עלה מלאכותי להפקה נקייה של דלק מימני

מערכת פשוטה, יעילה וזולה להפקת מימן ממים.

מזה שנים רבות שמדענים מנסים לפתח טכנולוגיה של “עלה מלאכותי” – גישה ירוקה לייצור דלק מימני המחקה את יכולתם של צמחים ירוקים להמיר את קרני השמש לצורת אנרגיה ברת-שימוש. כעת, צוות חוקרים הצליח להתקדם צעד נוסף במגמת הפיתוח של מערכת עצמאית שתביא לייצור המוני וזול.

החוקרים Peidong Yang, Bin Liu ועמיתיהם הבינו כי ניצול אור השמש על מנת לבקע מולקולת מים ולקבל מתוכה מימן הוא אחת מהדרכים המעניינות ביותר לקבלת אנרגיה נקייה. יצרני מכוניות החלו למכור רכבים המונעים ע”י תאי דלק מימן הפולטים מים בלבד בזמן פעולתם. אולם, הייצור של מימן, המתקבל לרוב מעיבוד של גז טבעי, מחייב צריכת חשמל, שהוא עצמו מגיע מתחנות כוח רגילות הפולטות פחמן דו-חמצני. ייצור מימן בעלות נמוכה מתוך מים, תוך שימוש באנרגיה נקייה מהשמש, יהפוך את סוג האנרגיה הזו, אשר תוכל לספק חשמל גם לבתים פרטיים ולעסקים, לידידותי יותר לסביבה.

החוקרים ניצלו את אחד מהתהליכים בתעשיית הנייר על מנת ליצר רשת שטוחה העשויה מננו-חוטים של חומר מוליך-למחצה בולע-אור אשר לאחר טבילתה במים וחשיפתה לאור פולטת גז מימן. המדענים טוענים כי השיטה תוכל לאפשר לטכנולוגיה שלהם להגיע לקנה-מידה תעשייתי ובעלות נמוכה. על אף העובדה כי הגברת היעילות של השיטה עדיין נותרה אתגר, הגישה החדשה – שלא כמו מערכות אחרות של עלה מלאכותי – הינה עצמאית ולא דורשת הוספה של רכיבים או התקנים חיצוניים נוספים הגורמים נזק לסביבה.