לאדם הקדמון בספרד היו עיניים כחולות ועור כהה

בהיותו של האדם הקדמון מאיזור ליאון בספרד ציד-לקטן שלא נחשף לחקלאות ולחיות המשק, הוא לא יכול היה לעכל לקטוז.

שיחזור מראהו של אדם שחי לפני 7,000 שנה בספרד. איור: המועצה המדעית הלאומית של ספרד (CSIC)

לה ברניה 1, השם שנתנו החוקרים לאדם שחי בתקופה המזוליטית לפני 7,000 שנה ששרידיו נחפרו באתר לה-ברנה-ארינטרו בוולדגרוס (מחוז ליאון, ספרד). מחקר בראשותו של קרלס לאזולה-פוקס, חוקר במועצה המדעית הלאומית של ספרד (CSIC) בשיתוף עם המרכז לגיאוגנטיקה בדנמרק, מעלה כי היו לו עיניים כחולות ועור כהה. לה ברניה 1 הוא הציד-לקטן הראשון באירופה שהגנום שלו פוענח.
המחקר פורסם בכתב העת נייצ’ר.

התקופה המזוליטית, המגדרת מלפני 10,000 שנה עד לפני 5,000 שנה (בין התקופה הפלאוליתית והניאוליטית), הסתיימה עם המצאת החקלאות וביות חיות המשק שהגיעו מהמזרח התיכון. בואה של התקופה הינואליטית עם התזונה מבוססת הפחממנים והמחלות שהועברו באמצעות חיות המשק המבויתות, גרמו לאתגרים מטבוליים ואימונולוגים שהשתקפו באימוץ גנטי של אוכלוסיות פוסט מזוליטיות. בין אלו היכולת לעכל לקטוז דבר שהאיש מלה ברניה לא יכל לעשות.
אומר ללואזה-פוקס: “ואולם, ההפתעה הגדולה ביותר היתה לגלות כי האדם הזה הכיל גרסאות אפריקניות של הגנים הקובעים את הפיגמנטציה הבהירה של האירופים בני ימינו, דבר המעיד על כך שהיה לו עור כהה, אף כי איננו יודעים בדיוק איזה גוון.”
החוקר מ-CSIC, שעובד במכון לביולוגיה אבולוציונית בברצלונה הוסיף: “דבר מפתיע עוד יותר היהה לגלות שהוא נושא ואריאציות גנטיות המיצרות עיניים כחולות אצל האירופים בני ימינו, דבר שהביא לפנוטיפ ייחודי בתוך גנום שהוא בעיקרו אירופאי בבירור”.

מחקר הגנום מעלה את ההשערה כי האוכלוסיות של היום הקרובות ל-לה ברניה 1 נמצאות בצפון אירופה, באיזורים כגון שבדיה ופינלנד. בנוסף, המחקר מעלה כי לה ברניה 1 חלק את הגנים שלו עם מתיישב פליאוליטי באתר מאל’תה באגם בייקל שבסיביר, ושהגנום שלו פוענח לפני מספר חודשים. לאלוזה-פוקס מסכם: “נתונים אלה מעידים על המשכיות גנטית באוכלוסית מרכז ומערב אירואסיה. למעשה, נתונים אלה עקביים עם השרידים הארכיאולוגים באתרים אחרים באירופה וברוסיה, לרבות אתר מאל’תה דמויות נשיות המכונות ונוס הפליאולטית התגלו באתרים רבים והם דומים אלו לאלו.

אתר החפירות לה ברניה-ארינטרו התגלה במקרה ב-2006 ונחפר בידי מנואל וידאל אנציאס, ארכיאולוג במועצת קסטיליה וליאון. המערה, הנמצאת באיזור הררי קר בעל טמפרטורה קבועה בגובה של 1,500 מעל פני הים, דבר שתרם לשימור יוצא דופן של ה-DNA משני פרטים המכונים לה ברניה 1 ולה ברניה 2.
לדברי אינייגו אולאדה, החוקר הראשי במחקר, בכוונת אנשי הצוות גם לשחזר את הגנום של הפרט השנ שהשתמר ברמה פחות טובה, כדי לדעת יותר על המאפיינים הגנטיים של אירופאים מוקדמים אלה.

להודעה של החוקרים ב-EURKALERT

1. וואוו. תמונות מרהיבות. אז האדם תמיד היה גבר בעצם?
    והוא היה לקטן? חשבתי שהליקוט היה מקצוע נשי מובהק.

2. הזמנים של תקופות האבן המוזכרים בתחילת הכתבה לא תואמים את המזרח התיכון. כאן 10000 שנה לפנינו זה הניאוליתית, המזוליתית קדמה לזה. 7000 לפנינו זה חלקוליתית ו5000 לפנינו עם המצאת הכתב זה תקופת הברונזה. אבל אולי בספרד הזמנים בכתבה מתאימים.