אצבעות קדומות התגלו בדגים

אצבעות קדומות התגלו במאובן של דג, באמצעות סריקת CT רפואית. התגלית שופכת אור על האבולוציה של כל השושלת היבשתית

מאובן של טטראפוד

הדגים, אבותינו הקדומים, התפתחו לפני 385 מליון שנה לבעלי-חיים בעלי ארבע רגליים. בעלי-חיים אלו, הנקראים טטראפודים, זכו בשמם בזכות ארבעת גפיהם והם האבות הקדומים של כל הציפורים, הדו-חיים, הזוחלים והיונקים הקיימים כיום. מכיוון שגפיים ואצבעות משחקים תפקיד חשוב כל-כך במהלך האבולוציה, חוקרים רבים תהו האם תוואים אלו הופיעו לראשונה אצל הטטראפודים, או שמא התפתחו מאברים שהיו קיימים כבר בדגים הקדמוניים.

מחקרים קודמים שבחנו, בין היתר, את הגנים הנחוצים להתפתחות הסנפירים בדג זברה והשוו אותם לגן המבקר את התפתחות הגפיים בעכברים, חשפו כי בדגי זברה חסרים המנגנונים הגנטיים הנחוצים להתפתחות אצבעות. המסקנה המתבקשת היתה שאצבעות הופיעו לראשונה אצל הטטראפודים, והיא נתמכה ב- 'עדות נסיבתית' שהתקבלה ממאובן של פאנדריכטיס. מאובן זה מייצג 'שלב מעבר' בין דג לטטראפוד, ובסנפיריו לא התגלו שרידים לאצבעות.

במחקר הנוכחי, שהתפרסם בגרסה המקוונת של כתב העת המדעי הנחשב Nature, השתמשו החוקרים מאוניברסיטת אופסלה ואוניברסיטת טאלין בסריקות CT לקבלת תמונה משוחזרת בתלת-מימד של סנפירי הפאנדריכטיס. התמונות שהתקבלו חושפות חלקים מהמאובן שלא התגלו בעבר, הנראים כאצבעות תחיליות בתוך הסנפירים.

אצבעות דומות התגלו לפני שנתיים בטיקטאליקס, המקורב יותר לקבוצת דמויי הטטראפודים. כאשר מאחים את מגוון העדויות החדשות בתחום, יחד עם הידע הקיים לגבי התפתחות הסנפירים אצל הכרישים ודגי הריאות האוסטרליים, מקבלים אישור סופי לסברה שאצבעות לא נוצרו מאליהן בטטראפודים. לדבריה של קאתרין בויסוורט, הכותבת הראשית של המחקר, “זו היתה חתיכת הפאזל החסרה, המאשרת שאצבעות תחיליות היו קיימות כבר באבותיהם של הטטראפודים.”

לידיעה באתר אוניברסיטת אופסלה

1. ה”הוכחה” היא תמונה משוחזרת ?

כלומר עיבוד מחשב יוצר את הטטרפוד ואז אומרים שנמצאה ההוכחה לאצבעות קדומות???
    סברה, רעיון או תיאוריה היו מתאימים יותר לסיטואציה!

2. מדהים! אני כל כך אוהב תגליות עצומות שלכאורה נתגלו באמצעות פעולות פשוטות… אלגנטי כמעט כמו במתמטיקה.