידען ודיונים עליהן): “גיל 40 ומחפשים עבודה? אצלנו הגיל הוא יתרון! בואו להיות מאמנים אישיים זוגיים ועסקיים.שכר נאה,שעות גמישות, הזדרזו.”

יתכן שהגענו לסוף העקומה התעסוקתית, אבל זה לא פותר את הממשלות מקבלת אחריות על תושביהן, לדעתי אחת מהן צריכה להיות אורינות מדעית ומידעית, כי מישהו הרי יצטרך לפתח את הטכנולוגיות העתידניות הללו גם בעתיד, ורצוי שהמאגר יהיה כמה שיותר גדול. על הדרך, השכלה מדעית (אם היא ניתנת באורח נכון) תסייע להפחתת השפעתם של סוחרי הדתות, מנהיגי כתות ושאר גורמים שרואים את ייעוד חייהם לשלוט על חיי אנשים אחרים. בנוסף, גם לאנשים מובטלים כתוצאה מחיסול מקומות העבודה מגיע ייעוד בחיים, וחבל שמי שיתן להם אותו הם מי שלא ממש מעוניינים בקדמה.

באותו הנושא באתר הידען:

 

55 תגובות

  1. למה כל דבר במדינה הזו חייב להיות כזה פטריוטי ואנטי ערבי?
    אבי, אני מציע – תמונה שלך מצדיע לדגל ישראל כדי לפייס את הנעלבים. 🙂

  2. יש גם כתבות ביקורתיות על האיסלם, אתה פשוט לא מחפש אותם וטוען שאין. שניתן, הטקיטקיה של החרדים כמוך היא לנסות למנוע פרסום בכל מחיר של העוולות מתוך הנחה שאם זה לא יתפרסם אף אחד לא יידע שזה קיים ונוכל להמשיך לחגוג. אצלי זה לא תופס מי שדואג שילדיי לא ילמדו מדע, ושילדיו לא ילמדו שום דבר מואיל לא יכול להתחמק מביקורת.

  3. נטען שמה שמפריע בחברה הישראלית הוא הטפילות והדגנרציה, לכן יש לצפות שחמישים ושתיים אחוז מהמאמרים הביקורתיים יתעסקו בטפילות הערבית. יתר המאמרים יתעסקו בדגנרציה החרדית, אנשי השוק שעובדים ויש להם תיק בביטוח לאומי וכ׳.

    עד עכשיו שמתי לב שיש אפס אחוז מאמרים ביקורתיים כלפי הדגנרציה הערבית, ומאה אחוז מאמרים על הטפילות החרדית, באופן מתבקש מוטל דופי קשה ב״טוהר״ כוונות מחברי המאמרים.
    השאלה האם פלורליסט נאור כמו מחבר המאמר אינו מונע משניאה (לאור הדס פרופורציה) היא בלתי נמנעת …ועדיין לא קיבלתי תשובה, חוץ ״מה הנקודה שלך״ (נסיון לחסל שאלה שהתשובה עליה אינה פוטוגנית)

    אולי מחבר המאמר אינו שטוף שנאה אלא עבד של דאגמה מחשבתית בחברה שלנו. שים לב לתגובות שאני מקבל על זה שאני מעיז לחשוב אחרת… הרבה יותר קל היה לי לבחור להסתדר עם כולם וללכת בתלם מאשר לבחור לחשוב עצמאית.

    לאבי אם הייתי רואה שחמישים ושתיים אחוז מהמאמרים מתעסקים (באופן מתבקש) ב״טפילות״ הערבית לא הייתי מתלונן על ה״טפילות״ החרדית.

    לאור ההסטוריה שלי כיהודי אני מעדיף לגונן על ה״טפילים״ מאשר ליישר קו עם הנטפלים הנאורים האתלטים המושלמים, יפי הבלורית.

  4. שיטה ידועה ברטוריקה ושכנוע במקום תשובה עניינית יש למצוא פגם בשואל או השאלה ולעשות על זה ספין.

    או אם נמצאה טעות בדבריך (כמו עם אנשי מאה שערים) לומר שנתפסים ל״אנקדוטה״ עם פינצטה ושיש ״מחקרים״ שמעידים על הטפילות החרדית.

    אריסטו מבקר את הסופיים על השימוש בשיטות אילו.

    אינני איש ישראל השלמה. אני נשוי ללא יהודיה ויש לי ילד שלא נחשב יהודי כך שאין לי צד ועיניין עם החרדים (או נגדם). הכתבות והביקורות החוזרות ונשנות נגד החרדים מחד, ועצימת העין למגזר הערבי שמנצל חמשים ושתיים אחוז מהקצבאות ואבטחת הכנסה מאידך – מעלות תהיות קשות לגבי טוהר כוונות …. המגזר הערבי גונב את הציבור העובד פעמיים, למרות התיק בביטוח לאומי- רובם עובדים (רק שחור), יש לרובם חובות של עד שלוש מאות וחמישים אלף שקל (ארנונה חשמל מים ביוב), וזה מבלי שהזכרנו את ההשתלטות הפרועה על אדמות… בנייה ללא אישורים- בעצם למה להגיש בקשות לאישורי בנייה?.. הלא אפשר בחינם. אף אחד לא יבקר אותם כי כולם עסוקים בלבקר מגזר אחד!

