מנכ”ל CERN בטקס צירוף ישראל לארגון היום בז’נבה: ” לישראל ול-CERN עבר עשיר של שיתוף פעולה הדדי והיום הזה הוא היסטורי” (גלרית תמונות מהטקס)

נשיאת האקדמיה למדעים פרופ’ רות ארנון: “50 מדענים מישראל משתתפים במחקר ב-CERN” * לכתבה זו מצורפת גלריית תמונות שצילם בטקס פרופ’ עילם גרוס ממכון ויצמן, מבכירי המדענים הישראלי םב-CERN ומי שעמד בראש קבוצת חיפוש ההיגס במתקן אטלס בעת התגלית ב-2012.

המשלחת הישראלית שחנכה את השתתפות ישראל במעבה האדמה בסרן. צילום: לאורנט אגלי עבור משרד החוץ.

– ישראל התקבלה כמדינה חברה בארגון האירופי של מאיץ החלקיקים ב- CERN, לאחר שנים של תרומת המדענים הישראלים במחקר דגל ישראל הונף היום (ד’) בג’נבה, שם התקיים טקס חתימה רשמי שבו התקבלה מדינת ישראל כמדינה חברה מלאה בארגון האירופי של מאיץ החלקיקים הגדול בעולם ב- CERN. לאחר שנים של תרומת מדענים ישראלים למחקר, הופכת ישראל למדינה הראשונה מחוץ לאירופה המתקבלת כחברה מלאה בפרויקט היוקרתי. טקס החתימה הרשמי התקיים במעמד סגן ראש הממשלה ושר החוץ – ח”כ אביגדור ליברמן, נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים – פרופ’ רות ארנון, יו”ר ות”ת – פרופ’ מנואל טרכטנברג, מנכ”ל CERN – פרופ’ רלף הויר ועשרות מדענים בכירים מישראל. עם תום הטקס ביקרה המשלחת הרשמית בראשות שר החוץ ונשיאת האקדמיה למדעים במנהרה התת קרקעית של מתקן ה- LHC ובמעבה האדמה של ניסוי ATLAS. ישראל הפכה למדינה ה-21 החברה בארגון האירופי למחקר גרעיני (CERN), לאחר שמועצת הארגון הצביעה בישיבתה החודש פה אחד על הצטרפותה של ישראל כחברה במעמד מלא. זוהי הפעם הראשונה מאז 1999 שבה מצטרפת מדינה חדשה לארגון. החברות נכנסה לתוקפה לאחר שמדינת ישראל הודיעה לאונסק”ו (UNESCO) שתחת סמכותו הוקם הארגון האירופי, שאשררה את אמנת CERN. כ- 50 מדענים ותלמידי מחקר ישראלים, מרביתם ממכון ויצמן, אוניברסיטת ת”א, הטכניון והאוניברסיטה העברית לוקחים חלק בפעילויות המדעיות ב-CERN. משמעות החברות המלאה היא שילובם של נציגים ישראלים בוועדות הארגון, השפעה על מדיניות המחקר של CERN ועל חלוקת המשאבים של הארגון. בנוסף, החברות תאפשר לחוקרים ישראלים לגשת לקרנות ומענקים נוספים לביצוע מחקרים ולקבל נגישות למעבדות ומתקנים. גם תעשיות ישראליות יוכלו לגשת למכרזים הקשורים בבניית ותחזוק המאיץ. סגן רוה”מ ושר החוץ אביגדור ליברמן הצהיר כי “מדינת ישראל מחויבת לקידום המדע והטכנולוגיה לטובת רווחת האדם ובתוך כך מחויבת להיותה חלק מהקהילה המדעית הבינלאומית ואף תורמת לשיתוף פעולה במדינות המתפתחות”. ליברמן הוסיף כי “בביקורי כאן היום הייתי עד לחזית המחקר העולמית ולעומק שיתוף הפעולה בין ישראל ל- CERN . המדענים הישראלים ועמיתיהם ב-CERN חולקים מסירות ונחישות למצויינות מדעית ולפיתוח טכנולוגי וחינוך”.

דגל ישראל מונף ב-CERN עם הצטרפותה הרשמית של ישראל לארגון. צילום: משלחת משרד החוץ בג'נבה, לאורנט אגלי.
דגל ישראל מונף ב-CERN עם הצטרפותה הרשמית של ישראל לארגון. צילום: משלחת משרד החוץ בג’נבה, לאורנט אגלי.

מנכ”ל הארגון, רלף הויר (Prof. Rolf Heuer): “לכבוד הוא לי כמנכ”ל הארגון לקדם היום את ישראל כחברה מלאה חדשה ב CERN. לישראל ול CERN עבר עשיר של שיתוף פעולה הדדי והיום הזה הוא היסטורי ויזכר ללא ספק כמבטיח את המשך השותפות הפורייה”. נשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרופ’ רות ארנון, בירכה גם היא על ההחלטה ואמרה כי CERN חוגגת השנה יובל 60 להיווסדה והקשר הישראלי עם CERN החל כ- 3 שנים בלבד לאחר הקמתה, ב 1957 על ידי פרופ’ עמוס דה-שליט ז”ל ממכון ויצמן. קשר שנמשך למעשה כל השנים עד שכיום 50 מדענים ותלמידי מחקר ישראלים חוקרים כאן. “הנוכחות של ישראל ב CERN לא רק הייתה פורצת דרך בעצמה, אלא גם יצרה את התנאים לשת”פ עם מדענים גרמנים עוד טרם יסוד יחסים רשמיים עם גרמניה. ההצטרפות תעצים את אפשרויות המחקר הישראלי ותתרום לקידום הפעילות המדעית הכוללת ב-CERN והיא מהווה תעודת-כבוד משמעותית שמקבלים המדענים הישראלים מעמיתיהם בקהילה המדעית האירופית”. זו ההוכחה, סיכמה פרופ’ ארנון, שקשי מדע ושת”פ בין מוסדות יכול להוות גם גשר להידברות ושלום. פרופ’ אליעזר רבינוביץ, ראש ועדת האקדמיה לאנרגיות גבוהות ופרופ’ גיורא מיקנברג ממכון וייצמן שהובילו בשנים האחרונות את מיסוד הקשר של ישראל עם CERN אמרו היום כי זהו רגע מיוחד מאוד בעבור הקהילה המדעית בישראל בפרט, ועבור מדינת ישראל בכלל. “צעד זה משקף עשורים של תרומה ישראלית – מצד מדענים, טכנאים והתעשייה המדעית בכללותה למאמץ הבינ”ל שנעשה במסגרת CERN”. שיתוף הפעולה של ישראל עם הארגון החל ב-1991, אז זכתה המדינה למעמד מיוחד של משקיפה, כחלק מתרומתם של מוסדות המדע בישראל לפעילות המחקר הקשורה לגלאי OPAL ולמאיץ ה-LEP. כיום תרומתה של ישראל מתרכזת בפעילות סביב גלאי ATLAS במאיץ ה-LHC לצד מעורבות בניסויי ALPHA, COMPASS וניסויים נוספים הנערכים במתקן ISOLDE של הארגון. מדענים ישראלים לוקחים חלק גם במערכת הגריד הממוחשבת של ה- LHC . עוד על המעורבות הישראלית ב-CERN ראו באתר האקדמיה בעמוד הפרויקט: “פיזיקה של אנרגיות גבוהות”