משרד הבריאות: אין לייחס סגולות רפואיות כלשהן לצמיד ביוגארד X, שיצרניו טוענים כי הוא מגן מפני קרינה

החברה בתגובה: משרד הבריאות בוחר לא לתמוך בתחום הרפואה המשלימה

צמיד bioguard x. מתוך אתר החברה (צילום יח"צ, שימוש הוגן)

משרד הבריאות הודיע אתמול בצעד חריג בהודעה לעיתונות כי אין לראות בצמיד BioGuard X המפורסם בכלי התקשורת – לרבות ברדיו ובטלוויזיה כמגן מפני קרינה אלקטרומגנטית – כמוצר בעל סגולות רפואיות כלשהן.

צמיד ביוגארד X שיש המכנים אותו ‘הצמיד הרפואי’, נמכר בבתי הטבע וברשתות הפארמה במחיר של 150 שקלים. בכתבה ששודרה אמש בחדשות ערוץ 2 מצוטט טל קירשהיימר, בעל בית מרקחת, כי הצמידים הפכו ללהיט והביקוש להם מטורף.

באתר החברה נכתב על הצמיד שפעולתו “פליטה של תדרים שמשדרים לתאים, לתקופה אין סופית ובלא מגע בין החומר הפעיל לאדם הנושא את הצמיד”.

החברה המשווקת את הצמידים הללו מייחסת להם לדעת משרד הבריאות תכונות רפואיות כגון עיכוב התפתחות תאים סרטניים ועצירת נזקי קרינה אלקטרומגנטית. “משרד הבריאות מבקש להודיע לציבור כי לאחר שבדק את המידע על הצמיד Bioguard X כפי שנטען על ידי היצרן, לא נמצאו הוכחות לתועלות בריאותיות של המוצר. הצמיד לא עומד בסטנדרטים המקובלים להוכחת יעילות ולא נחקר במחקר קליני כמקובל לבדיקת מוצר המתיימר להיות בעל השפעה בריאותית.
אישור השיווק של הצמיד מתייחס לבטיחות בלבד וכולל הוראה שלא ליחס לו תכונות רפואיות. ”
“חשוב לציין כי המשרד נמצא בקשר עם הרשות להגנת הצרכן לבדיקת הטענות בדבר המוצר והמשך פרסומו.”

ניתוח של המחקרים המוצגים באתר החברה מראה דבר תמוה ביותר. הנה לדוגמה בדיקה מעבדתית עליה חתומים פרופ’ ב. ברטוב, וד”ר ר. יהודה מחברת ארטמד, שבדקו את השפעת החומר הפעיל בצמיד על תאי זרע כתבו במפורש במסקנותיהם “לא נמצאו שינויים משמעותיים בתאי הזרע האנושיים בתווך ה- SR18x2.5 בהשוואה לבקרה.”

במהלך השבועים האחרונים ביקשנו במייל את תגובתם של שלושה מדענים החתומים על מחקרים המתפרסמים באתר החברה: ד”ר דוד מיכאלי, פרופ’ פיארג’יאורג’יאו ספאג’יארי וד”ר אהוד נאמן וכן את תגובתו של מפתח המוצר, פרופ’ למשה עירון. שאלנו אותם האם הם באמת תומכים מוצר, ובמידה וכן שיפנו אותי למאמרים שפורסמו בפרסומיים מדעיים (peer-reviewed) מוכרים.

ד”ר אהוד נאמן שמכחיש כל קשר למוצר ומודה שהוא אינו מאמין לטענות שלו, ופרופ’ עירון שאומר שהסיבה שלא היה פרסום מדעי היא כי טרם הוצא פטנט על המוצר.

לאחר הודעת משרד הבריאות נסינו לדבר עם פרופ’ עירון, במקום זה קיבלנו את התגובה הבאה בשם החברה: “משרד הבריאות לא טוען בשום חלק בכתבה שהמוצר לא אפקטיבי או יעיל. משרד הבריאות בוחר לא לתמוך בתחום הרפואה המשלימה וטענתו בכבודה מונח. יחד עם זאת, אנו מחזיקים בדיקות מעבדה אשר מוכיחות את הפוטנציאל הרב הקיים במוצר וביכולתו לסייע בצמצום ההשלכות השליליות של הקרינה האלקטרומגנטית.”