    אגב גם אם היית תוקף באופן בלעדי רק את המגזר הערבי באופן לא פרופרציונאלי, גם אז הייתי ״מתלונן״.

    לאור עצימת העין המובנת למגזר אחד ובקורות נוקבת באופן סידרתי למגזר אחר. עולה השאלה: האם לאבי בלבסקי הפלורליסט מפריעה תופעת הדגנרציה והטפילות בחברה הישראלית? או שמה דווקא התופעה החרדית היא מה שמפריע לו בחברה הישראלית.

    קשה לענות, אבל אם הייתי חייב הייתי עונה תשובה שלא תאהב לשמוע

    למען ההגינות אני קורא לך לעשות כתבת ביקורת על הדגנרציה הערבית… לא רק בארץ גם באירופה.
    לפני כשנה בוצע מחקר לבדוק האים אוכלוסיות מיעוטים מוסלמיות נכשלות בגלל שהחברה האנגלית לא מאפשרת להם להשתלב, או שמא לתרבות יש חלק בזה.

    התוצאות יפתיעו אותך… רק אספר לך שהשוו שני אוכלוסיות זהות בחזות (כך שאי אפשר להאשים את האנגלי הלבן שממלא אינו מסוגל להבחין בינהם) . אוכלוסיות המחקר היו הודים ופקסטנים. פקיסטאנים בתחתית אוכלוסיות העוני ולא רק זאת הם משמרים את העוני ומעבירים אותו לדור שאחרי. לעומת זאת ההודים הם אוכלוסיה שבממוצע מוצלחת יותר מהאנגלי ממוצא אתני לבן.

    שבת שלום

  5. אנונימי, זה שאתה לא מבין שהמאמר מכוון לסוחרי כל הדתות, משמעו שהכוונה שלי היא גם לאותם אלו שאתה מתאר שלכאורה אני לא מטפל בהם. ולכן להערכתי אין פה כל גזענות.

    אני מבין את הסיבה לביקורת, כל אדם רואה את חסרונות האחרים, ומסרב בכל תוקף להבין היכן הוא טועה. אצל החרדים זה פשוט נעשה בצורה מאורגנת, הרי אם הייתי כותב על הצורך בארץ ישראל השלמה ובדבקות בהלכה לא היית מלתונן שהאתר פוליטי? הנקודה שתיארתי היא נקודת מבט חברתית והביקורת היא לא כל כך על החברה החרדית, כמו על הממשלה שמאפשרת לה להתחמק מלימודי ליבה.נ.ב. אני גם מבקר את רמת החינוך במגזר הערבי ואפילו במגזר הממלכתי שאינה כפי שהיתה צריכה להיות במדינה מערבית מתוקנת.

  6. ב
    על שאלת הקשר למחאה החברתית אצטט מהמקורות “עיניים להם ולא יראו, אוזניים להם ולא ישמעו”. הם אינם רוצים לא לראות ולא לשמוע. מזכיר את קריקטורת הקופים המפורסמת בהבדל אחד. הם לא שותקים, אלא צורחים וצורחים.. תאמין לי ,אם ישתלטו על המדינה אתה הראשון שיעשו לו או -טו -דה -פה.. בדיוק כמו ברה”מ הקומוניסטית שהשתלטה על מדינות מזרח אירופה והראשונים שהם הגלו וגם רצחו היו חברי המפלגות הקומוניסטיות באותן מדינות..ולידיעתך אם אכן יגיע המשיח הוא יצטרך לעבור גיור ולחומרה.

  7. לאבי בליבסקי היקר
    נא לדייק בעובדות יש מגזר הרבה יותר דגנרטי במדינה שגם מצהיר שאינו עובד, גם פותח מוסך או מסעדה בקומה הראשונה של ביתו (ומעלים כמוייות אדירות של מיסים) גם משתלט על הגליל (סע בכביש עכו צפת) . אגב אותו מגזר טפילי מנצל מעל לשלוש מילארד שקל (52% מהקיצבאות ואבטחת הכנסה. לא ראוי להתעלם מעובדות ובכל כתבה להתנכל למגזר אחד… נודף מיזה ריח של גזענות
    ) …הגעתי לאתר הזה כי נמאס לשמוע על פוליטיקה אבל מהר מאוד גיליתי שהוא לא שונה הרבה יותר

  8. בהפגנות של החרדים כדוגמת אלה של בית שמש.הועלה איום שאם לא ייענו לדרישותיהם הם יעזבו את הארץ. שיעזבו. המדינה יכולה ללכת לקראתם, למצוא להם אי באוקינוס השקט ולהעביר אותם לשם על חשבונה. ושם יקימו להם מדינה.משלהם. ואיך יקראו למדינה זו? פוניביז’סטאן. מבחינה סוציולוגית מדובר למעשה בכתות. כל כת עם הלבוש שלה ועם קודים חברתיים אופיינים לה. תלמידי הישיבות שונאים אלה את תלמידי הישיבות האחרות. יותר מאשר הם שונאים את החילוניים. לכול ישיבה קו המחשבה שלה הוא שהגישה הדתית שלה היא המוחלטת.יש על כן להעביר קבוצות מישיבות שונות להיות באותו אי. התוצאה לא תיאחר לבוא. מריבות בלתי פוסקות בינם לבין עצמם עד כדי גרימת נזקים בלי הפיכים. רק אז הם ילדו לקח יש לקוות, את מחירה של דוגמתיות בלתי מתפשרת.

