האבל חשף ערפילית פלנטרית עשירה בחנקן

בערפילית שהיא למעשה שמש המשילה את השכבות החיצוניות שלה, יש פי 5 יותר חנקן ופי 3 יותר ניאון, ארגון, חמצן, פחמן וכלור. ההערכה: היסודות הללו היו כבר בערפילית ממנה נוצר הכוכב

NGC 6153, ערפילית עשירה בגז. צילום: טלסקופ החלל האבל/נאס"א/סוכנות החלל האירופית
NGC 6153, ערפילית עשירה בגז. צילום: טלסקופ החלל האבל/נאס”א/סוכנות החלל האירופית

טלסקופ החלל האבל, צילם את הערפילית הפלנטרית NGC 6153 הנמצאת במרחק של כ-4,000 שנות אור בקבוצת עקרב.

הערפל בצבע כחול בהיר החוצה את התמונה מראה כיצד שרידיו של כוכב הדומה לשמש נראה לאחר שכילה את מרבית הדלק הגרעיני שלו. כאשר הדבר מתרחש, השכבות החיצוניות של הכוכב נפלטות ומקבלות תאוצה ויוניזציה בגלל האור העל-סגול הנפלט על ידי הליבה החמה של הכוכב, שיצרה את הערפילית.

NGC 6153 היא ערפילית פלנטרית אליפטית המכילה רשת גדולה של לולאות וסיבים, הנראים בבירור בתמונה זו של האבל. ואולם לא זה מה שהופך את הערפילית כל כך מעניינת עבור האסטרונומים.

המדידות שביצעו החוקרים שניתחו את התמונה הראו כי NGC 6153 מכילה כמות גדולה של ניאון, ארגון, חמצן, פחמן וכלור – ברמה גבוהה פי שלוש מהריכוז של חומרים אלה במערכת השמש.
הערפילית מכילה פי 5 יותר חמצן מאשר השמש שלנו. אפ כי ייתכן שהכוכב פיתח רמות גבוהות של חומרים אלה במהלך שלבי התפתחותו וצמיחתו אך סביר להניח שהכוכב נוצר במקור מענן חומרים שכבר הכיל ריכוזים גדולים של יסודות אלו.

1. צורי

כן, האבל החזיר את ההשקעה בו עשרות פעמים אם לא מאות או אלפי פעמים. קשה לתאר את כמות הידע שנצברה על היקום בעזרתו. ומעבר לזה אם מותר לי להיות לירי לרגע, התמונות שהוא מספק הם החומר ממנו עשויים חלומות.

2. צורי
    ואם תבקר פעם במוסד אקדמאי, במשרד התרבות או במוזיאון, תגלה שפעולות רבות של אנשים לא “מחזיקות השקעה”
    חשוב שתבין שני דברים: 1. לפני שמדע הופך לאפליקטיבי (עושה כסף) ישנו שלב ארוך ותיאורטי של מחקר טהור.
    חקר החשמל היה עיסוק תאורטי במשך זמן רב לפני שמישהו עשה כסף ממכירת מיקרוגל.
    2. יש חשיבות עצומה במחקר לכשעצמו

3. תכל’ס – היופי הזה גם נותן משהו? (לא שאני מזלזל – יופי מעורר סקרנות, שמעוררת מחקר. אבל כיום – הכסף שמושקע על זה מחזיר את ההשקעה?)