נקודת התורפה של החומר גרפן

בשנת 2008 בוצעו ניסויים באוניברסיטת קולומביה שהובילו לקבלתו של גרפן טהור, שכבה יחידה של גרפיט בעל עובי של אטום בודד, שהפך מאז לחומר החזק ביותר הידוע לאנושות. ממצא זה הוביל דווקא לתהייה – כיצד ומדוע הגרפן נשבר?

אי-יציבות של פונון (phonon) בגרפן
אי-יציבות של פונון (phonon) בגרפן. איור: אוניברסיטת קולומביה

חוקרים הצליחו לחשוף את המנגנונים המובילים לכשל מכאני של גרפן טהור בעקבות מאמץ מתיחה תוך שימוש בתיאורית הקוונטים ובמחשבי-על. במאמר שפורסם לאחרונה בכתב-העת המדעי Physical Review Letters החוקרים הראו כי כאשר הגרפן נחשף למתיחה השווה בכל הכיוונים, הוא הופך למבנה חדש שהינו בלתי-יציב מכאנית.

החוקרים מסבירים כי מנגנון כשל זה מהווה אי-יציבות של פונון (phonon) בצורה רכה. פונון הינו דפוס רטט משותף של אטומים בתוככי גביש, בדומה לגלים הנעים בנוזל. העובדה כי פונון הופך ל”רך” בתנאים של מאמץ מתיחה משמעו שהמערכת יכולה להפחית את האנרגיה שלה באמצעות עיוות האטומים לאורך דפוס הרטט ומעבר לסידור גבישי חדש. תחת מאמץ מספיק, הגרפן מגיע למצב שבו הסידור המשושה דמוי-חלת הדבש שלו מוטה לעבר טבעות משושות מנותקות. גביש חדש זה חלש יותר מבנית, דבר המוביל לכשל מכאני של שכבת הגרפן.

“הממצאים שלנו מעניינים מכמה בחינות,” מציין החוקר. “צורות רכות של פונונים זוהו לראשונה בשנות השישים בתחום של מעבר פאזה פרו-אלקטרי, אולם הן מעולם לא יוחסו ישירות להתפתחותו של שבר מכאני. לרוב, פגמים בחומר תמיד יובילו לכשל בטרם עת, אולם אופיו הטהור של גרפן מאפשר לנו לבחון את התחזית שלנו. כבר תכננו מספר ניסויים מעניינים חדשים על-מנת לצפות ישירות בתוצאות התחזית התיאורטית של צורה רכה.”

החוקר הראשי מוסיף ומסביר כי זהו המקרה הראשון אי-פעם שפונון אופטי רך נקשר לכשל מכאני ועל-כן סביר להניח כי מנגנון כשל חדשני זה אינו בלעדי לגרפן אלא עשוי להיות שכיח גם בחומרים דקיקים אחרים. “כאשר ננוטכנולוגיה הופכת לשכיחה ונפוצה יותר ויותר, הבנת אופי ההתנהגות המכאנית של מערכות דו-מימדיות, כגון הגרפן, הופכת גם היא לחשובה ביותר. אנו סבורים כי מתיחה עשויה לשמש ככלי להנדוס תכונותיו של הגרפן, וכתוצאה מכך, הבנת הגבולות שלו חיונית.”

1. הסיבה היחידה לחולשת הגרפן היא שהחומר הוא שיכבה בעובי חד אטומי וכוח מתיחה או קיפוף לא יכול להתפזר על שכבות נוספות

2. אולי היה כדאי להסביר שפונון אופטי הוא גל המעביר תנועה בתוך תא היחידה, בניגוד לפונון אקוסטי המעביר תנועה בין תאי יחידה.

3. “שהפך מאז לחומר החזק ביותר הידוע לאנושות” סוף ציטטה
    וזה משום האות אלף אשר הושמטה מהגראפן=334 בגימטריאה והפכו אותו
    לסתם גרפן=333 (סימוכין ישעיהו פרק כא פסוק יז (עיין שם למעלה גפן במובן גאפן או גאפן במובן גפן אם תמצא)

4. כנראה בגלל זה ננו צינוריות פחמן שהן יריעות גרפן סגורות יותר עמידות. מפני שמבחינה מבנית לא יכול להיווצר מצב של משיכה בו זמנית לכל הכיוונים או לפחות מצב זה לא שכיח בגלל המבנה התלת ממדי של הצינוריות.

5. כפי שידוע לי, פונון אופטי נוצר בגביש של סוגי אטומים שונים, בעוד שהגרפן בנוי רק מאטומי פחמן.
    אשמח לקבל הסבר !