  9. באחת התגובות של החוגים הקיצוניים נאמר שהם יעזבו את הארץ. שיעזבו. אפשר אפילו ללכת לקראתם. למצוא אי באוקיינוס השקט ובאוניות של צי הסוחר להעביר אותם לשם על חשבון המדינה. ומה יהיה שם המדינה שיקימו לעצמם? פוניבזסטאן.הם למעשה מתנהגים כמו כתות. כל ישיבה עם הסימנים והקודים החברתיים שלה. יתרה מזאת. כל הישיבות שונאות אחת את השניה יותר מאשר הם שונאים החילוניים. כל ישיבה חושבת שאצלה נמצאת האמת הדתית המוחלטת..במסגרת העברתם לאחד האיים באוקיינוס כדאי לערבבם. באותו אי יהיו בני ישיבות שונות. והתוצאה לא תאחר לבוא. יתברר שבגישתם הטוטלית וחסרת המעצורים. הם יגרמו לעצמם נזקים קשים אולי גם בלתי הפיכים. רק אז, כך יש לקוות הם יפקחו עיניים ויראו שדרכם היא נלוזה. קרוב לוודאי שאם נביאי ישראל ירמיהו ,עמוס וכל השאר היו באים לארץ הם לא היו שובעים מהם נחת, אם לנקוט בלשון המעטה.

  10. מרוב זהות יהודית אנחנו עומדים לאבד את הזהות המדעית והטכנולוגית. אי אפשר להגן על מיליון איש מלדעת שהעולם בן יותר מ-6,000 שנה ולצורך ההגנה הזו גם להגן עליו מכל ידע אחר על העולם, כולל ידע שיאפשר לו לעבוד. האם אתה מודע לקמפיין העצום שהולך כרגע במגזר החרדי להתנתקות מהאינטנרט?
    ובוודאי שאם הם יהיו רוב, להרבה חילונים לא יהיה חשק להיות בשר התותחים ומי שיוכל יברח.
    אגב בכנס הוזכר מספר הבוגרים באוניברסיטאות בתחומים הרלוונטיים להייטק שירד מ,4,400 לשנה ב-2001 ל-2,900 לשנה ב-2011. למספר בוגרי הישיבה שלום. הם יפתחו סטארטאפים שמחשבים כמה ביצים נולדות בשבת.
    הקיצוץ פגע במקצת גם בחילונים אבל אנשים עובדים לא רגישים לעוד מאה מאתיים שקל, אנשים שאינם עובדים ומביאים 20 ילדים מרגישים שחסר להם כמה אלפים.

  11. הקיצוץ בתקציבי קצבאות הילדים לא פגע גם באוכלוסיה החילונית?
    למה הכוונה “לעשות את זה בענק”? עד כדי כך שהדבר ימנע מלשמור על הזהות היהודית של המדינה?
    אני חושב שאם, חס וחלילה, לא יהיה מי שיגן עלינו – זה לא יהיה בגלל רוב חרדי/דתי בארץ. אלא בגלל שהרבה חילונים יחליטו גם להפסיק להשתתף בנטל ואפילו חלקם יברחו מהארץ.

  12. כן, זה כבר הוכיח את עצמו בקטן ב-2003 כשקיצצו בתקציבי קצבאות הילדים, צריך לעשות את זה בענק. אי אפשר לתת להם להמשיך להסתגר, כי אם הם ימשיכו בהסתגרות שלהם כשהם יהיו רוב אוי ואבוי לכולנו. זה לא עניין של איכות חיים, זה עניין של חיים ומוות כי לא יהיה מי שיגן עלינו.

  13. אבי בליזובסקי
    צודק. הבעיה היא לא שהדתיים מקבלים כספים, אלא שכמעט כל הדתיים לא משתתפים בנטל. איך פותרים את זה? לא ניתן להם כספים? אתה חושב שאז הם יתחילו להשתתף בנטל שמועמס על גבי החילונים?

  14. יצא לי להיות היום באירוע של חרדים, ומסתבר שכולה אנשי נטורי קרתא מסתכמים באלף אלפיים איש, כך שהם לא מהווים אפילו עשירית האחוז מכלל החרדים בארץ, השאר 99.8% לוקחים כספים מהממשלה, כך שזה בדיוק כמו המתגייס התורן – עלה תאנה להדיפת דרישות צודקות לשוויון בנטל.

  15. מה בין
    “טפיל” שמקדיש את חייו ללימוד גמרא ומסתפק במועט לצורך קיומו
    לבין
    טפיל שיושב על תקן שאיש אינו באמת זקוק לו ומקבל משכורת עתק ?
    כמה יש מהסוג הראשון וכמה מהסוג השני ?