בהכנת הכתבה השתתף גם איליה מלמד.
הסופר סיימון סינג לאתר הידען: “יש לבטל הכללת טיפולי רפואה משלימה בחברות הביטוח ובקופות החולים”

ויארה שייבנר, ה”מומחית” האוסטרלית לחיסונים היא דוקטור לגיאולוגיה

1. האני

מודה שאני בכלל לא מאמין שאי פעם המצב ישתנה, מה שמשתנה זה אך ורק סוגי האשליות.
    שההמון מגלה שההון או השלטון ביצע או הבטיח לבצע פעולה שטובה עבורו, בתוספת כמה חיבוקים וחיוכים, מבחנת ההמון זו כבר עובדה, המגמה השתנתה לטובתו ודרכו כבר שזורה, במיני וורדים ושושנים.

לא לחינם אמר גדול הוגי הדעות “פריירים לא מתים רק מתחלפים”

2. גם שימוש באוזניות אוויר, במקום אוזניות רגילות, נראה לי הונאה (הוצאת כספים על אוניות יקרות מדי)..

ניזקי קרינה לגוף יתכנו כאשר הקרינה האלקטרומגנטית היא בגלים *קצרים מאוד* שמשמשים לצורך קשר אלחוטי. בתקשורת אלחוטית היום משתמשים בגלים בתדירויות “גלי מיקרוגל” אילו גלים חודרניים שעלולים לפגוע בגוף אם הם בהספק אנרגטי גדול.

לעומת זאת, האותות שמגיעים לאוזן על ידי אוזניות, הם בגלים ארוכים יותר מגלי תקשורת אלחוטית (גם אם גלי הקול מאופננים על גבי גל נושא שתדירותו גדולה מתדירות גלי קול). לכן הגלים מהסוגים האחרים (לא מיקרו-גל) כלל לא מזיקים.

למיטב הבנתי, מבחינת סיכונים, אין שום הבדל משמעותי בין אוזניות רגילות לטלפון סלולרי לבין אוזניות לאביזרי אודיו ניידים שהם בשימוש למעלה מ- 20 שנה. מעולם לא הוכח שאוזניות לאביזרי אודיו ניידים גורמים לקרינה אלקטרו מגנטית מזיקה לגוף. אם לא הוכח דבר ב- 20 השנים האחרונות כנראה שאוזניות כאלו לא מזיקות.

להערכתי, שימוש במכשירי אודיו ניידים באמצעות אוזניות הרבה יותר אינטנסיבי מאשר שימוש באוזניות בטלפונים סלולרים. לכן אילו אוזניות שלהם היו מזיקות, זה היה מתפרסם מזמן.

3. ערנסט,

לא התכוונתי לסבך אותך…

כתבת:
    “המוזר הוא שיש החושבים ומאמינים, שניתן להקטין או להחליש את אותן תכונות ואת המצב שיש השולטים החזקים והמנצלים ויש את הנשלטים החלשים והמנוצלים.”

הבעיה היא שהרגולציה חלשה עד לא קיימת או אינטרסנטית בגלל קשרי הון שלטון ולכן החזירות משתלטת אפילו בנושאים בריאותיים. על חשבוננו.

יום אחד זה יתוקן זה כבר מתוקן בתחומים שונים – ראה מעשה כחלון בשוק הסלולארי.

