ההיתוך הקר: כבר לא בדיחה

מדענים אינם דוחים את הרעיון שאפשר לייצר אנרגיה באמצעות העברת זרם חשמלי במים

קנת צ'אנג

בבחינה מחודשת של ההיתוך הקר – הרעיון המהפכני שלפיו אפשר ליצור אנרגיה באמצעות העברת זרם חשמלי דרך מים – פירסם בשבוע שעבר משרד האנרגיה האמריקאי דו”ח, שלפיו ההוכחות אינן חד משמעיות. בכך הוא חזר על מסקנות דו”ח דומה, שפורסם לפני 15 שנה.

בחודשים האחרונים בחנו 18 מדענים מחקרים שעסקו בהיתוך קר. שני שלישים מהם לא מצאו כי ההוכחה לקיומן של תגובות גרעיניות בניסויים היתה משכנעת. עם זאת, כמעט כולם אמרו שראוי להמשיך לבחון את הנושא.

“לדעתי, הבחינה האחרונה האירה מעט את המחקר שנעשה ב-15 השנים האחרונות”, אמר ד”ר ג'יימס דקר, סמנכ”ל מחלקת המדע במשרד האנרגיה. הוא הדגיש כי המשרד פתוח להצעות מחקר נוספות בתחום.

היתוך גרעיני הוא תהליך שבו גרעיני אטומים קלים יחסית, כמו מימן, מותכים יחדיו ומתמזגים ועקב כך פולטים אנרגיה רבה. השמש מונעת על ידי תהליך כזה, המתרחש בליבתה. לזמן קצר, ב-1989, נדמה היה כי ההיתוך הקר יכול להיות מקור מבטיח ובלתי מוגבל של אנרגיה. זה קרה כאשר ד”ר סטנלי פונס וד”ר מרטין פליישמן מאוניברסיטת יוטה הודיעו שהצליחו לחולל היתוך בניסוי מעבדה, שבו השתמשו במכל מים ובו דיאוטריום, גרסה כבדה יותר של מימן.

לטענתם, זרם חשמלי שהועבר במים משך את אטומי הדיאוטריום לעבר שתי אלקטרודות פלדיום (יסוד מתכתי נדיר) ויצר חום. ההנחה היתה שהחום נוצר מהיתוך של אטומי הדיאוטריום.

אבל מדענים אחרים התקשו בשחזור הממצאים. בעקבות זאת פירסם משרד האנרגיה בסוף שנת 1989 דו”ח, שהמליץ לא לפתוח בתוכנית מחקר ספציפית שעניינה היתוך קר. עם זאת, מחברי הדו”ח הביעו תמיכה בבחינת היבטים שונים של הנושא.

לאחר מכן התייחסה רוב הקהילה המדעית להיתוך הקר כאל בדיחה מפוקפקת וכשם נרדף לפעילות כמו-מדעית לא מבוססת, אבל קבוצה קטנה של מדענים המשיכה את העבודה בתחום. המדידות השתפרו, אך ניסויי ההיתוך הקר הפיקו חום רק במחצית המקרים. בסוף השנה שעברה פנו כמה מדעני היתוך קר לד”ר דקר וביקשו בחינה מחודשת של הנושא. לתדהמת רבים בקהילה המדעית – הוא הסכים.

תשעה מדענים שנבחרו על ידי משרד האנרגיה בחנו מחקר שהגישו מדעני ההיתוך הקר. תשעה מדענים נוספים נכחו באוגוסט במצגות של מדעני ההיתוך הקר. “זו היתה מצגת מדעית ומאוזנת”, אמר ד”ר קירבי קמפר, סגן הנשיא למחקר באוניברסיטת פלורידה, שהיה בין המאזינים למצגות. עם זאת, הוא הוסיף, “איני סבור שמאז 1989 היתה התקדמות בקביעת הפרמטרים שיאפשרו להפוך את התהליך לבר-שחזור”.

ניו יורק טיימס