  16. יוני:
    “בלוג/אתר הכל תלוי בעניניי המתבונן,” – 120,000 גולשים יחודיים, ואף אחד מהם לא יסכים איתך.
    אתר הידען זכה ביותר פרסים משאתה תזכה בכל ימי חייך.
    קצת כבוד, ולך תאכל מיקרוב.

  17. אבי, במקרה אתה מסכים עם מסקנות המאמר (ולא מחקר) מאתר ה MIT אך אתה בוודאי תסכים איתי שהוא לא מוכיח חד משמעית הצהרה זו. ובנוסף הוא גם לא מתיימר לכך. תחושת בטן חזקה היא בסיס טוב לתחילת מחקר נטול משוא פנים. תחושת בטן חזקה היא בסיס רעוע, במקרה הטוב, לתחילת דיון, או להסקת מסקנות.

    בלוג/אתר הכל תלוי בעניניי המתבונן, בכל מקרה אם בפרנסה עיניננו, אז המעט שאוכל להציע הן ברכות הצלחה לשנה האזרחית החדשה.

  18. “ראוי למתהדר בתואר ‘ידען’, לדעת שהחרדים במאה-שערים, נמנים עם החוגים הקרובים לנטורי-קרתא, שמסיבות אידיאולוגיות לא נוטלים פרוטה ממדינת-הציונים.” –
    באותה מידה ראוי ל- מר. חיליק לדעת, שעוכרי ישראל כמו הנטורי-חרטא צריכים לעבור למדינות ערב או אלסקה או לכל מקום אחר חוץ ממדינת היהודים, ולהמשיך שם את הפעילות האנטישמית שלהם.

  19. אי אפשר לגמד את הבעיה באמצעים של אנקדוטה, מדובר במעטים שתמיד נוח לנפנף בהם, ורוב החרדים לוקחים גם לוקחים, יש על זה המון מחקרים. ומלבד זאת, יש עוד עשרות שכונות חרדיות מלבד מאה שערים. לפי תחקיר שפורסם בערוץ 2 לפני מספר שבועות, זו תופעה מתפשטת, שכמעט לא זוכה למענה.
    אגב תמיד יביאו את ה-2-3% מהחרדים שמשרתים בצבא, ואת קומץ העילואים שלומדים לתארים אקדמיים אבל אפילו את בית המשפט שפסל את חוק טל זה לא שכנע.

  20. “וכן, החרדים במאה שערים שהתרגלו אחרי שלושה דורות לאבטלה על חשבון הציבור העובד בישראל”,
    ראוי למתהדר בתואר ‘ידען’, לדעת שהחרדים במאה-שערים, נמנים עם החוגים הקרובים לנטורי-קרתא, שמסיבות אידיאולוגיות לא נוטלים פרוטה ממדינת-הציונים. כן, גם לא קצבאות-ילדים.

  21. ליוני, קודם כל זה אתר עם 120 אלף גולשים ייחודיים ואני עושה מאמץ להגדיל את המספר פי כמה. מי שרוצה לנצל אותו ולפרסם בלי לשלם (תחת השם המכובס הודעות לעיתונות) מכנה אותו בלוג. ובאשר לפרנסה – מהפה שלך לאוזניים של מנהלי השיווק של האוניברסיטאות, מוזיאוני המדע, מארגני כנסים מדעיים, משווקי ציוד למעבדות ועוד עשרות גופים שחושבים שהאתר קיים רק כדי לשרת אותם ומתעניינים בגולשים שלו אך לא מוכנים לשאת בנטל הכרוך בהפעלתו.

  22. כמו שזליכה החשב הכללי לשעבר הסביר, האבטלה קימת כי בעלי ההון שולטים בכל ויוצרים מונופול ולכן אין מקומות עבודה.

    כל השאר זה שטיפת מוח.

  23. גאונימי,

    מאמר מעניין אך זה לא מחקר זוהי דעה ואמונה אשר תומכת במאמר לעיל אך עם מספר אנקדותות אשר דווקא (לדעתי) תומכות בעמדה המנוגדת. בכל מקרה להלן משפט מהמאמר שמסכם אותו בצורה הטובה ביותר
    ״ Many labor economists say the data are, at best, far from conclusive. ״

    בכל מקרה כל מחקר כזה חייב לבחון את כל המשתנים אשר יכולים להשפיע. ההתעלמות למשל מגלובליזציה(לא רק) דיי צורם לי מכיוון שהרבה משרות יצור עברו לסין. לא רציני להראות קורולציה בין שני משתנים ולטעון לסיבתיות. פחות רציני לדעתי להתחיל כתבה עם הצהרה כל כך גדולה וגורפת ללא ביסוס מתאים ולגלוש למסקנות ממנה.

  24. יוני:
    הטכנולוגיה איננה הגורם לאבטלה.
    משרות נעלמות ואחרות צצות במקומן.