4. עוד אחד מהמוצרים שמבוססים על הפחד של הציבור מקרינה.
    ידוע שקרינה אלקטרומגנטית עלולה להזיק לבריאות
    קרינה ממקורות מתח גבוה (ארונות חשמל, שנאים, עמודי חשמל וכו’) וקרינה מסלולר (אנטנות, טלפונים ניידים, ראטרים וכו’).
    על בסיס עובדות אלו, מנסים מידי פעם למכור לנו “תרופות פלא”.
    בעבר כבר יצאו כל מיני מדבקות ופטנטים אחרים שאמורים למנוע את קרינת הסלולר ולאחר זמן קצר נעלמו כלא היו.
    הפתרונות היחידים שבאמת עובדים אלו פתרונות שאתם כציבור יכולים באופן פשוט וברור להבין את דרך פעולתם.
    למשל דיבור ברמקול – אם לא מצמידים את הטלפון לראש ומרחיקים אותו מהגוף – מובן למה הקרינה לא מגיעה לראש.
    או אוזניות אוויר – הצליל מועבר בצינורית אויר חלולה ללא מוליך מתכתי – מובן למה הקרינה מורחקת מהראש והגוף.
    כל השאר שטויות במיץ (מחקר שפורסם מראה שהצמדת הטלפון לראש גורמת לפעילות הגלוקוז סביב המוח – אז מה החומר בצמיד מבטל פעילות זו? איזה קשקוש….)
    אוזניות אויר ניתן לרכוש בארץ בחנויות סלולר וברשת באג, אובאתר של החברה.
    לדבר בספיקר – לא צריך לקנות כלום – רק לא תמיד הכי שימושי.

5. ממש לא שמתי לב שמדובר באתר מכחיש שכזה, בכל אופן , אין להאשים איש במצב שנוצר, כמו באותה מערכת רפואת השיניים, נכון שכוחנות ואינטרסים מוגדרים כתכונות שליליות, אבל לדעתי הם חלק בלתי נפרד מהטבע.

ובכן, כך זה היה וכך זה יישאר, כך צריך לחנך לקבל ולהבין.

6. ערנסט

ציטוט: ממש לא הבנתי מה היתה הבעיה בקישור או באתר?

בהבאת לינק ל”אמת אחרת” תואשם בכך שאתה “מכחיש רפואה קונוונציונלית” או משהו כזה. (לפי זכרוני, האתר “אמת אחרת” מצביע על פגמים באופן בו מנוהלת רפואה קונונציונלית ועוד ערכי מימסד מקודשים.)

אגב לגבי רפואת שיניים. הבעיה הכי חמורה לדעתי שהרפואה המונעת בתחום זה ממש עלובה.

ברור למה היא עלובה, שהרי אם היו מפתרים טכנולגיות של רפואה מונעת לתחלואי שיניים היה אפשר לצמצם את התחלואה של השיניים לרבע או אפילו עשירית ממה שהם עכשיו. הסיבה: אין שום מוטיבציה מסחרית לפתח רפואה מונעת לתחלואת שיניי לעשות כך, כי מבחינת המימסד הרםואי, רפואה מונעת של בעיות שיניים היא שחיטת אווז שמטיל ביצי זהב.

7. כולם כבר יודעים שהקרינה האלקטרו מגנטית לא מועילה לנו.
    בטח שמדובר בקרינה סלולארית
    אני מעדיפה ללכת על בטוח ועל פטנטים שכבר רשומים ,בכדי למנוע את נזקי הקרינה מהנייד אני משתשמשת באוזניות אוויר שמרחיקות את הקרינה מהראש.

8. ערנסט

אין לנו ויכוח בכלל.
    אבל נראה לי שעשית את המעשה שלא יעשה באתר הידען- הבאת קישור לאתר שאין להזכיר את שמו…
    התוצאות לא יאחרו להגיע 🙂

9. נוכלות!!!!
    ברוב חוצפתם הם עשו פרסום כזה רחב, והמוני אנשים האמינו להם. אני לא האמנתי להם ואני ממשיך להשתמש באוזניות אוויר חלולות שמרחיקות את הקרינה וכך אני מרגיש בטוח. אני מאוד ממליץ עליהן, רכשתי אותם דרך האינטרנט

10. ערנסט,

אף אחד לא יתקוף את מערכת רפואת השיניים בארץ, יש שם הרבה מאוד כסף ואינטרסים וצריך גב רחב מאוד לצאת נגדם. זה כמובן נכון לעוד הרבה פרקטיקות רפואיות ותרופות מסוגים שונים.

הכי קל לחפש את השקל מתחת לפנס וזה בדיוק מה שקורה עם הצמיד הזה – ולכן הרעש החלוטין בלתי פרופורציוני סביבו.

