סיקור מקיף

ארה”ב חוזרת לחלל – לקחים ראשונים ממשימת החלל STS-114 חלק ב

את הלקחים הראשוניים ממשימת החלל STS-114, תוך בחינת ההיבטים הטכניים/הנדסיים של המבצע, השלכות תוצאותיו על עתידה של תוכנית מעבורת החלל ותחנת החלל הבינלאומית, ועל נאס”א כולה. מאמר שני בסדרה

טל ענבר

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/inbar240905.html

לחלקו הראשון של המאמר


יעדי משימת דיסקאברי

משימת החלל STS-114 הוגדרה כמשימת ניסוי, לבחינת יכולות תיקון שונות בחלל. עיקרי המשימה:
• בחינת מערך העקיבה הקרקעית והאווירית אחר מעבורת החלל
• בחינת מערכת מצלמות שהותקנו במקומות שונים על גבי מעבורת חלל
• ביצוע ניסויים בהליכי תיקון שונים בתנאי חלל – ובהם תיקון אריחי בידוד פגומים
• העברת אספקה חיונית אל תחנת החלל הבינלאומית וסילוק אשפה ממנה


בעיות שהתגלו במהלך המשימה

במהלך משימתה של דיסקאברי התגלו מספר אירועים הקשורים במערכת ההגנה התרמית של החללית:
• פיסות קטנות של אריחי בידוד קרמיים נשרו מאזורים שונים של גחון המעבורת
• פיסה גדולה של קצף בידוד נשרה ממיכל הדלק החיצוני
• שמיכות בידוד נתלשו מאזור החלונות של תא הצוות
• משטחי בידוד המצויים בין אריחי בידוד בגחון המעבורת יצאו ממקומן ובלטו החוצה

יצויין, כי חלק ניכר מהבעיות הללו זוהה על ידי מערך המצלמות המורכב שהותקן במעבורת החלל, וכן על ידי צילום המעבורת מתוך תחנת החלל הבינלאומית. נשירת קצף הבידוד הייתה אכזבה מרה למהנדבי נאס”א ולוקהיד מארטין, הקבלן של מיכל הדלק. מאות מיליוני דולרים הושקעו על מנת להבין את הסיבות שגורמות לנשירת הקצף, שגרם לאסון קולומביה, ונשירת חתיכה כה גדולה, ממקום סמוך לזה שממנו נשרה החתכה שפגעה בקולומביה, הייתה כישלון צורב במיוחד. למרבה המזל, גוש קצף זה ניתק בחלל, ולא פגע במעבורת. לו הייתה הנשירה מעט מוקדם יותר, יתכן ומעבורת החלל דיסקאברי הייתה נפגעת באורח חמור.


תיקון ראשון בחלל

לאחר בחינת המידע הצילומי של האזורים הפגועים במעטה הבידוד של מעבורת החלל, נקבע כי הקרעים בשמיכות הבידוד אינם מסכנים את חזרת המעבורת, אולם נקבע כי יש להוציא ממקומם את החלקים הבולטים מגחון המעבורת. תוכננה פרוצדורה חדשה לתיקון בבעיה זו, שלא היה ידוע על קיומה, כולל אלתור של מסור להסרת החלקים. אסטרונאוט חובר אל הזרוע המתמרנת של מעבורת החלל, והגיע אל החלק התחתון של גחון המעבורת – לראשונה אי פעם. התברר כי לא היה צורך בניסור, והוא שלף את שתי פיסות חומר הבידוד שבלטו החוצה, והחזירן למעבורת, לשם בחינת הסיבות להשתחררות רכיבים אלה.


קרקוע המעבורות

עוד בהיותה במסלול סביב כדור הארץ, חוללה דיסקאברי סערה על הקרקע, כאשר הוכרז כי שתי המעבורות הנוספות של נאסא, אטלנטיס ואנדבור, יקורקעו עד לבירור הסיבה לנשירת קצף הבידוד ממיכל הדלק הראשי, ולתיקון הליקויים. יש לציין כי מעבורת החלל אטלנטסי הייתה צפויה להמריא לטיסת חלל בחודש ספטמבר 2005, כחודש לאחר שובה של מעבורת החלל דיסקאברי מן החלל. בכל תולדות מעבורת החלל היו שלושה קירקועים – לאחר אסון צ'אלנג'ר בשנת 1986, אסון קולומביה ב – 2003, ובעת משימת דיסקאברי ביולי/אוגוסט 2005. מכך יש להבין את החשיבות שנאס”א ייחסה לבעיות שהתגלו במהלך המשימה.