    הגורם לאבטלה הוא הממשלה.
    הממשלה מחליטה איזה אחוז מובטלים רצוי לה.
    אין מחסור בכסף וגם אין מחסור במשרות.
    בכסף של הטייקונים אפשר היה להעסיק את כל המובטלים במשכורות סבירות בהחלט.
    לא יתכן שאדם בגיל 40 הוא כבר לא יצרני.
    לא יתכן שאדם בגיל 40 יהיה מובטל רק בגלל הגיל שלו.
    לא יתכן שטייקון בגיל 40 הוא רק בתחילת השגשוג ולעומתו אדם רגיל שהגיע לגיל 40 הוא כבר בסוף הדרך.

  25. ג’ון מיינרד קיינס- הצליח לחלץ את המערב מהמיתון הגדול בשנות השלושים.ניתן ללמוד מהעבר.

  26. ב,
    אחת הטענות בכתבה היא שטכנולוגיה גורמת למשרות להעלם ולכן האבטלה הגדלה (וכנראה שהמגמה תהיה בעליה בלבד) או האם לא הבנתי את הטענה. וזאת מבלוג אשר אני מניח מיצר הכנסה מסויימת בזכות הטכנולוגיה אשר לא הייתה אפשרית לפנים.
    המאמר שקישרת אליו לא תומך בהצהרה גרנדיוזית וגורפת זו. אנחנו גם לא נמצאים בתקופת שיא מבחינת אבטלה אם נתיחס רק ל 100 שנים האחרונות. אין התחיסות להרבה פקטורים שונים. כמו שצייניתי מאמר הזוי. אפילו עם נתונים לדעתי הוא יהיה רק מאמר מוטה. זה לא שאין מקום לעשות מחקר מעמיק לתיזה זאת, אך כרגע אני לא רואה זאת כאן.

  27. ניסני
    לדבריך “רוב המדענים היהודים הם בני בניהם של מי שעסקו בעניינים מופשטים ביותר של בני דורם “.אותם מדענים יהודים גאים באבותיהם. יש להם סיבה טובה. הם צמחו וגדלו בסביבה אינטלקטואלית שהקרינה עליהם. השאלה המתבקשת היא למה לא המשיכו במסורת זו ופנו איש איש לדרכו במסגרות אקדמיות חילוניות. הם לא חובשים את ספסלי הישיבות והם לא שרים על משיח צדקנו. כנראה שעם כל ההערכה שלהם לאבותיהם המלומדים. הרגישו שדבר מה חורק ואותם אבות מלומדים אינם רובם רלבנטיים לעולמנו. מאז ועד היום עברו הרבה הרבה מים בוויסלה ובדנובה. עצתי לך צא ולו במקצת מדרך זו ותנשום קצת מהאוויר הצח של פסגות האלפים. חוששני שאם לא תעשה זאת סופך שתלקה ברגרסיה קוגנטיבית. תסתכל על אחיך במאה שערים ובבית שמש. את שלב האי ספיגה הקוגנטיבית עברת.

  28. ניסני , רבנים ומורי הלכה (גם לא יהודים) הם כן סוחרי דתות ,על משקל סוחרי סמים ששוחרים לטרף קל…חורשי רע קלריקלים חשוכים.
    רובם ככולם חסרי השכלה מינמלית , מניפולטורים , של ציבורים חשוכים חסרי בינה , הבט אל בני דודינו שכנינו ואח”כ תסתכל על המגזר שלנו. מנהיגיהם עסוקים בהנצחת האומללות החשוכה של “הקהל הקדוש” the worst is yet to come

  29. למר בליזובסקי וחיים מזר
    רבנים ומורי הלכה (גם לא יהודים) אינם סוחרי דתות ,על משקל סוחרי סמים ששוחרים לטרף קל…חורשי רע קלריקלים חשוכים
    הממתינים לכל מר נפש כדי לצוד את נשמתו
    רובם ככולם מעבירים ימיהם בעיסוק בידע שעיקרו דין ומשפט ובהקנייתו לאחרים במחיר אפסי זה לא מסחר באופיום כפי שרבותיך הסוציאלסטים הדביקו להם
    מי שניתן המקרופון בידיו חייב להיות זהיר בהגדרות ובניסוחים
    באשר למדע והלכה אין כאן סתירה (אם כי מדע ואמונה יכולים לבא לידי התנגשות) רוב המדענים היהודים הם בני בניהם של מי שעסקו בעניינים מופשטים ביותר של בני דורם כלומר בעייניני הלכה מורכבים כלומר רבנים ולא בכדי חלקם ממהרים לציין זאת

  30. נו באמת.
    אם היו נתונים מספריים לכתבה זאת הייתי יכול להתיחס אליה כמוטה. אך ללא נתונים אלה אין לי תיאור חוץ מהזויה.

  31. לניסים:
    אני מציע להיפטר מן האיזמים ולהתחיל לבחון כל דבר לגופו.
    במקרה של הטייקונים :
    הממשלה צריכה לדאוג לטובת הציבור.
    אין כאן ענין אישי .
    יש כאן שיטה .
    את השיטה הזו מנצלים אנשים מסויימים.
    לכן חובת הממשלה לגרום לכך שהשיטה הזו לא תוכל להמשיך ולהתקיים.