11. האני
    תודה, ממש כתבה מאירת עיניים.

הציבור הרחב בישראל נותן את אמונו למערכת רפואת השניים ולמערכות הנלוות לה מכיוון
    שזו מערכת הפועלת באישור ובפיקוח משרד הבריאות. אני לא מגזים אם אומר
    שהנזקים הבריאותיים והכספיים שגורם משרד הבריאות, מבעצם אישורו ללא פיקוח וביקורת אמינה ומקצועית, לציבור הרחב, גדולים באלפי מונים מאותו צמיד אם וכאשר צודק המשרד בטענותיו.

אולי משהו ייקח על עצמו לערוך כתבה על רפואת השיניים בישראל מההיבט הרפואי,
    זה נושא שללא ספק נוגע ומעניין כמעט כל אחד.

12. Thanks for showing a picture of this junk. Now, if I see someone wearing it I will know how to stupid he is.

13. כל הכבוד למשרד הבריאות שיצא להגן על בריאות האזרח, אבל מה, האזרח לא כל כך תמים, כמו חושבים בחירי המשרד, במונחים של עולם החלקיקים, אפילו האזרח יודע שהיו מכנים אותה ננו פעולה ,
    בעולם המלחמות קוראים לזה הגנרלים פעולת הסחה, לא שהאזרח הוא אויב של משרד הבריאות, אלא
    האזרח סובל הרבה הרבה יותר בחזקת אין סוף (באופן יחסי כמובן ) למשל , מעולם רפואת השיניים,

להערכתי אם היה מוקם פורום רופאים וחוקרים ובודק, את הקשר בין התכשירים המאושרים ע”י אותו
    משרד בריאות לטיפול בשנהבים שלנו, לבין בריאותם, הייתם שוכחים מהר מאוד את המאמר הזה.
    ואם אותו הצוות היה בודק את הקשר בין בריאות שנהבינו לבין הפרסומים והנחיות בחסות או של הרפואה הקונבנציונלית, לשיפור הבריאות של אותן טוחנות, אז הייתם נותנים לאותו צמיד פרס על מיעוט החוסר דיוק של יוצריו מול עולם רפואת השיניים.

תוסיפו לזה שחלק גדול מהמשפחות בכלל לא מסוגלות, מהבחינה הכלכלית,להיכנס בשערי ארמון
    הלובן והעששת. תארו לכם מה יקרה אם יתגלה ש-95% מכל טיפולי ורפואי השיניים אינם תורמים לבריאותם לפעמים גם מזיקים.

בטח הסוד הגדול ביותר יתגלה שרוב רובן של תופעות העששת והחחרת והכאבת היינם תורשתיים.
    או נקבעים בגיל צעיר ביותר אולי כבר אצל התינוקות.

מצד שני זה לא נאים בכלל לגלות, זה עשוי לפגוע קשות בקופות השנהב המלאות, עדיף יותר
    לתקוף ולהשמיד את הצמיד הנוראי הזה את יצרניו חוקריו ועובדיו, ואז נדרוש מרופאי השיניים
    ש ייצרו לנו צמיד בריאותי אמתי , אולי אפילו משנהב. באישורו של המשרד לבריאות העדר.

14. דרך אגב, על אריזת המוצר רשום באותיות קטנות בכוכבית שבפינה למטה, שהמוצר נמצא בהיליכי רישום לפטנט.
    כידוע, הליכי רישום לפטנט לוקחים זמן רב (עד שלוש שנים) כך שבסוף התהליך ייתכן כמובן שלא יירשם פטנט. וזה כנראה מה שהולך לקרות. בזמן הזה החברה תמכור ותרוויח. ככה בדיוק עובדים כיום הנוכלים המודרניים. מניסיון אישי, מבטיחים הבטחות עם גדולות שדורשות זמן המתנה ובזמן הזה הקורבן ישלם את חלקו. בסוף הדרך לא מחכה לו כלום.

15. צריכים לזרוק אותם מהר לבית סוהר
    ולתבוע תביעה יצוגית את החברה

16. אהבתי את השימוש של “פרופסור” עירון במילה פטנט.
    למה לא פרסמת מחקר?
    אההה… פטנט? זתומרת, אין פטנט? פאט-אנט?! פתן-ט?
    פאתטי.