דחיית השיגור הבא

לאחר נחיתת מעבורת החלל דיסקאברי נודע על דחייה של השיגור הבא שנועד לספטמבר 2005 – לחודש מרץ 2006. הדחייה הכרחית כיוון שנאס”א מעוניינת להעביר את מיכל הדלק בחזרה ליצרן (לוקהיד מארטין) על מנת לטפל אחת ולתמיד בבעייה החמורה של נשירת קצף הבידוד. אולם, בעקבות נזקי ההוריקאן “קאתרינה” שפגעו במתקן הייצור של מיכלי הדלק המצוי בלואיזיאנה, יידחה קרוב לוודאי השיגור לסוף שנת 2006 – עד כדי דחייה של שנה מהמועד המתוכנן, ואולי אף יותר. בעיות חמורות בלוח הזמנים של שיגורי המעבורות שנותרו מטילות צל כבד על הסיכוי להשלים את בניית תחנת החלל הבינלאומית עד שנת 2010 – שנת הוצאת המעבורות משירות. קיימת אפשרות שלקראת 2010, המועד שנקבע על ידי ועדת החקירה לאסון קולומביה כאחרון להוצאה משירות של המעבורות, יגבר הלחץ מצד גורמים שונים לאפשר חריגה של מספר שנים מעבר לתאריך זה, על מנת להשלים את בניית תחנת החלל הבינלאומית ולעמוד בהתחייבויות של נאס”א כלפי המדינות השותפות לבניין התחנה. מובן שלהחלטה כזו יהיו השלכות בטיחות חמורות.


עתיד המעבורות

עם השלמת המאמר והעברתו לדפוס נודע כי נאס”א החליטה על משגרי הדור הבא שלה, משגרים שנוים המבוססים על טכנולוגיית מעבורת החלל , שיביאו לבסוף אסטרונאוטים אמריקניים לירח וישמשו אבן דרך למשימות מאוישות למאדים, על פי חזון בוש לחקר החלל . כרגע ניתן לשמוע קולות סותרים בארה”ב – יש הקוראים להארכת השימוש במעבורות החלל מעבר ל – 2010, ויש הקוראים לנצל את ההזדמנות בדחיית שיגור המעבורת הבאה לסוף 2006 ולהכירז על הפסקת השימוש במעבורות החלל כבר כעת.

אירופה, שותפה בכירה בתוכנית תחנת החלל הבינלאומית, מגלה מורת רוח רבה מהעיכובים של נאס”א, המטילים צל כבד על שיגורו לחלל של הרכיב האירופי לתחנת החלל. גם יפן אינה מרוצה מדחיית מועד השיגור של המיכלול היפני לתחנת החלל, והוחל כבר בבחינת אפשרויות לשגרו על גבי משגרים מתכלים מתוצרת רוסית.

דומה כי מדינות רבות ותוכניות חלל מגוונות נפגעות באופן ישיר מעיכוב הטיסות של מעבורות החלל, וכי להחלטה על סיום תפקידן ההיסטורי בחקר החלל מחכים גורמים רבים בעולם. יש לקוות, כי החלטה – לכל כיוון – תתבסס על נתונים טכניים והערכות בטיחות בלתי תלויות, ולא על רצון להמשיך ולהחזיק בסמל יוקרה יקר. יש להבין כי מעבורות החלל האמריקניות היו פורצות דרך בתחומים רבים, ושירתו את תוכנית החלל האמריקנית במשך עשורים , אולם הגיע הזמן להתבונן ביושר בצי המעבורות שנבנו בטכנולוגיות של שנות השבעים – ולומר להן “תודה”, להעבירן למוזיאון ולהמשיך הלאה עם כלים חדשים בני המאה העשרים ואחת.

קישורים
אתר ועדת החקירה לאסון קולומביה
אתר משימת מעבורת החלל דיסקאברי STS-114
חומר רקע כללי על מעבורת החלל האמריקנית
ידען “בחזרה לחלל” העוקב אחר שלבי החזרה לטיסה של נאס”א מתחילתן, לרבות כיסוי טיסה 114
ריכוז מאמריו של טל ענבר באתר הידען

* טל ענבר הוא סגן נשיא אגודת החלל הישראלית וחוקר במכון פישר

https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~273305313~~~183&SiteName=hayadan

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.