  32. ניסני
    לפני מספר שנים הפרקליט הצבאי הראשי היה אדם חובש כיפה שחורה. האם נגרע מה שהוא מיהדותו? לפני מספר שנים הגיע לארץ אחד מהכותבים של כתב העת Science. הוא נתן סדרת הרצאות איך צריך לכתוב מאמר מדעי. גם הוא חובש כיפה שחורה. האם נגרע מה שהוא מיהדותו? ההסתגרות שלכם בד’ אמותיה של הישיבה סופה שתמיט אסון ונזקים בלתי הפיכים לבני הדורות הבאים שלכם ועליכם האחריות. על זה נאמר אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה. הבוסר שאתם זורעים הוא הנבטים שאתם שותלים בערוגותיהן של הישיבות. לדעת גמרא בלבד לא מספיק. מנהלי הישיבות בסורא, נהרדע ופומבודיתא היו מוקיעים אותכם בריש גלי. סעדיה גאון שהיה איש העולם הגדול לא היה עושה לכם חיים קלים. כך גם הרב יהודה קוק שהיה גם הוא איש העולם הגדול והיה בקיא גם בעולמה של הפילוסופיה, תאמין לי ששום דבר לא נגרע מיהדותו. אדרבא אותו ידע העמיק את עולמו הרוחני. במיטיתותא ממך אל תתכנס בעולמה הצר של הנמלה.והנמלה היא כה זעירה שאפשר לרמוס אותה בדריכת רגל קלה.

  33. החלום הקפיטליסטי נגוז ואיננו .
    אבותינו חלמו על קפיטליזם שיביא לרווחה.
    ואולם המציאות טופחת על פנינו:
    הקפיטליזם כפי שהוא כיום אינו מביא לרווחה.
    הקפיטליזם כיום גורם לכך שהכסף נשאב מן האוכלוסיה אל כיסיהם של הטייקונים.

  34. כפי שאתה שם בוודאי לב , לא התייחסתי במיוחד לדת היהודית אלא לכל הדתות. קשה לי להבין למה אתה שם מרכאות ליד ה’מתקדמות’. ושנית בהארץ לא כולם בעלי דעות מתקדמות. יש כאלה שחושבים שחופש ושוויון הם דבר חד צדדי ונותנים הנחות לאיסלמיסטים הקיצוניים ופותרים אותם מאות דרישות שהם דורשים מהאחרים (ע”ע גדעון לוי).
    בנוסף, אני סבור שהסתגרות בדת, כל דת, היא דבר רע, גם האינטרס שלכם כמאמינים צריך להיות הקניית ידע שיאפשר חיים מודרניים,ב מיוחד בעולם משתנה במהירות, לילדיכם, אחרת אתם בוגדים קודם כל בהם.

  35. צעד חכם, לדעתי, יהיה להטיל מס מיוחד על כל החברות במשק. מס כזה שנגבה כאשר רווחי החברה עוברים סף מסוים.
    בנוסף, לקבוע תקרת שכר בגובה מסוים עבור חברי הנהלה בכל חברה במשק.

    מי שיטען שהמשקיעים יברחו לחו”ל ביחד עם העסק – לא נורא.
    את מקומם ימלאו אנשי עסקים פחות חמדנים ורודפי בצע, שיסתפקו בשכר נמוך יותר. וימשיכו לספק עבודה.

  36. הפתרון הוא לתת דמי אבטלה ללא הגבלת זמן, ובו בזמן גם לממן להם לימודים ככול שירצו, בכול גיל.
    בסופו של דבר רק לימודים יאפשרו תעסוקה,
    במקום לתת דמי אבטלה ללימודי ישיבות, שזה חסר כול תועלת.
    יש לתת דמי אבטלה ללימודים שתורמים לקידום האוכלוסיה.

  37. אולי כדאי לקדם מדיניות של העדפה מתקנת לעסקים קטנים (המעסיק הגדול במשק).להעדיף תמיד מוצר בעבודת יד,על פני “ללא מגע יד אדם”.וכך לא להפקיר את הכלכלה לקרטלים של תאגידי ענק בין לאומיים.

  38. אולי צריך לחזור למדינות קינסיינית(על שם הכלכלן).מדניות שגורסת שכדי שהכלכלה תיזרום המדינה צריכה לשמר תעסוקה בכל מחיר.וכך להשאיר לציבור הכנסה לצריכה.לדוגמה יערנות,חפירות ארכיאולוגיות,מיזמיי תשתית. גם אם יש חלופות יותר משתלמות עדיף להשאיר הכנסה לאוכלוסיה.גם ללא קשר ליעילות הרובוטית,בעיה דומה היא ניקור החוץ.העבודה הסינית יוצרת אבטלה במערב.