17. נראה על פניו שצודק משרד הבריאות, אולם הכתבה שבה מצוינות הסיבות להחלטת המשרד, אינן חדות מספיק ברורות מספיק, מישהו מהסס אולי חושש יתכן שמתביעה כספית מצד היצרן, מקווה שלא מסיבה
    אחרת.

18. מעשי נוכלות כאילו היו תמיד. אין שום חידוש בתעלול על צמיד שלוכד קריה.

מעשי נוכלות היו םעם מבוססים על אמונות דתיות (ייחסו כחות מגיים . לחפצים: למשל עגל הזהב, ארון אלוהים, פסילים ומסיכות, עשן, עננים, כדור בדולח, שאריות קפה, פרסות, חתול שחור, שום).

החל מעליית המדע עברו לאותם מעשי נוכלות כאשר לחפצים שונים יחסו יחסו כוחות מגיים “מודרניים” במיוחד כולות שמקושרים לתופעות מדעיות (מגנטיות, קרינה, חשמל, וכדומה).

האמונות המיסטיות בחפצים מושרשת בטבע האדם. מה שהשתנה הוא רק “מקורות הכוח” , פעם מקור הכוח היו “אלוהים, אלילים, שדים ורוחות ופיות”. היום “מקורות הכוח” הם תופעות מדעיות.

כבר לפני עשרות שנים מכרו צמידי מתכת (למשל צמידי נחושת, או צמידי כסף) שאמורים היו להגן מפני “הפרעות” שונות ומשונות (קרינה קסמית, גלי X, מגנטיות ועוד שטויות*. לפני 100 שנה הייתה הנוכלות של “מסמריזם” (יחסו כוח מגיים למגנטים).

19. אכן, תרבות הניו אייג’ שוברת כל פעם שיאים חדשים. ואולם, אין להאשים את היצרנים שעושים כסף טוב אלא את הקהל הנבער מדעת שמאמין להם וקונה את השטויות האלה.
    הקרינה הנפלטת מהמכשירים הסלולאריים אינה קרינה מייננת ולכן לא משפיעה על תאי הגיף או ה DNA.
    לפני מספר חודשים פורסם מטה-מחקר בלתי תלוי בנושא השפעת הקרינה הסלולארית על הגוף (כלומר, מחקר המבוסס על מחקרים רבים שבוצעו בעולם בנושא מסוים). תוצאות המחקר מראות למרבה ההפתעה ירידה של כ 16% במקרי הסרטן בקרב משתמשי הסלולאר.
    אמנם זה לא הבדל מובהק אך בכל זאת מעניין.

20. מעשי הנוכלות עלו רמה. גם מבחינת הסיפור המסופר, גם מבחינת התעוזה, גם מבחינת היקף קהל היעד ולבסוף מבחינת ההצלחה.

כתוצאה, יותר אנשים כיום ששייכים למעמדות יותר גבוהים (מבחינת אינטליגנציה) נופלים קורבן למעשי נוכלות מבעבר.

אין גבול לדמיון, וכיום ניתן לחשוב על יותר ויותר דרכים איך לעשות כסף ממוצר שלאו דווקא מקיים הבטחותיו. פעם כשקראתי את אחד הספרים של “אבא עשיר אבא עני” נתקלתי לראשונה בניסוח המעניין שעסק יכול להיות מצליח גם אם המוצר שהוא מוכר איננו טוב, ולחלופין עסק יכול להיכשל אפילו אם המוצר שהוא מוכר הנו מעולה. זה נאמר באופן תמים עם אופי של עסקים גרידא ללא שום רמז למעשי מרמה. לא העליתי בדעתי שיקומו להם אנשים חכמים ורשעים, יקחו את התובנה הזאת וישתמשו בה בצורה לא מוסרית כפי שעושים כיום בסיטונאות.

21. מעניין אם יצרני הצמיד יודעים שאור הוא סוג של קרינה אלקטרומגנטית, והאם הצמיד מגן מפני אור.