  39. כן , מי שמביט על הנתונים: מקום 40 במבחני פיזה – כאשר המיקום במדעים עוד נמוך מזה . איכות ההשכלה הגבוהה על פי דרוג עולמי (למעט מכון ויצמן). מבין מייד שישראל שוקעת לעולם השלישי . גם בלי להזדקק לנתוני הכנסה , פערים, עוני וכיו”ב. לחברה הישראלית אין מנועי צמיחה אינטלקטואלים, שלא לדבר על מנועי צמיחה שלילים בתחומים אחרים. המארג החברתי מתפורר, וסדרי עדיפויות אינם ערכים.
    כדאי לומר את האמת העובדתית – ישראל תהיה עוד מדינה ערבית במזה”ת , אזרחים עניים בורים קיצונים דתיים (ע”ע עזה , מצרים). שיעודם בחיים לשרת את חונטת ההון שלטון בטחון סירחון-the best is yet to com

  40. מר בליזובסקי הנכבד בין קוראי הידען יש גם יהודים דתיים ואפילו חרדים
    אדוני כותב בעניינם בנחרצות ,בטחון עצמי ,רהב,בלא מעט יוהרה(כלומר הרבה) אנה ממך התחשב גם בנו לידעתך גם ערבים מוסלמים קוראים את הכתוב באתר ו גם יהודים מסורתיים ,מאמינים בני מאמינם
    דעות “מתקדמות”מאפינות את מקצת מקוראי עיתון הארץ שהם כ15 אחוזים מאזרחי ישראל,אז חדל מהיתנשאות וכתוב בבקשה ביתר צניעות

  41. לפטר עובדים מעל גיל 40 מאוד לא חכם ולא אנושי

    אחת מתוכניותיה התחקירניות של מיקי חיימוביץ בערוץ השני הוקדשה לנושא כאוב ובעייתי , אם לנקוט בלשון המעטה, והוא פיטוריהם של עובדים מעל גיל 40. הנחת היסוד היא שעובדים אלה אינם יעילים יותר כי העולם שייך לצעירים. הלך רוח של התקופה אבל חסר כל תבונה באופן גורף. אנשים בעלי השכלה נרחבת ועתירי ניסיון מוצאים את עצמם מתדפקים על דלתותיו של שירות התעסוקה ושל חברות להשמת עובדים למציאת מקום עבודה חדש התואם לכישוריהם, השכלתם וניסיונם, בגרותם ומקצועיותם. אלה אינם יותר מטבע עובר לסוחר. הם אינם רלבנטיים יותר. תחושה של חמיצות ושל חוסר אונים.
    אדם שהקדיש מזמנו והתפרנס עד כה בצורה מכובדת ואפילו יותר מכך מהר מאוד ימצא את עצמו מטפס על קירות מכיון שאינו יודע איך למלא את שעות הפנאי הרבות העומדות עתה לרשותו. אין יותר ישיבות, אין יותר מזכירות ואין מי שקורא לו לייעוץ מכיון שהוא איש המקצוע. תחושה זו מוקרנת על בני ביתו האישה והילדים. מהר מאוד אפשר ללכת לאיבוד ולהתמוטט נפשית ואמנם בתוכנית זו סופר על עובד כזה שסירב לצאת ממיטתו במשך ימים. מצב קלסי של דיכאון. מצב קיצון כזה עלול להגיע למחשבות אובדניות מה שיחייב מעורבות של עובדים סוציאליים. אותם עובדים סוציאליים שמומחיותם נדרשת במקומות אחרים. בחוסר ברירה מטפלים באנשים שלא זקוקים לכך, מה שתורם לא מעט לאיבוד נוסף משאריות של ביטחון העצמי שנשאר במאגרים הנפשיים שלהם. עלול גם להיווצר מצב בו אותו מפוטר בחוסר ברירה ילך לעבוד בשמירות ודוגמה כזו אכן הוצגה בתוכנית תחקירים זו. אותו עובד שמירה חדש מגיע לעבודה והנה נכנס המנכ”ל של חברה זו. המנכ”ל מזהה איש זה. האם יוכל להסתכל לו בעיניים? הוא יעשה כל מאמץ להימנע מסיטואציה מביכה זו, מה עוד שהוא עצמו עלול להגיע למצב זה.
    המשכה של מגמה זו עלול לגרום לכך שצעירים רבים לא ירצו להשקיע בלימודים הנדסיים ובלימודי כלכלה ומנהל. קו המחשבה שילווה אותם יהיה שממילא תוחלת התעסוקה שלהם תהיה קצרה, שהרי לא יוכלו להתקדם ולפתח קריירות. כפועל יוצא המערכת הכלכלית והעסקית יוצאת נפסדת בחישוב ארוך הטווח. החברה( society ) בכללותה נשענת על מעמד הביניים. זהו חוט השדרה של חברה מתוקנת. קריסה של מעמד זה תביא להתמוטטות החברה בכללותה.. מצב זה עלול להתרחש גם בחברות (firms ) הפרטיות ובגופים עסקיים. אותו רובד ביניים ילך ויצטמק. נשארים בהם הדרג הבכיר, ההנהלה, ועובדי הדרג הזוטר. לאותם מנכ”לים לא יהיה דור המשך שיחליף אותם בבוא העת. דרג הביניים שבמהלך עבודתו צובר ניסיון ובגרות נפשית לקראת כניסתו לתפקידי ניהול כמעט ואיננו קיים יותר. אותם מנכ”לים שפיטרו ופיטרו שמו לעצמם רגל בשל רוח התקופה שהעולם שייך כביכול לצעירים. זה יחזור אליהם כבומרנג. מחוסר ברירה אותם מנכ”לים יקפיצו עובדים זוטרים לתפקידים בכירים כאשר לאלה אין לא את ההכשרה המצטברת, לא את ההשכלה המתאימה ולא את הבגרות הנפשית הדרושה. התוצאה החלטות שגויות ואובדן הכנסות.. לצידם של המנכ”לים לא מצויים העובדים העוסקים בבקרת איכות ובבדיקת תהליכי קבלת ההחלטות.
    במבט קצת אופטימי עשויה אולי לצמוח מכך ברכה. אותם מפוטרים ינסו לממש חלומות מקצועיים שלא יכלו לעשות בהם שום דבר עד כה. הזמן הפנוי הרב שיעמוד לרשותם יאפשר להם להריץ מיזמים חדשים. עדות אפשרית לכך נמצאה באחת ממהדורות החדשות שבה סופר על עובד בכיר בן 61 או 62 אשר פוטר ולאחר מכן פתח במיזם חדש וכיום כשהוא בן 68 מנהל חברה חדשה שהוא הקים המעסיקה 900 עובדים. התקווה שכך אכן ימשך. יש לקוות שיזמים אלה, לאור ניסיונם, ימצאו את האיזון המתאים בין מספר העובדים הצעירים לעובדים המבוגרים. כל שנשאר הוא לקוות שכך אכן יהיה

  42. ז’ק פרסקו, אבי פרוייקט ונוס הוא המקור של רבים לדרך החשיבה הזו, והוא מדבר על זה כבר שנים.
    הרבה אנשים לא מבינים שהסיבה העיקרית לאבטלה בזמננו זה כי רובוטים פשוט עושים את העבודה שלהם הרבה יותר טוב. יותר יעיל, יותר מהר, בלי הפסקות סיגריה ואוכל, עובדים 24 שעות, בלי תנאים סוציאליים ובלי הפרשות לפנסיה. ובנוסף מייצרים בקצב של מספר עובדים אנושיים.
    כל עבודה שאפשר לתת לרובוט, רצוי לתת לרובוט. אנשים לא אוהבים לעבוד, הם אוהבים לקבל כסף, נאמר אפילו – הם לא אוהבים כסף, הם אוהבים את המוצרים והשירותים שהכסף מביא לחייהם.
    הרבה אנשים אומרים: “נו, אז רובוטים יעשו עבודות מפעל, אבל עדיין נצטרך טכנאים שיתקנו אותם”
    זה אולי נכון, אבל האמת היא שעל 1000 עבודות שאבדו לטובת רובוטים, הרבה פחות עבודות נוצרו.
    צריך לחשוב על ההשלכות הכלכליות, כי הדיבורים האלו של כאילו זה הולך לקרות עוד 100 שנה הם מטופשים, זה כבר עכשיו בשיא התהליך.
    רמות האבטלה עולות בכל מקום, ובה בעת נוצר מצב שבעלי המפעלים עושים רווחים אגדיים, ההוצאות שלהם קטנות, וכושר הייצור שלהם מגיע לשיא, אבל שאר הציבור מובטל ועוד רגע מגיע לחרפת רעב. הממשלה בהחלט אמורה להתערב בזה. אבל הממשלה לא מבינה בטכנולוגיה, ובנוסף, מפחדת מבעלי המפעלים, יש להם כח אמיתי, וראוי לפחד מהם לפעמים. (למשל, הם יכולים בלי הרבה בעיות לשרוף את המוניטין שלך בחדשות ערוץ 2, לספר שאתה חשוד באונס, ובזה זה נגמר מבחינתך, אה כן, יש להם אמצעי תקשורת בבעלותם)
    אנשים לא צריכים להפגין ולצעוק ולחשוב שאיכשהו יצוצו עבודות חדשות בזכות הצעקות,
    העבודות הלכו, והן לא חוזרות.
    אנשים צריכים לצעוק שצריך להפסיק עם התרבות שבה בעל המפעל גורף את כל הרווחים לעצמו.
    אולי, בעולם טוב יותר, חוק תמחור מסוים, שמרשה לך לדרוש על המוצר 105% מעלות הייצור שלו, או רעיון אחר – השקעת משאבים ממשלתיים רבים בפיתוח של טכנולוגיות ייצור, ואם למשל מצליחים להגיע לתוכנית שבה מפעל מתנהל באופן כמעט אוטונומי לחלוטין, להשקיע בהקמתו מכספי מיסים, את התוצרת למכור בזול מאד, או חינם, לאזרחי המדינה, ואם יש עודפים, לייצא במחיר מלא. לא להקים מפעלים שדורשים דירקטוריונים מנופחים שאליהם מתקבלים רק חברים ובני דודים. מפעלים בלי הנהלה בכלל יהיה מצוין.
    לגבי טיעון הדת, אני לא מצליח להתחבר, אמנם אוכלוסיות חלשות ועניות יותר מקבלות דת, אבל היום יש לך את האינטרנט מנגד, שדואג להשאיר אנשים ליברליים ולא רצחניים (פחות).
    אבל תרחיש אימה שעלול לצוץ מכל הסיפור, הוא שבעלי המפעלים יחמשו את עצמם בצבאות קטנים. ויתכחשו בבוא העת ל 99%, יתנו להם למות מרעב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.